Zou een paard in de sloot springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 00:44

Kookaburra schreef:
Ook als jij geen spanning ervaart kan er altijd iets gebeuren ;)

hier ben ik het niet helemaal mee eens, vertrouwen voelen op een paard en dat uitstralen is ZOO belangrijk. Als je angstig en met gespannen benen er op zit dan gaat het paard ook eerder schrikbewegingen maken, heb ik het idee. Tja je moet het ook niet opzoeken. Zoals laatst eind december met vuurwerk dan mij niet gezien. Of in de spits met veel vrachtwagens ook niet :-) "vaak buj te bang :)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 00:49

Juriska schreef:
Kookaburra schreef:
Ook als jij geen spanning ervaart kan er altijd iets gebeuren ;)

hier ben ik het niet helemaal mee eens, vertrouwen voelen op een paard en dat uitstralen is ZOO belangrijk. Als je angstig en met gespannen benen er op zit dan gaat het paard ook eerder schrikbewegingen maken, heb ik het idee. Tja je moet het ook niet opzoeken. Zoals laatst eind december met vuurwerk dan mij niet gezien. Of in de spits met veel vrachtwagens ook niet :-) "vaak buj te bang :)

Ik snap wat je bedoelt, en dat klopt... Maar er zijn zoveel gekke situaties die plots op buitenrit kunnen gebeuren. Een hond welke losraakt en blaffend op je af komt, jeugd op de fiets welke gaan joelen en doen 'want dat is grappig!', een verkoopkastje voor de 'verse jam te koop' met allemaal wapperende vlagjes er op...
Ik heb de braafste dieren al eens zien verschieten ;)

Daar doelde ik op!

Wintu

Berichten: 2949
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 01:04

Ik was ooit eens aan het galopperen op een graspad, ging best hard :D Pad was niet al te breed en aan beide kanten een sloot. En daar was ineens die opvliegende woerd, paard springt opzij in volle galop. Ik in de sloot, paard bleef op het droge, galoppeerde stukje door, maar kwam toch weer terug, braverd. Ja, je kunt er in alle ontspanning op zitten en een braverd hebben, soms gaan ook die even in de schrikmodus :D

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 02:38

Ik denk helaas dat ze niet zo nauw kijken inderdaad. Toen ik mijn (jaja)haflinger net had mocht ik er ook aan geloven, mooie(ondiepe) sloot, ik liep naast hem maar er kwam een fietser met echt wapperende, roze\oranje plastic boodschappen tassen met slingers en ik weet niet wat. Tja, dan kun je net een halfuur tractors hebben bekeken maar ik belande + paard aan de hand in de sloot. Stapte er zo uit maar sindsdien moet ik het er toch echt niet op hebben.
Wel altijd even in je achterhoofd houden dus, als ze er niet in gaan dan er wel overheen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 08:09

Mijn eerste paard koos altijd voor de minst geschikte optie. In de sloot, richting auto, kont tegen het schrikdraad. Je leert er wel van anticiperen.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 09:04

Dat verschilt per paard, denk ik.
Sommige paarden zijn echt wel heel verstandig. Mijn Fjordenmerrie zou bvb niet zo snel in een sloot springen, of zichzelf op welke andere manier dan ook in gevaar brengen, als ze een keer flink schrikken zou (en dat is niet zo vaak). Ze wordt door sommige mensen omschreven als 'een paard wat heel goed voor zichzelf zorgt'. Ik zie haar ook niet zo snel in echte paniek schieten.

Je hebt ook paarden die gewoon meteen tot actie over gaan ipv eerst nadenken en die wel in paniekmodus kunnen raken.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 09:38

Mee eens, het ligt wel heel erg aan het type paard en hoe verstandig deze is en hoe voorzichtig ze met zichzelf zijn.

Maar dat gezegd hebben is de sloot mij ook al tweemaal overkomen (en 1 die in het prikkeldraad sprong, 1 die voor een vrachtwagen sprong en 1 die op een nat fietspad sprong met ijzers en daarbij lekker onderuit ging), het blijven vluchtdieren en zoals gezegd als ze schrikken dan is het eerst doen en dan pas denken.

Om zoiets voor te proberen te zijn kun je altijd het beste zorgen dat er zo 1/ 2 meter tussen paard en de sloot zit zodat als ze opzij springen en je nog enigzins controle hebt je niet gelijk in de sloot zit en voorwaarts kunt rijden.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:03

Mja, met die ene waarmee ik in de sloot beland ben was er geen 'controle houden' aan. Zenuwpees eerste klas en die ging al voor een wapperend blaadje.
Het slootgebeuren was dus voor een witte bestelbus. Hij was al 100m op voorhand spanning aan het opbouwen. Bestelbus was heel vriendelijk en maakte plaats. Zenuwpees in de kont van een bomproof paard geparkeerd, schouderbinnen, hem ook even omgesteld zodat hij die sloot zàg en terug schouderbinnen aan kont ander paard gekleefd. En nope, toch recht die sloot in :roll: .
Zelfde idioot is ook een keer letterlijk gaan liggen op straat omdat hij geen andere mogelijkheid zag om weg te geraken van een trekker. Of op hol geslagen op asfalt, toen nog net op tijd teruggekregen voor we op een drukke weg terecht kwamen (heb hem toen letterlijk omgetrokken, had het daarna wel gehad met dat paard). Was geen fijn paard om te rijden. Voor de wagen was hij geen haar beter dus die is niet lang gebleven.
Naast die zenuwpees hadden ze ook nog een span haflingers, bomproof. Ben in die periode 1 keer van een paard gevallen, 3x raden welke (jop, de bomproof haflinger die tòch een keer rechtsomkeert maakte, dacht ik ter afwisseling eens een ontspannen buitenrit te maken :+ ).

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:20

Arethe schreef:
Die van mijn is ooit eens achteruit de sloot ingelopen omdat hij ergens van schrok. Moest er door de brandweer uitgehaald worden, was een angstaanjagend telefoontje van mijn bijrijder.


Die van mij ging ook achteruit de sloot in en moest er ook uitgetakeld worden door de brandweer. Tijdens de buitenrit was hij bang voor een stapel takken die er de heen weg nog niet lag.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:55

Hier ook een die de sloot in liep. Die begon achteruit te lopen en reageerde niet meer op been. Ik dacht nog dat ze als intelligent en omgevingsbewust wezen wat al een heel stuk naast de sloot had gelopen, toch zeker niet zo stom zou zijn om er achterwaarts in te wandelen.

Helaas. Gingen we toch even samen op onze bek := Het is overigens daarna nooit meer voorgekomen, dus ze heeft er wel wat van geleerd :)

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:05

Tot nu toe doet mijne hetzelfde als bij een hek als het gaat om een sloot. Ze tuurt ook vaak of ze er iets in ziet, vissen en dergelijke.. Maar met een schrikreactie op hoger tempo kan ik me alsnog voorstellen dat ze er per ongeluk in beland. Want dan doen ze zomaar wat, dat is niet een bewuste actie natuurlijk

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:08

Ik denk inderdaad dat het van het paard afhangt. Onze pony zou rustig achteruit een sloot in lopen als hij ergens van schrikt, vermoed ik :+ Waarschijnlijk gaat hij daarna om zich heen kijken om zich af te vragen wat er gebeurt is :D
Mijn dochter is op een viaduct om die reden als eens afgestapt. Hij vond het zo spannend dat hij schuin achteruit ging lopen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:15

Citaat:
Ze springen recht die sloot in als die weg als best mogelijk vluchtroute gezien wordt. Om vervolgens stomverbaasd te zijn dat ze in de sloot beland zijn.

Been there, done that.

In een vluchtreactie zijn paarden gewoon dom. Eerst vluchten en dan denken.


Nou, paarden zijn niet dom.
Onze eigen vlucht /schrikreacties zijn precies hetzelfde.

.... vanmorgen nog mijn lachen :o moeten inhouden: zoonlief schrikt van iets, deinst terug en stoot zijn hoofd.
"Hij wist best dat daar een muur stond" - daar heeft een reflex niets mee te maken.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:39

Thioro schreef:
Mja, met die ene waarmee ik in de sloot beland ben was er geen 'controle houden' aan. Zenuwpees eerste klas en die ging al voor een wapperend blaadje.
Het slootgebeuren was dus voor een witte bestelbus. Hij was al 100m op voorhand spanning aan het opbouwen. Bestelbus was heel vriendelijk en maakte plaats. Zenuwpees in de kont van een bomproof paard geparkeerd, schouderbinnen, hem ook even omgesteld zodat hij die sloot zàg en terug schouderbinnen aan kont ander paard gekleefd. En nope, toch recht die sloot in :roll: .
Zelfde idioot is ook een keer letterlijk gaan liggen op straat omdat hij geen andere mogelijkheid zag om weg te geraken van een trekker. Of op hol geslagen op asfalt, toen nog net op tijd teruggekregen voor we op een drukke weg terecht kwamen (heb hem toen letterlijk omgetrokken, had het daarna wel gehad met dat paard). Was geen fijn paard om te rijden. Voor de wagen was hij geen haar beter dus die is niet lang gebleven.
Naast die zenuwpees hadden ze ook nog een span haflingers, bomproof. Ben in die periode 1 keer van een paard gevallen, 3x raden welke (jop, de bomproof haflinger die tòch een keer rechtsomkeert maakte, dacht ik ter afwisseling eens een ontspannen buitenrit te maken :+ ).


Sommige paarden zijn en blijven altijd van die zenuwpezen inderdaad, daarmee is buiten rijden echt niet leuk meer.

Voordeel is wel dat je continu anticipeert en dat bij zo'n brave dat nog weleens vergeet. :D

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 20:36

Elisa2 schreef:
Mee eens, het ligt wel heel erg aan het type paard en hoe verstandig deze is en hoe voorzichtig ze met zichzelf zijn.

Om zoiets voor te proberen te zijn kun je altijd het beste zorgen dat er zo 1/ 2 meter tussen paard en de sloot zit zodat als ze opzij springen en je nog enigzins controle hebt je niet gelijk in de sloot zit en voorwaarts kunt rijden.


ja waar ik rijd is een brede berm, dus als hij opzij springt dan hebben we nog zo'n 2 meter uitwijk mogelijkheid. Als er een vrachtwagen o.i.d. aan komt, dan ben ik ook wel eens geneigd om midden op de weg te blijven stappen. Dan blijft die wagen er maar even achter, denk ik dan. Vervolgens kan ik eventueel een uitrit op zoeken om even in te gaan staan. En de eenden en watervogels is hij wel gewend, want die zwemmen ook in de sloot naast zijn wei, zo leuk ook :-)

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:39

Op de manege waar ik vroeger ( lees 30 jaar geleden) stage liep en lesgaf een manegepaard: Freek, lelijker dan hem heb ik ze nooit meer kunnen vinden, maar wat een geweldig paard was dat. Op een buitenrit vroeg een lesklant of hij de sloot in zou springen, waarop ik zei: Probeer maar ( ik wist dat Freek dat deed namelijk). Resultaat: lesklant volledig onder het kroes met haar lange vlecht.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 20:40

mairead schreef:
Dat verschilt per paard, denk ik.
Sommige paarden zijn echt wel heel verstandig. Mijn Fjordenmerrie zou bvb niet zo snel in een sloot springen, of zichzelf op welke andere manier dan ook in gevaar brengen, als ze een keer flink schrikken zou (en dat is niet zo vaak). Ze wordt door sommige mensen omschreven als 'een paard wat heel goed voor zichzelf zorgt'. Ik zie haar ook niet zo snel in echte paniek schieten.

Je hebt ook paarden die gewoon meteen tot actie over gaan ipv eerst nadenken en die wel in paniekmodus kunnen raken.

ik denk inderdaad dat het echte "schrikken" wel mee valt, helemaal als je vaker en langer buiten rijdt. Soms heb ik het idee dat paarden "aanstellen" om zo maar de ruiter te verleiden en omdraaien richting huis. Of ze doen alsof ze schrikken, vaak met korte teugel bouw je meer spanning op dan met de vrije teugel, ben ik wel achter.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 20:42

