Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:23

Yep bij mij ook. En touwtrekken met je paard verlies je altijd.

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 22:24

Ohh dus hij is rechtsgebogen? Hij buigt links makkelijker in en is daar stuk lichter

SjonnieZ

Berichten: 2330
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:26

Kan dit niet komen door z’n artrose?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:30

Mvp193 schreef:
Ohh dus hij is rechtsgebogen? Hij buigt links makkelijker in en is daar stuk lichter

Sorry dan ga ik mijn vorige bericht ook aanpassen. Je paard is idd links gebogen.

Dat verandert niet heel veel aan het rijtechnische verhaal, aan de lange kant ga je niet trekken. Je moet je paard op de korte kant ook lang maken. Dan pas kunnen ze zich lang maken over de bovenlijn en dat is wat je wilt. Een paard wat je kort maakt, gaat niet lang willen worden, en knikt wel in maar geeft niet na. Je paard moet je hand mee naar voren en naar beneden willen nemen. 1 kilo in je handen is prima, maar 5 absoluut niet. Dus loslaten op de lange kant, en je paard lang gaan maken op de korte kant. Dit is 100% rijtechnisch op te lossen (ik zou wel even de tandarts nog naar het gebit laten kijken uiteraard, dat is nooit verkeerd, maar daar zit niet de oplossing van je probleem.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:38

Ik heb misschien eroverheen gelezen maar heb je er al je lesgever op laten rijden?
Ik heb aan mijn linker kant weinig kracht zowel in mijn schouder en been en mijn paard is dus links ook lastiger dan rechts. Nu heb ik een bijrijder die dus links is en ik merk dat toch wel in het rijden!
Bij mijn oude merrie heb ik ooit een thermografie laten maken zo zie je ook knel punten in het lichaam?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:45

candalisa schreef:
Ik heb misschien eroverheen gelezen maar heb je er al je lesgever op laten rijden?
Ik heb aan mijn linker kant weinig kracht zowel in mijn schouder en been en mijn paard is dus links ook lastiger dan rechts. Nu heb ik een bijrijder die dus links is en ik merk dat toch wel in het rijden!
Bij mijn oude merrie heb ik ooit een thermografie laten maken zo zie je ook knel punten in het lichaam?

Dat zou niet moeten.

De beste manier van recht richten is imo juist loslaten op de kant waar je paard vasthoudt. Dus als je paard sterk op links wordt, moeten zowel jij en je bijrijder daar gaan loslaten en je paard op rechts meer de teugel laten aannemen, zonder ervoor weg te knikken (valse knik willen we niet namelijk).

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:51

Ze is niet sterker alleen is links om voor haar moeilijker ik kan haar rechtsom mooi rond rijden en recht houden terwijl ze links door mijn been valt omdat ik haar niet mooi kan opvangen.

hagelslag
Berichten: 9039
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:51

Avalanche schreef:
candalisa schreef:
Ik heb misschien eroverheen gelezen maar heb je er al je lesgever op laten rijden?
Ik heb aan mijn linker kant weinig kracht zowel in mijn schouder en been en mijn paard is dus links ook lastiger dan rechts. Nu heb ik een bijrijder die dus links is en ik merk dat toch wel in het rijden!
Bij mijn oude merrie heb ik ooit een thermografie laten maken zo zie je ook knel punten in het lichaam?

Dat zou niet moeten.

De beste manier van recht richten is imo juist loslaten op de kant waar je paard vasthoudt. Dus als je paard sterk op links wordt, moeten zowel jij en je bijrijder daar gaan loslaten en je paard op rechts meer de teugel laten aannemen, zonder ervoor weg te knikken (valse knik willen we niet namelijk).

Idd, daar waar mijn paard wil vasthouden.
Moet ik tegen mijn gevoel in juist loslaten.
Iddem met de meid die ook mag rijden.
Wanneer het paard zich vast Wil zetten, moet ze loslaten

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:55

candalisa schreef:
Ze is niet sterker alleen is links om voor haar moeilijker ik kan haar rechtsom mooi rond rijden en recht houden terwijl ze links door mijn been valt omdat ik haar niet mooi kan opvangen.

Maar dan ben je imo toch weer aan het duwen en trekken. Je heup is er namelijk om te helpen met de buiging, maar je buitenteugel moet die buiging controleren. Dus als je daar de buitenschouder controleert en de binnenteugel loslaat (want daar zit dan je probleem) valt je paard niet meer door je been. Maar met je been terug duwen heeft geen nut. Dat binnenbeen hoort los en lang, anders kan de schouder niet mee, en valt je paard over de buitenschouder en dus door je been heen.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:09

Mijn pony kan ook erg sterk worden op rechts. Dat is ietsje gebeterd sinds ik bitloos rijd (sidepull). We beïnvloeden elkaar ook in negatieve zin: beiden houden we rechts meer vast. Dat is dus kwestie van je er bewust van zijn en wanneer je paard zich vastzet, niet gaan “tegenwerken”. Hij moet zichzelf gaan dragen.
Daarnaast stap ik lang in. Eerst gewoon lange teugel, daarna beginnen we met oefeningen met stelling en buiging (volte vergroten en verkleinen, door s van hand veranderen, cirkel met buitenstelling rijden, 8 met buitenstelling, 8 met binnenstelling, schouderbinnenwaarts,…). Hem daarna goed aan het werk zetten werkt bij mijn pony ook (veel verschillende oefeningen geven zodat hij moet nadenken).

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:56

pateeke schreef:
Mijn pony kan ook erg sterk worden op rechts. Dat is ietsje gebeterd sinds ik bitloos rijd (sidepull). We beïnvloeden elkaar ook in negatieve zin: beiden houden we rechts meer vast. Dat is dus kwestie van je er bewust van zijn en wanneer je paard zich vastzet, niet gaan “tegenwerken”. Hij moet zichzelf gaan dragen.
Daarnaast stap ik lang in. Eerst gewoon lange teugel, daarna beginnen we met oefeningen met stelling en buiging (volte vergroten en verkleinen, door s van hand veranderen, cirkel met buitenstelling rijden, 8 met buitenstelling, 8 met binnenstelling, schouderbinnenwaarts,…). Hem daarna goed aan het werk zetten werkt bij mijn pony ook (veel verschillende oefeningen geven zodat hij moet nadenken).


Doe je goed. Let ook op de kwaliteit van je gangen, en daarop concentreren en echt elke pas voelen helpt mij altijd enorm :j

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 06:44

Avalanche schreef:
Mvp193 schreef:
Ohh dus hij is rechtsgebogen? Hij buigt links makkelijker in en is daar stuk lichter

Sorry dan ga ik mijn vorige bericht ook aanpassen. Je paard is idd links gebogen.

Dat verandert niet heel veel aan het rijtechnische verhaal, aan de lange kant ga je niet trekken. Je moet je paard op de korte kant ook lang maken. Dan pas kunnen ze zich lang maken over de bovenlijn en dat is wat je wilt. Een paard wat je kort maakt, gaat niet lang willen worden, en knikt wel in maar geeft niet na. Je paard moet je hand mee naar voren en naar beneden willen nemen. 1 kilo in je handen is prima, maar 5 absoluut niet. Dus loslaten op de lange kant, en je paard lang gaan maken op de korte kant. Dit is 100% rijtechnisch op te lossen (ik zou wel even de tandarts nog naar het gebit laten kijken uiteraard, dat is nooit verkeerd, maar daar zit niet de oplossing van je probleem.


Ik pak linkerteugel er iets meer bij en rechterbeen en hou me rechterteugel op t moment iets los zodat de druk er af is. Maar op t moment dat ik me linkerteugel erbij pak als is t maar 1 gram. Bam dan gaat zn hoofd naar links en dan pak ik automatisch toch me rechterteugel er weer wat bij anders zitten we in t hek. Als ik voltes rij ook ik moet toch de rechterteugel gebruiken.. maar wellicht zit daar de grote fout en moet ik voorlopig vooral rechtsom op me linkerteugel alleen rijden met rechterbeen eraan.

Het is ook zo wisselend hoe die is per dag. Wat ik al zei de ene keer stap ik op en rij ik zo weg dat ik met 20 minuutjes klaar bent. En de dag erna of paar dagen erna zit die weer helemaal vast. Ik snap t gewoon niet en het is dan ook echt wel even puzzelen.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 07:25

Wanneer is er voor het laatst je zadel goed nagekeken of het goed ligt? En dan ook echt door iemand die meet of alles nog past?

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 07:36

Een mooie oefening die we van adelinde hebben gekregen voor ons jong paard wat betreft stelling is op de volte te gaan wijken. Maar voor aanleuning enz heb je wel de juiste drang naar voor nodig. Niet teveel met je handen vragen, die hou je heel vriendelijk laag en daar rij je naartoe. Dan zoek hij (mochten er geen klachten uit zijn rug door zadel) wel aanleuning. Eerst zou ik aan het tempo gaan werken en niet teveel aan zijn hoofd komen. Niet met een los teugeltje gaan rijden, maar niet de hele tijd vragen zeg maar.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 07:48

Snap wel dat je paard rennerig is. :)
Als hij geen balans heeft en jij vangt hem niet meer op door die druk rechts op te lossen (voor hem, door er gewicht op te houden) heeft hij geen idee hoe hij zichzelf kan dragen. Dus dan kan hij twee dingen doen: stilvallen of harder lopen zodat hij gaat stuwen en niet hoeft te dragen. Finesse zit hem in het krijgen van voldoende voorwaartse drang (je paard moet continu naar voren moeten willen schakelen/denken) maar wel voldoende controle voor jou waardoor je hem op het achterbeen kan leren dragen in plaats van stuwen en letterlijk wegrennen voor zijn leerpunt.

De denkfout zit ook bij jou: hij gaat het hek niet in lopen. Paarden zijn niet zo dom... :) Juist als je contrastelling aanhoudt, hoe is hij dan gebogen? Met zijn schouder naar binnen of naar buiten toe?
Als je stelling naar binnen vraagt zal zijn schouder sneller naar buiten vallen (tegen het hek aan) dan wanneer je contrastelling pakt. Dan komt er automatisch meer gewicht op de binnenschouder. Als jij hem met voldoende buitenstelling de hoek in kan sturen 'valt' hij naar binnen toe de hoek door. Lastig uitleggen op beeld, maar het is echt zo.

Van wat je beschrijft is het helemaal geen raar gedrag. Je paard is scheef, hij wil niet recht worden want dat doet au aan de spieren. Dus hij nodigt jou uit om te faciliteren in het scheef kunnen blijven en jij trapt er met open ogen in. Want als je de druk weghoudt waar hij hem pakt op de teugel vlieg jij in je hoofd dat hek al in.

Je moet een goede instructie hebben. Een die doorheeft dat het nu even niet gaat om het krulletje en buiging naar binnen, maar eentje die ziet waar jou paard je te slim af is in het faciliteren van 'onjuist' lichaamsgebruik. En die zijn moeilijk te vinden. Ik zou ook inzetten op iemand die een basis heeft in het rechtrichten.
En als je het interessant vindt, BWR (Malene Nootenboom) maakt goede video's met uitleg. Als je iemand hebt die het op die manier aanvliegt zit je denk ik wel goed. :)
https://instagram.com/bwracademie_malen ... MyMTA2M2Y=

https://www.instagram.com/reel/CpkU2_2I ... MyMTA2M2Y=
Dit paard doet hetzelfde. Kijk maar eens wat ze vertelt. Voel je druk op een bepaalde kant, dan ga je ervoor zorgen dat je de andere schouder meer gewicht laat nemen. Dan ga je je paard rechter krijgen.

https://www.instagram.com/reel/Co6ipm3I ... MyMTA2M2Y=
Of deze.. Nouja, iig genoeg voorbeelden :)

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 08:06

Jelle1236 schreef:
Wanneer is er voor het laatst je zadel goed nagekeken of het goed ligt? En dan ook echt door iemand die meet of alles nog past?

Hoi dat was in januari!

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 08:09

upendo schreef:
Snap wel dat je paard rennerig is. :)
Als hij geen balans heeft en jij vangt hem niet meer op door die druk rechts op te lossen (voor hem, door er gewicht op te houden) heeft hij geen idee hoe hij zichzelf kan dragen. Dus dan kan hij twee dingen doen: stilvallen of harder lopen zodat hij gaat stuwen en niet hoeft te dragen. Finesse zit hem in het krijgen van voldoende voorwaartse drang (je paard moet continu naar voren moeten willen schakelen/denken) maar wel voldoende controle voor jou waardoor je hem op het achterbeen kan leren dragen in plaats van stuwen en letterlijk wegrennen voor zijn leerpunt.

De denkfout zit ook bij jou: hij gaat het hek niet in lopen. Paarden zijn niet zo dom... :) Juist als je contrastelling aanhoudt, hoe is hij dan gebogen? Met zijn schouder naar binnen of naar buiten toe?
Als je stelling naar binnen vraagt zal zijn schouder sneller naar buiten vallen (tegen het hek aan) dan wanneer je contrastelling pakt. Dan komt er automatisch meer gewicht op de binnenschouder. Als jij hem met voldoende buitenstelling de hoek in kan sturen 'valt' hij naar binnen toe de hoek door. Lastig uitleggen op beeld, maar het is echt zo.

Van wat je beschrijft is het helemaal geen raar gedrag. Je paard is scheef, hij wil niet recht worden want dat doet au aan de spieren. Dus hij nodigt jou uit om te faciliteren in het scheef kunnen blijven en jij trapt er met open ogen in. Want als je de druk weghoudt waar hij hem pakt op de teugel vlieg jij in je hoofd dat hek al in.

Je moet een goede instructie hebben. Een die doorheeft dat het nu even niet gaat om het krulletje en buiging naar binnen, maar eentje die ziet waar jou paard je te slim af is in het faciliteren van 'onjuist' lichaamsgebruik. En die zijn moeilijk te vinden. Ik zou ook inzetten op iemand die een basis heeft in het rechtrichten.
En als je het interessant vindt, BWR (Malene Nootenboom) maakt goede video's met uitleg. Als je iemand hebt die het op die manier aanvliegt zit je denk ik wel goed. :)
https://instagram.com/bwracademie_malen ... MyMTA2M2Y=

https://www.instagram.com/reel/CpkU2_2I ... MyMTA2M2Y=
Dit paard doet hetzelfde. Kijk maar eens wat ze vertelt. Voel je druk op een bepaalde kant, dan ga je ervoor zorgen dat je de andere schouder meer gewicht laat nemen. Dan ga je je paard rechter krijgen.

https://www.instagram.com/reel/Co6ipm3I ... MyMTA2M2Y=
Of deze.. Nouja, iig genoeg voorbeelden :)

Jaa de filmpjes van Malene ben ik bekend mee! Leuk om te zien altijd. Als ik rechtsom me linkerteugel, dus buitenteugel wat druk op zet gaat hij naar links lopen met zijn hoofd. En valt zowiso snel op zn rechterschouder

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:13

Mvp193 schreef:
upendo schreef:
Snap wel dat je paard rennerig is. :)
Als hij geen balans heeft en jij vangt hem niet meer op door die druk rechts op te lossen (voor hem, door er gewicht op te houden) heeft hij geen idee hoe hij zichzelf kan dragen. Dus dan kan hij twee dingen doen: stilvallen of harder lopen zodat hij gaat stuwen en niet hoeft te dragen. Finesse zit hem in het krijgen van voldoende voorwaartse drang (je paard moet continu naar voren moeten willen schakelen/denken) maar wel voldoende controle voor jou waardoor je hem op het achterbeen kan leren dragen in plaats van stuwen en letterlijk wegrennen voor zijn leerpunt.

De denkfout zit ook bij jou: hij gaat het hek niet in lopen. Paarden zijn niet zo dom... :) Juist als je contrastelling aanhoudt, hoe is hij dan gebogen? Met zijn schouder naar binnen of naar buiten toe?
Als je stelling naar binnen vraagt zal zijn schouder sneller naar buiten vallen (tegen het hek aan) dan wanneer je contrastelling pakt. Dan komt er automatisch meer gewicht op de binnenschouder. Als jij hem met voldoende buitenstelling de hoek in kan sturen 'valt' hij naar binnen toe de hoek door. Lastig uitleggen op beeld, maar het is echt zo.

Van wat je beschrijft is het helemaal geen raar gedrag. Je paard is scheef, hij wil niet recht worden want dat doet au aan de spieren. Dus hij nodigt jou uit om te faciliteren in het scheef kunnen blijven en jij trapt er met open ogen in. Want als je de druk weghoudt waar hij hem pakt op de teugel vlieg jij in je hoofd dat hek al in.

Je moet een goede instructie hebben. Een die doorheeft dat het nu even niet gaat om het krulletje en buiging naar binnen, maar eentje die ziet waar jou paard je te slim af is in het faciliteren van 'onjuist' lichaamsgebruik. En die zijn moeilijk te vinden. Ik zou ook inzetten op iemand die een basis heeft in het rechtrichten.
En als je het interessant vindt, BWR (Malene Nootenboom) maakt goede video's met uitleg. Als je iemand hebt die het op die manier aanvliegt zit je denk ik wel goed. :)
https://instagram.com/bwracademie_malen ... MyMTA2M2Y=

https://www.instagram.com/reel/CpkU2_2I ... MyMTA2M2Y=
Dit paard doet hetzelfde. Kijk maar eens wat ze vertelt. Voel je druk op een bepaalde kant, dan ga je ervoor zorgen dat je de andere schouder meer gewicht laat nemen. Dan ga je je paard rechter krijgen.

https://www.instagram.com/reel/Co6ipm3I ... MyMTA2M2Y=
Of deze.. Nouja, iig genoeg voorbeelden :)

Jaa de filmpjes van Malene ben ik bekend mee! Leuk om te zien altijd. Als ik rechtsom me linkerteugel, dus buitenteugel wat druk op zet gaat hij naar links lopen met zijn hoofd. En valt zowiso snel op zn rechterschouder

Haha dat snap ik. Want hij is rechts sterker dus op die schouder lopen is fijn. Belangrijk is dus dat je dan linksom ook die stelling naar buiten vraagt en rechtsom juist wel de 'juiste' stelling iets naar binnen. Je wil dat hij meer gaat doen met het gewicht naar die linkerkant brengen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:18

Ik heb geen reacties gelezen maar ik zou juist wél vrij vlot gaan galopperen om hem los te krijgen.
Uit je verhaal maak ik op dat je geen tempocontrole hebt. Zonder tempocontrole kan het paard sowieso nooit in een correcte aanleuning lopen. Zorg dat je het paard niet onder je kont laat weglopen. Dit begint al vanaf het moment dat je opstapt. Test het eerst eens in stap door hem wat meer te verzamelen. Als je de hulpen hiervoor geeft en het paard meteen weer harder gaat zodra je ontspant, heb je dus geen tempocontrole. Dit probleem is in stap normaal niet zo heel merkbaar als je er niet op let, maar in galop merk je het natuurlijk wel heel erg. Werk dus hieraan
Verder de sterke kant ontspannen en veel contrabuiging gebruiken om het paard rechter te krijgen. Hij wil niet naar rechts buigen dus dan rij je linksom juist met contrabuiging. Ook veel Rechtsom veel wijken voor het rechterbeen en schouderbinnenwaarts rechts oefenen

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:22

TS

om dit patroon te doorbreken zul je iets anders moeten gaan doen, iets anders aanbieden en iets anders gaan aanpakken en ja dan zal hij eerst hard gaan omdat hij niet weet wat er mee aan te vangen

artrose zal zeker een rol spelen want wat je hem ook voert dat probleem gaat gewoon door, misschien vertraagd maar het stopt niet, dus daar moet je met werken ook rekening mee houden, weet niet op welke kant er het meest zit dat kan verklaren waarom een hij een kant vaster houd,
paard wil pijn ontzien en dus gaat het compenceren


dat voorwaartse heeft hij nodig om de balans te vinden,

alles in één tempo willen doen bouwt ook geen spieren op,
je moet jou tempo eerst aan hem aanpassen het is zijn manier van lopen met zijn lijf en alsmaar aanmoeten passen "aan wat de ruiter kan" geeft geen verbetering

Paard soepel en elastisch maken kan op leeftijd wel lastig zijn, herstel kost nu eenmaal tijd, geduld, kennis en kunde

maar op de oude voet doorgaan is voor mij geen optie, GP ruiters - hoe goed ook - beginnen altijd op hun niveau en dat kan hier niet als je het paard niet goed in balans hebt.
Laatst bijgewerkt door mce op 17-03-23 08:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:23

Ik heb ook zo'n paard gereden en na heel wat jaren met strijd (echt niks hielp, alle genoemde reacties in dit topic had ik al geprobeerd)

En het bleek uiteindelijk dat ie een vergroeiing in zijn rug had, dus hij kon fysiek gewoon niet buigen. Misschien is dat nog wat om naar te kijken?

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 08:30

Dorine92 schreef:
Ik heb geen reacties gelezen maar ik zou juist wél vrij vlot gaan galopperen om hem los te krijgen.
Uit je verhaal maak ik op dat je geen tempocontrole hebt. Zonder tempocontrole kan het paard sowieso nooit in een correcte aanleuning lopen. Zorg dat je het paard niet onder je kont laat weglopen. Dit begint al vanaf het moment dat je opstapt. Test het eerst eens in stap door hem wat meer te verzamelen. Als je de hulpen hiervoor geeft en het paard meteen weer harder gaat zodra je ontspant, heb je dus geen tempocontrole. Dit probleem is in stap normaal niet zo heel merkbaar als je er niet op let, maar in galop merk je het natuurlijk wel heel erg. Werk dus hieraan
Verder de sterke kant ontspannen en veel contrabuiging gebruiken om het paard rechter te krijgen. Hij wil niet naar rechts buigen dus dan rij je linksom juist met contrabuiging. Ook veel Rechtsom veel wijken voor het rechterbeen en schouderbinnenwaarts rechts oefenen

Ja maar dat is juist het punt hem linksom in rechterbuiging rijden is gewoon niet te doen hij wordt dan enorm zwaar in me rechterhand. Ik dacht dat het juist andersom moet zijn en rechts gewoon even met rust laten en links juist wat meer aandacht aan. Dit is dus de fout van die rechterbuiging die ik heb gemaakt. Hij wordt er niet beter van

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 08:30

Tiquira_Jill schreef:
Ik heb ook zo'n paard gereden en na heel wat jaren met strijd (echt niks hielp, alle genoemde reacties in dit topic had ik al geprobeerd)

En het bleek uiteindelijk dat ie een vergroeiing in zijn rug had, dus hij kon fysiek gewoon niet buigen. Misschien is dat nog wat om naar te kijken?

Rug hals is op de foto geweest was goed

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:12

Er zijn al veel tips gegeven en ik denk dat het best verwarrend kan zijn.

Ik probeer even kort en krachtig mee te denken.

Als allereerste is het belangrijk dat het paard even actief is met beide achterbenen. Anders kun je doen aan de voorkant wat je wilt, maar komt het paard nooit op twee teugels. Meestal komen ze meer terug in tempo op de holle kant.

Linksom is het belangrijk om iets contrastelling te hebben/ houden zolang het paard nog niet op twee teugels loopt en de binnenhand van de hals te halen (rechterhand), niet terugwerken, niet trekken, alleen van de hals halen en met je rechterbeen de schouder naar de linkerteugel te verplaatsen.

Paard gaat niet beter worden als er alleen aan de voorkant gewerkt wordt en het niet goed van achter naar voren gereden gaat worden. Hij moet eerst door zijn lijf komen. Daar zou mijn focus dan ook op liggen. Eventueel met werk aan de dubbele longe en dit allemaal het liefste onder begeleiding van een goede instructeur.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:21

Ik herken dit heel erg, Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom er niet in stap aan gewerkt zou kunnen worden? Dat gaat bij mijn paard prima. Je begint toch immers in stap ook met activiteit en recht gaan. Wat ik wel mis in het plaatje, heb je les? Zo nee, ga op zoek naar iemand die kennis heeft van rechtrichten en je daarbij kan helpen. Uit ervaring weet ik dat les hierbij je pas echt verder gaat helpen als combinatie.