Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

paard aan de teugel krijgen

 
Profiel   

Hallo!

Ik rijd nu met een paardje die af en toe wat snel gaat. Ik probeer hem dus onder controle te krijgen met hem aan de teugel te doen, maar hij reageert er niet op. Ik doe de strategie die ik heb geleerd van mijn lesgevers, de vingers bewegen op de teugel. Maar hij doet het maar niet! Heeft er iemand een ander strategie (die hem liefst niet pijn doet:)?


Mvg,
Ik:)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 22:16 



 
Profiel   

Nagevelijk/aan de teugel doe je niet door je vingers heen en weer te bewegen. Aan de teugel komt vanuit ontspanning. Uiteraard moet je wel contact met de mond hebben, maar niet bewegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 22:18 



 
Profiel   

Ok, dankjewel voor het antwoord. Ik had het zo geleerd.. Heb je misschien een andere strategie?


Laatst bijgewerkt door sofikie op 30-01-23 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 22:19 



 
Profiel   

sofikie schreef
Ok, dankjewel voor het antwoord. Ik had het zo geleerd..


Helaas word aan de teugel rijden vaak zo geleerd op maneges

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 22:19 



 
Profiel   

Is er misschien een andere strategie die ik kan proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 22:21 



 
Profiel   

Aan de teugel gaan is het gevolg van ontspanning en vertrouwen. Een soort cadeautje dat je paard je geeft als je goed rijd.
Met je handen/vingers spelen dan gaat zijn hoofd misschien wel naar beneden maar is hij niet ontspannen.

1 zoek een instructie die je het anders leert.
2 zijn hoofd is nu niet belangrijk.
Snelheid krijg je niet onder controle door met je handen van alles te doen. Maar door je zit.
Ook door op een volte te rijden en deze kleiner te maken kan fijn werken.
Maar dit is te leren door les. Iemand die je per pas begeleid
Precies zegt wanneer het goed is. Zodat jij dat ook gaat voelen.
Op schrift is leuk. Maar niemand ziet hier wat er gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 22:27 



 
Profiel   

Vaak als een paard snel gaat, is dat omdat deze uit balans is en dan kan het paard ook niet aan de teugel lopen. Om het paard te helpen de balans te vinden zou je eigenlijk vanaf de grond met grondwerk moeten beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 22:30 



 
Profiel   

sofikie schreef
Is er misschien een andere strategie die ik kan proberen?

Ja hoor. Goed zitten (schouders, heupen hakken in 1 lijn) met paard meebewegen en vooral niet blokkeren, naar voren rijden maar niet zo hard dat hij uit balans valt en een verend stabiel contact met je handen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 22:38 



 
Profiel   

Het 'zagen' zien veel ruiters als iets gemakkelijks om het paard te laten buigen , maar goed is het niet. En veel instructeurs gebruiken helaas deze handeling ook nog.

Voordat een paard fatsoenlijk zonder dwang aan de teugel kan lopen is het vooral belangrijk dat de motor achting het paard goed werkt. Dit bereik je door veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Pas dan kun je bezig met het aan de teugel lopen.


Of te wel het Skala Der Ausbildung , Dat begint ook met takt en ontspanning pas vanuit daar kan het paard de hand van de ruiter opzoeken waardoor een zachte en fijne aanleuning en verbinding ontstaat zonder dwang.


Als je pony alleen maar aan het racen is door de bak , heb je geen ontspannen paard onder je lopen maar eerder een gestrest paard die vanuit niet weten wat hij of zij moet doen alleen maar harder en harder gaat. Aan de teugel lopen zou bij die paard nog helemaal niet een doel moeten zijn , maar eerst maar eens aan de slag met ontspanning en balans. Laat het hele aan de teugel lopen alsjeblieft voorlopig nog even los.

