Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:21

Ik sluit me helemaal aan bij avalanche. Allereerste stap is nu contact nemen op links. Wat er met het hoofd gebeurt is niet belangrijk. Je paard is niet gewend dat daar contact is dus zal het vermijden.
Ik zou ook niet aan de slag gaan met zijgangen etc. Je paard is daar nu helemaal niet ontvankelijk voor en het risico super groot dat je zelf juist weer meer gaat trekken en duwen om die zijgang voor elkaar te krijgen. Je zult merken dat als je paard links meer aan gaat nemen dat hij vanzelf al rechter wordt en rechts losser waardoor je ook daadwerkelijk hulpen kunt geven. Zonder contact op links kún je nog helemaal geen zijgangen rijden.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:30

Stap 2 bij contact op links is met het rechterbeen naar de linkerteugel rijden, en daarvoor is de rechterteugel van de hals halen wel erg belangrijk anders gebeurd er niks. :+

TS, een filmpje van het paard aan de longe of los bewegend kan al veel informatie geven over hoe hij zijn lijf en achterbenen gebruikt.

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 14:31

Bowo schreef:
Ik heb niet het volledige topic in detail gelezen, dus sorry als ik dingen dubbel zeg.

Maar ik denk dat je je ook moet beseffen dat soms dingen slechter moeten gaan voordat ze beter kunnen worden. Je moet de teugel waar hij sterk wordt loslaten. Als hij dan helemaal in de verkeerde stelling gaat lopen of iets dergelijks, so be it. Probeer het te corrigeren met je benen, maar als dat niet lukt, laat het dan maar. Je doel is de druk van je zware kant af krijgen, al het andere is dan even minder belangrijk. Een paard heeft ook zelfwaarde, hij zal niet zo maar daadwerkelijk het hek in lopen.

Ik zou terug naar de basis. Binnenhoefslag, binnenhoefslag, binnenhoefslag. Gelijke druk op beide teugels en tegen beide benen, door zware teugel los te laten en de schouder en ribbenkas te begrenzen met je been.

Niet druk maken om zijn hoofd of hoe het er uit ziet, maar prioriteiten stellen.

Ja helemaal waar ben ik het mee eens

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:51

Elisa2 schreef:
Stap 2 bij contact op links is met het rechterbeen naar de linkerteugel rijden, en daarvoor is de rechterteugel van de hals halen wel erg belangrijk anders gebeurd er niks. :+

TS, een filmpje van het paard aan de longe of los bewegend kan al veel informatie geven over hoe hij zijn lijf en achterbenen gebruikt.


Haha ja dat klopt! Ook helemaal eens.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:06

Gaabje schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij avalanche. Allereerste stap is nu contact nemen op links. Wat er met het hoofd gebeurt is niet belangrijk. Je paard is niet gewend dat daar contact is dus zal het vermijden.
Ik zou ook niet aan de slag gaan met zijgangen etc. Je paard is daar nu helemaal niet ontvankelijk voor en het risico super groot dat je zelf juist weer meer gaat trekken en duwen om die zijgang voor elkaar te krijgen. Je zult merken dat als je paard links meer aan gaat nemen dat hij vanzelf al rechter wordt en rechts losser waardoor je ook daadwerkelijk hulpen kunt geven. Zonder contact op links kún je nog helemaal geen zijgangen rijden.



Dan ben ik benieuwd hoe jij het gewicht naar links wilt brengen. En zijgangen zijn juist een hele goede oefening daarvoor. Ze hoeven echt niet perfect te zijn. En het hoeven er elke keer maar 2 pasjes te zijn. Dit kan dan gewoon uitgebreid worden. Als jij moet trekken en duwen om een zijgang te gaan doen. Is er iets mis met jouw basis rijden. Ik neem altijd al heel vlot een paar pasjes wijken mee, als mijn paarden jong zijn. En die zijn echt niet perfect. Maar daardoor leert mijn paard wel wat eenzijdige druk van het been is. Daarbij doe ik helemaal niks met mijn handen.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:45

