Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 21:56

SjonnieZ schreef:
Mvp193 schreef:
Beste mensen bedankt allemaal voor de reacties.
Hierbij de foto’s van zijn achterbenen en borst. Het gaat om het RECHTER achterbeen van het paard zelf. Dus voor de kijker van de foto linksachter
[ [url=m/EoZske.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oDxhmQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QsPoZm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EWu6cF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1v5xta.jpg]Afbeelding[/url] ]



Mijn paard heeft ook wat problemen in het lendenen/ SI gebied en staat achter ook zo.

Problemen met inbuigen die jij omschrijft herken ik niet. Wel gaat hij 2x per jaar naar de osteo en is hij in het SI gebied een keer ingespoten.

Rij je veel buiten met hem? Een goede galop rechtuit doet deze paarden juist goed.

Oh dat is wel typisch zeg! Nee op t moment niet zoveel, hij maakt best veel spanning buiten maar is wel braaf. Ik hoef t niet voor me ontspanning te doen haha maar ik wil dit eerdaags wel weer gaan oppakken. En wat meer recht toe recht aan gaan ipv al die buigingen wordt er helemaal duizelig van haha

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 22:09

Zijn er ook nog mensen die aan de hand van de foto’s van het rechter achterbeen conclusie kunnen stellen? Zou dit ook o.a een reden kunnen zijn waardoor hij moeite heeft om rechtsachter eronder te zetten? En is dit nou stand van zijn been of van zijn hoef. Mijn huidige hoefsmid wilt er niks van weten en heeft toen gezegd er niks mee te kunnen. Maar wellicht is er een goede bekapper die dit stukje bij beetje wat rechter kan maken. Ik weet niet of dit risico’s mee kan brengen en hoelang hij dit al heeft

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:09

Zeker doen TS.. mij werd rechtuit en wekelijks een goede galop rechtuit juist geadviseerd door de DA. Ik merk dat mijn paard daarna soepeler is.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:13

Om een paard in verticale balans te brengen heb je helemaal geen bochten of voltes nodig.
Dus lekker rechtuit stappen met een maatje en aan het werk (dwz recht worden) is prima.
Evt afgewisseld met werk aan de hand, enkele longe, dubbele longe, etc.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:17

Mvp193 schreef:
Zijn er ook nog mensen die aan de hand van de foto’s van het rechter achterbeen conclusie kunnen stellen? Zou dit ook o.a een reden kunnen zijn waardoor hij moeite heeft om rechtsachter eronder te zetten? En is dit nou stand van zijn been of van zijn hoef. Mijn huidige hoefsmid wilt er niks van weten en heeft toen gezegd er niks mee te kunnen. Maar wellicht is er een goede bekapper die dit stukje bij beetje wat rechter kan maken. Ik weet niet of dit risico’s mee kan brengen en hoelang hij dit al heeft

De vorm van de hoef is een gevolg van hoe hij loopt, niet de oorzaak ervan. In die zin heeft je smid wel een punt. Ik denk wat hij kan doen is de hoef zo optimaal mogelijk bekappen. Maar aan de beenstand kun je niets veranderen.

Anderzijds heb ik paarden die stonden als een koe door goed trainen heel leuk zien bewegen hun hele lijf veranderde.

Persoonlijk voorbeeld: hier begon ik mee.

Afbeelding

Een jaar later:

Afbeelding

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:32

FriesWytske schreef:
@ Gaabje lees je maar even heel goed in. Want elk paard kun je zo rechtgericht krijgen. Alleen bij de 1 duurt het wat langer als bij de ander. En dan nog iets. Het is een terugkerend iets. Elk paard is namelijk scheef. Het is een terugkerend iets wat je altijd moet blijven trainen. Dit paard is ook al op een bepaald niveau.
@TS zorg asjeblieft voor iemand die volgens de methode van of Malene Nooteboom of Rien van der Schaft les geeft. Dan ga je dit probleem op den duur oplossen.


