Traag paard, wilt bokt meedenken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oskarrino
Berichten: 793
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Traag paard, wilt bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 11:40

Hoi luitjes,

Ik zoek wat adviezen/ideeën over mijn lieve, trage en luie paard :+

Oskar is sinds ik hem al heb traag in z'n doen en laten. Waarom snel lopen meelopen? Onder het zadel ook: hij is traag, sloom. Niet altijd goed aan het been, hier ben ik mee bezig samen met mijn instructrice. Duidelijk zijn in de hulpen en ik rij met zweepje.

Maar, hij blijft traag :+ Hij versneld wel met been geven, maar echt 2 pasjes en dan kakt hij weer in. Hij is een koudbloed, rustig van karakter.

In de paddock speelt hij heel veel met andere paarden, dus daar heeft hij wel de energie voor! Buiten is hij wel wat vlotter, maar ook snel weer 'traag', moeite met andere paarden bijhouden.

Ik probeer het bakwerk leuk te maken door afwisseling met balkjes en pionnen maar helaas :+

Wat krijgt hij te eten?
Zo goed als onbeperkt onverpakt hooi. Hierbij krijgt hij van Metazoa brokjes en klein handje grasmix om het kauwen te verbeteren. Hij wordt snel dik...

Heeft iemand tips om hem te kunnen ondersteunen? Kan ik nog iets doen qua voeding? Supplementen?

Ik heb geen bloed oid laten prikken, maar verder is hij lichamelijk helemaal 100%. Gaat elke 5 weken naar de bekapper, is helemaal op de foto geweest in de kliniek en zadelpasser is paar weken terug geweest. Hij is verder blij en ook actief in de paddock met spelen/rennen (dan kan hij wel opeens hard :+ )

Iemand ervaringen? Ik hoor het graag :)

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Traag paard, wilt bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:50

Wat vervelend voor jou en je paard.
Sommige paarden zijn nou eenmaal lauw.
Is er een röntgenfoto gemaakt van zijn buik, om te zien of er zand in de darmen zit?
Is een maagzweer uitgesloten?
Dat wel actief zijn in wei/paddock is soms heel misleidend. Ik had er een vol zand die ook nog sprintjes trok en gek deed in de weide.

Succes.

TheFrenchies
Berichten: 8
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Traag paard, wilt bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:52

Ik zou toch een bloedtest doen. Het kan namelijk ook bloedarmoede zijn, dat merk je niet zo snel helaas.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:52

De fries hier kreeg anderhalve kilo haver per dag. Dan was ze fijn en voorwaarts. Op alleen hooi en vitaminebrok was ze niet vooruit te branden. Mijn tinker werd van een kwartje muesli met haver zo heet dat er geen land mee te bezeilen viel. Mijn huidige Lipizzaner is al heet van zichzelf maar die kan ik houden op hooi alleen of er kilo's haver ingooien naast hooi maar ik voel in energie geen verschil.

Ik zou eens een zak haver halen en daarmee gaan spelen. Binnen een paar dagen voel je resultaat. Sommige paarden hebben net dat beetje extra nodig om fijn te rijden.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:54

Hoort dit niet gewoon bij hem? Ik bedoel, niet ieder mens is ook vlot en snel van zichzelf, zo ook niet ieder paard.

Als hij gewoon verder actief is, dan zou ik accepteren dat hij een tandje trager is dan een gemiddeld paard, prima toch? Die van mij heeft dat in stap ook, gaat zeker geen groep bijhouden. Maar om haar constant over haar eigen tempo te rijden vind ik niet nodig.

Niet aan het been bij een flegmatiek paard is vooral weinig doen ipv veel. Zoek maar eens op flegmatiek, dan gaat er waarschijnlijk een wereld voor je open.

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Traag paard, wilt bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:59

Heel heel consequent zijn in je rijden. 1 hulp geven, geen reactie, tik. Als hij terug valt, corrigeren, direct.
En vooral: geen been blijven geven. Elke pas drijven is hoe dit wordt gecreëerd, je been betekent dan niets meer.
Je geeft dus alleen een hulp als je iets anders wilt.
Daar worden ze echt heel snel rapper van.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Traag paard, wilt bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:06

Ik zou ook even just to be sure een bloedje laten trekken en eventueel een minimale hoeveelheid krachtvoer gaan geven, wellicht heeft hij gewoon niet genoeg energie en verspilt hij de energie die hij wel heeft met spelen in de paddock.

Oskarrino
Berichten: 793
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 12:10

Change3x schreef:
Ik zou ook even just to be sure een bloedje laten trekken en eventueel een minimale hoeveelheid krachtvoer gaan geven, wellicht heeft hij gewoon niet genoeg energie en verspilt hij de energie die hij wel heeft met spelen in de paddock.


Hij is in de avond vaak trager dan in de ochtend (dus na een dag spelen moe zijn, dat kan indd)

Ik overleg wel even met mijn DA. Maagzweren zijn niet uitgesloten, nooit aan gedacht eigenlijk, hij vertoont verder niks wat erop kan wijzen, maar ik neem het mee! Hij heeft geen zand in z'n mest, dat zegt natuurlijk niet alles. Ik kan een keer een zandweg kuurtje geven? Kan geen kwaad denk?

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Traag paard, wilt bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:22

Kán hij het wel?
Mijn merrie heeft ook nooit haast (arabier he, energiezuinig :') ), heeft overigens ook wel echt iets van graan in haar voer nodig voor power. Graanvrij was geen succes :+

Maar ze mist ook gewoon ordinair nog kracht van achteren. Dus als ik dan een paar mooie pasjes van haar krijg: super! Zakt ze vervolgens weer in werken we rustig naar de volgende paar pasjes toe. Inmiddels al veeeeel beter geworden.
Ik zoek vaak wel ook situaties op waarin ze extra gemotiveerd is, donker en harde wind enzo, dan heb ik 'gratis' wat extra impuls :D

Maar ik merk dus vooral dat 'voorwaarts" voor haar helemaal niet zo heel simpel is, dus wellicht eens vanuit die invalshoek bekijken?

DuoPenotti

Berichten: 29425
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:34

Avalanche schreef:
Heel heel consequent zijn in je rijden. 1 hulp geven, geen reactie, tik. Als hij terug valt, corrigeren, direct.
En vooral: geen been blijven geven. Elke pas drijven is hoe dit wordt gecreëerd, je been betekent dan niets meer.
Je geeft dus alleen een hulp als je iets anders wilt.
Daar worden ze echt heel snel rapper van.

Dit sowieso
Niet blijven drukken en knijpen enz met je benen.
Wat ik dan ook nog wel eens zie dat mensen bij draven enz heel fanatiek er mee bezig zijn en dan gaan ze uitstappen en letten er niet meer op. Gaan onbewust weer duwen en al het van te voren werk is weer teniet gedaan. :)

Daarnaast is het ook gewoon karakter.

Zo heb ik ook vaak moeite met de topics wel supplement voor mijn drukke paard.
Dan denk ik heel ouderwets, gewoon er mee leren omgaan. Zijn karakter. Dat moet je niet willen onderdrukken met van alles.
Deden we 30 jaar terug ook niet.

Hier ook, je hebt een rustig paard, en door consequent zijn geef zal hij zeker verbeteren, maar dat het een snelle voorwaartse word zal niet gebeuren.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:26

Eigenlijk zou een paard altijd van nature voorwaarts moeten zijn. Natuurlijk is de ene wat flegmatieker dan de ander en sommige paarden beleven minder enthousiasme voor het werk, maar ik ben wel van mening dat als een paard echt niet graag wil lopen onder het zadel, dat er dan wel wat mis is. Dat kan lichamelijk zijn, zoals idd zand, maagzweren, artrose etc, maar het kan ook psychisch zijn. Ik heb met tinkers gewerkt die geïmporteerd waren, en sommige waren in het contact met mensen ook lauw, afgestompt. Mogelijk door eerdere ervaringen, te snel ingereden, teveel verhandeld etc. Dus ik denk dat je een stapje terug moet en het niet in het rijden gaat zoeken, maar in zijn psychische en lichamelijke gezondheid. Omdat hij ook niet graag meeloopt zou ik eerder denken dat hij het contact met mensen gewoon niet goed kan handelen. Misschien sluit hij zich wel af zonder dat je het door hebt. Dat kende ik met een van de merries waar ik mee werkte ook, in het land een 'normaal' paard in contact met paarden, maar zodra je haar pakte, dan sloot ze zich af en werd ze heel passief. Ze wilde ook niet meelopen en deed geen stap teveel. De eigenaresse dacht eerst dat ze gewoon lui was, maar waarschijnlijk was ze zo overdonderd met het in de hand komen en zadelmak maken dat ze zich maar gewoon afsloot. Heel sneu. Ik ben met deze merrie gaan werken op de grond, veel 'spelen' zoals ze in de kudde ook doen, echt helemaal terug naar de basis. En toen opende ze, en werd ze eigenlijk heel lastig want ze bleek eigenlijk nog helemaal niet zo handmak en zadelmak te zijn. Maar nu kon de eigenaresse er wel echt mee aan de gang en vooruitgang boeken. Inmiddels sluit ze zich nog wel eens af, maar lang niet zoveel meer en ze is goed zadelmak en braaf :D Oh en voorwaarts en actiever :P

Oskarrino
Berichten: 793
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Traag paard, wilt bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 13:37

@amyz Hij kan het wel! Voordat hij zijn balans had ging hij vaak te hard en over z'n tempo. Nu hij dus in balans loopt is hij traag. Vooral als hij iets moeilijk vind valt hij snel terug in tempo (schouder voor vind hij bijv heel lastig).

@Earth Thanks voor je uitgebreide reactie! Hij komt uit Hongarije en heeft veel handelstallen gezien. In het begin sloot hij zich af, nu is dat niet meer zo (in ieder geval minder).. Hij loopt graag met mij mee, maar meer op zijn tempo. Dit heb ik ook geaccepteerd en lopen dan maar rustig naar stal/paddock/buiten. Onder het zadel vind ik het lastig omdat ik wil dat z'n motor achteren aangaat. Anders valt hij op de voorhand en trekt hij zich snel in de krul. Ik wil graag het neusje eruit rijden maar zonder 'gas' gaat hij gewoon niet goed over z'n rug lopen :)

Hij stond toen ik hem net had altijd "aan" dus veel ontploffingen. Dit heeft hij zo goed als nooit meer, maar z'n 'ware' karakter is meer naar boven gekomen. Dat is een lief, braaf maar liever lui dan moe.

Nou moet ik zeggen dat ik mezelf weleens betrap op dat ik teveel ben al aan het geven ben hoor, zonder dat ik reactie krijg. Ik moet zelf ook een stuk verbeteren daarin. Ik wil gewoon niet continu aan willen tikken met een zweep. Krijg vaak scheve gezichten van andere op stal...

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:46

Heb je al gecheckt of hij niet volledig vast zit in zijn lijf? Ik heb sinds dat ik een fysio een paar keer heb laten komen afgelopen jaren en nu om de 3-4 maanden een sportmasseur voor paarden een hele andere shetlander. Mijn oudste zat compleet vast omdat hij over een bepaalde lijn van nature scheef loopt. Hij is al 15 dus het corrigeren gaat niet zo makkelijk. En nu zou ik willen dat hij wel eens wat langzamer deed zo heet en voorwaarts. Hij loopt nu de grote paarden eruit qua snelheid als hij het tempo mag bepalen. Als ze ergens vastzitten loopt het natuurlijk ook niet lekker. Ik merk het aan hem als hij weer naar de masseur of de tandarts moet. Mijn jongste doet regelmatig domme dingen dus die zit ook altijd wel ergens een beetje vast.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:51

Oskarrino schreef:
@Earth Thanks voor je uitgebreide reactie! Hij komt uit Hongarije en heeft veel handelstallen gezien. In het begin sloot hij zich af, nu is dat niet meer zo (in ieder geval minder).. Hij loopt graag met mij mee, maar meer op zijn tempo. Dit heb ik ook geaccepteerd en lopen dan maar rustig naar stal/paddock/buiten. Onder het zadel vind ik het lastig omdat ik wil dat z'n motor achteren aangaat. Anders valt hij op de voorhand en trekt hij zich snel in de krul. Ik wil graag het neusje eruit rijden maar zonder 'gas' gaat hij gewoon niet goed over z'n rug lopen :)

Hij stond toen ik hem net had altijd "aan" dus veel ontploffingen. Dit heeft hij zo goed als nooit meer, maar z'n 'ware' karakter is meer naar boven gekomen. Dat is een lief, braaf maar liever lui dan moe.

Nou moet ik zeggen dat ik mezelf weleens betrap op dat ik teveel ben al aan het geven ben hoor, zonder dat ik reactie krijg. Ik moet zelf ook een stuk verbeteren daarin. Ik wil gewoon niet continu aan willen tikken met een zweep. Krijg vaak scheve gezichten van andere op stal...


Het kan ook zijn dat zijn ontploffingen kwamen uit pijn/ongemak en dat hij nu doorheeft dat dat niet werkt, hij zich afsluit onder het zadel? Heb je een filmpje van hoe hij onder het zadel loopt? Mag ook per pb. :) Dan kan ik eens meekijken en meedenken.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:11

Oh, wauw! Wat een 'geweldig' topic! Voor jou iets minder TS natuurlijk, maar zo herkenbaar! Ik heb ook een Fries die ook tot de rustige trage paarden hoort. Jaren lang wat aan geprobeert en gefrustreerd. Maar dit hoort nu gewoon eenmaal bij mijn paard. Bij ons gaat eigenlijk bijna alles traag. (Trager dan andere paarden) Uit de wei halen, rijden in de bak, op buitenrit en wat meerdere mensen hier zeggen een groep bijhouden is voor ons echt werken!

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:12

Wat je schrijft herken ik helemaal, die van mij is precies hetzelfde. Traag in de omgang en met het rijden, buiten ook wel, ondanks alle afwisseling.

Ik heb alles al geprobeerd, allerlei soorten voer, dierenarts, na laten kijken door osteo, bloed volledig uitgeplozen. Conclusie? Er is niks mis met het paard, ze is gewoon wat traag van karakter.

Rijtechnisch en in de omgang is er een hoop aan te leren door voldoende strict te zijn. Been = naar voren, aan het leidsel lopen = meteen mee lopen met de baas, niet aan het touw hangen. Die van mij zal nooit van zichzelf zomaar gaan lopen.

En daarnaast zijn er ook zeker de voordelen van dat koele, lekker rustig in de omgang. Vaak als iedereen aan de kletter gaat blijft die van mij braaf staan. Nooit ongecontroleerd gaan racen.

Ik probeer er het positieve maar van in te zien, als er fysiek niks mis is kun je de aard van het beestje niet veranderen. :o

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 14:20

Oskarrino schreef:
@amyz Hij kan het wel! Voordat hij zijn balans had ging hij vaak te hard en over z'n tempo. Nu hij dus in balans loopt is hij traag. Vooral als hij iets moeilijk vind valt hij snel terug in tempo (schouder voor vind hij bijv heel lastig).

(...) Onder het zadel vind ik het lastig omdat ik wil dat z'n motor achteren aangaat. Anders valt hij op de voorhand en trekt hij zich snel in de krul. Ik wil graag het neusje eruit rijden maar zonder 'gas' gaat hij gewoon niet goed over z'n rug lopen :)


Schouderbinnenwaarts is een prima oefening - en 'terug in tempo/ snelheid' als het moeilijk is, is in principe niet erg.
Bouw het op, een paar correcte passen, er uit.
En blijf lang op 'meestal een pas of zes'.

Oskarrino
Berichten: 793
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 14:24

@Jorex

Hij zat extreem vast, is nu niet meer ter sprake en hij is recent nog losgemaakt. Mijn instructrice maakt hem los, dus meestal regelmatig checkt ze even of hij niet vast zit.

@Earth: zijn ontploffingen kwamen door een kleine emmer en teveel prikkels. Hierdoor liep hij constant over. Zijn fascie zat zo vast, hij kon geen spanning laten afvloeien. Dit kan hij nu wel, ik kan beter met hem omgaan en luister naar hem. Zo loopt zijn emmertje niet meer over :)

Ik ben 3x in een kliniek geweest, fysiek ongemak is echt uitgesloten. Hij is een paard dat eerder 'schreeuwt' dan zegt hij wijze van als er iets mis is. Vulling was iets ingezakt in het zadel en gelijk bokken/miepen en stilstaan. Zadel weer gevuld, ligt weer top en problemen zijn weer weg. Bleek z'n schouder te blokkeren tijdens het rijden. Ik zal je zo een filmpje en uitleg sturen via pb :)

Oskarrino
Berichten: 793
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 14:38

Janneke2 schreef:
Oskarrino schreef:
@amyz Hij kan het wel! Voordat hij zijn balans had ging hij vaak te hard en over z'n tempo. Nu hij dus in balans loopt is hij traag. Vooral als hij iets moeilijk vind valt hij snel terug in tempo (schouder voor vind hij bijv heel lastig).

(...) Onder het zadel vind ik het lastig omdat ik wil dat z'n motor achteren aangaat. Anders valt hij op de voorhand en trekt hij zich snel in de krul. Ik wil graag het neusje eruit rijden maar zonder 'gas' gaat hij gewoon niet goed over z'n rug lopen :)


Schouderbinnenwaarts is een prima oefening - en 'terug in tempo/ snelheid' als het moeilijk is, is in principe niet erg.
Bouw het op, een paar correcte passen, er uit.
En blijf lang op 'meestal een pas of zes'.


Dat sowieso hoor! Gaat om een paar pasjes :) Deden het gisteren ook voor het eerst, dus moeten het allebei nog leren :)

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 15:52

Uitstekend...!
En soms is 'traagheid' ook gewoon stijfheid - lekker veel dressuur als in gymnastiek, spelen en paard recht richten en in balans brengen.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Traag paard, wilt bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:05

Maar zoals je zelf al een beetje zegt ts; waarom zou hij naar voren gaan? Waarom zou hij moeite doen? Wat staat er tegenover?
Ik heb een 3 jarige tinker die niet vooruit te branden is. Zoals hierboven was\ben ik duidelijk, ik vraag je iets en ik wil reactie; Okal is het maar voor een pas of twee. Gelijk rem erop en doen wat hij het liefst wilt, stil staan. Een fysieke én mentale beloning. Niet vooruit blijven jagen want hij heeft geluisterd en het goede antwoord is gegeven, het is alleen nog niet perfect.
Vanuit daar eens een pasje erbij, snoepjes, belonen en stilstaan. Het gaat niet snel maar in mijn ogen beter dan vooruit blijven drijven en slaan. Het leuk maken voor het paard. Soms merk ik dat mijn tinker helemaal niet wilt rijden; prima, gaan we lekker kunstjes doen, is voor ons beide leuk.
Het is een beetje geven en nemen natuurlijk, soms is het onbalans of te weinig kracht zoals ook bij mijn tinker. Ik denk dat als je meer grondwerk gaat doen en leert kennen wat zijn motivatie is(Bijv snoep) dat je al verder komt. Vergeet niet dat tinkers enorme binnvetters kunnen zijn dus waar hij gewoon weg zichzelf helemaal afsluit terwijl jij denkt dat ie 'lui' is. Dit heb ik ook moeten leren hoor, maar paarden zijn erg snel mentaal moe. Ik vraag 10-15 minuten aandacht van mijn paarden als ze iets oprecht moeilijk vinden, zoals met mijn tinker en het tempo erin. Na 4 maanden hebben we een vol rondje kunnen verruimen in de draf met balkjes, absoluut niet veel maar hij vind het nu leuk om te doen, wat mij meer waard is dan dat een paard moét luisteren. Een verschil van training, :j

Oskarrino
Berichten: 793
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 18:42

Anastasia24 schreef:
Maar zoals je zelf al een beetje zegt ts; waarom zou hij naar voren gaan? Waarom zou hij moeite doen? Wat staat er tegenover?
Ik heb een 3 jarige tinker die niet vooruit te branden is. Zoals hierboven was\ben ik duidelijk, ik vraag je iets en ik wil reactie; Okal is het maar voor een pas of twee. Gelijk rem erop en doen wat hij het liefst wilt, stil staan. Een fysieke én mentale beloning. Niet vooruit blijven jagen want hij heeft geluisterd en het goede antwoord is gegeven, het is alleen nog niet perfect.
Vanuit daar eens een pasje erbij, snoepjes, belonen en stilstaan. Het gaat niet snel maar in mijn ogen beter dan vooruit blijven drijven en slaan. Het leuk maken voor het paard. Soms merk ik dat mijn tinker helemaal niet wilt rijden; prima, gaan we lekker kunstjes doen, is voor ons beide leuk.
Het is een beetje geven en nemen natuurlijk, soms is het onbalans of te weinig kracht zoals ook bij mijn tinker. Ik denk dat als je meer grondwerk gaat doen en leert kennen wat zijn motivatie is(Bijv snoep) dat je al verder komt. Vergeet niet dat tinkers enorme binnvetters kunnen zijn dus waar hij gewoon weg zichzelf helemaal afsluit terwijl jij denkt dat ie 'lui' is. Dit heb ik ook moeten leren hoor, maar paarden zijn erg snel mentaal moe. Ik vraag 10-15 minuten aandacht van mijn paarden als ze iets oprecht moeilijk vinden, zoals met mijn tinker en het tempo erin. Na 4 maanden hebben we een vol rondje kunnen verruimen in de draf met balkjes, absoluut niet veel maar hij vind het nu leuk om te doen, wat mij meer waard is dan dat een paard moét luisteren. Een verschil van training, :j


Thanks voor je lange reactie!

Ik doe al veel grondwerk met hem 2x per week, voor de afwisseling en rechtrichten vanaf daar. Ik maak de sessies in de kraal kort maar leuk en speel ook altijd met hem. Daardoor is hij in de kraal al actiever en meer in the mood om even aan het werk te gaan.

Ik werk met hem zonder voerbeloningen, aangezien hij er bijterig en opdringerig van wordt. Dit wel een tijdje geprobeerd met m'n instructrice en met target training, maar hij was echt niet leuk meer naar een paar weken. Hij ging bijten, niet lief ook. Had eindelijk na een jaar z'n bijten afgeleerd en toen begon het weer :+

Wel werk ik uiteraard met beloningen d.m.v. kriebels en stem natuurlijk. Negatief gedrag geef ik geen aandacht aan, alleen positief. Dus stel hij is traag of reageert niet word ik niet boos, maar beloon juist als hij wel een stapje doet :)

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Traag paard, wilt bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:56

Ik heb dat een tijdje ook met mijn paard (Groninger) gehad. Hij was oorspronkelijk heel voorwaarts, en toen is hij een tijdje gereden door iemand anders die dat erg graag wilde. Maar daarna was hij ineens heel traag, niet vooruit te branden. Ik ben daar toen mee aan het werk gegaan, door heel consequent te zijn met drijven en hem niet te laten terugzakken en verder veel overgangen en figuren rijden, versnellen en vertragen. Na een paar weken was het weer okay.
Toen is die andere ruiter nog eenmaal gaan rijden. Ik was erbij. Ik zag dat hij wel dreef, maar ook tegelijk tegenhield, want hij vond het eigenlijk een beetje eng; hij was bang dat mijn paard te hard zou gaan, dus hij 'gaf gas met de rem erop' en daarnaast was hij ook niet consequent. Gaf veel te grove hulpen en veel te veel.

Als er niets lichamelijks is, kan het ook gewoon aan zijn achtergrond/opvoeding liggen. Succes!

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:21

Hoe oud is je paard?
Is hij met springen of buitenrijden ook traag.
Bijterig gedrag duidt meestal wel op ongemak.
Goed dat je het verder onderzoekt en niet direct afdoet als karakter.
Hopelijk komen jullie er achter wat de oorzaak is.

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:23

Als ik het zo lees zou ik ook denken dat het bij hem hoort.
En omdat hij wel speelt/rent in de wei en het ook aangeeft als het zadel niet fijn ligt, zou ik me niet zozeer zorgen maken.
Ik heb ook zo'n paard gehad en vond het destijds lastig om heel consequent te zijn met hulpen en eerder minder dan meer te doen. Mijn instructrice kon dat wel en reed 'm wel eens een tijdje als ik vakantie had. Dan zag/merkte je verschil. Dus uiteindelijk ben ik me daarop gaan focussen, anders rijden...
Overigens heb ik destijds ook wel geëxperimenteerd met meer/minder krachtvoer/haver, maakte bij mijn paard niet veel uit, maar kun je best proberen denk ik.

Mijn huidige paard is van zichzelf best wel voorwaarts maar in de bak absoluut niet. Ze vindt er volgens mij echt niks aan en vind het ook lastig (combi van niet zo'n grote bak en haar lichaam(sbouw) werkt niet mee). Terwijl als je in de wei of buiten gaat rijden ze wel een lekker tempo heeft. Dus bij haar kiezen we ervoor om weinig in de bak te rijden. Merk je bij die van jou verschil tussen de bak of bijv. op buitenrit?