FriesWytske schreef:
Gaabje schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij avalanche. Allereerste stap is nu contact nemen op links. Wat er met het hoofd gebeurt is niet belangrijk. Je paard is niet gewend dat daar contact is dus zal het vermijden.
Ik zou ook niet aan de slag gaan met zijgangen etc. Je paard is daar nu helemaal niet ontvankelijk voor en het risico super groot dat je zelf juist weer meer gaat trekken en duwen om die zijgang voor elkaar te krijgen. Je zult merken dat als je paard links meer aan gaat nemen dat hij vanzelf al rechter wordt en rechts losser waardoor je ook daadwerkelijk hulpen kunt geven. Zonder contact op links kún je nog helemaal geen zijgangen rijden.



Dan ben ik benieuwd hoe jij het gewicht naar links wilt brengen. En zijgangen zijn juist een hele goede oefening daarvoor. Ze hoeven echt niet perfect te zijn. En het hoeven er elke keer maar 2 pasjes te zijn. Dit kan dan gewoon uitgebreid worden. Als jij moet trekken en duwen om een zijgang te gaan doen. Is er iets mis met jouw basis rijden. Ik neem altijd al heel vlot een paar pasjes wijken mee, als mijn paarden jong zijn. En die zijn echt niet perfect. Maar daardoor leert mijn paard wel wat eenzijdige druk van het been is. Daarbij doe ik helemaal niks met mijn handen.


Ik denk dat jij jouw jonge paard bij het zadelmak maken wat dat betreft al verder hebt. Een jong paard kun je vaak ook al met je gewicht hierin helpen. Bij dit paard denk ik dat er al een behoorlijk patroon in zit en ik heb zo’n gevoel dat hij juist tegen het rechterbeen in gaat als je er nu op zou stappen.

Normaal gezien zou je binnen een paar keer rijden al weer het wijken voor de kuit mee moeten kunnen pakken als je hierin ervaren bent. Dus wat dat betreft met jou eens dat je het eigenlijk snel mee moet kunnen pakken. Met daarbij de kanttekening dat je daar dan wel de skills voor moet hebben en het paard uiteraard geen fysieke problemen moet hebben die dit in de weg staan.

Al typende denk ik dat TS erbij, zoals ook al eerder geschreven, een instructeur te zoeken die heel goed is in deze basis (niet per se iemand die hoger dan basissport rijd), of iemand die zelf beroepsmatig ook paarden ‘corrigeert’ hierin.

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 17:20

Beste mensen bedankt allemaal voor de reacties.
Hierbij de foto’s van zijn achterbenen en borst. Het gaat om het RECHTER achterbeen van het paard zelf. Dus voor de kijker van de foto linksachter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:27

Is dat zijn normale stand? Ik vind het precies wel erg naar buiten staan…. Mogelijk speelt dat toch ook wel een rol …

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:31

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar kan wel mijn ervaring delen. Ik had hetzelfde probleem hier met een paard, onwijs stug aan 1 kant. Verder helemaal los bij de fysio, ook de hals dus daar leek het probleem niet te liggen. Tanden gecheckt en leken goed. Daarna rx foto laten maken, niks te zien.

Merrie had heel soms een druppeltje lichtbruine neusuitvloeiing, heel minimaal. Uit een CT scan van het hoofd bleek dat ze een kieswortelontsteking had. Nogmaals, op de rx niks te zien en in de mond ook niet.

Nu snap ik dat het maken van een CT scan een prijzige aangelegenheid is, maar wat ben ik blij dat we de oorzaak hebben gevonden. Na behandeling weer heerlijk in de hand, wat een opluchting voor het paard (en mij :) ).

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 17:44

pateeke schreef:
Is dat zijn normale stand? Ik vind het precies wel erg naar buiten staan…. Mogelijk speelt dat toch ook wel een rol …

Ja dit is zijn normale stand.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:46

Ik val in, half gelezen veel goede tips over losweken en naar de hand rijden. Maar ik heb gemist - en sorry als dat al gepost is, hoe ligt je zadel? Als dat rond de schoft aan een kant knelt of een kussen dieper in de rug drukt kan dat ook de klachten geven die jij ervaart .

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 17:47

knollentuin schreef:
Ik val in, half gelezen veel goede tips over losweken en naar d'r hand rijden. Maar ik heb gemist - en sorry als dat al gepost is, hoe ligt je zadel? Als dat rond de schoglft aan een kant knelt of een kussen dieper in de rug drukt kan dat ook de klachten geven die jij ervaart .

Ik heb dit zadel nu x aantal maanden. Bij t zadel hiervoor had hij het ook

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:50

Paard is toontredend voor en achter staat hij bodemwijd waarbij rechtsachter erger naar buiten gedraaid lijkt te zijn qua hoef.

Is dit paard weleens röntgenologisch gekeurd? En zijn z'n kniebanden weleens gecontroleerd?

De rijtechnische problemen en scheefheid kunnen er helemaal los van staan. Maar het is wel belangrijk om uit te sluiten of hij niet ergens last van heeft.

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 18:32

essie_blue schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar kan wel mijn ervaring delen. Ik had hetzelfde probleem hier met een paard, onwijs stug aan 1 kant. Verder helemaal los bij de fysio, ook de hals dus daar leek het probleem niet te liggen. Tanden gecheckt en leken goed. Daarna rx foto laten maken, niks te zien.

Merrie had heel soms een druppeltje lichtbruine neusuitvloeiing, heel minimaal. Uit een CT scan van het hoofd bleek dat ze een kieswortelontsteking had. Nogmaals, op de rx niks te zien en in de mond ook niet.

Nu snap ik dat het maken van een CT scan een prijzige aangelegenheid is, maar wat ben ik blij dat we de oorzaak hebben gevonden. Na behandeling weer heerlijk in de hand, wat een opluchting voor het paard (en mij :) ).

Jeetje wat heftig zo kom je toch weer dingen tegen waar je het in eerste instantie niet achterzocht

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 18:33

Elisa2 schreef:
Paard is toontredend voor en achter staat hij bodemwijd waarbij rechtsachter erger naar buiten gedraaid lijkt te zijn qua hoef.

Is dit paard weleens röntgenologisch gekeurd? En zijn z'n kniebanden weleens gecontroleerd?

De rijtechnische problemen en scheefheid kunnen er helemaal los van staan. Maar het is wel belangrijk om uit te sluiten of hij niet ergens last van heeft.

3 jaar geleden is alles op de foto geweest van zijn benen. En rug en hals si van t najaar

hwn
Berichten: 4701
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:58

Nog een tip voor rechtrichten (tip van mijn vroegere instructrice): balkjes draven. Want een paard kan (bijna) onmogelijk over een reeks van 4 balkjes heen lopen, hiervoor moeten ze zichzelf recht maken. Als je wilt weten of de oorzaak bij het paard ligt, of enkel aan jou en/of je zadel, kan je dat misschien eens proberen aan de longe? (natuurlijk wat meelopen zodat het paard wel degelijk rechtdoor kan over de balkjes natuurlijk en niet op een cirkel gedwongen wordt)

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:01

Mvp193 schreef:
Elisa2 schreef:
Paard is toontredend voor en achter staat hij bodemwijd waarbij rechtsachter erger naar buiten gedraaid lijkt te zijn qua hoef.

Is dit paard weleens röntgenologisch gekeurd? En zijn z'n kniebanden weleens gecontroleerd?

De rijtechnische problemen en scheefheid kunnen er helemaal los van staan. Maar het is wel belangrijk om uit te sluiten of hij niet ergens last van heeft.

3 jaar geleden is alles op de foto geweest van zijn benen. En rug en hals si van t najaar


Daar is niks uitgekomen? Is hij weleens behandeld door een fysio/ osteo?

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 19:14

Ja zeker 2 keer per jaar wordt hij behandelt. Zadel ook ongeveer 2 keer per jaar en tandarts 1 keer of ik moet twijfel hebben

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:56

Mvp193 schreef:
Avalanche schreef:
Kan heel goed. Beste is om ze om de dag te werken. Spieren hebben 48 uur nodig om te herstellen.

Dus als hij nu fijn is, is hij dat idd morgen niet want dan heeft hij spierpijn. En aan zere spieren moet je niet gaan trekken.

Spierpijn komt eigenlijk door microscheurtjes in de spier (even heel simpel uitgelegd). Het lichaam gaat die spieren repareren, en dan worden ze dikker en sterker. Maar als je nu aan een spier gaat trekken waar die scheurtjes al in zitten, maak je ze groter en breek je de spier af. Dat willen we niet. Dus geef hem gewoon een dagje rust. Is goed voor hem, ook in het hoofdje.

En verder: idd nooit nooit nooit aan de sterke kant gaan trekken, want als je snapt hoe spieren werken, snap je dan ook dat je die kant dan alleen maar sterker maakt en dus je paard schever wordt.
Stelling op rechts moet je nu ook nog helemaal niet willen. Je gaat rechtsom iets meer op rechts zitten (je paard gaat je daar op links willen zetten) en je laat gewoon je binnenbeen vallen, je houdt je buitenteugel eraan en daar rij je je paard naar toe.

Je kan idd wat zijgangen proberen, maar naar mijn ervaring is dit erg lastig met een scheef paard, en wordt het vaak drukken en plukken en dat willen we niet. Dus ik zou het voor nu gewoon simpel houden, simpele figuren, en bewaak vooral de kwaliteit van de gangen.

Dan krijg je contrastelling, is niet erg. Als het lijf maar de goede kant op buigt. Niet gaan trekken of plukken, je paard wordt echt recht op 2 teugels uiteindelijk. Maar dit is niet iets wat je heel snel voor elkaar gaat hebben.

Ja ik heb t idee dat die mij naar rechts gooit omdat hij daar ook tegen aanloopt.

Ja dat doen ze :j

Je zult met draf ook rechtsom waarschijnlijk op het linkerachterbeen gezet worden. Ik zal dat even uitleggen: ik rijd licht op gevoel, en ik zit altijd op het goede been, tenzij een paard flink scheef is, en dan zetten ze je op het verkeerde been. Oplossing is weer op het goede been gaan zitten, laat je opgooien en jezelf opvangen zodat je zachtjes landt, en je binnenbeen mooi lang en los gaan houden, en ook hier: niet gaan touwtrekken om te corrigeren, maak je niet druk om de rechterstelling nu.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:29

Mvp193 schreef:
Beste mensen bedankt allemaal voor de reacties.
Hierbij de foto’s van zijn achterbenen en borst. Het gaat om het RECHTER achterbeen van het paard zelf. Dus voor de kijker van de foto linksachter
[ [url=m/EoZske.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oDxhmQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QsPoZm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EWu6cF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1v5xta.jpg]Afbeelding[/url] ]



Volgens mij wel een super mooi paard! Heeft het maar getroffen bij jou…. Je doet er zoveel voor. Liefde spat ervan af voor mijn gevoel … lief!

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:32

@ Gaabje lees je maar even heel goed in. Want elk paard kun je zo rechtgericht krijgen. Alleen bij de 1 duurt het wat langer als bij de ander. En dan nog iets. Het is een terugkerend iets. Elk paard is namelijk scheef. Het is een terugkerend iets wat je altijd moet blijven trainen. Dit paard is ook al op een bepaald niveau.
@TS zorg asjeblieft voor iemand die volgens de methode van of Malene Nooteboom of Rien van der Schaft les geeft. Dan ga je dit probleem op den duur oplossen.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:34

Mvp193 schreef:
Beste mensen bedankt allemaal voor de reacties.
Hierbij de foto’s van zijn achterbenen en borst. Het gaat om het RECHTER achterbeen van het paard zelf. Dus voor de kijker van de foto linksachter
[ [url=m/EoZske.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oDxhmQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QsPoZm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EWu6cF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1v5xta.jpg]Afbeelding[/url] ]



Mijn paard heeft ook wat problemen in het lendenen/ SI gebied en staat achter ook zo.

Problemen met inbuigen die jij omschrijft herken ik niet. Wel gaat hij 2x per jaar naar de osteo en is hij in het SI gebied een keer ingespoten.

Rij je veel buiten met hem? Een goede galop rechtuit doet deze paarden juist goed.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:45

Mvp193 schreef:
Ik pak linkerteugel er iets meer bij en rechterbeen en hou me rechterteugel op t moment iets los zodat de druk er af is. Maar op t moment dat ik me linkerteugel erbij pak als is t maar 1 gram. Bam dan gaat zn hoofd naar links en dan pak ik automatisch toch me rechterteugel er weer wat bij anders zitten we in t hek. Als ik voltes rij ook ik moet toch de rechterteugel gebruiken.. maar wellicht zit daar de grote fout en moet ik voorlopig vooral rechtsom op me linkerteugel alleen rijden met rechterbeen eraan.


Niet die rechterteugel er weer bij pakken. Het boeit absoluut niet dat het hoofd naar links gaat, het hele hoofd en hals boeit niet. Als ik het topic doorlees focus je te veel op de voorkant, want dat moet goed zijn, contrastelling is niet goed en draf en galop doe je niet voordat hij ontspant in de kaak. En laat dat ontspannen in kaak en correct nagefelijk worden nu een gevolg vanuit achter en het lijf zijn. Het klinkt alsof hij ook niet correct aan het been is, want rennen/heet worden is dus ook niet aan het been zijn. Je hebt juiste reactie op het been nodig, zowel voorwaarts/actief en dus niet gaan rennen voor been, als zijwaarts, om überhaupt aan de voorkant te kunnen denken en als eerste / tegelijk gelijke druk op 2 teugels. Je wilt met 2 benen naar 2 teugels rijden.

Dus je moet je linkerteugel er zachtjes bij pakken en rechts juist niet, het enige wat mag is heel licht contant. 5 kilo is echt veel te veel en dat komt niet alleen vanuit het paard, maar ook vanuit jou. Hij kan ook alleen sterk en zwaar worden als jij hem daar beet houdt of de kans voor geeft door rechts teveel terug te werken. Dus voor jouw gevoel rechts naar voren en los en links wat meer erbij. En dan gewoon rijden. Voor heel veel paarden werkt alleen maar stappen niet en is galop en draf erbij pakken juist goed om het lijf warm en los te maken en om de juiste reactie op beide benen te krijgen en de juiste activiteit die nodig is. Stap is voor veel paarden, en mensen, juist heel lastig. Het maakt ook niet uit of hij contra stelling heeft of sterren kijkt, die voorkant komt vanzelf als de achterkant en het lijf beter wordt. Voor wijken enzovoorts heb je ook correcte reactie op been nodig en kunnen opvangen op zit.

Een volte hoef je ook de buitenteugel niet voor te gebruiken, ga eens aan de gang met sturen op zit en eventueel buitenbeen en laat die focus op het hoofd en de hals los. Nee, die volte zullen nergens op lijken, maar je hoort ze wel te kunnen rijden zonder teugels. Dan kan je teugelhulpen later gebruiken voor kleine correcties, maar grootste deel wil je op zit rijden.

Als je het paard echt correct wilt gaan rijden en hem correct door het lijf wil krijgen zal je voor jouw gevoel een stap terug moeten doen. En ja, ook wel eens dingen hebben in het rijden die niet lekker voelen zoals je nu draven noemt, maar daar moet je juist doorheen om het beter te krijgen. Het allerbelangrijkste is nu gelijke druk op 2 teugels en reactue op 2 benen en binnenhoefslag is idd heel fijn zoals ik hier in een reactie las. En houdt in je hoofd dat zodra hij sterk wordt jij hem daar de kans voor geeft door rechts er teveel bij te houden. Dus telkens controleren dat je rechts los laat en links wel contact hebt.

FriesWytske, voor zijgangen moet je wel goede reactie op beide benen hebben en met zit werken. Wat jij beschrijft werkt idd echt heel goed, maar wel als je dus ook correcte reactie hebt op been en je zithulpen ook gebruikt. Ik zou in deze fase ook niet veel zijgangen rijden, die 2 pasjes wijken die jij noemt wel, maar ook controleren dat er simpelweg een volte gereden kan worden zonder die teugels.
Een jong paard is wel wat anders als een verreden paard. Ik neem idd heel snel wat zijgangen mee als ze jong zijn, maar wel als je het zelf correct doet en dus idd niks met handen. In dit geval pakt ts toch weer de rechterhand erbij als paard eens naar links gaat kijken, dus moet je niet alleen aan paard werken, maar ook aan ts haar houding en zit. En dus idd met rechterbeen naar linkerteugel wijken, zonder aan rechterteugel te zitten. De stelling boeit niet, ne wilt gewoon dat paard naar linkerteugel toe gaat. Als het de ene dag wel gaat en andere dag niet is er iets niet goed in de basis. Dus reactie op het been, activiteit of toch weer vasthouden/blokkeren met de ene hand.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:55

Ik zou eerder TAKT aanraden of iemand uit de school van Karin Leibbrandt.
De 'oude' Rien van der Schaft heb ik veel aan te danken, maar zijn huidige lessen vind ik wat matig. Idem Malene Noteboom.


... voor wie wel eens heeft geschaatst: zonder balans moet je je vastzetten om niet om te vallen. Dat is wat bij een paard 'sterk' op de rechterteugel veroorzaakt.
(En werkt dat niet, gaat het dier rennen. Heeft niets van doen met 'voor het been' of dat je voorwaarts nodig zou hebben.)
(Tuurlijk heb je voorwaarts nodig, maar vanuit balans kan het. Een happy paard dat niet oerstijf is WIL bewegen.)
In termen van 'alle problemen vóór komen uit de achterhand' is hij dus slap.
Spieren kweken is het devies - MAAR dat kun je in feite alleen doen zodra hij in verticale balans is.
(Of nu ja, 'je kunt altijd spieren trainen', maar zolang hij niet correct in balans loopt, bevestig je alleen wat je niet wil.)

Nog even de korte aanpak:
blijf van de rechterteugel af.
(Vraag maar aan de skippybal: trekken aan de harde teugel brengt het zwaartepunt van de combinatie alleen maar naar voor en naar rechts.)
Rechts dus 'los', zacht contact op links,
zit zelf een beetje op links (of anders in het midden, niet mee naar rechts - speel hiermee en kijk wat 'vandaag' werkt)
breng je linkerhand iets opzij en naar voor.
Doel: de schouder, de hals en het hoofd - in die volgorde van belang - opzij brengen. (Stelling links geeft nu weer gewicht op rechts, dus het gaat niet over stelling of buiging.)

Komt je dier in 'verticale balans', gelijkelijk gewicht op beide voorbenen, dan ontspant je dier. En dat kun je uitbouwen tot aanleuning ( = het paard raakt vol vertrouwen jouw hand aan).

De spieren die je moet trainen zijn de spieren die rompstabiliteit geven.
Sterke spieren bouwen (in de romp) kost tijd.

Zijgangen zijn waardevol gereedschap, maar doorgaans werkt het het beste om eerst de balans op te bouwen, dan ga je eat zigzagjes rijden (flauwe bochtjes op de binnen hoefslag) dan spelen met grote voltes en diagonalen.
Gaat dat goed, kun je aan de slag met schouderbinnenwaarts en wijken.
(Wijken kan handig zijn om het gewicht van de 'zware' schouder af te krijgen, schouderbinnenwaarts helpt het binnenachterbeen met dragen.)

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 21:54

MyWishMax schreef:
Mvp193 schreef:
Ik pak linkerteugel er iets meer bij en rechterbeen en hou me rechterteugel op t moment iets los zodat de druk er af is. Maar op t moment dat ik me linkerteugel erbij pak als is t maar 1 gram. Bam dan gaat zn hoofd naar links en dan pak ik automatisch toch me rechterteugel er weer wat bij anders zitten we in t hek. Als ik voltes rij ook ik moet toch de rechterteugel gebruiken.. maar wellicht zit daar de grote fout en moet ik voorlopig vooral rechtsom op me linkerteugel alleen rijden met rechterbeen eraan.


Niet die rechterteugel er weer bij pakken. Het boeit absoluut niet dat het hoofd naar links gaat, het hele hoofd en hals boeit niet. Als ik het topic doorlees focus je te veel op de voorkant, want dat moet goed zijn, contrastelling is niet goed en draf en galop doe je niet voordat hij ontspant in de kaak. En laat dat ontspannen in kaak en correct nagefelijk worden nu een gevolg vanuit achter en het lijf zijn. Het klinkt alsof hij ook niet correct aan het been is, want rennen/heet worden is dus ook niet aan het been zijn. Je hebt juiste reactie op het been nodig, zowel voorwaarts/actief en dus niet gaan rennen voor been, als zijwaarts, om überhaupt aan de voorkant te kunnen denken en als eerste / tegelijk gelijke druk op 2 teugels. Je wilt met 2 benen naar 2 teugels rijden.

Dus je moet je linkerteugel er zachtjes bij pakken en rechts juist niet, het enige wat mag is heel licht contant. 5 kilo is echt veel te veel en dat komt niet alleen vanuit het paard, maar ook vanuit jou. Hij kan ook alleen sterk en zwaar worden als jij hem daar beet houdt of de kans voor geeft door rechts teveel terug te werken. Dus voor jouw gevoel rechts naar voren en los en links wat meer erbij. En dan gewoon rijden. Voor heel veel paarden werkt alleen maar stappen niet en is galop en draf erbij pakken juist goed om het lijf warm en los te maken en om de juiste reactie op beide benen te krijgen en de juiste activiteit die nodig is. Stap is voor veel paarden, en mensen, juist heel lastig. Het maakt ook niet uit of hij contra stelling heeft of sterren kijkt, die voorkant komt vanzelf als de achterkant en het lijf beter wordt. Voor wijken enzovoorts heb je ook correcte reactie op been nodig en kunnen opvangen op zit.

Een volte hoef je ook de buitenteugel niet voor te gebruiken, ga eens aan de gang met sturen op zit en eventueel buitenbeen en laat die focus op het hoofd en de hals los. Nee, die volte zullen nergens op lijken, maar je hoort ze wel te kunnen rijden zonder teugels. Dan kan je teugelhulpen later gebruiken voor kleine correcties, maar grootste deel wil je op zit rijden.

Als je het paard echt correct wilt gaan rijden en hem correct door het lijf wil krijgen zal je voor jouw gevoel een stap terug moeten doen. En ja, ook wel eens dingen hebben in het rijden die niet lekker voelen zoals je nu draven noemt, maar daar moet je juist doorheen om het beter te krijgen. Het allerbelangrijkste is nu gelijke druk op 2 teugels en reactue op 2 benen en binnenhoefslag is idd heel fijn zoals ik hier in een reactie las. En houdt in je hoofd dat zodra hij sterk wordt jij hem daar de kans voor geeft door rechts er teveel bij te houden. Dus telkens controleren dat je rechts los laat en links wel contact hebt.

FriesWytske, voor zijgangen moet je wel goede reactie op beide benen hebben en met zit werken. Wat jij beschrijft werkt idd echt heel goed, maar wel als je dus ook correcte reactie hebt op been en je zithulpen ook gebruikt. Ik zou in deze fase ook niet veel zijgangen rijden, die 2 pasjes wijken die jij noemt wel, maar ook controleren dat er simpelweg een volte gereden kan worden zonder die teugels.
Een jong paard is wel wat anders als een verreden paard. Ik neem idd heel snel wat zijgangen mee als ze jong zijn, maar wel als je het zelf correct doet en dus idd niks met handen. In dit geval pakt ts toch weer de rechterhand erbij als paard eens naar links gaat kijken, dus moet je niet alleen aan paard werken, maar ook aan ts haar houding en zit. En dus idd met rechterbeen naar linkerteugel wijken, zonder aan rechterteugel te zitten. De stelling boeit niet, ne wilt gewoon dat paard naar linkerteugel toe gaat. Als het de ene dag wel gaat en andere dag niet is er iets niet goed in de basis. Dus reactie op het been, activiteit of toch weer vasthouden/blokkeren met de ene hand.

Ik merk het vaak met instappen al hoe het er voor staat voor die dag. Vanaf de 1e seconden dat ik erop zit. Takt heb ik inderdaad over gelezen en ik vind het er intressant uit zien. Ik ga daar toch eens binnenkort voor kijken