Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Thoracic sling; meer verdieping?

 
Profiel   

Er is de laatste tijd veel aandacht overal voor de thoracic sling.
En met name welke problemen voortkomen uit dat gebied wanneer het onderontwikkeld of zelfs bekneld geraakt is.

Donders interessant! Ik wil er wel meer van weten en vraag me af wie zich actief bezighoudt met het trainen en/ of revalideren van?

Uiteraard onderdeel van de training en niet perse iets dat op zichzelf staat, maar toch…. Wie heeft bijvoorbeeld problemen ervaren welke voortkwamen uit dat gebied en welke training/ revalidatie heb je hierop losgelaten?

Leuke tips, richting, ideeen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-23 16:41 



 
Profiel   

veel onregelmatigheden in de beweging komen hier uit voort,

is meestal een rijtechnisch probleem, men wil te snel een oprichting en dan is het vaak de absolute oprichting - terwijl de relative oprichtig gewenst is -

als je te vaak op een hand rijd ontwikkel je al dit probleem, bijzetten geeft ook al gauw gelegenheid tot compenceren

voor ons is het dan veel te gymnastseren, vinden het dan ook prima als de paarden om hoog lopen om de spieren aan beide kanten op te rekken en dan vooral de spieren tussen schouder en romp die voor ons niet zichtbaar zijn

heel leerzaam om eens een dissectie bij te wonen en kijken hoeveel spieren er in de schouder / borst aanwezig zijn, om het ontbreken van het sleutelbeen op te vangen

https://www.csfysiotherapie.nl/de-invlo ... -je-paard/

veelal ligt het probleem hoger in de hals in nek en kaakgewricht, de tongbeentjes
moeite waard om eens te kijken welke invloed de tongbeentjes hebben op de rest van het paard

De tongbeentjes geven je veel informatie over de rest van het paard. Ze zijn namelijk niet alleen verbonden met de tong en het kaakgewricht, maar ook met het gebied rondom de hoofd-hals verbinding.

Daarnaast lopen vanuit het tongbeen drie belangrijke halsspieren naar het borstbeen en het schouderblad. Hierdoor kan bijvoorbeeld het voorbeengebruik lijden onder spanning in de tong.



lijkt misschien niet direct iets met de thoracic sling te maken te hebben, tot je verder gaat kijken en ontdekt welke verbindingen er zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-23 17:25 



 
Profiel   

https://www.balanced-equitation.com/pos ... leutelbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-23 18:36 



 
Profiel   

Ninx schreef
Er is de laatste tijd veel aandacht overal voor de thoracic sling.
En met name welke problemen voortkomen uit dat gebied wanneer het onderontwikkeld of zelfs bekneld geraakt is.

Donders interessant! Ik wil er wel meer van weten en vraag me af wie zich actief bezighoudt met het trainen en/ of revalideren van?

Uiteraard onderdeel van de training en niet perse iets dat op zichzelf staat, maar toch…. Wie heeft bijvoorbeeld problemen ervaren welke voortkwamen uit dat gebied en welke training/ revalidatie heb je hierop losgelaten?

Leuke tips, richting, ideeen?

Dat is het eerste waar ik naar kijk, en je kunt al heel veel zien aan de ontwikkeling van de hals.

Wat je ook ziet is of de schoft omhoog komt of dat het paard de rug wegdrukt, tegen de hand komt of juist makkelijk in de hand gesteld is, paard van achter naar voren durft lopen.

Problemen die eruit voorkomen zijn meestal veel aantikken, weinig activiteit van achteren, op het binnenvoorbeen vallen waarbij het paard over de buitenschouder wegloopt.

Bij een paard wat daar echt heel veel moeite mee heeft, begin ik met werk aan de hand, afhankelijk van het paard, met bit of kaptoom. En daarbij vraag ik ze wat in te buigen waarbij ik de schouder van me afduw, ik speel met nageven en in de hand komen, ik laat ze (als ze wat handiger zijn) een rondje om me heen draaien waarbij ik let of hij van de binnenschouder afkomt en vanuit het binnenachterbeen gaat buigen.

Met rijden is het ook heel veel echt die buitenteugel eraan houden, binnenhand los en mee naar voren, schouders recht voor de achterhand plaatsen, zorgen dat overgangen actief zijn en ze niet in draf of galop vallen, maar actief aandraven, actief aanspringen.

Met longeren de schouder blijven controleren, eventueel een bijzet waarbij je zelf heel consequent blijft zodat het paard de buitenteugel ook opzoekt. Dubbele longe is een fijn hulpmiddel ook waarbij je zo licht mogelijk blijft in je binnenhand en steeds met de buitenste longe buiging controleert en erop let dat je daar contact houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-23 20:01 



 
Profiel   

Heej interessant! Ik moest even de naam opzoeken wat het precies betekent maar het grappige is dat mijn pony hier last van had wat er uit kwam bij de fascia release. En toevallig gaf de therapeute daar ook het een en ander aan uitleg over.

Het loopt helemaal van de boeg/ voorbenen naar de singelplaats en de plek waar het zadel ligt als ik het goed begrepen heb. Het kan al bekneld komen te zitten door een slecht passend zadel of paarden die inderdaad in een valse oprichting gedwongen worden.

Bij mijn pony zat het vast door het voor de kar lopen (op een verkeerde manier) waarbij de rug weggedrukt werd en de hals omhoog en weggedrukt werd. Ik zie na twee behandelingen al duidelijk verschil, pony is veel langer geworden, hals is horizontaler en zakt makkelijker. Voorbenen glijden makkelijker naar voren als het ware.

Eigenlijk denk ik met dit in mijn achterhoofd dat meer paarden hier last van hebben maar dit nog niet zo bekend is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-23 17:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen