Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

paard aan de teugel krijgen

 
Profiel   

ts ga gewoon naar je manege instructeur en neem geen lessen aan van bokt, want er wordt hier de grootste flauwekul vertelt.
(En de reactie van Avelanche is dan misschien wat grof, maar lang niet zo gevaarlijk als de opmerking waar ze op reageert)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 09:14 



 
Profiel   

sofikie schreef
Hallo!

Ik rijd nu met een paardje die af en toe wat snel gaat. Ik probeer hem dus onder controle te krijgen met hem aan de teugel te doen, maar hij reageert er niet op. Ik doe de strategie die ik heb geleerd van mijn lesgevers, de vingers bewegen op de teugel. Maar hij doet het maar niet! Heeft er iemand een ander strategie (die hem liefst niet pijn doet:)?


Mvg,
Ik:)



Sifikie,
aan de teugel rijden is een kadootje van het paard dat je alles goed doet en gedaan hebt.
paard heeft spieren kunnen ontwikkelen, jou heeeft leren vertrouwen en dat je heel concequent steed op de zelfde manier iets aan je paard geleerd hebt en dus snapt wat jij wil, als alles klopt doet het paard dat vanzelf mits jij maar steeds de juiste hulp geeft.

Wat zijn dan de juiste hulpen?? wel ik ken jou en je paard en je wijze van rijden niet dus heel moeilijk te zeggen omdat het heel persoons-/paard gebonden is.

Zoek iemand die jou daarbij helpen kan, dat is mijn advies.


Paard kan -fysiek - misschien niet langere tijd aan de teugel lopen, dan gaan de spieren pijn doen en wil het ontspennen, maar er kan ook een andere oorzaak zijn en die moet je eerst opzoeken en oplossen
daar kan ik je vanaf hier niet in adviseren, want nogmaals ik ken het paard en zijn/haar probleem
dus kan je geen tips geven behalve: zoek iemand die je erbij kan helpen

misschien staan hier leerzame tips in!! maar ook hier weer: kijk naar jezelf en je paard, hoe ver ben ik wat kan ik en wat snap ik wel en wat niet

want lezen hoe het moet en het dan ook goed kunnen uitvoeren!!!!! daar heb je wel iemand bij nodig om te zeggen of het goed gaat, leer dat stapje voor stapje zodat je elk momentje leert voelen opweg naar dat juiste gevoel wat je nodig hebt om een paard goed te kunnen rijden

want als je niet weet "hoe goed voelt " weet je ook niet of het goed is.

https://weethetsnel.nl/instructie/602-H ... gel-rijden
https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... de-teugel-

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 09:14 



 
Profiel   

Een paard " aan de teugel/ nageeflijk" is een van de moeilijkste dingen die er is. Het heeft nl. niets te maken met de hoofdhouding van het paard, dat kan per ras verschillen, maar wel met de lichtheid en reactie op jouw hulpen. Veel mensen, jammer genoeg ook veel ruiters en instructeurs, denken dat een paard nageeflijk is als het met zijn hoofd en hals in de krul loopt, soms zelfs met de neus achter de loodlijn. Om een paard nageeflijk te rijden moet je vooral veel met je zit en benen rijden en ook heel goed letten op jouw eigen houding; de teugel is bijzaak en alleen bedoeld om lichte ophoudingen te geven en meteen weer los te laten als een paard reageert. Goede lessen van een instructeur die echt weet hoe het moet zijn dus belangrijk en de beste leerschool is als je, samen met die instructeur, ook nog een goed opgeleid paard kan rijden.
Met de teugel een paardenhoofd in de krul trekken is dus niet nageeflijk rijden.

Als je het echt wil leren zal je verder moeten zoeken dan de gemiddelde manege...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 09:43 



 
Profiel   

misami schreef
Ik ervaar een bepaalde mate van grofheid in je woorden, geschreven taal is altijd gevoelig. Een goede dialoog, uitleg en verwoording zorgen voor een leereffect. Zeker als je iemand zijn kennis wilt vergroten of inzicht wilt geven over eigen handelen.
Volgens mij help je daar de ander ook het respect leren hebben naar paarden toe.

"kapot" rijden is meteen een aanname en zoals ik het lees grof de mond snoeren. Maar dat is mijn beleving.

Rot voor je dat je dat zo beleeft. Het was absoluut mijn bedoeling om dat soort mensen de mond te snoeren overigens, en probeer je het hier op stal, dan doe ik nog wel meer dan de mond snoeren ook. Maar ik ben geen hulp verschuldigd aan een ander, meisje.

Kapot rijden is geen aanname, ik heb genoeg paarden op die manier echt kapot gereden zien worden, kissing spines is helaas een heel veel voorkomend probleem, en malformaties op C4 en C3 ook. En dat komt wel degelijk door paarden die inknikken maar niet nageven, maar die de druk in de mond willen ontwijken.

Ik loop lang genoeg in de paardenwereld rond om daar hele nare dingen van te hebben gezien, en paarden die echt op die manier onherstelbaar kapot gaan.

En sorry, dat dat jouw zieltje dan wat zeer doet is rot voor je, maar een kapotte hals, schoft en rug is nog veel pijnlijker voor dat paard. Echt, als mensen al een stijve nek hebben is het huis te klein, maar een paard moet kapotte wervels maar gewoon accepteren want anders worden mensen misschien wel gekwetst?
Ik heb niet zoveel medelijden met tere zieltjes en zeker niet als die zieltjes dan geen moeite hebben met gruwelijke pijn voor een paard. Want botpijn is echt de ergste pijn die je kunt hebben. En ook dát weet ik uit ervaring. Ik heb ooit een ruggewervel gebroken, en de pijn is echt verlammend en dat bedoel ik letterlijk. En dan moet je nagaan dat voor het paard die pijn nooit meer overgaat. Maar ik ben te grof??? Ga fietsen of zo.

Thanks Nikass.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 09:55 



 
Profiel   

Ik heb nu een paardje, dat door 'in de krul lopen' onder controle werd gehouden. Hij heeft veel problemen in de hals en een slechte rug van gekregen.

Heel erg basis-oplossingen voor als je paard te snel gaat in draf:

- veel oefenen in stap, je kunt heel erg veel leren in stap (echt, een half jaar alleen stappen kan je paard en je eigen rijkunst enorm verbeteren, ik spreek uit ervaring ;-) )

- alleen korte stukjes draven, steeds terug naar stap en ontspanning.

- op een (kleine) volte sturen, zo klein dat hij langzamer moet gaan lopen en dan weer rechtuit.

- goede les nemen! Een dooddoener, maar wel het beste voor jou en je paard. Iemand die jou kan uitleggen wat, hoe en waarom. Helaas liggen echt goede instructeurs niet voor het oprapen en moet je zelf al enige kennis hebben om te ervaren of iemand echt een goede instructeur is.

Veel succes!
Hopelijk kom je tot een paardvriendelijke oplossing :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 10:05 



 
Profiel   

Voor aan de teugel heb je meer nodig dan handen en teugels.

De weg er naar toe kan erg lang zijn en vraagt vaardigheid van de ruiter.

Zoek daarom een instructeur die je stap voor stap mee neemt met het hele proces en jou kan uitleggen van achter tot voren hoe het werkt.

Aan de teugel vraagt een zachte, mee verende en soms ook weerstand biedende hand (en juist dat stukje vraagt om heel veel minescuul fijngevoelig gevoel!), zo ook de kuit.
Maar ook balans van beiden, zowel ruiter als paard.
Het vraagt een voorwaartse impuls, zonder te willen vluchten.
Het gevoel juist dat je paard alles voor jou wil doen.

En dan vraagt vertrouwen.
Vertrouwen in de ruiter en de hulpen.
Het vraagt timing.
Het vraagt soms zelfs beloning op het juiste moment.

Als je eenmaal echt gevoeld hebt, wat echt aan de teugel is.
Dat het paard echt over zijn rug loopt, zijn gangen vloeiend en swingend worden. Boterzacht op alle hulpen.
Dat je echt het gevoel hebt, dat je zweeft en één wordt.

Dan wil je dat altijd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 10:10 



 
Profiel   

Eerst met je paard en instructrice gaan werken aan het tempo.
Een paard gaat juist nageeflijk lopen wanneer hij zijn rugspieren goed gebruikt.
En in dit geval gebruikt hij ze niet juist.
Nageeflijkheid is een cadeautje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 10:21 



 
Profiel   

Avalanche schreef
sofikie schreef
Is er misschien een andere strategie die ik kan proberen?

Ja hoor. Goed zitten (schouders, heupen hakken in 1 lijn) met paard meebewegen en vooral niet blokkeren, naar voren rijden maar niet zo hard dat hij uit balans valt en een verend stabiel contact met je handen.


Persoonlijk vind ik dit het beste antwoord.

Het probleem is sofieke, dat je zelf 13 jaar bent dus leert paardrijden op een manege, en vaak zijn die paarden doordat ze les paarden zijn, wat stugger en sluiten ze zich af voor al die verschillende manieren van rijden.
Daarom vind ik het antwoord van Ava het duidelijkste namelijk focus je op je eigen houding. Probeer om van je billen "verende"billen te maken die zachtjes meedeinen met de beweging van het paard, laat de focus op de handen maar eventjes los, maar probeer op de 1ste plaats je paard niet in de weg te zitten.

Paarden die vlug zijn worden vaak nog vlugger als ze van voren tegen gehouden worden. Dus probeer om de mond van je paard als een chinees porcelein kopje te zien, waardoor je hele zachte ontspannen handen/ vingers hebt die zachtjes in contact blijven met de mond. Laat al dat geknijp maar achter wegen, want je paard wil dat toch niet. Maar als je dit onder de knie hebt (en dat is echt nog niet zo gemakkelijk) dan heb je de kans dat je paard opeens wat begint te ontspannen in de mond.

Daar zijn oefeningen voor, vanuit de klassieke rijschool , om de kaak te laten ontspannen, maar dat moet je echt onder begeleiding doen en kan ik je niet leren van internet.

Maar het kan al zijn als je zelf ontspannen op je paard zit, hem niet pijn doet in de mond, meegaat met zijn beweging, dat het snelle, het vlugge al opgelost wordt. Want dan raakt je paardje ook ontspannen. En als hij wel eens te snel is, zou je kunnen proberen, om de teugels zachtjes in een hand te pakken waardoor je met rechts hem kunt aaien over zijn nek en dan zachtjes zeggen "hohohoho, rustig aan. Blijf goed op je billen zitten. Paardrijden is niet zo gemakkelijk maar wel heel erg leuk. Er zijn veel paarden die gaan rennen als ze van te voren worden tegen gehouden en als ze dan vrij gelaten worden komen ze vaak vanzelf terug (gold voor mijn paard).

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 10:23 



 
Profiel   

Nico12 schreef
Fase 1: longeren met elastiek totdat bij lichte elastiekdruk de hoofdhouding optimaal is. Fase 2: tegelijk kuitdruk en teugeldruk gedurende paar seconden, teugeldruk gelijk aan elastiek druk. Dit tientallen malen herhalen.


Dit is meestal niet mogelijk als het niet om je eigen paard gaat.
Bovendien vind ik dit een gevaarlijk advies en geen antwoord op de vraag van TS. Doe je dit bij mijn pony (op leeftijd en met een gouden hart), dan krijg je gegarandeerd een gevaarlijke situatie. Ofwel trekt hij zich los of hij laat de elastiek knappen of hij raakt zo gefrustreerd dat hij allerlei manieren gaat zoeken om onder die druk uit te komen en/of te gaan drammen. En wees gerust: een slimme pony vindt echt wel een manier om toch tegemoet te komen aan zijn behoefte en jouw trucjes te omzeilen.
Je paard aan de teugel laten komen en laten vertragen heeft veel meer te maken met ontspanning en de interactie tussen ruiter en paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 21:04 



 
Profiel   

daydream schreef
het volgende stukje uit het boek "Paardrijden met gevoel" van Wim Bonhof vind ik goed:
(overgetypt, af en toe vat ik het samen)

"Veel ruiters bedoelen dat hun paard niet met zijn hals in de krul en zijn neus op de loodlijn loopt als ze zeggen dat hij niet aan de teugel is.
Maar dat is een begrip dat veel verder gaat dan hoofdhalshouding.

Als een paard aan de teugel loopt is dat een uitvloeisel van de juiste manier van gaan, waarbij zijn hele lichaam op een goede manier gebruikt. Hij zet zijn achterbenen zo ver onder zijn lijf dat hij de ruiter makkelijk draagt. Dit in combinatie met een vriendelijk contact van de ruiterhand naar de paardenmond, heeft tot gevolg dat de hals in de door ons zo gewenste houding komt.

Niet aan de teugel willen heeft meestal te maken met niet goed ondertredende achterbenen. Het probleem zit eigenlijk altijd in de achterhand.

Wil je het probleem aanpakken, wees dan eerst kritisch op je eigen houding en zit.

Bovendien kun je alleen maar voelen wat er onder je geburt als je met ontspannen zit mee bent met de beweging van het paard.

Richt je op de achterbenen van het paard. Als je een beenhulp geeft hoort dit een voorwaartse reactie te geven. Houd ondertussen contact met mond.

Niet trekken maar voelen en met je armen meeveren met de bewegingen van het paard. Niet los vast of flapperen met de teugel. want het bit moet stil in de mond liggen.

Probeer op beide teugels evenveel druk te houden.

+:)+
Prima...!

... en iets minder prima:
Citaat
Als je een beenhulp geeft hoort dit een voorwaartse reactie te geven. (...) Als je nu meer beendruk geeft , wordt het gevoel in je handen zwaarder.

Niet terugtrekken maar iets meer steun bieden. Als hij dan niet nageeft, schakel een paar keer in tempo, dus laat het paard reageren op beenhulp. Je rijdt met je been tegen het contact aan , tot je het fijne meeverende gevoel krijgt van een paard dat loslaat. Onderhoud dit contact net zo licht en elastisch als hij je dat aanbiedt.


Als je drijft (zo lees ik 'beendruk') en je krijgt meer gewicht in de hand, kan dat alleen maar betekenen dat het dier op de voorhand valt.
Ik vind dit in principe een fout.
Voor alle duidelijkheid: zo gaat het bij mij ook met enige regelmaat.
... en dan moet je de fout corrigeren. Onder andere door na te denken over de vraag die ik als ruiter heb gesteld.

Goed, paard valt dus op de voorhand,
dat is niet de bedoeling,
ik breng dan over het algemeen mijn eigen zwaartepunt terug (navel naar binnen, knop van de cap omhoog, eventueel beide knieën iets strekken en beide enkels iets terug).
En ik zorg dat het gewicht licht blijft: voel ik meer dan drie gram, gaan mijn handen naar voor ('svp niet leunen', er is hier niets om op te leunen...)

Deze meneer heeft het dan over 'iets meer steun bieden' - ?
Dier valt op de voorhand en dat ga je letterlijk ondersteunen...?
Paard hoort op eigen benen te lopen, punt.
En op dit 'steun bieden' (toestaan om op de voorhand te vallen en toestaan dat er extra gewicht op de teugel komt) "moet het dier nageven".
... mij ontgaat iets.
Gebeurt dit niet, dan rijd je hem naar voor/ tempowisselingen, totdat het dier loslaat.
... ik kan nog snappen dat je door correct 'terugrijden' (al dan niet met voltes) het dier helpt om van de voorhand af te komen - en dat deze betere balans het contact lichter maakt.
Citaat
Met je been tegen het contact aanrijden vind ik nog wel vatbaar voor misinterpretatie trouwens.ik denk dat hij gewoon bedoelt wat Avalanche benoemde als verend stabiel contact in dit bericht:

Citaat
Goed zitten (schouders, heupen hakken in 1 lijn) met paard meebewegen en vooral niet blokkeren, naar voren rijden maar niet zo hard dat hij uit balans valt en een verend stabiel contact met je handen.

Eens.
Ik vind het vooral beeldspraak, en wat er precies mee bedoeld wordt vind ik discutabel.
Wat Ava zegt vind ik erg verstandig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 22:39 



 
Profiel   

Eens dat het paard niet zwaarder mag worden als je het naar voren rijdt. Paard moet zichzelf dragen, het is niet de bedoeling dat wij het hoofd gaan dragen en evenmin dat het paard wijkt voor de druk in de mond. We willen een paard dat de hand vertrouwt, en daar hoort een zacht en verend contact bij. Een hand die alles weggeeft is niet te vertrouwen, en een zware, terugwerkende hand ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 22:57 



 
Profiel   

sofikie schreef
Hallo!

Ik rijd nu met een paardje die af en toe wat snel gaat. Ik probeer hem dus onder controle te krijgen met hem aan de teugel te doen, maar hij reageert er niet op. Ik doe de strategie die ik heb geleerd van mijn lesgevers, de vingers bewegen op de teugel. Maar hij doet het maar niet! Heeft er iemand een ander strategie (die hem liefst niet pijn doet:)?


Mvg,
Ik:)


Andere instructrice nemen en zelf eens leren wat aan de teugel inhoud , dat dat niks met de teugel te maken heeft .
Dat hij te snel gaat is vaak een balans probleem, dat los je ook niet op met de teugel, je lost eigenlijk niks op met de teugel, je moet aan de slag met het lichaam van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 08:15 



 
Profiel   

midgie schreef
Andere instructrice nemen en zelf eens leren wat aan de teugel inhoud , dat dat niks met de teugel te maken heeft. Dat hij te snel gaat is vaak een balans probleem, dat los je ook niet op met de teugel, je lost eigenlijk niks op met de teugel, je moet aan de slag met het lichaam van het paard.


Ja, ik denk dat we dat inmiddels al vastgesteld hadden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 20:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen