Helpt mijn paard pult

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Helpt mijn paard pult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:04

Belangrijk!!

Hoofd en hals zijn op de foto geweest, paard is volledig nagekeken door een dierenarts en osteopaat
Gaat iedere 8 weken naar smid
Komt 7 dagen per week met vriendje in wei
En is naar tandarts geweest

Mijn paard pult (ruk beweging met hoofd aan teugels/bit)

Doet dit ook (met/voor het opstappen)
Doet dit ook als hij niet aan het werk is aan lange teugel

Mijn paard pult vooral in stap, minder als hij aan het werk is. Maar mn armen doen inmiddels zo’n pijn dat ik bij huisarts loop

Paard loopt verder fijn nagefelijk en is gevoelig in mond. Loopt op anatomisch hoogdstel met alleen hoge neusriem en dubbel gebroken D trens

Ik heb met trainers al verschillende dingen geprobeerd, steeds achterwaarts als hij het doet, hand strak en laten stoten, naar voren oplossen (is al een voorwaarts paard)

Ben een beetje ten einde raad en wil liever geen heftige hulpmiddelen inzetten (slof etc)

Wie heeft er nog tips

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Helpt mijn paard pult

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:07

Ik moet gelijk denken aan headshaking syndrome, een paard wat ik ooit bijreed deed dit ook.
Eigenaar wilde dit niet laten onderzoeken dus ik ben gestopt want het was echt niet leuk meer.
Doet hij dit sinds kort?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:10

Ondanks je uitgebreide inleiding toch nog wat verhelderende vragen:

-Doet je paard dit al sinds je hem hebt, of is het in de loop van de tijd ontstaan?
-Doet je paard dit het hele jaar door, ongeacht tijdstip of periode van het jaar, of op specifieke momenten?
-Doet je paard dit ook als je zonder bit rijdt?
-Doet je paard dit ook als werkt aan de dubbele longe? Of met hulpteugel aan de longe?
-Doet je paard dit ook bij een andere ruiter?

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:16

bitloos gaan rijden en dan op de western manier, weinig aan teugels komen wanneer dit gebeurt

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helpt mijn paard pult

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:19

Doet hij het ook als je rijd met je hand 5cm verder naar voren of met 5 cm meer lengte in de teugels?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:20

Lijsken schreef:
Ondanks je uitgebreide inleiding toch nog wat verhelderende vragen:

-Doet je paard dit al sinds je hem hebt, of is het in de loop van de tijd ontstaan?
-Doet je paard dit het hele jaar door, ongeacht tijdstip of periode van het jaar, of op specifieke momenten?
-Doet je paard dit ook als je zonder bit rijdt?
-Doet je paard dit ook als werkt aan de dubbele longe? Of met hulpteugel aan de longe?
-Doet je paard dit ook bij een andere ruiter?


Ja hele jaar door denk ik, in ieder geval najaar winter tot nu
Bitloos ook bij normaal bitloos hoofdstel, niet bij hackamore maar denk dat hij dan niet durft
Ja ook aan dubbele lijnen of zelfs aan halster en touw
Ja ook bij andere ruiter

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:20

speurneusc schreef:
bitloos gaan rijden en dan op de western manier, weinig aan teugels komen wanneer dit gebeurt


Ik heb niet veel druk. Maar voor een eventer in de sport is dit helaas geen veilige optie

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:21

DuoPenotti schreef:
Doet hij het ook als je rijd met je hand 5cm verder naar voren of met 5 cm meer lengte in de teugels?


Zelfs aan lang teugeltje

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:22

Heb je een filmpje? Ik vind het altijd lastig om er iets zinnigs over te zeggen zonder veel materiaal.

Ik neem aan dat zadel en tanden ook nagekeken zijn?

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Helpt mijn paard pult

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:29

Ik neem aan dat je ook goed naar en in de mond hebt laten kijken en verschillende bitten geprobeerd hebt? Een slof lijkt me nou niet echt de oplossing ;)
Hoe loopt hij op een ongebroken trens?
Hoe is zijn rug en dan m.n schoft? Gevoelig?
Sinds wanneer doet je paard dit?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:32

Caira schreef:
Heb je een filmpje? Ik vind het altijd lastig om er iets zinnigs over te zeggen zonder veel materiaal.

Ik neem aan dat zadel en tanden ook nagekeken zijn?


Tanden toevallig afgelopen maandag en sowieso ieder jaar. Zadel ook 1x per jaar en is in december nog nagekeken.

Zal deze week eens laten filmen. In mn telefoon alleen maar trainings filmpjes van springen en cross en dan zie ik dus niks

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:33

Wildgirl schreef:
Ik neem aan dat je ook goed naar en in de mond hebt laten kijken en verschillende bitten geprobeerd hebt? Een slof lijkt me nou niet echt de oplossing ;)
Hoe loopt hij op een ongebroken trens?
Hoe is zijn rug en dan m.n schoft? Gevoelig?
Sinds wanneer doet je paard dit?


Enkel gebroken dubbel gebroken ongebroken en kunststof met tongboog geprobeerd. Nog geen hefboom ivm dressuur wedstrijden

Rug en schoft zijn gecheckt door dierenarts en osteo

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:33

... ik vraag me af of dit wel iets rijkunstigs is.
Wellicht heeft het dier last van bijvoorbeeld het tongbeen, of het kaakgewricht, de overgang tussen de schedel en de eerste halswervel....

In al die gevallen is het gewoon lastig voor het dier als er iemand aan het hoofd zit.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:39

Janneke2 schreef:
... ik vraag me af of dit wel iets rijkunstigs is.
Wellicht heeft het dier last van bijvoorbeeld het tongbeen, of het kaakgewricht, de overgang tussen de schedel en de eerste halswervel....

