Helpt mijn paard pult

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:42

Heb er ooit 1 gehad die het deed en daar was het vooral een kwestie van balans. Liep veel te veel op de voorhand en duwde zich er elke keer gewoon doorheen. Korte stukjes opgepakt en meer van achter naar voren gaan rijden. En leren wachten maar dan vooral het stukje niet op de voorhand trekken en doorduwen.

Verder ken je het nalanta hoofdstel? Dacht dat ze daar toen goedkeuring voor probeerden te krijgen, lopen veel paarden fijn op

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:59

Klinkt herkenbaar! Mijn paard deed het ook zonder medische aanleiding. Had ook een dikke tong en hij had een laag gehemelte. Die liep uiteindelijk fijn op een Myler bit.

Het pullen is er uiteindelijk uit gegaan door voorwaarts op te lossen (geen grote hulpen, maar subtiel wat naar voren rijden) en consequent de hand naar voren te doen als hij ging pullen. Op die manier had hij niets om aan te trekken, zeg maar. Hij deed het vooral als hij fanatiek werd (volbloed), bijvoorbeeld tussen hindernissen in of als hij bedacht te willen galopperen, maar nog even moest wachten. Hij had ook de neiging om zich een beetje achter het bit op te krullen. Maar daar werkte naar voren dus het beste, wel subtiel dus en met beleid.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:15

speurneusc schreef:
IrishDraught schreef:

Ik heb niet veel druk. Maar voor een eventer in de sport is dit helaas geen veilige optie


kiezen of delen, wil je er vanaf???? of wil je hem verder kapottrekken????
Nogal een aanname om te zeggen dat het paard kapot getrokken wordt. Waar baseer je dat op?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 22:22

Lindsey_99 schreef:
Citaat:
Mijn paard pult vooral in stap, minder als hij aan het werk is. Maar mn armen doen inmiddels zo’n pijn dat ik bij huisarts loop

Paard loopt verder fijn nagefelijk en is gevoelig in mond. Loopt op anatomisch hoogdstel met alleen hoge neusriem en dubbel gebroken D trens
Ik heb met trainers al verschillende dingen geprobeerd, steeds achterwaarts als hij het doet, hand strak en laten stoten, naar voren oplossen (is al een voorwaarts paard)


Is het onderstreepte misschien de kern van het probleem? Dat het een voorwaarts paard is, want constant tegen wordt gehouden? Zelfs in stap?

Wellicht dat je het wat training betreft eens over een andere boeg moet gooien. Niet meer tegenhouden, afstraffen met naar achteren dwingen, of naar voren oplossen, maar met ontspanning leren, en samenwerken. Wellicht dat je een heel anders opgeleide instructeur nodig hebt dan de traditionele.


Hij doet het vooral ook aan lange teugel, het is een voorwaarts paard maar hij loopt niet weg of onder me uit

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 22:24

Katja schreef:
speurneusc schreef:
kiezen of delen, wil je er vanaf???? of wil je hem verder kapottrekken????
Nogal een aanname om te zeggen dat het paard kapot getrokken wordt. Waar baseer je dat op?


Thanks. Conclusie zonder te lezen denk ik. Paard pult vooral aan lange teugel tijdens losrijden. Niet zo zeer in het werk zelf

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 23:19

IrishDraught schreef:
Hij doet het vooral ook aan lange teugel, het is een voorwaarts paard maar hij loopt niet weg of onder me uit


Ok... maar hoe kom je dan aan zere schouders? Zo erg dat je ervoor naar de huisarts moet? Laat je niet los als hij het vraagt?
Je gaat het nl. nooit winnen door vast te houden als hij toch niet onder je weg loopt. Maar ergens zal hij toch moeite hebben of ergens last van hebben met ontspannen en/of verzamelen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 07:52

Lindsey_99 schreef:
IrishDraught schreef:
Hij doet het vooral ook aan lange teugel, het is een voorwaarts paard maar hij loopt niet weg of onder me uit


Ok... maar hoe kom je dan aan zere schouders? Zo erg dat je ervoor naar de huisarts moet? Laat je niet los als hij het vraagt?
Je gaat het nl. nooit winnen door vast te houden als hij toch niet onder je weg loopt. Maar ergens zal hij toch moeite hebben of ergens last van hebben met ontspannen en/of verzamelen.


Geen zere schouder gelukkig, maar ellebogen. Mn teugels zijn niet zo lang dat hij dan geen klap in mn armen en nek geeft.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 07:58

Ik zou bijna zeggen voor jezelf een stukje elastiek er tussen zetten aan het begin van de teugels waar jij hem vast hebt. Als je hem dan niet aan het werk hebt, kun je dat gebruiken zodat jij niet steeds een klapt krijgt.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 06-03-23 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2532
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:27

IrishDraught schreef:
Mijn paard pult (ruk beweging met hoofd aan teugels/bit)

Doet dit ook (met/voor het opstappen)
Doet dit ook als hij niet aan het werk is aan lange teugel

Wie heeft er nog tips


Complimenten dat je pijn en ongemak eerst probeert uit te sluiten.
Ik vond deze uitleg van Susan Harden heel interessant. Wel in het Engels. Een kernpunt van haar uitleg is dat je na een correctie op het pullen, niet moet vergeten onmiddelijk te belonen. Bijna iedereen houdt dan vast, en dan beloon je dus niet het goede gedrag.

https://www.youtube.com/watch?v=lojfSG_vZfo

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:36

Zou het niet kunnen dat hij dat dubbelgebroken te onstabiel vindt? Omdat je zegt dat hij het doet met losse teugel…
Ik heb een paard gehad die dat vervelend vond, al die losse stukjes. En bij contact vond ze het nog te doen maar bij een losse teugel, vond ze dat onstabiel ofzo en werd ze vervelend erop.
Eens een ongebroken trens proberen?

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:29

McGregor schreef:
Klinkt herkenbaar! Mijn paard deed het ook zonder medische aanleiding. Had ook een dikke tong en hij had een laag gehemelte. Die liep uiteindelijk fijn op een Myler bit.

Het pullen is er uiteindelijk uit gegaan door voorwaarts op te lossen (geen grote hulpen, maar subtiel wat naar voren rijden) en consequent de hand naar voren te doen als hij ging pullen. Op die manier had hij niets om aan te trekken, zeg maar. Hij deed het vooral als hij fanatiek werd (volbloed), bijvoorbeeld tussen hindernissen in of als hij bedacht te willen galopperen, maar nog even moest wachten. Hij had ook de neiging om zich een beetje achter het bit op te krullen. Maar daar werkte naar voren dus het beste, wel subtiel dus en met beleid.


Hier staat de oplossing die ik ook wilde aandragen, pullen kan alleen als ze iets hebben om aan te trekken. Consequent de hand iets naar voren of omhoog doen tegelijk met been geven is in de meeste gevallen de oplossing. En durven loslaten, het geeft niet als hij dan even gaat sterrenkijken..als je hem gewoon goed van achter naar voren rijdt zakt hij er vanzelf weer in aan de voorkant.

Vaak zit het in een stukje nageeflijkheid, paard is dan nog niet helemaal nageeflijk en vind het lastig om de hals te laten vallen en volledig te ontspannen en dit kan met van alles te maken.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:40

IrishDraught schreef:
Geen zere schouder gelukkig, maar ellebogen. Mn teugels zijn niet zo lang dat hij dan geen klap in mn armen en nek geeft.


Kun je wellicht (tijdelijk) langere teugels gebruiken? Misschien in combinatie met een losse martingaal, niet om het hoofd te controleren maar om te voorkomen dat de dan best lange teugels over het hoofd vliegen als hij pullt? Het is best lastig, die van mij kon in het begin zo hard en onverwacht pullen dat ik echt sterretjes zag van de schouderpijn.

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:48

Wat gebeurt er eigenlijk als er een ander op zit?

anjali
Berichten: 15079
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:48

Probeer eens een ander zadel.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:16

Katja schreef:
speurneusc schreef:

Ik heb niet veel druk. Maar voor een eventer in de sport is dit helaas geen veilige optie

Nogal een aanname om te zeggen dat het paard kapot getrokken wordt. Waar baseer je dat op?


paard verteld de ruiter iets en ruiter luistert niet naar het paard, komt met verhaal dat het een eventer in de sport is.... kwats het is een paard en een paard die dit doet verteld de ruiter iets en als de ruiter het zoekt in osteopaat, tandarts etc. maar er zelf niets aan wil doen, pijn in armen heeft... zegt mij dat genoeg. (pijn in je ellebogen, vraag of ze verder kijken naar je atlas/nek/hoofd daar kan pijn in je ellebogen vandaan komen)

haal die sticker van zijn kont dat het een eventer in de sport is, en ga hem anders rijden, je paard vraagt erom, heeft ongemak/pijn/stress door de manier van rijden nu, dat geeft ie aan op meerdere fronten

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 11:30

MarjanB schreef:
Wat gebeurt er eigenlijk als er een ander op zit?



Het zelfde

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 11:31

anjali schreef:
Probeer eens een ander zadel.



Zadels zijn gecheckt en ik zit er ook wel eens zonder zadel op

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 11:34

speurneusc schreef:
speurneusc schreef:

Ik heb niet veel druk. Maar voor een eventer in de sport is dit helaas geen veilige optie

Nogal een aanname om te zeggen dat het paard kapot getrokken wordt. Waar baseer je dat op?

paard verteld de ruiter iets en ruiter luistert niet naar het paard, komt met verhaal dat het een eventer in de sport is.... kwats het is een paard en een paard die dit doet verteld de ruiter iets en als de ruiter het zoekt in osteopaat, tandarts etc. maar er zelf niets aan wil doen, pijn in armen heeft... zegt mij dat genoeg. (pijn in je ellebogen, vraag of ze verder kijken naar je atlas/nek/hoofd daar kan pijn in je ellebogen vandaan komen)

haal die sticker van zijn kont dat het een eventer in de sport is, en ga hem anders rijden, je paard vraagt erom, heeft ongemak/pijn/stress door de manier van rijden nu, dat geeft ie aan op meerdere fronten


Paard is helemaal lichamelijk binnenste buiten gekeerd incl foto’s enZ. Heeft geen pijn volgens dierenarts

Is wanneer hij mag springen/crossen trouwens helemaal vrolijk en blij en enthousiast. Dat wil ik hem niet afpakken

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:06

Ik zou eens kijken naar een enkel- of ongebroken trensje. Is het bit misschien te dik voor in de mond? Of het huidige bit is niet stabiel genoeg. Die van ons wordt ook zeer onrustig met het hoofd als het bit niet goed past, hetzelfde bij een dubbelgebroken bitje.
Een dunner bit wil niet meteen zeggen dat het scherp is. De scherpte van het bit wordt bepaald door de hand van de ruiter.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:15

Het zou ook nog een allergie kunnen zijn. Doet hij dit in de wei ook?

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:16

Mooblie schreef:
Het zou ook nog een allergie kunnen zijn. Doet hij dit in de wei ook?

Dat heeft TS al vermeld, in de wei doet hij het niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:18

Ik moet aan 2 dingen denken, het bit. Past dit wel goed?

En is er ook naar scheefheid gekeken. Ons paard kan dit ook doen, hij is scheef en ik werk nu met rijden vooral aan recht richten. Hij zoekt vooral een steuntje op links, en als hij dat niet krijgt dan gaat hij trekken en schudden met zijn hoofd. Oplossing is hand iets naar voren en been, en werken aan die scheefheid door hem niet vast te houden links.

Roodvos

Berichten: 6659
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:26

Ineke2 schreef:
Mooblie schreef:
Het zou ook nog een allergie kunnen zijn. Doet hij dit in de wei ook?

Dat heeft TS al vermeld, in de wei doet hij het niet.

Heeft het paard in de wei ook een halster om?
Is het paard ooit achterover gevallen of heeft het gehangen aan een halster?
Ik zit te denken aan een pijn/irritatie achter de oren. Overgang schedel-hals, nekband, in die richting.


Pijnstiller lijkt me een goede om uit te proberen of er ergens pijn zit. Mogelijk ook heeft er ooit ergens pijn gezeten en is het nu aanleerd gedrag.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Helpt mijn paard pult

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:57

Je rijd een Irish Draught?
Import?

Is je paard het pas gaan doen, of deed hij/zij het altijd al?

Want het kan natuurlijk zijn dat je gewoon te maken hebt met een al ingesleten gewoonte. Dan kun je medisch zoeken wat je wil, maar moet je eigenlijk aangeleerd gedrag er uit zien te shapen...

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 14:03

Punz schreef:
Je rijd een Irish Draught?
Import?

Is je paard het pas gaan doen, of deed hij/zij het altijd al?

Want het kan natuurlijk zijn dat je gewoon te maken hebt met een al ingesleten gewoonte. Dan kun je medisch zoeken wat je wil, maar moet je eigenlijk aangeleerd gedrag er uit zien te shapen...



Klopt, met een dikke sterke nek ;(

Het is een import paard maar in België zadelmak gemaakt geloof ik. Hij doet het altijd al…eerder deed hij het voor mn gevoel als hij moe was. Inmiddels is het een beer van een paard en niet moe te krijgen maar doet hij het bij los rijden. Daarna aan het werk is er niks aan de hand.