Spanning wanneer je alleen bent

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Spanning wanneer je alleen bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 20:37

Hoi hoi,

Misschien heeft iemand ondersteunende tips!

Ik heb een lief paard wat (meestal) geen vlieg kwaad doet. Hij is braaf, liever lui dan moe en is rustig. Wel spiegelt hij en is hij een meester in mijn spanning overnemen.

Wanneer ik samen in de bak ben (stalgenootjes die rijden) is er niks aan de hand. Ik heb geen spanning, dus mijn paard ook niet. Hij is dan lekker relaxed! Wanneer ik alleen ben, bouw ik heel veel spanning op en dit neemt mijn paard over. Hierdoor gaat hij spoken zien want hij snapt niet waarom ik spanning heb. Hierdoor is het cirkeltje rond want als hij spoken gaat zien, krijg ik nog meer spanning :+

Dus... Als er iemand bij is op de grond (bijv m'n instructrice) heb ik geen spanning. Meestal kan ik na een paar rondjes m'n spanning loslaten en gaat het goed, soms ook niet...

De laatste keren ging het zo slecht dat ik maar ben afgestapt aangezien ik geen gestresst paard wil. Ik probeer diep adem te halen, aan leuke dingen te denken, eerst een paar rondjes stappen aan de hand.... Maar toch blijft de spanning :(

Ik zou soms ook graag willen rijden als ik wel alleen ben in de bak. Soms rij ik dagen niet omdat er dan niemand anders rijdt :(

Heeft iemand nog tips? Ik blijf 100x tegen mijzelf zeggen dat er niks is en hij niks doet....

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:42

Je kan ook iets kleins doen.
Bijvoorbeeld alleen 10 minuten stappen onder het zadel, en verder de tijd gebruiken om je paard extra te poetsen.
Zo kun je het de keren er na een beetje opbouwen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 11-03-23 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Spanning wanneer je alleen bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:44

Het gaat vooral om het mentale stukje. Wat je zou kunnen proberen is een keer met een ruitercoach in gesprek te gaan, die kan je tools geven om met je spanning om te leren gaan.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Spanning wanneer je alleen bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:44

Een muziekje kan helpen, het geeft je iets externs om op te focussen. Toen gewoon nog met een ouderwetse radio, maar voor mij werkte het prima.

En het tweede is om op het moment dat je de spanning voelt in elk geval je paard los te laten. Letterlijk de teugels loslaten. Focussen op je houding, je benen niet aanspannen, rechtop, je voeten evenwijdig aan de grond (hakken niet optrekken en niet krampachtig uitdrukken.) Of nog drastischer: ook je beugels uit.

En als je dat niet meteen ziet zitten, kun je de associatie met ontspanning ook opbouwen, zowel voor je paard als voor jezelf, waarbij je eerst aan het eind van het rijden en daarna zowel aan het begin als het einde dit doet. Niets willen van je paard behalve dat 'ie min of meer in rondjes blijft stappen. En dan via mindful-achtige oefeningen bij jezelf zijn. Hoe vaker je dat zelf doet hoe makkelijker het wordt. Maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het ook voor je paard is om ook te weten wat teugels los en geen input van jou betekent.

En het is niet makkelijk om ook echt bewust te kiezen om dingen los te laten als je het ontzettend spannend vindt, maar ik heb het een paar keer gedaan en die keren werkte het goed. Paard bleef rustig, en ik kon mijn rust hervinden. Voor mij was dat wel alleen als ik nog wel goed kon herkennen dat mijn gevoel los stond van de situatie met het paard. (Ik heb het bijvoorbeeld een keer gedaan nadat ik een flinke val had gemaakt -met een ander paard- bij het springen. Toen er ooit weer een hindernisje werd gezet vloog mijn angst omhoog, maar ik kon wel begrijpen dat die reactie niet met dat paard en die situatie te maken had. Toen heb ik dus echt letterlijk de teugels losgelaten. Het paard dat die spanning wel degelijk opving, was na een half rondje los weer helemaal zen, bij mij duurde het iets langer maar kwam het daarna ook goed.)

Ik was toen niet alleen trouwens: maar de keuze om los te laten wordt er denk ik niet zo anders van. De aanwezigheid van de instructeur hielp mij toen in elk geval niets, maar de keuze om het paard te vertrouwen hielp mij en het paard wel.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spanning wanneer je alleen bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 09:48

Naast de goede tips die al gegeven worden denk ik dat het grootste probleem is dat je in je hoofd zit.

Focussen op je paard en het rijden kan helpen, ga eens voelen wat je onder je voelt gebeuren. Wanneer gaat welk achterbeen naar voren? Wanneer moet je been geven? Wat heeft jouw paard nodig om goed gereden te worden? Probeer je daar op te focussen zodat je geen tijd meer hebt om na te denken.

nikkel
Berichten: 2526
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:01

Als het alleen rijden zoveel stress reacties op roept denk ik persoonlijk, dat je eerst dat probleem moet aanpakken. Ga eens rijden op andere paarden en kijk of dat je dat dezelfde stress oplevert. In het uiterste geval moet je, jezelf afvragen of dit hetgeen is dat je wilt.

Lieser
Berichten: 1481
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:19

Oskarrino schreef:
Heeft iemand nog tips? Ik blijf 100x tegen mijzelf zeggen dat er niks is en hij niks doet....

Het klinkt een beetje alsof je het niet spannend mag vinden van jezelf. Terwijl daar op zich niets mis mee is.
Misschien helpt het om te focussen op wat jij kunt doen als je paard spanning opbouwt (ongeacht of dat door jou of door iets anders komt). Dus niet 'oh jee, ik ben gespannen dus straks gaat er iets mis', maar meer 'als mijn paard gespannen is, trekt hij een sprintje, maar dat geeft niet want dat kan ik uitzitten als ik ... doe'. Dus voor jezelf de gevólgen van het gedrag bij spanning verkleinen in plaats van te hopen dat de spanning zelf verdwijnt.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Spanning wanneer je alleen bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:35

Ik zou het rijden lekker even laten zitten als je alleen bent. Ga grondwerken, bijvoorbeeld lekker vrijheidsdressuur doen. Leer je paard wat kunstjes, bijvooorbeeld inparkeren bij de kruk op commando, spaanse pas, achteruitlopen op commando, enz. er is zoveel wat je samen met je paard vanaf de grond kunt doen om een betere vertrouwensband te krijgen en det helpt om elkaar ook beter te vertrouwen onder het zadel.

Amable heeft leuke leerame filmpjes over hoe je kunt beginnen met vrijheidsdressuur.
https://www.youtube.com/@AmablePaardenInzicht

Trouwens, nog een ontspanningstip... leer jezelf aan om te gapen als je spanning opbouwt. Gapen en (rustig) diep uitademen zijn hele simpele ontspanningsoefeningen die je paard snel kopieert en waardoor spanning makkelijker afvloeit.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:43

Wat bij mij hielp was veel stappen en als ik me dan een beetje ontspannen voelde een stukje draven.
Loopt de spanning op? Weer gaan stappen en focussen op rustig ademhalen, eventueel zelfs zachtjes zingen (dat helpt om te ontspannen).
Als je je dan weer goed voelt dan weer een keer aandraven, zolang het gaat.
Geen druk. Alles is goed. De eerste keer een zijde ontspannen draven is al super goed.
Door het zo langzaam uit te bouwen, werd de spanning steeds minder.

Misschien ook goed om na te gaan waarom je het spannend vond wanneer er niemand bij is. Ben je bang dat je niet gevonden word? Dan kun je misschien iets afspreken met de stalhouder of ouders/vrienden etc. Dat jij ze iets laat weten als je opstapt en als je weer klaar bent.

Muziek opzetten en diep ademen/gapen zijn dan goede tips om de rust terug te vinden. Succes!

Knikmops57
Berichten: 190
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:59

Heel herkenbaar hoor, en een probleem niet te groot maken. Wij leerden vroeger al dat je bij spanning bewust je schouders moet laten zakken een een wijsje fluiten, dat reguleert al je ademhaling.
En maak het jezelf niet te moeilijk, veel ruiters zijn je vóór gegaan.
Spreek met jezelf af dat je 10 minuten gaat stappen, meer niet. Wanneer dit beter gaat kun je dit uitbouwen. Stap desnoods alleen voltes en probeer te voelen wat er onder je gebeurt, kom uit je hoofd. Sterkte!

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:02

Ik heb niet alles gelezen, dus sorry als ik in herhaling val...

Heb je al eens gedacht aan centered riding? Dat zou ook kunnen helpen denk ik.
Daarnaast zag ik in de rapte de tip muziek op te zetten. Dat zou ik uitbreiden naar meezingen met de muziek. Allereerst concentreer je je dan ook wat meer op de tekst en blijft er minder ruimte over voor "wat als..." en daarnaast kan je je ademhaling minder / niet blokkeren als je zingt. Tijdens het zingen adem je namelijk uit. Bij het uitademen ontspannen je spieren zich.

Waar komt bij jou de spanning vandaan? Waar ben je bang voor?

Edit: wat bij mij ook heeft geholpen is - hoe paradoxaal het ook moge klinken - wat meer controle los te laten en mijn pony binnen bepaalde grenzen meer vrijheid te geven. Bijvoorbeeld: lange teugel, als hij even wil "uitrazen" mag hij van mij zo snel draven als hij wil (ik bepaal wel waar we heen gaan en hij mag niet in galop), op buitenrit laat ik hem soms de weg kiezen (hij kan heel overtuigd een bepaald pad inslaan)....
Door meer controle los te laten en hem meer (bewegings)vrijheid te geven, heb ikzelf een heleboel meer controle teruggekregen dan wanneer ik die controle krampachtig probeer vast te houden.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:08

Ik begrijp het wel.
Als ik alleen rij vind ik dat ook niet prettig. Met alleen bedoel ik ook echt alleen, er is dan niemand thuis.
En dat besefte ik me pas toen mijn paard enkele jaren terug struikelde en ook neer ging.
Eerder had ik zoiets hij is altijd braaf dus val er toch niet af.

Sindsdien app ik mijn vriend als ik ga rijden en wanneer ik er weer af ben.
Als ik dat niet binnen het uur doe moet hij mij maar eens gaan bellen en als dat niet lukt de buren.
Ik maak ook de poort van het slot als ik dus ga rijden.

Ik vind het dan nog altijd minder fijn dan wanneer ik weet dat hij ergens thuis is, in de bak hoeft niet eens.
Maar dat helpt mij al.

Ik weet dus niet of jij dus ook echt alleen op stal bent dan, dus dan zou bovenstaande ook voor jou misschien helpen.

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Spanning wanneer je alleen bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 07:43

Hi allen!

Bedankt voor alle tips zo ver. Gisteren weer eens in m'n eentje geprobeerd. Ik had veel spanning dus ben eerst wat rondjes door de bak gaan wandelen en merkte al dat hij rustig was en zich nergens druk op maakte.

Toch rustig opgestapt met het idee kan er altijd weer af :+ Eerst paar keer goed uitademen, los zitten op t paard (m'n benen niet onbewust klemmen oid) en liedje zingen :) Ik had m'n teugels helemaal los (tegen m'n gevoel dan in op dat moment) maar m'n paard vloeide mooi af en liep als een dooie de bak door :) Uiteindelijk top gereden! Nu nog dit gevoel vasthouden :')

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spanning wanneer je alleen bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:05

Wat een fijne update! Goed bezig TS, gewoon heel bewust blijven dan komt het wel goed en zal het vertrouwen steeds meer groeien.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Spanning wanneer je alleen bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:42

Fijn zeg! Goed om te horen!

Skye93
Berichten: 44
Geregistreerd: 15-03-23
Woonplaats: Eindhoven

Re: Spanning wanneer je alleen bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:23

Wat goed, TS!

Wat mij persoonlijk heeft geholpen is mezelf niet te dwingen te rijden als ik me niet vertrouwd voel, maar dan gewoon lekker iets vanaf de grond te doen.

En als ik dan wel ging rijden het steeds meer uitbouwen als ik spanning had, en vooral niet teveel van mezelf vragen.

Ik vind het ook erg fijn om met pionnen te werken zodat je bijvoorbeeld voltes kunt rijden om pionnen heen, of vierkantjes, dat geeft een focuspunt wat je gedachten ook weer doet verzetten.

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:29

Skye93 schreef:
Wat goed, TS!

Wat mij persoonlijk heeft geholpen is mezelf niet te dwingen te rijden als ik me niet vertrouwd voel, maar dan gewoon lekker iets vanaf de grond te doen.


Dit. Accepteer dat die spanning er is.
Hoe gaat het als je bijvoorbeeld eerst tien minuten rijdt met iemand op de grond erbij, en dat die persoon daarna weg gaat?

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 01:48

Super goed ts. Gewoon blijven doen alsof je ontspannen bent totdat je daadwerkelijk ontspannen bent. Het werkt, het duurt alleen even. Hardop gaan zingen en hele verhalen tegen je paard gaan vertellen. Stukje ernaast lopen, weer even opstappen, al is het maar 10 minuten en inderdaad; als je teveel spanning ervaart, wat anders gaan doen. :j

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Spanning wanneer je alleen bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 06:52

Ik herken dit. Dan niet in de bak rijden maar buiten. Mijn pony is echt bomproof en zijn al meerdere die alleen met hem naar buiten zijn gegaan en hij doet echt niks. Soms is hij iets sneller en soms hinnikt hij naar andere paarden maar dat is t. Ik durf naast hem te wandelen maar ben in die twee jaar dat ik hem nu heb pas 1 x alleen met hem naar buiten gegaan en voelde me toen de grootste overwinnaar vh land. Ik hoopte het toen ook door te kunnen zetten maar helaas lukt het me niet... Alle tips die ik lees en kreeg toegepast maar niets hielp. Ik weet dat mijn piny niks doet maar toch kan ik niet ontspannen. En als een vriendin of mijn dochter dan naar buiten gaat en met en ontspannen en blij hoofd terug komen kan ik alleen maar balen en denken waarom zij wel en ik niet....
Ik berust me er nu in dat ik wel met hem durf te wandelen en hoop van de zomer als het warmer wordt toch door te kunnen zetten.. begin dan met stukje wandelen dan halverwege mss een kleine 50-100 meter erop onderweg en zo uit te bouwen.... Mss lukt dat ook bij jouw.... succes