Als je twijfelt aan de kennis van je instructeur of niet achter de trainingswijze staat , je bent altijd vrij om op zoek te gaan naar een andere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 22:42 



 
Profiel   

Goed les nemen bij iemand die je paard naar ontspanning rijd ipv het met je vingers op willen lossen. Nageeflijkheid is het resultaat van ontspanning en geen doel opzich. Als je paard te snel gaat heeft dat een reden. Waarschijnlijk omdat hij uit balans is. Met je vingers zagen gaat dat niet oplossen. Les nemen van iemand die je je paard in evenwicht naar ontspanning leert rijden wel. Zolang je je paard uit balans blijft trekken blijft hij harder gaan dan dat je wilt. Dat kan je niet met bitten, hulpteugels, trucjes, snoepjes of dingen van die aard oplossen. Neem goed les van iemand waarbij je vanuit de romp van je paard leert rijden. Dan komt het hoofd en de snelheid vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 22:46 



 
Profiel   

Aan de teugel moet inderdaad voortkomen uit ontspanning. Probeer zelf ontspannen te zijn en een correcte houding aan te nemen. Wees consequent tijdens het rijden.
Je paard terugnemen als deze te snel gaat, kan je op verschillende manieren doen. Mijn advies is om hierbij zo weinig mogelijk teugeldruk te geven. Hoe meer druk je op de teugel zet, hoe groter de kans dat het paard erdoorheen loopt en sterker wordt in de mond. Als je wil vertragen, bereid je er dan op voor door eraan te denken, ga diep en gecentreerd zitten en adem uit.
Ook wat eerder al genoemd is: wederzijds vertrouwen is belangrijk.
En soms heeft een paard teveel energie en kan het helpen om op voorhand te longeren of het paard even los te laten in de bak. Als je het paard voldoende kent en jullie elkaar vertrouwen, kan je hem ook even de kans geven om - binnen bepaalde grenzen - even uit te razen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 23:01 



 
Profiel   

Fase 1: longeren met elastiek totdat bij lichte elastiekdruk de hoofdhouding optimaal is. Fase 2: tegelijk kuitdruk en teugeldruk gedurende paar seconden, teugeldruk gelijk aan elastiek druk. Dit tientallen malen herhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 23:33 



 
Profiel   

Nico12 schreef
Fase 1: longeren met elastiek totdat bij lichte elastiekdruk de hoofdhouding optimaal is. Fase 2: tegelijk kuitdruk en teugeldruk gedurende paar seconden, teugeldruk gelijk aan elastiek druk. Dit tientallen malen herhalen.


Dat zijn maniertjes, net als zagen. Hierboven staat hoe het hoort. Het paard geeft na, je kunt het niet nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 23:39 



 
Profiel   

Misschien rekening houden met de leeftijd die in het profiel staat? Volgens het profiel is TS 13, jullie komen met termen die zij misschien niet eens verstaat.

Hou het simpel. :)

Voor topicstarter:
Als je pony te snel gaat, vraag hem dan terug naar een tragere gang. Dus bijvoorbeeld hij gaat te snel in draf, vraag hem terug naar stap, wacht op ontspanning en vraag dan terug draf. En probeer terug naar stap te rijden vóór hij weer te snel gaat draven.

Het aan de teugel rijden zou ik even niet teveel op focussen. Ontspanning eerst, de rest volgt vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 23:46 



 
Profiel   

Nico12 schreef
Fase 1: longeren met elastiek totdat bij lichte elastiekdruk de hoofdhouding optimaal is. Fase 2: tegelijk kuitdruk en teugeldruk gedurende paar seconden, teugeldruk gelijk aan elastiek druk. Dit tientallen malen herhalen.

Probeer dat met een van mijn paarden en ik sla je eraf en schop je van het erf af ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 23:55 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Nico12 schreef
Fase 1: longeren met elastiek totdat bij lichte elastiekdruk de hoofdhouding optimaal is. Fase 2: tegelijk kuitdruk en teugeldruk gedurende paar seconden, teugeldruk gelijk aan elastiek druk. Dit tientallen malen herhalen.

Probeer dat met een van mijn paarden en ik sla je eraf en schop je van het erf af ook.


Echt wel :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 23:59 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Nico12 schreef
Fase 1: longeren met elastiek totdat bij lichte elastiekdruk de hoofdhouding optimaal is. Fase 2: tegelijk kuitdruk en teugeldruk gedurende paar seconden, teugeldruk gelijk aan elastiek druk. Dit tientallen malen herhalen.


Dat zijn maniertjes, net als zagen. Hierboven staat hoe het hoort. Het paard geeft na, je kunt het niet nemen.

Inderdaad, je paard zal dan misschien wel met zijn hoofd naar beneden gaan lopen maar niet nageeflijk. Hij zal in andere delen van zijn lichaam gaan compenseren. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Nageeflijk lopen komt, zoals hier eerder benoemd, onder andere voort uit ontspanning. Probeer de rust terug te brengen en waar het paard z'n hoofd houdt, laat dat nog maar even los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 00:04 



 
Profiel   

het volgende stukje uit het boek "Paardrijden met gevoel" van Wim Bonhof vind ik goed:
(overgetypt, af en toe vat ik het samen)

"Veel ruiters bedoelen dat hun paard niet met zijn hals in de krul en zijn neus op de loodlijn loopt als ze zeggen dat hij niet aan de teugel is.
Maar dat is een begrip dat veel verder gaat dan hoofdhalshouding.

Als een paard aan de teugel loopt is dat een uitvloeisel van de juiste manier van gaan, waarbij zijn hele lichaam op een goede manier gebruikt. Hij zet zijn achterbenen zo ver onder zijn lijf dat hij de ruiter makkelijk draagt. Dit in combinatie met een vriendelijk contact van de ruiterhand naar de paardenmond, heeft tot gevolg dat de hals in de door ons zo gewenste houding komt.

Niet aan de teugel willen heeft meestal te maken met niet goed ondertredende achterbenen. Het probleem zit eigenlijk altijd in de achterhand.

Wil je het probleem aanpakken, wees dan eerst kritisch op je eigen houding en zit.

Bovendien kun je alleen maar voelen wat er onder je geburt als je met ontspannen zit mee bent met de beweging van het paard.

Richt je op de achterbenen van het paard. Als je een beenhulp geeft hoort dit een voorwaartse reactie te geven. Houd ondertussen contact met mond.

Niet trekken maar voelen en met je armen meeveren met de bewegingen van het paard. Niet los vast of flapperen met de teugel. want het bit moet stil in de mond liggen.

Probeer op beide teugels evenveel druk te houden. Als je nu meer beendruk geeft , wordt het gevoel in je handen zwaarder.

Niet terugtrekken maar iets meer steun bieden. Als hij dan niet nageeft, schakel een paar keer in tempo, dus laat het paard reageren op beenhulp. Je rijdt met je been tegen het contact aan , tot je het fijne meeverende gevoel krijgt van een paard dat loslaat. Onderhoud dit contact net zo licht en elastisch als hij je dat aanbiedt.

Nog steeds moeilijk? Probeer het op de volte, bv sluiten en weer openen. Het binnenachterbeen treedt dan nl meer onder. Niet scheefhangen tijdens het sluiten en openen

Blijf niet te lang op de gesloten volte, dan wordt het binnenachterbeen erg moe en pijnlijk.


Als het paard niet constant aan de teugel wil lopen:
je moet aan de teugel lopen steeds onderhouden door de achterhand te activeren. Niet alleen door te schakelen in tempo! Veel ruiters zijn zo blij als het eindelijk lukt dat ze constant hetzelfde blijven doen, maar dan wordt het paard juist moe

Veel afwisselende oefeningen rijden en tussendoor paard even uit laten blazen.

Vergeet niet te belonen.

Niet bang zijn dat het daarna niet meer lukt, als het op de goede manier doet, heb je je paard zo weer aan de teugel "

Met je been tegen het contact aanrijden vind ik nog wel vatbaar voor misinterpretatie trouwens.ik denk dat hij gewoon bedoelt wat Avalanche benoemde als verend stabiel contact in dit bericht:

Citaat
Goed zitten (schouders, heupen hakken in 1 lijn) met paard meebewegen en vooral niet blokkeren, naar voren rijden maar niet zo hard dat hij uit balans valt en een verend stabiel contact met je handen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 00:55 



 
Profiel   

Ik hoop dat je iemand kan vinden die je les kan geven en helpen met balans, ontspanning en rust. Dan komt het aan de teugel vanzelf.
Helaas is het heel moeilijk om tips te geven zo zonder zicht op jullie.
Je hebt al goed door dat de snelheid (vluchten) eruit moet. Dat kan al beginnen voor het opstappen, is je paard dan al kalm, heb je voldoende contact met hem en luister je naar hem? Laat je dat ook merken? Best lastig allemaal ook omdat je zelf nogal jong bent.
Neem de tijd om te observeren en voelen. Aan de teugels is totaal niet belangrijk, het is het resultaat van een heleboel andere dingen.

Als je naar een paard kijkt , hoe groot is zijn hoofd dan vergeleken met de rest van het lichaam? Niet zo groot toch? Dus als je rijdt gericht op veranderingen aan het hoofd zal er niet veel gebeuren. Maar als je rijdt gericht op veranderingen in het lijf zal het hoofd volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 01:04 



 
Profiel   

Geweldig al die deskundigen hier _O-
Als ik op de pensionstallen om me heen kijk is er niet één die er iets van bakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 01:16 



 
Profiel   

Tja theorie en praktijk zijn gewoon 2 verschillende dingen. Helaas heb ik ook nog niemand daadwerkelijk goed zien rijden, en ik kwam toch op heel wat plekken... Dat getrek en geblokkeer, werd er zelf aan moe van, kun je na gaan het paard.
Ts; Lekker die teugels met rust laten. Houd lichtjes contact en ga rustig eens werken met tempowisselingen in bijv. de draf (en stap). Daarmee is het simpelweg wat langzamer\sneller stappen en probeer dit op je zit.
Ik ga ervan uit dat je op de manege rijd, laat 'aan de teugel lopen' gewoon los, is niet belangrijk en ga vooral niet zeuren in de mond. Paarden op de manege ontspannen nou eenmaal over het algemeen een stuk lastiger(moet de eerste nog zien). Mocht je een verzorgpony hebben, heb je al veel mooie tips gekregen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 01:57 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Nico12 schreef
Fase 1: longeren met elastiek totdat bij lichte elastiekdruk de hoofdhouding optimaal is. Fase 2: tegelijk kuitdruk en teugeldruk gedurende paar seconden, teugeldruk gelijk aan elastiek druk. Dit tientallen malen herhalen.

Probeer dat met een van mijn paarden en ik sla je eraf en schop je van het erf af ook.


Misschien is het goed om een goed voorbeeld te stellen vanuit respect en positiviteit gezien de leeftijd van de topicstarter en mogelijk de omstandigheden van een Manege ruiter om te leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 07:33 



 
Profiel   

Dankjewel om te reageren. Ik zal het op jullie manier proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 09:05 



 
Profiel   

misami schreef
Misschien is het goed om een goed voorbeeld te stellen vanuit respect en positiviteit gezien de leeftijd van de topicstarter en mogelijk de omstandigheden van een Manege ruiter om te leren.

Wacht even, wat? Respect en positiviteit?
Nico12 schreef
Fase 1: longeren met elastiek totdat bij lichte elastiekdruk de hoofdhouding optimaal is. Fase 2: tegelijk kuitdruk en teugeldruk gedurende paar seconden, teugeldruk gelijk aan elastiek druk. Dit tientallen malen herhalen.

Waar exact zie jij hier respect naar het paard? Want dit is een paard kapot rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 09:44 



 
Profiel   

Ik ervaar een bepaalde mate van grofheid in je woorden, geschreven taal is altijd gevoelig. Een goede dialoog, uitleg en verwoording zorgen voor een leereffect. Zeker als je iemand zijn kennis wilt vergroten of inzicht wilt geven over eigen handelen.
Volgens mij help je daar de ander ook het respect leren hebben naar paarden toe.

"kapot" rijden is meteen een aanname en zoals ik het lees grof de mond snoeren. Maar dat is mijn beleving.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 09:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen