Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 22:57

Sinds een paar maanden rijd ik op een braaf rijpaard. Het is hem geleerd om stil te staan tijdens het opstijgen. En ja, hij stond echt maandenlang stokstijf stil als ik op steeg. Dat vond ik heel braaf. En de laatste 3x keer gaat hij lopen als ik er half op zit. Niet dat hij weg rent, hij begint gewoon te stappen. In de voorbereiding met het aansingelen en beugels uittrekken, dan staat hij wel stil en hij is ook niet zenuwachtig. Hij loopt overdag in de wei dus de energie is er grotendeels wel uit voordat ik ga rijden. Dat hij nu toch gaat stappen voordat ik de hulp geef, vind ik jammer want ik vond het juist zo knap dat hij braaf bleef staan. Hoe zou ik hem kunnen corrigeren? Het liefst zonder krukje, (ik ben nog uit de tijd dat de krukjes nauwelijks gebruikt werden) wel verleng ik de stijgbeugel zodat de opstap minder hoog is. Ik lees ook over iets lekkers geven als beloning maar dat doe ik sowieso nooit. Moet ik gewoon weer terug afstijgen als hij al half gaat lopen? Ik kan ook iemand vragen om hem vast te houden maar dat was eerder ook nooit nodig. En dan went hij daar weer aan. Dus hij kent het wel, maar moet het weer even weten. Dank jullie wel!

pjer
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 23:02

Als het goed is heb je met een hand de teugels vast bij het opstijgen. Dus gewoon met de teugels hem stil zetten als je opstapt en dan nog even laten wachten als je al zit. Hij moet gewoon rustig blijven wachten tot hij het signaal krijgt om te vertrekken.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 23:06

pjer schreef:
Dus gewoon met de teugels hem stil zetten als je opstapt en dan nog even laten wachten als je al zit.

Ja... hij gaat dus stappen op het moment dat ik mijn rechterbeen over zijn rug zwaai. Dan heb ik de teugels wel vast maar dat is niet genoeg om hem te doen stil staan. Waarom doet hij dit, hij stond eerder superstil

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 23:07

Wat hier boven staat. Maar als hij niet luistert naar je teugel kun je makkelijk even iemand vragen om hem vast te houden een paar keer en waarschijnlijk ben je er dan.
Overigens kan het best ongemak zijn. Ik bedoel, opstappen zonder krukje is niet fijn voor een paard. Daarom wordt het tegenwoordig zoveel wel gebruikt..... dus ik zou toch dat krukje gebruiken voor de rug van je paard.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 23:11

Cioccolato schreef:
Wat hier boven staat. Maar als hij niet luistert naar je teugel kun je makkelijk even iemand vragen om hem vast te houden een paar keer en waarschijnlijk ben je er dan.
.
hij gaat dus lopen als ik mijn been erover heen zwaai, moet ik dan afstappen weer. Dus ik zet mijn linkervoet in de stijgbeugel, stap op, en hij begin te lopen, dan toch maar afstappen?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 23:12

De zijdelingse kracht die op de rug komt bij het opstijgen zonder krukje zijn zeker onaangenaam voor je paard, niet goed voor jouw knie en niet goed voor je zadel. Dus gewoon krukje gebruiken, dan is het probleem misschien snel opgelost.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 23:12

Hoe soepel gaat het opstijgen? Kan zijn dat het paard het toch ongemakkelijk vind en daarom heeft uitgevonden dat wegstappen makkelijker is voor zijn balans. Niet heel veel mensen kunnen "goed" opstappen zonder best wel wat gewicht te plaatsen aan 1 kant van de paardenrug. Nooit te oud om toch een krukje te gaan gebruiken, de nieuwe inzichten geven toch aan dat het beter is voor het paard en zadel. Het is niet dat mensen een krukje gebruiken omdat ze er anders niet opgeraken maar voor het welzijn van het paard.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 23:18

herhalen schreef:
Hoe soepel gaat het opstijgen?

mmm niet heel soepel maar ook niet moeilijk. Weet niet of het daar mee te maken heeft. Ik heb wekenlang opgestegen, met een vrij losse teugel en hij vond alles best. Ik ga het nogeens proberen met de teugel wat strakker in mijn linkerhand, en met het commando "halt". En anders toch het krukje, maar ja, dan moet ik er toch alsnog ook op komen.... :)

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 23:22

Gewoon een krukje gebruiken.

En de volgende paar keren, met krukje, even iemand hem vast laten houden. Want ze gaan ook wel eens van het krukje weg lopen. Consequent handelen.

En nee. Ik zou niet weer afstappen maar zorgen dat hij blijft staan. Dus teugel niet los, iemand er naast even helpen.

pjer
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 23:25

Het kan zijn dat hij gaat lopen omdat hij geleerd heeft dat zodra jij zit hij mag vertrekken en dan gaat hij steeds een beetje eerder al. Dus ik zou zeker niet afstappen als hij al loopt omdat je dan het risico loopt dat hij leert dat dat de bedoeling is.
Omdat je vroeger met lossere teugel opsteeg kun je nu 2 dingen proberen: Of tijdens het opstappen een snokje geven aan de teugel als zijnde HO. Of je laat de teugels helemaal los terwijl je opstapt, alleen als hij dan gaat kun je hem nog veel lastiger stilzetten.

Overigens zou ik ook aanraden om met krukje op te stappen maar ook dan moet hij gewoon netjes wachten tot jij het sein om te vertrekken geeft.

Avalanche

Berichten: 16002
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 00:49

Krukje, maar ook: oefenen. Handen aan beide kanten van het zadel, bij het rokje (dus zorg dat je krukje hoog genoeg is) zet als je je voet in de beugel hebt druk op de andere kant, zwaai je been erover en zit.

Ik snap wel dat je paard wegstapt als jij aan een kant gaat hangen. En mensen stappen meestal altijd van dezelfde kant op, en dat is echt een behoorlijke belasting voor je paard, het kan goed dat het hem pijn doet.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:19

Ik kan begrijpen dat mensen het pre-krukjes tijdperk hebben meegemaakt, maar ik kan niet begrijpen dat mensen het verkiezen boven een krukje. Fijn dat je het kunt, maar voor jouw welzijn, die van je zadel en van je paard wil ik je echt aanraden om er een te gebruiken. Van al mijn lesklanten heb ik er maar 1 die zonder opstapt en dat is omdat er daar buiten geen een is. Grote kans dat je paard reageert omdat hij uit balans raakt.

Stap 1 zou voor mij dus het krukje zijn en stap 2 is het leren wachten. Wat je kunt doen is 1 teugel iets strakker aannemen en zijn hoofd iets inbuigen tijdens het opstijgen. Dus je maakt het weglopen oncomfortabel en je laat los als hij weer blijft staan. Nadeel voor jezelf zonder krukje is ook dat je meer moet gaan hangen en dus zelf ook langer bezig bent om je balans te hervinden.

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:35

Ik ben het met iedereen eens over het krukje.
Ik heb dat vroeger ook niet geleerd maar gebruik het al jaren nu. Veel prettiger voor zowel paard als ruiter. Mijn huidige zou ik zonder krukje ook amper op komen zonder veel gedoe, gehang en getrek aan zijn rug vermoed ik, hij is nogal groot.

Grote kans ook dat dit paard gewend is netjes stil te staan bij krukjes gebruik. Dat hij nu eerst het zo een aantal maanden ondergaan heeft en nu toch bedacht heeft dat alvast wegstappen fijner is. Kan maar zo dat als je een krukje gaat gebruiken alles weer is opgelost.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:27

Als je niet heel licht en soepel bent zou ik ook zeker aanraden om het een krukje op te stappen.

Verder wat helpt is wat stelling vragen naar de buitenkant van waar je opstapt. Dus links opstappen, rechts iets stelling vragen tijdens het opstappen. Op die manier lopen ze niet van je weg maar naar je toe met opstappen. En gewoon duidelijk zijn, ho is niet..niet afstappen maar sneller gaan zitten.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:38

Een paard dat ik reed stond ook altijd braaf stil en ging ineens lopen tijdens het opstappen. Dit was toch echt ongemak (zadel lag niet meer goed) dus om te beginnen gewoon met krukje opstappen, dat zou zomaar het probleem kunnen oplossen.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:44

Net als wat iedereen zegt: Ik zou toch met krukje een keer proberen. Loopt het paard dan ook nog weg?
Vanuit mijn manege tijd hebben we een paard gehad welke uit balans raakte en daarom weg stapte.

Cchanny

Berichten: 8847
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:51

Juriska schreef:
herhalen schreef:
Hoe soepel gaat het opstijgen?

mmm niet heel soepel maar ook niet moeilijk. Weet niet of het daar mee te maken heeft. Ik heb wekenlang opgestegen, met een vrij losse teugel en hij vond alles best. Ik ga het nogeens proberen met de teugel wat strakker in mijn linkerhand, en met het commando "halt". En anders toch het krukje, maar ja, dan moet ik er toch alsnog ook op komen.... :)

Waarom niet gewoon met een krukje proberen?

Zeker als hij eerst wel stil stond en nu niet. Hoe duidelijk moet een paard het aangeven dat hij het onprettig vind :)

Ik heb de eerste 15 jaar denk ik ook zonder krukje gedaan. Maar nadat er duidelijk werd dat met krukje opstappen prettiger en beter is voor de paardenrug ben ik om gegaan. En vind het heerlijk.
Geen ongelijke beugelriemen meer.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:06

Juriska schreef:
herhalen schreef:
Hoe soepel gaat het opstijgen?

mmm niet heel soepel maar ook niet moeilijk. Weet niet of het daar mee te maken heeft. Ik heb wekenlang opgestegen, met een vrij losse teugel en hij vond alles best. Ik ga het nogeens proberen met de teugel wat strakker in mijn linkerhand, en met het commando "halt". En anders toch het krukje, maar ja, dan moet ik er toch alsnog ook op komen.... :)


Ik kan ook echt een krukje aanraden, vroeger was het anders dat klopt. Maar zodra je het gewend bent wil je niets anders meer :) en het scheelt toch weer het telkens langer / korter maken van de stijgbeugel!

Ander voordeel: met een krukje ben je handiger met het geven van een teugelhulp. Ik zou zelf niet enkel de linkerteugel strakker nemen, maar beide teugels er gewoon bij - met méér vraag op de buitenteugel. Dat vormt een betere begrenzing.

Van wie is je brave rijpaard? Misschien kan de eigenaar even meekijken welk punt ervoor zorgt dat hij gaat stappen. Misschien heeft het te maken met je stijgbeugel die langer wordt gemaakt om op te kunnen stappen?

SjonnieZ

Berichten: 2330
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:38

Krukje of geen krukje een paardrift stil te staan.
De uitleg van Elisa geeft aan hoe je (altijd) dient op te stappen zonder krukje. Wanneer jouw landing vervolgens zacht is en het lukt niet met deze techniek dan kan het ook ongemak zijn.

Maar.. en nu maak ik mij mss niet populair…
Krukjes zijn niet zaligmakend!

Ik kom ook uit het krukjeloze tijdperk en heb altijd geleerd dat de broek het zadel als eerste raakt en niet de bips.

Het klopt dat aan het zadel hangen een belasting is voor het paard maar…
In het zadel ploffen vanaf een krukje omdat de ruiter onvoldoende kracht in / controle heeft over de been spieren, is volgens mij net zo schadelijk voor de rug en dat zie ik bij ons op stal zeer veel gebeuren.. helaas.

Kortom: een krukje garandeert niet dat je het paard niet hindert bij het opstappen.

Avalanche

Berichten: 16002
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:42

Klopt, SjonnieZ, een krukje voorkomt idd geen ongemak voor het paard, maar zonder krukje is het ongemak voor het paard veel groter met dezelfde (gebrek aan) techniek.

Ik snap ook niet zo goed waarom correct opstijgen niet aangeleerd wordt.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:46

In het zadel ploffen mag inderdaad nóóit, maakt niet uit hoe je erop komt.

Maar ik denk niet dat TS dat doet?

DuoPenotti

Berichten: 29547
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:46

Ik kom ook uit de tijd va niet opstappen met een krukje.
Maar ik stijg denk ik wel al 15 jaar op met.
We weten nu gewoon beter.
Beter voor het paard, beter voor het zadel.
En dat is zo makkelijk aan te leren.

Mijn paarden staan braaf stil, wel geleerd me een snoepje.
Als die nu ineens gaan lopen is de zadelpasser direct gebeld.
Want meestal gaat het dan om ongemak.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:52

Klopt.

Een krukje, àltijd rijden met een helm: het zijn dingen die even wennen waren. Maar nu onmisbaar omdat het zo'n duidelijk voordeel heeft :)

SjonnieZ

Berichten: 2330
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:53

Avalanche schreef:
Klopt, SjonnieZ, een krukje voorkomt idd geen ongemak voor het paard, maar zonder krukje is het ongemak voor het paard veel groter met dezelfde (gebrek aan) techniek.

Ik snap ook niet zo goed waarom correct opstijgen niet aangeleerd wordt.



Eens.. ik gebruik inmiddels ook al jaren een krukje.
Ben wel blij dat ik het ooit zonder geleerd heb.
Onderweg heb je niet altijd de mogelijkheid om vanaf een obstakel met dezelfde hoogte als een krukje op te stappen en dan is het beheersen van de techniek wel prettig.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:56

Ja dat is waar, je zou het allebei moeten kunnen. Hoop dat de jongere ruiters dat ook nog gewoon zo leren :)