Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoevaak springen met je paard

 
Profiel   

Heyy,
Hoevaak vinden jullie dat je kan springen met je paard?
Ik zou even wat meer informatie geven, paard is spring gefokt, maar heb er geen wedstrijd ambities mee. Ze vind springen wel helemaal fantastisch en trekt flink op de sprong aan.
De sprongetjes die we nemen stellen niks voor ( doordat ik spring angst heb, maar vind het mega leuk op een laag drempelig niveau ) ik denk dat de sprongetjes tussen de 30 en de 40 cm zitten en per keer dat we gaan springen doen ik ze ongeveer 5/6x veder wissel ik veel af met balkjes om der coördinatie beter te maken.

Op de manier hoe ik het doe hoevaak vinden jullie dat je dan kan springen in de week? Ik ben benieuwd naar jullie andwoorden alvast heel erg bedankt *\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 13:30 



 
Profiel   

1 of 2 keer max denk ik. Focus ook op alles buiten springen, een goede basis is belangrijker voor goed kunnen springen dan een springtraining zelf

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 13:51 



 
Profiel   

Euridicey schreef
1 of 2 keer max denk ik. Focus ook op alles buiten springen, een goede basis is belangrijker voor goed kunnen springen dan een springtraining zelf


Ja klopt, doen we ook! :)
Het springen doen we meer omdat zowel ik als zij het echt heel leuk vind

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 13:57 



 
Profiel   

Gezien dit een rijtechnische vraag verplaats ik het naar RT-V.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 16:57 



 
Profiel   

Als jullie het beide leuk vinden is goed toch? Ligt aan de leeftijd vind ikzelf, met jonger dan 5 zal ik springen echt eens in de zoveel weken gaan doen, mocht ze al lekker in de bespiering zitten, uitgegroeid, dressuurmatig goed opgepakt worden\zijn, kan het echt wel 2-3 keer per week. Denk niet dat ze minder worden van 30cm 6 sprongetjes, zeker niet als ze het zo leuk vind, mits, zoals gezegd, je ook lekker blijft afwisselen met dressuur, buitenritje, grondwerk, rustdag(voor mentaal&fysiek) etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 17:12 



 
Profiel   

Dit soort sprongetjes valt bij mij onder mijn dressuurtraining, daar slijten ze echt niet van en dat gebruik ik voor verbeteren van souplesse, gehoorzaamheid en evt. aanleren van de wissels. Dat kun je echt wel meerdere keren per week meepakken in de training van een paard dat in conditie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 17:19 



 
Profiel   

Ik zou 1 keertje in de week max. 60cm en 1 keertje mss wat hoger (als je dat wilt). Maar dus 1/2 keer per week :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 15:54 



 
Profiel   

Voor een normaal gezond paard: alles tot 50 cm zo vaak als je er beiden zin in hebt. Zie het als dressuurtraining met balken.

Maar
Niet te lang na elkaar
Niet als de ruiter minder gemotiveerd en geconcentreerd is die dag
Zet altijd correcte afstanden.
Breng voortdurend afwisseling in lijntjes, sprongetjes ...
Verkijk je er niet op als een paard erg trekt naar de sprong. Het is natuurlijk beter dan weigeren, maar toch is het meestal teken dat er nog iets nog niet helemaal goed is.
Stop als het goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-23 09:51 



 
Profiel   

Het ligt er aan hoe oud hij is, dus misschien kan je dat er even bij zeggen?

Maar ik denk dat als jullie het allebei leuk blijven vinden en je niet aan een stuk door aan het springen bent, maar tussendoor bijvoorbeeld figuren rijdt of eens een keer wijken dat je dit 3/4 keer per week kunt doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 16:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen