Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oefeningen om zonder krukje op te kunnen stappen

 
Profiel   

Deze zomer ga ik waarschijnlijk op een meerdaagse trektocht. Wel op ponies gelukkig, maar in verband met het vele buitenrijden vragen ze wel om 'zonder hulp en zonder opstapje op te kunnen stijgen'.

Laat ik nu krachtsverlies in mijn linkerbeen hebben, en niet de lenigste zijn... ;) Wie weet goede oefeningen om thuis te doen, met als doel meer handigheid en kracht om zonder krukje op te stappen?

Natuurlijk zal ik voor de tocht vragen of ik ook rechts op kan stappen, maar veel dieren zijn het niet gewend, dus ik neem die gok niet. En de zomer is nog ver, dus genoeg tijd om te trainen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 16:10 



 
Profiel   

Ik weet niet of de pony's naast jou ook bepakking dragen?
Met een persoon en een bepakking vind ik het naar de pony's toe wel vriendelijker om een opstapje te gebruiken en ook ivm schuifgevaar van het zadel als er al gewicht aan het zadel hangt.
Ik heb best een aantal trektochten gemaakt door NL, DE, BE en LU en heb altijd wel een muurtje, boomstam, stukje verhoogde grond, bankjes, paaltjes, etc kunnen vinden om te gebruiken als opstapje. Als het er niet direct was, bleef ik een stuk ernaast lopen. Sowieso prettig om lopen en rijden af te wisselen tegen stijfheid!

Niet een direct antwoord op je vraag. De oefeningen waar je naar vraagt zijn ook met gebruik van opstapjes goed om te doen natuurlijk! Ik zou zelf een combinatie doen van oefeningen voor core stability, lenigheid van het heup en hamstring gebied en krachtoefeningen voor de benen.
Voor core stability is planken, bruggetje en bruggetje uitbouwen naar je voeten op een stoel of nog moeilijker een yogabal zetten, op handen en knieën staan en je voeten één voor één omhoog brengen.
Yogahoudingen zijn altijd een goede om het stretchen op te pakken, yoga with adriene op yt opzoeken en dan titels nemen die gaan over hip opening.
Qua krachttraining squats met gewichten en romanian deadlift met gewichten, maar ook oefeningen met elastieken waarbij je de knieën naar buiten drukt.
Ik begrijp dat al deze oefeningen zo nogal vaag klinken als je er niet mee bekend bent :')
Maar met youtube kan je echt een heel eind komen als je zoekt op de volgende termen:
leg workout (with elastics), core stability workout at home, hip stretch, hip opening yoga, en dan combinaties daarvan. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 16:34 



 
Profiel   

Misschien door iemand je een knietje te laten geven, dat zou je ook kunnen oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 16:50 



 
Profiel   

Ik zag laatst een filmpje dat als iemand anders all zit, zij hun voet aan jou kunnen geven als het ware in daarmee op te stappen.... Dus dan gaan ze achter jou staan en steken ze vanaf het paard hun linker of rechter voet uit die jij dan kan gebruiken om je op af te zetten.

Daarnaast zou je op de trap kunnen oefenen... Dus proberen een paar tredes over te slaan bij het naar boven lopen, wordt je ook leniger en sterker van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 17:11 



 
Profiel   

Een opstaphulp stijgbeugel gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 17:16 



 
Profiel   

Squats

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 17:23 



 
Profiel   

Na mijn heupoperatie (linker heup) moest ik ook weer opnieuw de flexibiliteit en kracht vinden voor opstijgen. Ik zette mijn linker voet op de eetkamertafel (had het idee dat dat ongeveer net zo hoog was als de stijgbeugel als ik naast mijn paard sta) en probeerde steeds een stukje met mijn rechterbeen dichter bij de eetkamertafel te kunnen staan. In het begin moest ik mijn rechtervoet wel zo'n anderhalve meter van de keukentafel af zetten om mijn linkervoet op de tafel te zetten, maar na een paar weken kon ik mijn rechtervoet gewoon direct naast de tafel zetten, dus vergelijkbare houding als je voet in de beugel naast je paard. Verder veel squats om het been sterker te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 17:25 



 
Profiel   

Even pauze met Jumping Amsterdam... Tijd om alles te lezen! En er zitten een paar fijne tips tussen. Bedankt! Ik zal n.a.v. de tips ook eens op youtube kijken.

Gelukkig woon ik in een appartement. Dus de traplooptip, die kan ik zowat dagelijks oefenen ;) Keukentafel wordt ook oefenen! Vind dat wel een goede, omdat je met de trap toch scheef omhoog stapt, en niet recht omhoog. Bij de keukentafel kun je er toch dicht tegenaan gaan staan.

Gelukkig wordt de meeste bepakking per auto vervoerd. Alleen het hoognodige nemen we overdags mee. Dus dat valt voor de ponies mee ;)

Met een voetje/knietje van een ander kom ik er zeker wel op. Zo kom ik ook op paarden. Uitklapbeugel, is daar een voordeel van vergeleken met 'beugel wat gaatjes langer'? Op het paard de beugels weer korter maken is geen probleem voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:05 



 
Profiel   

Snap niet dat zo een organisatie niet zorgt dat er een opstap is, ze kennen de routes , dus kunnen bij de rust plekken, zorgen voor dat soort dingen.
Ook beter voor de ponies , dus dan weet je ook gelijk hoe ze met de dieren omgaan.
Je kan ook vragen of iemand jou een voetje wil geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 09:11 



 
Profiel   

Weet niet waar je gaat rijden, in NL of buitenland, maar als het heuvelachtig is, zet ik mijn paard altijd zo neer dat ik hoger sta. Of naast een boomstronk of rotsblok zodat je een 'natuurlijke' verhoging hebt, stuk fijner voor het paard en minder gestuntel voor jezelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 09:36 



 
Profiel   

Het is in NL, en voor zover mij bekend, een prima stal voor het welzijn van de dieren.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het wel los gaat lopen. Als het eens niet lukt kan een ander vast een voetje geven. En elke ophoging, of dat nu een bult modder is of een hek, is voor mij al een 'krukje'. Je wordt creatief.. ;) (en de paarden bomproof... Ik heb ooit zo gestunteld om vanaf een wiebelend hek mijn voet in de beugel te zetten _O- )

Maarja, het is nooit verkeerd, ook niet voor de ponies, als ik (ook met krukje) soepel opstap ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 10:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen