Zou een paard in de sloot springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 08:53

Juriska schreef:
Kookaburra schreef:
Ook als jij geen spanning ervaart kan er altijd iets gebeuren ;)

hier ben ik het niet helemaal mee eens, vertrouwen voelen op een paard en dat uitstralen is ZOO belangrijk. Als je angstig en met gespannen benen er op zit dan gaat het paard ook eerder schrikbewegingen maken, heb ik het idee. Tja je moet het ook niet opzoeken. Zoals laatst eind december met vuurwerk dan mij niet gezien. Of in de spits met veel vrachtwagens ook niet :-) "vaak buj te bang :)


Stap maar op mijn ier, die bewijst je het tegendeel.

Op mijn ier heb ik geen spanning. Maar als zij een vogel achter zich heeft vliegen, ga je toch echt twee meter opzij! Want vogels eten paarden.
Dat wist je nog niet, maar echt waar hoor!

Dus, mee zitten, lachen, terug sturen en weer doorgaan.

En de sloot?

Nee hoor, zelfs met niet schrikken durft ze de sloot in te gaan. Met en zonder ruiter.
Als mevrouw moet wachten en haar geduld is op? Dan loopt mevrouw Pardoes achteruit en zo de sloot in zonder enige pardon.

En als mevrouw zonder mens in een weiland staat, en gras is aan de overkant groener? Water of geen water, ze gaat er gewoon door! :')

Gelukkig is er stroomdraad.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:17

Thioro schreef:
Als ze daardoor in de sloot belanden of een been breken omdat ze van een rots kukelen is dat weldegelijk dom. Worden ze alsnog opgevreten als het ritselend blaadje een wolf blijkt te zijn.

Paarden die in bergen opgroeien bvb gaan echt niet blind aan de kletter voor elke wissewas, die kijken eerst waar ze hun voeten zetten. Moesten ze niet eerst denken dan zou geen enkel paard in de bergen overleven.


In onze ogen is dat dom ja, voor een paard is het een overlevingsmechanisme. En een wild paard, wat van veulen af aan al gewend wordt aan bepaalde omstandigheden is natuurlijk niet te vergelijken met onze gedomesticeerde paarden.

Nezzie

Berichten: 476
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:21

Het hoeft niet eens een schrikreactie te zijn. Ik ken ook iemand die met zijn hengst in de sloot heeft gelegen omdat er aan de overkant merries stonden en meneer besloot om op bezoek te gaan bij de dames.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:24

In de basis: nee.

Ik rij eventing en een sloot springen moeten de meeste paarden leren (vertrouwen). Ik denk dat pakweg 70% van de paarden (in NL opgegroeid) niet spontaan denk 'jottem een sloot laat ik daar eens overheen springen.'

Maar.....
Ik ben met mijn eventing paard toch wel eens IN een sloot beland. Achteruit wel te verstaan. Dus achteruit schieten omdat hij schrok, benen weg voelen zakken en dan achterover kieperen. Dom uilskuiken.
voordelen van een eventer; die kun je wel de opdracht geven om zich zelf er weer uit te redden want die kennen de techniek van een opsprong. }:0
Overigens is dat 1 incident op 23 jaar wekelijks buitenrijden met dit paard. maar pech kun je eens hebben.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 09:47

Signe schreef:
Als ze schrikken en plots wegspringen dan zien ze de sloot niet. Als ze zenuwachtig wordt en bv achteruit naar een sloot lopen zorg dan vooral dat je het hoofd van het paard naar de sloot toedraait! Instinctief wil een ruiter van de sloot af sturen en been geven maar daarvan gaan ze juist meer naar de sloot toe en raken ze in paniek. Dus rustig blijven, paard omdraaien met hoofd naar de sloot.

goede tip, om het paard de sloot te laten zien!

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 09:52

Kookaburra schreef:
Ook als jij geen spanning ervaart kan er altijd iets gebeuren ;)

hier ben ik het niet helemaal mee eens, vertrouwen voelen op een paard en dat uitstralen is ZOO belangrijk. Als je angstig en met gespannen benen er op zit dan gaat het paard ook eerder schrikbewegingen maken, heb ik het idee. Tja je moet het ook niet opzoeken. Zoals laatst eind december met vuurwerk dan mij niet gezien. Of in de spits met veel vrachtwagens ook niet :-) "vaak buj te bang :)[/quote]

Stap maar op mijn ier, die bewijst je het tegendeel.

Op mijn ier heb ik geen spanning. Maar als zij een vogel achter zich heeft vliegen, ga je toch echt twee meter opzij! Want vogels eten paarden.
Dat wist je nog niet, maar echt waar hoor!

Dus, mee zitten, lachen, terug sturen en weer doorgaan.

En de sloot?

Gelukkig is er stroomdraad.[/quote]

ha ha mee zitten, lachen en vrolijk door gaan, ja ik denk toch door jouw ontspannenheid dat het dan goed komt, ook omdat je door gaat (en niet om draait)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:42

Ja, wij gaan wekelijks alleen op pad hoor. Alleen groot verkeer trekt ze niet. Daar houd ik rekening mee.

Vroeger was ik een angsthaas. Waarom bij deze niet... Geen idee. Ze is het meest prettig gestoorde dier die ik ken. Wel braaf verder, maar wel een beetje gek

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:49

mick75 schreef:
Ik heb er eentje gekend die de sloot inzette als chantagemiddel. Die merrie was minder bang voor de sloot dan de gemiddelde ruiter en dat wist ze donders goed. Dus als jij iets had bedacht en ze was het er niet mee eens, of je hebt de vraag verkeerd gesteld naar mevrouw haar zin, dan ging ze eerst dreigen de sloot in te lopen en als jij dan toch doorzette dan ging ze echt. Doodkalm en doelbewust ging ze dan achteruit de sloot in met een kop van "ik heb je gewaarschuwd, eigen schuld".

Heb aardig wat mensen de sloot in zien gaan waaronder toch best een aantal gerenommeerde namen. Dwang werkte bij deze dame niet zo goed. Ze is regelmatig naar de slager gewenst. En uiteindelijk prima terecht gekomen bij een meid die met haar kon lezen en schrijven, die begrepen elkaar vanaf het moment dat ze elkaar zagen.

Beest was op zich prima te rijden trouwens en ook betrouwbaar (op meerdere manieren :) :) :) , je wist precies hoe ze zou reageren, al was dat niet altijd gewenst). Wilde alleen het idee hebben dat ze zelf ook wat te vertellen had.

Het is maar goed dat je schrijft over "zij" want anders zou ik denken dat je het over mijn ruin had. Die zet de sloot en achteruit ook in als chantagemiddel. Ongetwijfeld mijn eigen schuld, hij zal op een bepaald moment succesvol zijn geweest daarmee. Tja.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 17:22

bedankt voor alle reacties. Mooi om te lezen dat nog veel paardenliefhebbers buiten rijden, of als aanvulling op het rijden in de rijbak. Met de sloot als risico er naast ha ha.... Ik heb wel de indruk dat de pony's uit mijn jeugd veel meer gewend waren (en wij dus ook) als het gaat om buiten rijden. Wij gingen lopend naar de les en zelfs lopend naar wedstrijden, nou dan waren de dieren wel losgestapt als we daar aan kwamen :-)
Misschien ook wel logisch als je bedenkt dat het hedendaagse rijpaard vaak een groot kapitaal waard is. En men er dus anders mee om gaat.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:34

Juriska schreef:
Signe schreef:
Als ze schrikken en plots wegspringen dan zien ze de sloot niet. Als ze zenuwachtig wordt en bv achteruit naar een sloot lopen zorg dan vooral dat je het hoofd van het paard naar de sloot toedraait! Instinctief wil een ruiter van de sloot af sturen en been geven maar daarvan gaan ze juist meer naar de sloot toe en raken ze in paniek. Dus rustig blijven, paard omdraaien met hoofd naar de sloot.

goede tip, om het paard de sloot te laten zien!


Zeker een goede tip! Ik heb dat toen jaren geleden niet gedaan (besefte het niet, in paniek denk ik). Mijn merrie schrok, liep hard achteruit (met achter zich een vaart waar we al jaren bijna dagelijks lang reden). Ik kon er net op tijd af springen en zij knalde keihard achterover de vaart in. Gelukkig hebben we haar er na 20 minuten uitgekregen, maar bah... ben me kapot geschrokken en sindsdien wat huiveriger.

Everwind
Berichten: 79
Geregistreerd: 20-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:37

Bijrijdpaard van een vriendin had altijd moeite om het erf te verlaten. Zodra hij op de weg was, liep hij achteruit de sloot in. Steeds weer. }:0

Toen mijn eigen veulen voor het eerst buiten was, kreeg hij een tik van het stroomdraad. Hij sprong niet achteruit, maar vooruit de sloot in. Toen mama dat zag ging ze er achteraan en stonden ze samen in de sloot. :Y)

Andere vriendin; pony schrok op buitenrit, zette het op een lopen en sprong de sloot in. Vriendin kon weken niet lopen omdat ze onderweg ook nog met haar knie tegen een boomstam kwam... 8)7

Dus ja, paarden springen de sloot in :D

Edit, paarden 1 en 2 (+ veulen) waren idd haflingers :')
Pony 3 was een Welsh B
Laatst bijgewerkt door Everwind op 13-02-23 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:45

Tja mijn oude kinderpony was vertrokken als ze ook maar een klein plasje water zag. Voor ik het dan wist stond ze er midden in met dr voorbenen te splashen. Weet niet meer hoevaak ik als kind kleddernat ben geweest. Een meertje of sloot het maakte allemaal niet uit, ze vertrok en stond er midden in. Als kind was ik geen partij...

De heren die ik nu heb halen hun neus op voor een sloot of meertje. Nee met de grootst mogelijke boog er om heen.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:02

Juriska schreef:
bedankt voor alle reacties. Mooi om te lezen dat nog veel paardenliefhebbers buiten rijden, of als aanvulling op het rijden in de rijbak. Met de sloot als risico er naast ha ha.... Ik heb wel de indruk dat de pony's uit mijn jeugd veel meer gewend waren (en wij dus ook) als het gaat om buiten rijden. Wij gingen lopend naar de les en zelfs lopend naar wedstrijden, nou dan waren de dieren wel losgestapt als we daar aan kwamen :-)
Misschien ook wel logisch als je bedenkt dat het hedendaagse rijpaard vaak een groot kapitaal waard is. En men er dus anders mee om gaat.


Nou dat is ook mijn ervaring, wij reden vroeger ook langs de weg naar de ponyclub en de pony,s waren altijd heel cool. Ging dat ook doen met mijn eerste dressuur paard als 16 jarige en verongelukte bijna direct. :+

Denk dat het vooral karakter is. Heb daarna meerdere dressuur paarden buiten gereden en bij de meeste waren dat toch wel aardige avonturen. Ook als ze het gewoon van jongs af aan gewend waren.

Wintu

Berichten: 2955
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:19

Die ervaring heb ik ook! Vroeger ging je gewoon met een groepje meiden op de ponies de woonwijk in, niks loos. Ouders zagen er ook geen gevaar in en lieten ons begaan. Parkeerden we de ponies even voor het keukenraam en kregen we een glas ranja en een koekje en dan vertrokken we weer. Ik moet zeggen dat waren wel gouden tijden, maar ja, das al weer tientallen jaren geleden.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 09:21

Juriska schreef:
bedankt voor alle reacties. Mooi om te lezen dat nog veel paardenliefhebbers buiten rijden, of als aanvulling op het rijden in de rijbak. Met de sloot als risico er naast ha ha.... Ik heb wel de indruk dat de pony's uit mijn jeugd veel meer gewend waren (en wij dus ook) als het gaat om buiten rijden. Wij gingen lopend naar de les en zelfs lopend naar wedstrijden, nou dan waren de dieren wel losgestapt als we daar aan kwamen :-)
Misschien ook wel logisch als je bedenkt dat het hedendaagse rijpaard vaak een groot kapitaal waard is. En men er dus anders mee om gaat.


Nope, het zijn de mensen die niks meer gewend zijn. Ik heb hier 3 keer een warmbloed staan waar ik gewoon met grote regelmaat 1,5 km mee langs de weg ga naar de rijvereniging. Doorgaande weg, wel met een fatsoenlijk fietspad en berm er naast. Er zijn wel straten waar ik liever niet kom te paard. Maar dat heeft meer te maken met automobilisten die je geen cm foutmarge geven omdat ze 'haast' hebben.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:02


DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Zou een paard in de sloot springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:09

Mijn paard is tijdens een buitenrit ooit de sloot ingesprongen om een plas te ontwijken... :+

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:50

mick75 schreef:
Ik heb er eentje gekend die de sloot inzette als chantagemiddel. Die merrie was minder bang voor de sloot dan de gemiddelde ruiter en dat wist ze donders goed. Dus als jij iets had bedacht en ze was het er niet mee eens, of je hebt de vraag verkeerd gesteld naar mevrouw haar zin, dan ging ze eerst dreigen de sloot in te lopen en als jij dan toch doorzette dan ging ze echt. Doodkalm en doelbewust ging ze dan achteruit de sloot in met een kop van "ik heb je gewaarschuwd, eigen schuld".

Heb aardig wat mensen de sloot in zien gaan waaronder toch best een aantal gerenommeerde namen. Dwang werkte bij deze dame niet zo goed. Ze is regelmatig naar de slager gewenst. En uiteindelijk prima terecht gekomen bij een meid die met haar kon lezen en schrijven, die begrepen elkaar vanaf het moment dat ze elkaar zagen.

Beest was op zich prima te rijden trouwens en ook betrouwbaar (op meerdere manieren :) :) :) , je wist precies hoe ze zou reageren, al was dat niet altijd gewenst). Wilde alleen het idee hebben dat ze zelf ook wat te vertellen had.


Het is alsof je over mijn merrie schrijft die is ook zo, uiteraard is de mijne een Haflinger

Orrie_VBW

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Ganzen-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:50

Mijn paard die gebruikt de sloot/kanaal als chantage middel. Als hij iets moet doen wat hij niet wil dreigt hij om in de sloot/kanaal te springen. Ik heb 1x geprobeerd om hem voorwaarts te houden maar dat eindigde wel in de sloot en ik denk dat hij het heel goed weet nu dat ik hem wel zijn zin geef omdat ik daar niet weer wil eindigen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:02

Ik reed een paar jaar geleden op het hoogland langs een (diep!) meertje. Schijnbaar zonder aanleiding besloot mijn merrie een frisse duik te nemen.
Ik zie nog voor me hoe haar hoofd kopje onder ging, bellen blazend uit haar neusgaten... :')

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:25

Thioro schreef:
Als ze daardoor in de sloot belanden of een been breken omdat ze van een rots kukelen is dat weldegelijk dom. Worden ze alsnog opgevreten als het ritselend blaadje een wolf blijkt te zijn.

Paarden die in bergen opgroeien bvb gaan echt niet blind aan de kletter voor elke wissewas, die kijken eerst waar ze hun voeten zetten. Moesten ze niet eerst denken dan zou geen enkel paard in de bergen overleven.


Ik kan bovenstaande uit ervaring ontkrachten... mijn Zwitserse bergpaard een Freiberger (ook in de Zwitserse bergen opgegroeid) is wel degelijk regelrecht de greppel/wadi in gekiept i.v.m. angst voor een vrachtwagen die hard op hem leek af te komen in een chicane/versmalling...

Voordeel van een bergpaard is dan wel dat je opeens dik 1.20 meter lager in een greppel staat... maar dat je paard dan wel nog recht op staat :P en verder buiten wat angst, er niets aan overgehouden heeft...

Wat ook fijn was... was dat de wadi even geen water had... ik denk dat hij ter plekke een hartverzakking had gekregen van het onbedoelde wateravontuur.. Paardlief is sterk van mening dat alles met water paard-etende-zoetwaterkrokodillen zou kunnen bevatten... en het is echt beter om het zekere voor het onzekere te nemen...

hagelslag schreef:
Doet me denken aan een Haflinger die net bekeerd was en op 't strand uitgetest moest ivm strandritten.

Fietsers van achter, Haflinger vond 't eng...
Ik zeg nog neeee ik wil niet in de sloot....
Nog voordat ik weer een uitweg zag, waren we ook alweer boven _O-
Gelukkig stond er geen water in de sloot


En zo denk je een god gevonden te hebben met je pas bekeerde paard :P verwacht je meteen een doopsel... en blijft zelfs dat uit :P

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:20

DezeNaam schreef:
Mijn paard is tijdens een buitenrit ooit de sloot ingesprongen om een plas te ontwijken... :+


:') :+ moest even hardop lachen

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:24

DezeNaam schreef:
Mijn paard is tijdens een buitenrit ooit de sloot ingesprongen om een plas te ontwijken... :+

Maar de plas is dus wel succesvol ontweken? :')

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:56

Neon schreef:
Thioro schreef:
Als ze daardoor in de sloot belanden of een been breken omdat ze van een rots kukelen is dat weldegelijk dom. Worden ze alsnog opgevreten als het ritselend blaadje een wolf blijkt te zijn.

Paarden die in bergen opgroeien bvb gaan echt niet blind aan de kletter voor elke wissewas, die kijken eerst waar ze hun voeten zetten. Moesten ze niet eerst denken dan zou geen enkel paard in de bergen overleven.


Ik kan bovenstaande uit ervaring ontkrachten... mijn Zwitserse bergpaard een Freiberger (ook in de Zwitserse bergen opgegroeid) is wel degelijk regelrecht de greppel/wadi in gekiept i.v.m. angst voor een vrachtwagen die hard op hem leek af te komen in een chicane/versmalling...

Voordeel van een bergpaard is dan wel dat je opeens dik 1.20 meter lager in een greppel staat... maar dat je paard dan wel nog recht op staat :P en verder buiten wat angst, er niets aan overgehouden heeft...

Wat ook fijn was... was dat de wadi even geen water had... ik denk dat hij ter plekke een hartverzakking had gekregen van het onbedoelde wateravontuur.. Paardlief is sterk van mening dat alles met water paard-etende-zoetwaterkrokodillen zou kunnen bevatten... en het is echt beter om het zekere voor het onzekere te nemen...

hagelslag schreef:
Doet me denken aan een Haflinger die net bekeerd was en op 't strand uitgetest moest ivm strandritten.

Fietsers van achter, Haflinger vond 't eng...
Ik zeg nog neeee ik wil niet in de sloot....
Nog voordat ik weer een uitweg zag, waren we ook alweer boven _O-
Gelukkig stond er geen water in de sloot


En zo denk je een god gevonden te hebben met je pas bekeerde paard :P verwacht je meteen een doopsel... en blijft zelfs dat uit :P


:')

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:56

Snadrem schreef:
DezeNaam schreef:
Mijn paard is tijdens een buitenrit ooit de sloot ingesprongen om een plas te ontwijken... :+

Maar de plas is dus wel succesvol ontweken? :')


Die is ook leuk ja _O-