In al die gevallen is het gewoon lastig voor het dier als er iemand aan het hoofd zit.


Zelfs Tongbeen en kaak zijn op de foto gezet.
Zijn tong is vrij dik verder zijn er geen opvallende dingen te zien.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:40

Mond-en hoofdproblemen kunnen ook ergens anders vandaan komen, het kan soms ook vanuit de voorbenen komen. Dus ik zou eens verder kijken in de voorbenen als je de hele bovenlijn hebt gehad.
En desnoods eens op pijnstillers zetten een week, kijken of het überhaupt pijngerelateerd is.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:43

Earth schreef:
Mond-en hoofdproblemen kunnen ook ergens anders vandaan komen, het kan soms ook vanuit de voorbenen komen. Dus ik zou eens verder kijken in de voorbenen als je de hele bovenlijn hebt gehad.
En desnoods eens op pijnstillers zetten een week, kijken of het überhaupt pijngerelateerd is.


Thanks dat zou ik eenvoudig kunnen proberen

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Helpt mijn paard pult

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:49

Ja het is de moeite om verder te zoeken. Ik bedenk me dat ik er ook eentje ken die had bekkenproblemen, die dook ook steeds door de aanleuning heen. Die liet af en toe ook heel raar gedrag zien wat achteraf gezien ook door pijn kwam, een ging soms tijdens stilstaan iets wijd staan, dus die had ook nog wel andere dingen die afweken. Maar bij hem was de aanleuning dus ook een dingetje daardoor.
Ander paard wat ik trainde gooide steeds de tong over het bit, maar bleek gebroken hoefbeenvertakking te hebben.
Met deze voorbeelden bedoel ik maar dat mond-of aanleuningsproblemen niet altijd uit de bovenlijn of mond hoeven te komen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Helpt mijn paard pult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:56

Het bijzondere is dat hij het niet doet op een hackamore maar dat is geen optie in de sport

Daarom zijn er okk foto’s gemaakt van Tongbeen en kaak

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:02

IrishDraught schreef:
Het bijzondere is dat hij het niet doet op een hackamore maar dat is geen optie in de sport

Daarom zijn er okk foto’s gemaakt van Tongbeen en kaak


Maar dat is logisch, want een hack doet wel best zeer als je daar hard aan trekt. Dan komt er zoveel druk op het neusbot te staan, dan laat ie t wel. Maar dat is alleen symptoombestrijding natuurlijk :P

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:05

IrishDraught schreef:
Ja hele jaar door denk ik, in ieder geval najaar winter tot nu
Bitloos ook bij normaal bitloos hoofdstel, niet bij hackamore maar denk dat hij dan niet durft


Wat is een normaal bitloos hoofdstel ?
Wat voor hackamore heb je getest?

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:08

IrishDraught schreef:
Het bijzondere is dat hij het niet doet op een hackamore maar dat is geen optie in de sport

Daarom zijn er okk foto’s gemaakt van Tongbeen en kaak


Standaard middellange hackamore heeft hefboomwerking en is daardoor best een stuk scherper dan je doorsnee trensje :) misschien houdt dat hem gewoon tegen?

Het is lastig zonder filmpje van het totaalplaatje, want je hebt optie a) bit zorgt voor ongemak en hackamore niet, vandaar geen verzet b)hij heeft op hackamore nog steeds hetzelfde ongemak maar verzet vertonen is nog vervelender vandaar liever geen ongenoegen uiten
En uiteraard c)er is helemaal geen ongemak om mee te beginnen maar slechts aangeleerd gedrag dat zich niet meer loont bij scherper werkend bit

Lastig hoor, misschien inderdaad eerst me pijnstilling beginnen?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:15

IrishDraught schreef:
of zelfs aan halster en touw

Ook als hij vrij in de wei loopt? Of kan hij dan een manier van lopen vinden zonder beweging van het hoofd?

Pijnstiller lijkt mij ook wel een goede test.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 21:22

Rex_Rolfo schreef:
IrishDraught schreef:
of zelfs aan halster en touw

Ook als hij vrij in de wei loopt? Of kan hij dan een manier van lopen vinden zonder beweging van het hoofd?

Pijnstiller lijkt mij ook wel een goede test.

Nee ik de wei zie ik het niet.

Zijn beweging is al compleet binnenste buiten gekeerd door een dierenarts die ook osteopaat is. Die heeft ook meegekeken terwijl ik rij

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:37

IrishDraught schreef:
speurneusc schreef:
bitloos gaan rijden en dan op de western manier, weinig aan teugels komen wanneer dit gebeurt


Ik heb niet veel druk. Maar voor een eventer in de sport is dit helaas geen veilige optie


kiezen of delen, wil je er vanaf???? of wil je hem verder kapottrekken????

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:40

Citaat:
Mijn paard pult vooral in stap, minder als hij aan het werk is. Maar mn armen doen inmiddels zo’n pijn dat ik bij huisarts loop

Paard loopt verder fijn nagefelijk en is gevoelig in mond. Loopt op anatomisch hoogdstel met alleen hoge neusriem en dubbel gebroken D trens
Ik heb met trainers al verschillende dingen geprobeerd, steeds achterwaarts als hij het doet, hand strak en laten stoten, naar voren oplossen (is al een voorwaarts paard)


Is het onderstreepte misschien de kern van het probleem? Dat het een voorwaarts paard is, want constant tegen wordt gehouden? Zelfs in stap?

Wellicht dat je het wat training betreft eens over een andere boeg moet gooien. Niet meer tegenhouden, afstraffen met naar achteren dwingen, of naar voren oplossen, maar met ontspanning leren, en samenwerken. Wellicht dat je een heel anders opgeleide instructeur nodig hebt dan de traditionele.