Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe zorg ik ervoor dat paard niet in draf valt na galop?

 
Profiel   

Vorige week heb ik wedstrijd gehad en op mijn protocol staat bij de overgang naar arbeidsdraf ‘paard valt in draf’. Nu weet ik wel wat dat inhoudt, maar ik weet niet hoe ik dat kan voorkomen.

Als ik mijn paard terugneem naar draf vanuit galop, kantel ik mijn bekken wat naar voren, adem ik uit en vang ik licht op met mijn hand. Wat kan ik beter nog anders doen om ervoor te zorgen dat ze niet in draf valt maar echt een mooie overgang maakt?

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 09:09 



 
Profiel   

Been geven, ga eens spelen met opvangen dat je bijna terug bent in de draf vanuit de galop en vul weer een paar passen aan met je been. Zo blijft je paard voldoende sprong houden en ontwikkel je ook meer sprong waardoor je een actieve overgang terug kunt rijden die van achter naar voren blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 09:12 



 
Profiel   

War Elisa2 zegt inderdaad, niet alleen vanuit zit en hand rijden maar ook je been erbij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 09:13 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Been geven, ga eens spelen met opvangen dat je bijna terug bent in de draf vanuit de galop en vul weer een paar passen aan met je been. Zo blijft je paard voldoende sprong houden en ontwikkel je ook meer sprong waardoor je een actieve overgang terug kunt rijden die van achter naar voren blijft.


Dit inderdaad. En gewoon oefenen, oefenen, oefenen. Je moet paard eerst in galop kunnen opvangen met activiteit en niet als het paard al op de voorhand loopt in 1 keer de rem intrappen bijvoorbeeld. Voorbereiding is heel belangrijk

Dus naast wat elisa zegt is het ook wel van belang hoe het paard überhaupt galopeert. Als een paard nog enorm op de voorhand loopt, uit balans en wat rent is het veel moeilijker om niet naar draf te vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 09:16 



 
Profiel   

Goh ja dit klinkt idd best wel logisch! Hier kan ik mooi mee gaan werken, dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 09:33 



 
Profiel   

Ze willen dat de overgang meer voorbereid wordt. Dus eerst verzamelen in galop, met behoud van sprong, heel belangrijk! En dan terug naar draf. En dan dus niet naar een harde draf en dat het paard dan daarna vanzelf wel vanuit daar naar een normaal tempo gaat... nee... ook de draf gelijk regelen zodat hij vanuit de galop gelijk in een mooi, geschikt, en vooral door jou gekozen tempo zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 09:54 



 
Profiel   

Dankjewel voor je uitleg! Dit klinkt als iets wat we zeker nog niet kunnen, behoud van sprong is soms al lastig haha, maar wel iets wat een leuke uitdaging is om aan te gaan werken!

Vandaag merkte ik al dat schakelen terug in galop maar een pasje ofzo lukt, maar ik weet nu wat het doel is, dus dat is al fijn <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 13:54 



 
Profiel   

Er is nog een oude truc: een duwtje met je voet op de beugel.
Er is een gewoonte van 'duwtje op buitenbeugel betekent draf,
duwtje op buitenbeugel betekent stap of halt'.

Dan ga je dus spelen met 'terugrijden' / verzamelen en weer naar voren/ uitstrekken ;
en als je echt de overgang wil dat duwtje op de beugel.

(Het is ook een fijne aanvulling op bekken kantelen, uitademen, navel naar binnen en zwaartepunt terug. Hoe minder je met de teugels doet hoe makkelijker het verzamelen gaat.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 17:03 



 
Profiel   

Mijn instructrice gaf me laatst mee om terug te rijden op het moment dat het paard landt op het binnenvoorbeen. Bij een vlotte reactie, kan je paard dan in de volgende pas overgaan naar het draven --> andere beenzetting. Dit heeft mij erg geholpen in mijn overgangen terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 17:08 



 
Profiel   

Allebei bedankt voor de tips! Die ga ik ook uitproberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 17:23 



 
Profiel   

En denk aan 'draf' in plaats van 'remmen'

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 17:25 



 
Profiel   

Wat Elisa zegt.

En verder. Op je kont blijven zitten tot en MET de laatste galopsprong. Vaak gaan mensen al voor de draf uit enigszins lichtrijden omdat ze de draf bv een pas eerder verwachten.

Wat er gebeurt als je paard vanuit de galop in draf valt, is feitelijk dat hij doordat je ineens overgaat naar een lagere snelheid, je paard zijn massa doorschiet en hij daardoor op de voorhand valt. Hierbij valt hij dus eigenlijk naar de grond en zijn benen gaan dan over het tempo draven om zijn horizontale evenwicht weer terug te vinden. Waarschijnlijk zul jij voelen dat jij ook wat naar voren gaat in het zadel tijdens de overgang.

Blijf erachter zitten en "rem" de galop voor de overgang af naar de snelheid van jouw arbeidsdraf. Houd sprong en horizontaal evenwicht door inderdaad zoals Elisa zegt hieruit ook af en toe weer naar voren naar gewone arbeidsgalop te schakelen (laat je paard niet van te voren weten of hij verder terug gesloten gaat worden of weer naar voren eruit moet). Als je paard vlak voor de overgang terug wordt gebracht naar de snelheid van de draf, zal hij tijdens de overgang niet op de voorhand vallen en kun jij een mooie echt gereden overgang maken. Vergt wat oefening, maar oefening baart kunst.
Heel veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 17:41 



 
Profiel   

Dankjewel voor je duidelijke uitleg oji! Hier kan ik echt wat mee!

Nog een korte vraag nav de tip van MyWishMax. Hoe rijd ik mijn paard in de galop meer op de achterhand? Ik heb het mensen zien doen, maar ik weet niet wat de hulpen ervoor zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 10:22 



 
Profiel   

Goede vraag, nu het antwoord nog...!

Ik ben geneigd te zeggen dat zit en zwaartepunt je belangrijkste hulpen zijn.
Zit rechtop.
'Verzamel jezelf', wat in karate je Hara-punt heet. Je centrum bij centered riding. De oude foto's van de Spaanse Rijschool geven een idee.
En zeker in galop, denk bij iedere galopsprong 'omhoog'. Niet je rug hol, maar maak je lang.
Verzameling gaat over 'omhoog'.

Je drijvende kuiten zijn uiteraard ook van belang: wat je drijft vang je met je 'buik' op - 'en omhoog'.

Met je teugels doe je zo weinig mogelijk.
'Vraag het aan de skippybal' : hoe meer gewicht op de teugel, hoe meer het zwaartepunt van de combinatie naar voor gaat.
Een correct verzameld paard heeft een relatief lange hals die via bekkenkanteling en actieve 'buik'spieren die majestueuze boog aanneemt.

(En uiteraard oefen je het verzamelen niet alleen in galop. Op zit en zwaartepunt de overgang stap - halt rijden waarbij het dier netjes' op achter' halt houdt is ook het oefenen van verzameling.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 16:27 



 
Profiel   

Heel interessant dit Janneke! Maar wel moeilijk…

Hoe verzamel ik mijn centrum precies? Wat doe ik dan? En wat doe ik wél met mijn teugels? Ik denk dat ik er nu namelijk nog te veel mee doe als ik dit lees

Edit: en hoe vang ik dan op met mijn ‘buik’? Span ik dan mijn buikspieren aan? En wat doe ik als ze daar nog niet op reageert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 17:49 



 
Profiel   

Kimmie25501 schreef
Heel interessant dit Janneke! Maar wel moeilijk…

Andermaal: goede vragen...!
(Nu het antwoord nog.)

Citaat
Hoe verzamel ik mijn centrum precies? Wat doe ik dan?

.... je gebruikt je centrum, dat is zoiets als navel naar binnen, terwijl je je lang maakt.
Ooit heeft Airnt een hele mooie omschrijving gegeven van de hulpen mbt (in verzameling) halthouden.

Airnt @ [RT-D] De zithulpen voor halt

Citaat
En wat doe ik wél met mijn teugels? Ik denk dat ik er nu namelijk nog te veel mee doe als ik dit lees

Hoe minder hoe makkelijker (veel gewicht maakt dat het zwaartepunt naar voor gaat).
Ik voel vooral en geef soms eens een kneepje. (Als ik een gespannen kaak voel heb ik waarschijnlijk gemist dat er teveel gewicht op één schouder kwam, dat een achterbeen efkes niet mee deed, etc.)
Citaat
Edit: en hoe vang ik dan op met mijn ‘buik’? Span ik dan mijn buikspieren aan? En wat doe ik als ze daar nog niet op reageert?

Klein beginnen werkt vaak het beste.
Begin voor mijn part met die overgang stap - halt.
Doe je gewicht en zwaartepunt terug, en een seconde later de teugelhulp.
Reageert je dier meteen op je zit/ gewichtshulp, nadrukkelijk belonen. En dan uitbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 18:38 



 
Profiel   

Die uitleg klopt helemaal en je moet er aan werken. Inderdaad eerst de allergemakkelijkste overgangen.
Maar als jij het niet kent, en je paard ook niet, zal het een waardevol, maar lang proces worden. ( begeleining waarbij je vooraf precies vertelt dat je wil leren verzamelen op de zit, is aangewezen)

Ondertussen wil ts waarschijnlijk wel haar proefje blijven rijden en die galop toch een beetje meer kunnen verzamelen, net voor haar overgang.
Daar zijn ook oefeningen voor
- schijnovergangenrijden zoals Elisa beschreef ook op de volte, afwisselend met echte overgangen. En veeeel van die (schijn) overgangen kort na elkaar. Vb 3/4 cirkel goed vooruit, 1/4 cirkel terugrijden, 1/2 cirkel vooruit, kwartje terug, 1/2 middengalop, 1/4 terug zo veel als je kunt, weer 3/4 goed arbeidsgalop 1/4 terugrijden, 1/2draf, 1/2 galop 1/4 draf, halt, 1/2 draf, 1 x rond arbeidsgalop enz. Wel intensief hoor. Dan zal het tijd worden voor stukje draf hals laten strekken en van hand veranderen,
- volte sluiten en weer openen
- stukjes rechtuit afwisselen met voltes halve baan
- schoudervoor leren rijden in galop

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 22:28 



 
Profiel   

Kimmie25501 schreef
Dankjewel voor je duidelijke uitleg oji! Hier kan ik echt wat mee!

Nog een korte vraag nav de tip van MyWishMax. Hoe rijd ik mijn paard in de galop meer op de achterhand? Ik heb het mensen zien doen, maar ik weet niet wat de hulpen ervoor zijn


Goede les nemen. Het is namelijk niet zo zwart wit uit te leggen als je geen begin punt weet, dus hoe ver het paard en jij nu zijn. Het is sowieso belangrijk dat jullie allebei in balans zijn. Jij moet in balans zitten en een onafhankelijke zit hebben. Daarnaast ook de tempo controle. Verzameling moet je nog niet aan willen denken in de galop, want als paard nog op de voorhand uit balans loopt en je zelf niet op de juiste manier aan de galop werkt ga je ipv verzamelen juist het ritme eruit halen, paard meer op de voorhand krijgen en krijg je dus precies de verkeerde dingen.

Hoe gehoorzaam is het paard nu in galop? Galoperen jullie aan op de 1e hulp, heb je de juiste stelling en buiging, kan jij het tempo controleren en sturen bijvoorbeeld? Heb je een correcte aanleuning? Dat zijn allemaal dingen die je onder controle moet hebben voordat je aan verzamelen gaat denken. En dat is nog wel wat stappen te ver, ik heb het ook niet over verzamelen in de galop, maar wel kunnen schakelen. Dorine had het over verzamelen in galop, maar het is lastig want echt verzamelen ga je pas doen/kunnen als je de overgangen goed kan rijden. Je wilt dus niet echt aan het verzamelen in galop werken, dat is niet het doel. Je rijdt in galop en wilt de galop terugrijden naar het tempo van jullie normale draf maar dat wel met activiteit. Niet alleen slomer, want dan val je er alsnog uit. Dus ja, je zal iets moeten verzamelen, maar verzameling in galop is niet het doel, dat komt pas later. Wel tempocontrole en dat is dus ook vooruit en weer terug naar arbeidstempo.

Maar het blijft alsnog wel zo dat er heel veel tips gegeven kunnen worden, maar het allerbelangrijkste om te weten is hoe de galop nu gaat. Misschien moet je wel eerst aan iets heel anders gaan werken om de galop goed te krijgen voordat je kan werken aan het terug rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 08:41 



 
Profiel   

Janneke, oeh dat van Airnt klinkt wel heel moeilijk! Daar ga ik me nog eens in verdiepen!

Koend, gelukkig wordt mijn paard ook getraind door mijn bijrijder, die een stuk verder is dan ik hierin. Zij neemt dit al wel mee met mijn paard. Daarnaast rijdt mijn instructrice mijn paard ook wel eens en dan neemt ze dit ook mee. Mijn paard is dus gelukkig niet helemaal bleu. Bedankt verder voor je fijne tips! Daar ga ik aan werken!

MyWishMax, gelukkig heb ik goede les, dus ik zal het ook zeker aangeven bij mijn instructrice. Met het stukje balans zijn we nog aan het werk. Ikzelf heb nog geen onafhankelijke zit. Ik heb de neiging om te duwen met de achterkant van mijn bovenbenen en mijn hakken op te trekken. Daar werk ik nu hard aan om te verbeteren. Mijn paard zelf wordt wel steeds sterker in de galop. Ze duwt zichzelf soms alleen wat scheef. We werken er daarnaast momenteel vooral aan om voldoende sprong te behouden. Reactievermogen verschilt per dag, maar na een paar overgangen verbetert dit altijd snel. Stelling en buiging gaat goed, sturen kunnen we ook. Tempo vooruit gaat, tempo terug is nog heel moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 10:45 



 
Profiel   

Als jij nog geen onafhankelijke zit hebt wordt het ook al moeilijker, want je brengt paard dan toch onbedoeld uit balans. Bij een paard dat er ook moeite mee heeft ga je elkaar tegenwerken en raken jullie allebei nog meer uit balans. Als je nu moet werken aan voldoende sprong houden is het wel riskant om te gaan werken aan terugnemen in galop. Je moet die sprong eerst hebben en houden in arbeidstempo. Zoals ik het lees zijn jullie beide gewoon nog niet genoeg in balans en sterk genoeg om een correcte overgang te maken. Geeft niks, maar niet nu willen gaan verzamelen, dan wordt de galop slechter en ga je de verkeerde volgorde pakken.

Even voor lief nemen dat zoiets op protocol staat dus en gewoon door blijven werken aan de basis. Zowel van paard als van jezelf, veel zitlessen aan de longe bijvoorbeeld ook nog. Is een heel normaal probleem hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 10:53 



 
Profiel   

Daar zat ik zelf ook al aan te denken nav sommige tips hier haha. Ik ben wel van plan om dingen mee te nemen als het goed gaat, maar het is absoluut een langetermijnplan!

Edit: ik heb ook wel zitlessen, maar niet aan de longe. Bij mij zitten de problemen vaak in de wisselwerking tijdens het rijden zelf, dus is het nuttiger om vooral dan veel om mijn zit te focussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 11:18 



 
Profiel   

.... ja, daar zeg je eens een waar woord: wisselwerking.
Het is wat paardrijden zo interessant maakt, en zo razend moeilijk.

Heel kort een paar kleine tips mbt zitten: er zijn twee mooie boeken 'Centered Riding' van Sally Swift. 'Een plaatje zegt soms meer dan duizend woorden', er staan hele goede plaatjes in.
Wat mij betreft de belangrijkste: 'de lijn van het zwaartepunt' - oor, schouder, Hara, heup en bal van de voet.
... en net als bij teugelhulpen: vooral voelen. 'Heee, ik ga naar voor, hoezo dat dan...?' (Uiteraard ga je wel 'zo goed en zo kwaad als het gaat' terugzitten - en gosh, waar kwam dit door? En dan het probleem oplossen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:05 



 
Profiel   

Bedankt voor je tips! Ik ga de boeken opzoeken en op mijn lijstje zetten! En de tips natuurlijk uitproberen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 13:56 



 
Profiel   

Kont intrekken (als in bekken kantelen) iets meer druk op je buitenbeugel, opvangen op buitenhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 20:16 



 
Profiel   

Dan kantel je je bekken naar achteren? Geef je je paard dan niet juist meer ruimte of is dat de bedoeling? Ik ga dit iig uitproberen!

Gisteren in mijn les heb ik de overgangen trouwens ook meegenomen. Dus echt rijden alsof ik een overgang naar stap rijd (doorsluiten) Gisteren zo in de les ging dat al best wel goed, dus dat was een fijne eerste stap.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 10:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen