Traag paard, wilt bokt meedenken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Traag paard, wilt bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:02

Herkenbaar, mijn shire is ook traag. Alles gaat zo'n beetje in slow motion. Ook als hij in de paddock loopt. Onder het zadel is hij best wel aardig aan het been. Clickertraining heeft heel erg geholpen. Ik heb ondertussen ongeveer 15 jaar ervaring met clickeren en ook met paarden die snel opdringerig/happerig werden. In mijn ervaring is het een kwestie van bepaalde trainingsafspraken maken, consequent zijn en op rust/emotie trainen. Verder voer ik hem nu anders en ook dat heeft wat geholpen.

Mijn paard bleek trouwens ook astma te hebben, dat heeft de boel ook geen goed gedaan.

Maar verder heb ik geaccepteerd wie mijn paard is en koester ik hem voor wie hij is. Het heeft ook zijn voordelen. Ik kan bitloos in alle gangen lekker aan een lang teugeltje rijden, voorop of achterop, maakt allemaal niet uit. Het is heerlijk onthaasten met hem. :')

Omdat ik ook van dressuur houd, heb ik nu een jonkie die fysiek wat meer aanleg daarvoor heeft voor de toekomst, zodat het allemaal hopelijk wat makkelijker gaat.

Elmo

Berichten: 75
Geregistreerd: 28-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:58

Vindt jouw paard het werk wel leuk? Is het afwisselend genoeg?

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:16

Sommige paarden zijn nu eenmaal wat trager is hun karakter , heb je bij mensen ook.
In de kudde en het spelen met andere paarden heeft hij geen frame , dus kan hij zich in zijn natuurlijk houding bewegen.
Miss moet je proberen hem te gaan gymnastiseren en zijn natuurlijke beweging beter te maken , want vaak word een paard in mensen handen tegen gehouden.
En wat is actief in jou ogen of gevoel?
Er zijn in principe geen echt trage paarden maar stijve paarden, dus ga leren zien en voelen wat het achterbeen doet, is het traag of is het actief en wat voel jij dan , of heb je het over tempo ?
Dus ja wat is actief en wat is traag in jou gevoel?

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:33

Herkenbaar :)

Ik heb ook van alles geprobeerd, maar uiteindelijk de oplossing gevonden.

Hebben ze bij de kliniek ook thermografie foto's gemaakt?

Mijn koudbloed was ook zo traag,door thermografie foto's kwam ik erachter dat zijn doorbloeding heel slecht was. Ik heb Jolanda Nijenhuis laten komen, die maakt foto's en behandeld daarna.

Mijn koudbloed heeft 3 massagebehandelingen gehad en is inmiddels een raketje. Voorlopig geen behandeling nodig, geen spijt van, hij wou wel voor me werken,maar was overal geblokkeerd.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 08:50

Avalanche schreef:
Heel heel consequent zijn in je rijden. 1 hulp geven, geen reactie, tik. Als hij terug valt, corrigeren, direct.
En vooral: geen been blijven geven. Elke pas drijven is hoe dit wordt gecreƫerd, je been betekent dan niets meer.
Je geeft dus alleen een hulp als je iets anders wilt.
Daar worden ze echt heel snel rapper van.


Mee eens.
Zeer consequent zijn!
Traag paard benen eraf.
Snelle paarden benen er meer aan.