Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard schrikt veel en rent dan bokkend weg

 
Profiel   

Hallo,
Ik ben vandaag voor de 2e keer van mijn paard gevallen doordat hij ergens van schrok en dan flink gaat bokken, zegmaar rodeo stijl. Als hij niet schrikt is hij echt super braaf en kan ik er alles mee, maar hij schrikt echt al om de kleinste dingen, vandaag was het bijvoorbeeld een fietser die langs kwam fietsen. Daarnaast is hij echt een binnenvetter en vertrouwd hij mensen ook niet helemaal. Ik mag bijvoorbeeld nooit op zijn hoofd aaien. Ik had nu het idee om even te stoppen met rijden en te werken aan het vertrouwen en eventueel schriktraining te gaan doen, maar ik weet niet zo goed hoe. Iemand tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 18:38 



 
Profiel   

Ok ik ben heel benieuwd wat je dan allemaal doet met rijden? Hoe ziet dat eruit? Qua volgorde bedoel ik (instappen, losrijden, training, uitstappen). Wat doe je binnen die onderdelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 18:43 



 
Profiel   

Medisch probleem eerst uitsluiten. Zit er bv niet een wervel ergens scheef. DA en/of osteopaat.

Daarnaast heeft bij kennis grondwerklessen heel goed geholpen. Zelf was ze het vertrouwen aardig kwijt na een paar x goed gelanceerd te zijn. Door het grondwerk hebben ze meer vetrouwen in elkaar gehad. Hij dus nu af en toe nog wel eens schrikken maar gaat dan niet meer af.
Hij is ook veel zekerder geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 18:45 



 
Profiel   

Vanaf begin ik met instappen langs de weg, daarna ben ik wel gegaan en heb ik een paar rondjes nog gestapt en toen ben ik gaan draven. Na een paar rondjes dat gebeurde het al. Normaal draaf ik dan een tijdje en dan doenik een galopje links en rechts en dan bouw ik langzaam af. Nu ben ik vooral bezig met de nageeflijkheid, en ervoor zorgen dat hij zijn lichaam goed gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 18:47 



 
Profiel   

Tja wij kunnen niet zo goed tips geven omdat we niet kunnen zien wat eraan vooraf gaat. Krijgt hij bijv de kans om om zich heen te kijken, hoe ga jij daar dan mee om? Vaak missen mensen toch de signalen en als je dat niet corrigeert, bouwt de spanning zich op en 'ontploft' hij als het ware. Jij als ruiter moet ervoor zorgen dat hij de spanning niet op kan laten bouwen. Dus wat ik zou doen is eens les nemen en leren hoe jij het paard kunt leiden en aan het werk kunt zetten wanneer hij spanning opbouwt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 18:52 



 
Profiel   

Earth schreef
Tja wij kunnen niet zo goed tips geven omdat we niet kunnen zien wat eraan vooraf gaat. Krijgt hij bijv de kans om om zich heen te kijken, hoe ga jij daar dan mee om? Vaak missen mensen toch de signalen en als je dat niet corrigeert, bouwt de spanning zich op en 'ontploft' hij als het ware. Jij als ruiter moet ervoor zorgen dat hij de spanning niet op kan laten bouwen. Dus wat ik zou doen is eens les nemen en leren hoe jij het paard kunt leiden en aan het werk kunt zetten wanneer hij spanning opbouwt.

Dat is idd wat ik probeer uit te vragen :j

yarkayunda schreef
Vanaf begin ik met instappen langs de weg, daarna ben ik wel gegaan en heb ik een paar rondjes nog gestapt en toen ben ik gaan draven. Na een paar rondjes dat gebeurde het al

Ok en wat zijn een paar rondjes? Rijd je dan gewoon op de hoefslag, doe je ook figuren, beetje wijken, schouder binnen? Tempowisselingen? Wat pak je mee in die paar rondjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 18:56 



 
Profiel   

Ik rijd nu voornamelijk op de volte, omdat hij achterin de bak vaak schrikt. Ik ben bezig met een beetje wijken en tempowisselingen, maar daar was ik vandaag nog niet aan toe gekomen toen ik eraf viel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 19:03 



 

Mijn vraag is vooral: wat doe je met je paard buiten het rijden? "Kent" je paard je ook als niet-ruiter? Je hoeft echt niet specifiek schriktraining te gaan doen om te werken aan het vertrouwen; gewoon dingen doen met je paard draagt daar al aan bij. Ik doe dressuuroefeningen aan de hand, maar ren ook graag samen met m'n paard over balkjes heen, ga stukken met haar wandelen, of ga gewoon bij haar zitten in het hooi zonder iets van haar te vragen etc. Ze is geen dapper paard, maar inmiddels weet ze dat als ik zeg dat het oké is, het dat ook is en gaandeweg is ze aan het leren om, juist als ze iets eng vindt, er naartoe te lopen en even te kijken en te snuffelen. Daarvoor wordt ze dan beloond: ze ervaart dat er echt niks gebeurt als je tegen een stuk plastic aan blaast, en ze krijgt van mij een voerbeloning.

De basis daarvoor leg ik aan de hand, maar ik heb er in het rijden ook veel profijt van. In plaats van meteen proberen te vluchten, blijft het bij stilstaan en even kijken of, als het haar overvalt, een 'shudder' of een pasje opzij, maar ook niet meer dan dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 19:04 



 
Profiel   

Ik denk dat je hem dan meer bezig moet houden. Dus gewoon kris kras de hele bak door, links en rechts, hou je focus bij je paard. En hou jezelf niet teveel bezig met schrikken, want dan zit jij er gespannen op. Je paard krijgt dan van jou de boodschap dat er iets engs is, en dus gaat hij zoeken waar dat enge dan is.

En als hij dat dan gevonden heeft krijgt hij van jou de boodschap (door je reactie op het schrikken) dat het idd heel eng was.
Maar hou je in je hoofd dat het zijn taak helemaal niet is om ergens bang voor te zijn, dat is jouw taak. Jij bent de leider, jij bepaalt waarvoor gevlucht moet worden, niet hij. Dus zet hem aan het werk, en idd, neem les. Laat je instructeur je ook bezig houden.

En wat ik met mijn leerlingen doe: een check van boven naar beneden. Kaak los (ja ook de jouwe) schouders laten vallen, bovenarmen ontspannen, ellebogen laten vallen champagneglazen dragen, zit je rechtop, buikspieren aan, zit je ademhaling in je buik, ipv je borst, rugspieren los. Heupen gelijk? Zachte billen, ontspannen bovenbenen, been lekker los en lang? En blijf dat doorheen je rijden ook doen. Kom uit je hoofd en voel je lijf.
Zal je zien dat je je helemaal niet druk meer hoeft te maken om de nageeflijkheid, want hij gaat dan zomaar ineens nageven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 19:12 



 
Profiel   

Wat doet je paard de uren dat je niet met hem bezig bent? Heeft hij voldoende vrije beweging om daar even lekker gek te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 19:15 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips. Ik ben zelf niet bang aangelegd en normaal ook nooit bang. Nu weet ik alleen niet of ik dat na deze val nogsteeds heb.
Hij staat 24/7 buiten op een paddock paradise met 4 andere paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 19:48 



 
Profiel   

Hoe lang heb je je paard? Schriktraining en grondwerken is altijd een goed idee. Het duurt een tijd, kan wel een jaar duren, voordat je een 'team' bent met een paard, en hij je vertrouwt, en andersom ook. Daarnaast is het heel goed opletten, want paarden geven meestal wel signalen af. Als je paard niet achterin de bak durft, dan is dat iets om met grondwerk aan te werken. Enge dingen juist niet uit de weg gaan, maar oplossen door samen op te pakken, en je paard te leren dat er niets te schrikken valt.
Het is wel goed om grondwerklessen te nemen, dan leer je hoe je correct op de (schrik)reacties van je paard reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 20:06 



 
Profiel   

yarkayunda schreef
(...) Normaal draaf ik dan een tijdje en dan doenik een galopje links en rechts en dan bouw ik langzaam af. Nu ben ik vooral bezig met de nageeflijkheid, en ervoor zorgen dat hij zijn lichaam goed gebruikt.


Er zijn heel veel verschillende 'scholen' als het om dressuur gaat.
Hoe vraag jij nageeflijkheid...?
Wanneer voel jij dat hij zijn lichaam goed gebruikt...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 20:09 



 
Profiel   

"Schrikken" is meestal een aanleiding zoeken om onder het werk uit te komen door te gaan rennen en bokken. Het is zaak om hem voortdurend bij de les te houden en zelf heel zelfverzekerd te zijn. Dus geen "zomaar" rondjes op de hoefslag rijden maar steeds overgangen, voltes, afwenden, schouder voor enzovoorts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 20:26 



 
Profiel   

yarkayunda schreef
Bedankt voor alle tips. Ik ben zelf niet bang aangelegd en normaal ook nooit bang. Nu weet ik alleen niet of ik dat na deze val nogsteeds heb.
Hij staat 24/7 buiten op een paddock paradise met 4 andere paarden


Maar dat is ook niet zo erg en natuurlijk heel begrijpelijk. Ik zou even niet meer opstappen en echt iemand zoeken die je erbij kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 22:24 



 
Profiel   

Hoeveel ervaring heb je en krijg je ook les?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 22:28 



 
Profiel   

uit ervaring kan ik zeggen: eerste rondes alles laten bekijken, zeker geen "enge" hoeken overslaan of ontwijken. Als ik merk dat men paard fris is, ff in de stapmolen/ longeren of aan de hand rond de piste laten gaan. Ik ken natuurlijk niet jouw precieze situatie, maar dit is men raad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 22:33 



 
Profiel   

pillow schreef
"Schrikken" is meestal een aanleiding zoeken om onder het werk uit te komen door te gaan rennen en bokken. Het is zaak om hem voortdurend bij de les te houden en zelf heel zelfverzekerd te zijn. Dus geen "zomaar" rondjes op de hoefslag rijden maar steeds overgangen, voltes, afwenden, schouder voor enzovoorts.


Een paard schrikt niet om onder het werk uit te komen. Zo zijn hun hersenen niet geprogrammeerd. :')

TS er zijn al goede tips gegeven over grondwerken, want dit paard mist duidelijk leiderschap en vertrouwen in jou. Iets waar goed aan te werken is, zeker vanaf de grond. +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 01:34 



 
Profiel   

Dankjewel allemaal!
Ik heb best veel ervaring. Ik werk ook een stal wat ik Arabieren zadelmak maak. Mijn paard is ook een Arabier. Hier krijg ik ook les(dressuur). Zelf heb ik af en toe grondwerk les of spring les. Daarnaast heb ik al eigen paarden sinds mijn 11e. Normaal val ik er ook niet zomaar vandaag maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Hij blijft bokken tot ik ernaast lig heb ik het idee..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 08:42 



 
Profiel   

yarkayunda schreef
Dankjewel allemaal!
Ik heb best veel ervaring. Ik werk ook een stal wat ik Arabieren zadelmak maak. Mijn paard is ook een Arabier. Hier krijg ik ook les(dressuur). Zelf heb ik af en toe grondwerk les of spring les. Daarnaast heb ik al eigen paarden sinds mijn 11e. Normaal val ik er ook niet zomaar vandaag maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Hij blijft bokken tot ik ernaast lig heb ik het idee..


Dan zou ik hem maar eens door de medische molen halen.
Bokken kan ook een uiting van pijn zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 09:07 



 
Profiel   

Medisch na laten kijken, zadel controleren..als alles goed is, even goed longeren van te voren. Wat grondwerklessen nemen en vooral aan het werk zetten.

Heb je enig idee waarom hij het doet? Voelt hij gespannen..of is het als je wat moeilijkers gaat vragen en aan zijn lijf begint te komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 09:12 



 
Profiel   

Hoe is hij met opzadelen?
Zo‘n reactie komt soms ook wel voor uit singeldwang. Op het moment dat een paard schrikt krijg je een gewichtsverschuiving en daaruit kan bij een paard dat gevoelig is op het zadel of singel vervolgens doorbranden.
Als je al een gedeelte van de bak systematisch aan het ontwijken ben zou ik eerst aan een rijtechnisch probleem denken eigenlijk.
Heb je les?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 09:17 



 
Profiel   

Mijn merrie die ik helaas ik januari heb laten inslapen vertoonde dit helaas ook.

Die kon vanuit totale ontspanning ineens schrikken en inderdaad meteen overgaan tot rodeo. Gebeurde ook aan de longe, dat ze heerlijk met neusje over de grond aan het joggen was en ineens de knop omging. Altijd vreemd gevonden en geen lekker gevoel bij gehad. Maar omdat ik haar nog helemaal niet zo lang had en volledig met hals en rug had gekeurd verwachte ik daar in eerste instantie geen gekke dingen.


Het ging heel erg op en neer hoe erg het was. Tot afgelopen oktober het helemaal mis ging en ze letterlijk niets meer wilde. Medische molen in en helaas flinke vernauwingen en vocht bij de onderste halswervels C6/C7. Paard was nog erg jong en de klachten werden in korte tijd steeds heftiger. Toen inspuiten in de hals niet hielp, ze ook nog eens coördinatie problemen kreeg en ik absoluut geen blij jong paard meer had, hebben we met de arts besloten dat het eerlijker was om afscheid te nemen. Simpel wandelen aan de hand werd haar al te veel..

Achteraf gezien kwam ik erachter door het herbeoordelen van de aankoopkeuring, dat de vernauwingen er al licht zaten, maar dat de wervels actief zijn geweest en dus flink was verergerd.

Ik weet niet of je rijtechnisch tegen meer problemen aanloopt, maar mijn paard had ook moeite met de aanleuning, opwaartse beweging, kreeg steeds meer moeite met galopperen en wilde heel moeilijk naar rechts buigen. Vond het ook moeilijk om vierkant te staan en had last van hoge spierspanning in de bovenlijn en veel spanning op het hoofd, waar ik haar regelmatig voor liet behandelen.

Ik wil niet zeggen dat dit bij jou paard ook aan de hand is, maar het kan misschien geen kwaad om die onderste halswervels op de foto te zetten. Super simpel en kost niet de hele wereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 09:22 



 
Profiel   

Kan mijn bericht niet meer bijwerken, maar het niet fijn vinden om op het hoofd geaaid te worden komt mij ook bekend voor. Ze was dol op aandacht en kwam ook altijd voor een aai naar je toe, maar bij haar hoofd trok ze gelijk weer weg. Op haar hals vond ze wel heerlijk.

Mocht er bij jou geen medisch probleem zijn kan ik je wel nog iemand aanraden voor craniosacraal therapie. Zij heeft er wel voor gezorgd dat we ook echt goede periodes hadden en de spanning veel minder werd. Kiara van Grevenbroek heet ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 10:12 



 
Profiel   

Captain schreef
pillow schreef
"Schrikken" is meestal een aanleiding zoeken om onder het werk uit te komen door te gaan rennen en bokken. Het is zaak om hem voortdurend bij de les te houden en zelf heel zelfverzekerd te zijn. Dus geen "zomaar" rondjes op de hoefslag rijden maar steeds overgangen, voltes, afwenden, schouder voor enzovoorts.


Een paard schrikt niet om onder het werk uit te komen. Zo zijn hun hersenen niet geprogrammeerd. :')

TS er zijn al goede tips gegeven over grondwerken, want dit paard mist duidelijk leiderschap en vertrouwen in jou. Iets waar goed aan te werken is, zeker vanaf de grond. +:)+

Ik heb schrikken ook tussen haakjes staan hé.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-23 10:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen