Opzoek naar oefeningen voor balans en kracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2540
Geregistreerd: 24-01-12

Opzoek naar oefeningen voor balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 09:52

Hallo allen.
Ik mis in mijn rijden toch wel wat balans en kracht van mijn paard. Stap en draf zijn aanzienlijk verbeterd, soms nog wat onrustig hoofd maar als je ziet waar we vandaan komen zijn we al een heel end. Het enige waar ik nog wel flink tegen aan loop is dat tijdens het galopperen mijn paard snel tegen de hand in komt. Hij heeft gewoon 0 balans in galop en zet zich daarom vast. Ik als ruiter probeer eraan te blijven rijden maar het is vreselijk moeilijk vooral als hij zich vast zet dan worden voltes ook een uitdaging. Met longeren is het ook zichtbaar en heeft hij linksom met de galop ook geregeld dat hij overkruist gaat (ook met rijden). Het is gewoon zijn moeilijkste gang. Paard is helemaal goed op artrose in L6S1 gebied na.
(Lenderen/sacrale overgang)

Nu ben ik dus opzoek naar oefeningen voor aan de hand en voor erop om hem wat beter in balans tekrijgen en wat sterker te krijgen waardoor hij zich in de galop wat beter kan dragen. Ik krijg 1 keer in de 2/3 weken les

Bertje16
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-05-21

Re: Opzoek naar oefeningen voor balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:10

ik lees even mee

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:25

heb je balkjes tot je beschikking, of zwemnoodles zijn ook prima, leg deze kriskras over elkaar en laat het paard er over, tusendoor stappen - iook goed gym voor je zelf, za l de eerste keer fff kijken zijn en dan wacht je rustig, hij gat het vanzelf doen

je kunt balkjes op verschillende hoogtes leggen recht achter elkaar of op een halve cirkel

ben je creatief!! leg een balk op de grond en leg er een brede plank over heen zodat het paard waar het paard overheen - eerst op en dan af moet

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Opzoek naar oefeningen voor balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:40

Werken aan de hand, zo kan je paard alles eerst leren zonder het ruitergewicht. Ik ben daar sinds oktober mee begonnen en ik heb een ander paard!

Hieperdi
Berichten: 2540
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 10:45

steefvicky schreef:
Werken aan de hand, zo kan je paard alles eerst leren zonder het ruitergewicht. Ik ben daar sinds oktober mee begonnen en ik heb een ander paard!

En welke oefeningen neem je hierin mee?

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Opzoek naar oefeningen voor balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:04

Weet je zeker dat hij geen last van de artrose heeft in de galop?

Hoe gallopeerd hij in vrijheid aan de longe?

Mocht hij daar zeker weten geen last van hebben dan zou ik de galop gaan verbeteren aan de longe, dubbele longe zou het mooiste zijn maar daar is les in volgen eerst wel belangrijk.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:06

michelle933 schreef:
Hallo allen.
Ik mis in mijn rijden toch wel wat balans en kracht van mijn paard. Stap en draf zijn aanzienlijk verbeterd, soms nog wat onrustig hoofd maar als je ziet waar we vandaan komen zijn we al een heel end. Het enige waar ik nog wel flink tegen aan loop is dat tijdens het galopperen mijn paard snel tegen de hand in komt. Hij heeft gewoon 0 balans in galop en zet zich daarom vast. Ik als ruiter probeer eraan te blijven rijden maar het is vreselijk moeilijk vooral als hij zich vast zet dan worden voltes ook een uitdaging. Met longeren is het ook zichtbaar en heeft hij linksom met de galop ook geregeld dat hij overkruist gaat (ook met rijden). Het is gewoon zijn moeilijkste gang. Paard is helemaal goed op artrose in L6S1 gebied na.
(Lenderen/sacrale overgang)


Nu ben ik dus opzoek naar oefeningen voor aan de hand en voor erop om hem wat beter in balans tekrijgen en wat sterker te krijgen waardoor hij zich in de galop wat beter kan dragen. Ik krijg 1 keer in de 2/3 weken les

Die artrose op de lumbosacrale overgang is hierbij wel belangrijk. Zit bij stap/draf het draaipunt van de beweging vooral bij de zitbeenknobbels, in galop zit die bij de lumbosacrale overgang.
Het kan dus wel een gevolg zijn van het fysieke probleem wat je paard daar heeft omdat de beweging in dat gebied gehinderd kan worden door de artrose.

Voor oefeningen onder het zadel zou ik zeggen: korte stukjes in galop. Liever veel korte stukjes goed dan lange stukken fout. Want met fout train je alleen maar de verkeerde spieren. Als je paard op de volte het makkelijkst in de gewenste houding loopt: voorlopig alleen op de volte. Als rechtuit makkelijker gaat: alleen rechtuit. Als dat eerst 2-3 passen galop is, dan is dat genoeg. Dan terug naar draf, balans weer herstellen en weer een kort stukje galop.

Om de lossigheid in de omgeving van het SI-gewricht te oefenen aan de hand: balkjes draven, en dan bij voorkeur wat verhoogd zodat het achterbeen ook echt opgetild moet worden. Gezien de artrose ben ik wel wat huiverig hiervoor. Ik ben geen dierenarts en kan niet inschatten wat dit met je paard doet. Maar ook hiervoor geldt: beter kort en frequent dan minder vaak en langdurig.

Als je in de buurt zit van een seawalker of aquatrainer: dat zou ook kunnen helpen.

Celebi
Berichten: 3643
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:14

Voor onbalans in de galop is het ook een kwestie van kilometers maken om de spieren te versterken. Zeker aan de longeerlijn is dit heel waardevol om te oefenen. Een paard die dit heel moeilijk vindt zal misschien eerst maar een half rondje volhouden, later een heel rondje en uiteindelijk gewoon een aantal rondjes achter elkaar. De verkeerde galop of overkruist zou ik altijd corrigeren door het paard terug te nemen en opnieuw in galop te vragen. Op een gegeven moment krijgen ze door dat de juiste galop gemakkelijker is. Onder het zadel moet je daarvoor ook echt de juiste hulpen geven en je paard voorbereiden voor de juiste galop. Ook hier: begin met een halve volte, later een hele en bouw dit uit. Beter een paar passen correct en met kracht dan gelijk meerdere rondjes uit elkaar gevallen en uitgeput. Wanneer je merkt dat je paard krachtiger wordt in de galop kun je korte overgangen gaan vragen van draf naar galop en weer terug. Als je dit meerdere keren kort achter elkaar doet moet je paard veel kracht leveren en draagt bij aan mooie spieropbouw.

Dit zijn in ieder geval de dingen die bij mijn paard hebben geholpen. Hij kon alleen maar rechtdoor racen en nu loopt hij prachtig zijn rondjes. Heeft ook heel veel lessen gekost hoor. ;)

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:27

Ik sluit me aan bij Roodvos en Celebi, nuttige post.
Qua balkjes, dat zou ik alleen doen als paard het makkelijk doet. De mijne ging op de balken staan met de achterbenen en gleed daardoor eerder uit, wat niet handig is voor het SI gewricht/ lumbosacrale overgang.

Met mijn merrie (die vergelijkbare problemen heeft) doe ik aan de hand schouder voor, travers, wijken, sidepass ( eventueel over een balk heen) en, heel belangrijk, achteruit. Ze kan nog wel meer oefeningen, maar deze zijn voor het goed ondertreden van het achterbeen het belangrijkste.
Daarnaast kan goed en correct longeren enorm helpen, en dan inderdaad aanspringen, kort stukje galop, terug naar de draf en herhalen. Als het kan klein stukje rechtuit meepakken.
Dit heeft bij mij echt veel verbetering gegeven.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:38

mce schreef:
heb je balkjes tot je beschikking, of zwemnoodles zijn ook prima, leg deze kriskras over elkaar en laat het paard er over, tusendoor stappen - iook goed gym voor je zelf, za l de eerste keer fff kijken zijn en dan wacht je rustig, hij gat het vanzelf doen

je kunt balkjes op verschillende hoogtes leggen recht achter elkaar of op een halve cirkel

ben je creatief!! leg een balk op de grond en leg er een brede plank over heen zodat het paard waar het paard overheen - eerst op en dan af moet



Afbeelding
je kunt er niet alleen door heen maar ook kriskras over heen

Afbeelding

hier zijn de balkjes wat hoger en moet het de benen hoger optillen en dus per keer meer ruggebruik

Hieperdi
Berichten: 2540
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 12:07

Elisa2 schreef:
Weet je zeker dat hij geen last van de artrose heeft in de galop?

Hoe gallopeerd hij in vrijheid aan de longe?

Mocht hij daar zeker weten geen last van hebben dan zou ik de galop gaan verbeteren aan de longe, dubbele longe zou het mooiste zijn maar daar is les in volgen eerst wel belangrijk.

100 procent zekerheid heb ik niet. Soms laat hij mooie stukken zien dat ik ook wat meer in balans kan zitten. Dubbele longe is inderdaad een kunst apart. Heb ze wel liggen en een enkele keer gedaan maar heel handig ben ik er niet in haha

Hieperdi
Berichten: 2540
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 12:10

Roodvos schreef:
michelle933 schreef:
Hallo allen.
Ik mis in mijn rijden toch wel wat balans en kracht van mijn paard. Stap en draf zijn aanzienlijk verbeterd, soms nog wat onrustig hoofd maar als je ziet waar we vandaan komen zijn we al een heel end. Het enige waar ik nog wel flink tegen aan loop is dat tijdens het galopperen mijn paard snel tegen de hand in komt. Hij heeft gewoon 0 balans in galop en zet zich daarom vast. Ik als ruiter probeer eraan te blijven rijden maar het is vreselijk moeilijk vooral als hij zich vast zet dan worden voltes ook een uitdaging. Met longeren is het ook zichtbaar en heeft hij linksom met de galop ook geregeld dat hij overkruist gaat (ook met rijden). Het is gewoon zijn moeilijkste gang. Paard is helemaal goed op artrose in L6S1 gebied na.
(Lenderen/sacrale overgang)


Nu ben ik dus opzoek naar oefeningen voor aan de hand en voor erop om hem wat beter in balans tekrijgen en wat sterker te krijgen waardoor hij zich in de galop wat beter kan dragen. Ik krijg 1 keer in de 2/3 weken les

Die artrose op de lumbosacrale overgang is hierbij wel belangrijk. Zit bij stap/draf het draaipunt van de beweging vooral bij de zitbeenknobbels, in galop zit die bij de lumbosacrale overgang.
Het kan dus wel een gevolg zijn van het fysieke probleem wat je paard daar heeft omdat de beweging in dat gebied gehinderd kan worden door de artrose.

Voor oefeningen onder het zadel zou ik zeggen: korte stukjes in galop. Liever veel korte stukjes goed dan lange stukken fout. Want met fout train je alleen maar de verkeerde spieren. Als je paard op de volte het makkelijkst in de gewenste houding loopt: voorlopig alleen op de volte. Als rechtuit makkelijker gaat: alleen rechtuit. Als dat eerst 2-3 passen galop is, dan is dat genoeg. Dan terug naar draf, balans weer herstellen en weer een kort stukje galop.

Om de lossigheid in de omgeving van het SI-gewricht te oefenen aan de hand: balkjes draven, en dan bij voorkeur wat verhoogd zodat het achterbeen ook echt opgetild moet worden. Gezien de artrose ben ik wel wat huiverig hiervoor. Ik ben geen dierenarts en kan niet inschatten wat dit met je paard doet. Maar ook hiervoor geldt: beter kort en frequent dan minder vaak en langdurig.

Als je in de buurt zit van een seawalker of aquatrainer: dat zou ook kunnen helpen.

Aquatrainer idd is erg goed helaas hier niet in de buurt en heb ook geen trailer. Super bedankt voor je tips en heeft weer een nieuwe kijk erop gegeven

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:38

michelle933 schreef:
Hallo allen.
Ik mis in mijn rijden toch wel wat balans en kracht van mijn paard. Stap en draf zijn aanzienlijk verbeterd, soms nog wat onrustig hoofd maar als je ziet waar we vandaan komen zijn we al een heel end.

Aan de orde lijkt mij rompstabiliteit.
Een paard gebruikt hoofd en hals als een soort balanceerstok - 'het symptoom zit voor, de oorzaak in de romp'.

Citaat:
Het enige waar ik nog wel flink tegen aan loop is dat tijdens het galopperen mijn paard snel tegen de hand in komt. Hij heeft gewoon 0 balans in galop en zet zich daarom vast. Ik als ruiter probeer eraan te blijven rijden maar het is vreselijk moeilijk vooral als hij zich vast zet dan worden voltes ook een uitdaging.

Begin met biomechanisch logisch nadenken.
Rompstabiliteit moet je opbouwen, dwz 'buik'spieren sterk maken.
De stap stelt relatief lage eisen aan de spieren die rompstabiliteit geven,
draf al wat meer en galop nog meer.

Goed, oud advies aan een x aantal paarden: begin pas met galop als het dier een goede schouderbinnenwaarts in stap en draf kan. (Voldoende sterkte in de rompstabilisatoren.)

Het dier bevestigen in de galop- zonder- balans zou ik niet doen. ('Hij zet zich vast' wil zeggen dat hij ivm te weinig rompstabiliteit bang is om om te vallen. Natuurlijk kun je er voor kiezen om via je teugels steun te bieden - maar dat is wel erg vermoeiend voor jou en je dier blijft op de voorhand, wat sowieso niet de bedoeling is.
De oplossing zit in de romp.)

Citaat:
Paard is helemaal goed op artrose in L6S1 gebied na.
(Lenderen/sacrale overgang)

Daarmee is galop extra moeilijk.
(Van de week op een ander topic zeer uiteenlopende standpunten mbt artrose. In overleg met de DA: in principe is bewegen het beste, maar bouw het goed op.)
Citaat:
Nu ben ik dus opzoek naar oefeningen voor aan de hand en voor erop om hem wat beter in balans tekrijgen en wat sterker te krijgen waardoor hij zich in de galop wat beter kan dragen. Ik krijg 1 keer in de 2/3 weken les

Het beste lijkt me iemand uit de school van hetzij Karin Leibbrandt hetzij Takt.
Daar staat het opbouwen van de spieren zodat het dier in balans komt op nummer één.
Volgens mij worden alle instucteurs getraind in onder andere werken aan de hand en dubbele longe / lange lijnen.

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:27

michelle933 schreef:
steefvicky schreef:
Werken aan de hand, zo kan je paard alles eerst leren zonder het ruitergewicht. Ik ben daar sinds oktober mee begonnen en ik heb een ander paard!

En welke oefeningen neem je hierin mee?


Wij hebben hierin les en mijn instructeur kijkt heel goed naar het paard en past daarop de oefeningen aan. Wij liepen ook tegen bepaalde zaken aan, maar die zullen niet precies hetzelfde zijn als bij jullie. Ik raad je ook aan om les te nemen hierin.

Wij doen momenteel voltes, achtjes, ovalen, schouderbuitenwaarts, wijken en achterwaarts. Die eerste oefeningen in stap en draf. Mijn paard zit een stuk losser in haar lichaam wat resulteert in ontspanning en vanuit die ontspanning kan je verder werken.

Hieperdi
Berichten: 2540
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Opzoek naar oefeningen voor balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 14:22

Intressant on te lezen en zet mij aan het denken! Werken aan de hand neem ik geregeld mee waaronder wijken, ondertreden op de volte en achterwaarts gaan

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Opzoek naar oefeningen voor balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:14

Draf galop overgangen zijn heel goed voor het losmaken van de rug en het onderzetten van het achterbeen. Varieer hiermee bv op de volte volte iets openen dan aan galopperen zodat het binnen achterbeen mooi onder de massa komt (let wel op de buiten schouder) Galopeer aan en direct paar passen middengalop andere keer gwn arbeidsgalop. galopeer eens wat langer door andere keer maak je de overgangen wat korter achter elkaar. Zorg dat je ten alle tijden de drang naar voren blijft voelen zowel in het aanspringen als in de overgang terug. Zeker met de overgang terug kan je hier ook eens een schijn overgang van maken. Zo krijg je ook wat meer focus in je paard jij bepaald de overgang niet je paard.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Opzoek naar oefeningen voor balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:40

Ik zou eens een goede Fysio/Chiropractor langs laten komen (liefst 1 a la Steffi vd Laarse, dus met dierenarts achtergrond) om eerst eens te overleggen ivm zijn Artrose. Dus wat mag je wel/niet doen (en waar heeft je paard wel/geen last van), en hoe kun je spieren opbouwen, zonder zijn artrose aan te spreken.
Ik lees hier allemaal oefeningen, maar als jouw paard echt last heeft van zijn artrose, en daardoor bepaalde oefeningen niet kan, lijkt het me niet eerlijk om dat toch van hem te verwachten.....
In galop zit de meeste beweging, dus als hij daar de hele tijd omspringt, lijkt het me ook ongemak. En dan kun je beter in goed overleg met iemand met verstand oefeningen bedenken, dan hier op bokt.

Hieperdi
Berichten: 2540
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 17:00

Sky_As schreef:
Ik zou eens een goede Fysio/Chiropractor langs laten komen (liefst 1 a la Steffi vd Laarse, dus met dierenarts achtergrond) om eerst eens te overleggen ivm zijn Artrose. Dus wat mag je wel/niet doen (en waar heeft je paard wel/geen last van), en hoe kun je spieren opbouwen, zonder zijn artrose aan te spreken.
Ik lees hier allemaal oefeningen, maar als jouw paard echt last heeft van zijn artrose, en daardoor bepaalde oefeningen niet kan, lijkt het me niet eerlijk om dat toch van hem te verwachten.....
In galop zit de meeste beweging, dus als hij daar de hele tijd omspringt, lijkt het me ook ongemak. En dan kun je beter in goed overleg met iemand met verstand oefeningen bedenken, dan hier op bokt.


Toevallig is vorige week de osteopaat geweest haha. Ik zie dat zij een patientenstop heeft

Schildpaddd
Berichten: 42
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Opzoek naar oefeningen voor balans en kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:44

heel veel balkwerk, zowel aan longeerlijn als onder zadel (mits ruiter vrijheid kan geven)

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:31

Mijn merrie met artrose SI (klasse 1-2) en verkalking in de overgang van laatste tussenwervelschijf naar heiligbeen heeft van nature een goede galop. Maar vind daarin het dragen en daarbij verzamelen en in aanleuning komen zeer moeilijk.
Totdat het kwartje valt, dat ze het wél echt kan en dat bereik ik altijd aan de dubbele lijnen. Onbelast komt ze makkelijker in losgelatenheid.

Het helpt niet mee ohz, dat zij zich vast zet. Dan kan ik niet ‘zitten’.

Iets verlicht zitten werkt voor haar ook om de rug meer te ontspannen. Alleen is onze valkuil dat ze dan toch teveel op de voorhand valt.

Verder voor krachtopbouw lekker rechtuit. Wij gaan veel naar het bos.