Benzz schreef:
Op de manege waar ik vroeger ( lees 30 jaar geleden) stage liep en lesgaf een manegepaard: Freek, lelijker dan hem heb ik ze nooit meer kunnen vinden, maar wat een geweldig paard was dat. Op een buitenrit vroeg een lesklant of hij de sloot in zou springen, waarop ik zei: Probeer maar ( ik wist dat Freek dat deed namelijk). Resultaat: lesklant volledig onder het kroes met haar lange vlecht.

ha ha dat zijn verhalen die vergeet je van je leven niet meer, ook wel humor :-)

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:53

Ik heb inmiddels al drie keer in de sloot gelegen met ponylief. :') Elke keer weer op andere manier en ook niet altijd nodig. In elk geval in twee gevallen waren er genoeg andere optie :roll:

Dus ja, als ze schrikken worden ze blind en kijken ze werkelijk helemaal nergens meer naar.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 21:39

Als ze schrikken en plots wegspringen dan zien ze de sloot niet. Als ze zenuwachtig wordt en bv achteruit naar een sloot lopen zorg dan vooral dat je het hoofd van het paard naar de sloot toedraait! Instinctief wil een ruiter van de sloot af sturen en been geven maar daarvan gaan ze juist meer naar de sloot toe en raken ze in paniek. Dus rustig blijven, paard omdraaien met hoofd naar de sloot.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 22:28

Ik heb er eentje gekend die de sloot inzette als chantagemiddel. Die merrie was minder bang voor de sloot dan de gemiddelde ruiter en dat wist ze donders goed. Dus als jij iets had bedacht en ze was het er niet mee eens, of je hebt de vraag verkeerd gesteld naar mevrouw haar zin, dan ging ze eerst dreigen de sloot in te lopen en als jij dan toch doorzette dan ging ze echt. Doodkalm en doelbewust ging ze dan achteruit de sloot in met een kop van "ik heb je gewaarschuwd, eigen schuld".

Heb aardig wat mensen de sloot in zien gaan waaronder toch best een aantal gerenommeerde namen. Dwang werkte bij deze dame niet zo goed. Ze is regelmatig naar de slager gewenst. En uiteindelijk prima terecht gekomen bij een meid die met haar kon lezen en schrijven, die begrepen elkaar vanaf het moment dat ze elkaar zagen.

Beest was op zich prima te rijden trouwens en ook betrouwbaar (op meerdere manieren :) :) :) , je wist precies hoe ze zou reageren, al was dat niet altijd gewenst). Wilde alleen het idee hebben dat ze zelf ook wat te vertellen had.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 23:52

Die van mij niet, die is er wel eens krapjes langs gegaan toen er een tractor met opleggers en een kloothommel achter het stuur al rammelend langsging zonder ook maar te overwegen iets snelheid terug te nemen op een smal landweggetje. Sloot was flink diep en met water (ik heb wel even langs m'n voorhoofd geveegd achteraf) maar hij had het zelf ook gezien trok een sprintje rechtdoor, gelukkig.
Ach, als buitenruiter leer je anticiperen, er zijn altijd wel situaties waarvan je denkt...moet dat nou zo haastig op zo'n smal weggetje? Ik koekeloer altijd vooruit waar ik evt. even kan parkeren.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 06:20

Niet enkel uit angst. Mijn paard is echt een kantjesloper. Heb het eens gehad dat het bospad Onder water stond en ze dus niet zag waar het pad eindigde en de sloot begon. Ik heb haar de hele weg moeten laten zigzaggen om maar niet in de sloot te belanden.

Paarden hebben ook gewoon een slecht dieptezicht, dus kunnen niet zien hoe diep of ondiep het is.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 07:40

Thioro schreef:
In een vluchtreactie zijn paarden gewoon dom. Eerst vluchten en dan denken.


Dat is niet dom. :+ Voor een vluchtdier zou eerst denken en dan pas vluchten veel dommer zijn. Dan waren paarden in het wild al uitgestorven.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 08:41

Als ze daardoor in de sloot belanden of een been breken omdat ze van een rots kukelen is dat weldegelijk dom. Worden ze alsnog opgevreten als het ritselend blaadje een wolf blijkt te zijn.

Paarden die in bergen opgroeien bvb gaan echt niet blind aan de kletter voor elke wissewas, die kijken eerst waar ze hun voeten zetten. Moesten ze niet eerst denken dan zou geen enkel paard in de bergen overleven.