Ik merk dat ik het niet goed omschrijf. Ik bedoel het zoals @mywishmax het uitlegt.

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 22:49

Avalanche schreef:
Mvp193 schreef:
Zijn er ook nog mensen die aan de hand van de foto’s van het rechter achterbeen conclusie kunnen stellen? Zou dit ook o.a een reden kunnen zijn waardoor hij moeite heeft om rechtsachter eronder te zetten? En is dit nou stand van zijn been of van zijn hoef. Mijn huidige hoefsmid wilt er niks van weten en heeft toen gezegd er niks mee te kunnen. Maar wellicht is er een goede bekapper die dit stukje bij beetje wat rechter kan maken. Ik weet niet of dit risico’s mee kan brengen en hoelang hij dit al heeft

De vorm van de hoef is een gevolg van hoe hij loopt, niet de oorzaak ervan. In die zin heeft je smid wel een punt. Ik denk wat hij kan doen is de hoef zo optimaal mogelijk bekappen. Maar aan de beenstand kun je niets veranderen.

Anderzijds heb ik paarden die stonden als een koe door goed trainen heel leuk zien bewegen hun hele lijf veranderde.

Persoonlijk voorbeeld: hier begon ik mee.

[ [url=m/iNw1yf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een jaar later:

[ [url=m/SMFHXV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wat leuk wat een verschil en dan voornamelijk de achterhand

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:17

Ja onwijs he?

En dit paard was echt, echt scheef. Zoals je op de bovenste foto ziet, was de bovenlijn niet ontwikkeld en de buikspieren slap.
Ik ben het paard op de manier die ik beschreef, gaan recht richten. Een jaar later was het paard niet alleen veel rechter, maar was ze ook totaal anders bespierd. Ze heeft ook een prachtige hals gekregen trouwens, en de hele onderhals was volledig weg.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 02:37

Mvp193 schreef:
Dorine92 schreef:
Ik heb geen reacties gelezen maar ik zou juist wél vrij vlot gaan galopperen om hem los te krijgen.
Uit je verhaal maak ik op dat je geen tempocontrole hebt. Zonder tempocontrole kan het paard sowieso nooit in een correcte aanleuning lopen. Zorg dat je het paard niet onder je kont laat weglopen. Dit begint al vanaf het moment dat je opstapt. Test het eerst eens in stap door hem wat meer te verzamelen. Als je de hulpen hiervoor geeft en het paard meteen weer harder gaat zodra je ontspant, heb je dus geen tempocontrole. Dit probleem is in stap normaal niet zo heel merkbaar als je er niet op let, maar in galop merk je het natuurlijk wel heel erg. Werk dus hieraan
Verder de sterke kant ontspannen en veel contrabuiging gebruiken om het paard rechter te krijgen. Hij wil niet naar rechts buigen dus dan rij je linksom juist met contrabuiging. Ook veel Rechtsom veel wijken voor het rechterbeen en schouderbinnenwaarts rechts oefenen

Ja maar dat is juist het punt hem linksom in rechterbuiging rijden is gewoon niet te doen hij wordt dan enorm zwaar in me rechterhand. Ik dacht dat het juist andersom moet zijn en rechts gewoon even met rust laten en links juist wat meer aandacht aan. Dit is dus de fout van die rechterbuiging die ik heb gemaakt. Hij wordt er niet beter van

Dan wijk je hem voor je rechterbeen naar binnen..
hij mag uiteraard niet sterk worden op je rechterhand

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 06:45

Ja maar dat wordt hij dan wel. Het werkt wel, maar zo scheef als paard nú is doet het niets en valt hij wss door het been heen. En alleen naar rechts moet je niet willen. Dus ik zou dat voor nu nog even laten voor wat het is, en eerst simpele figuren rijden.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 07:13

Fijn topic is dit, ik ben benieuwd naar de veranderingen met de tijd topicstarter :)

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:34

wat Avalanche onschrijft: simpele figuren rijden
aanvulling: wel je richten op beide handen, zodat het leert zijn balans "spelenderwijs" te vinden en ook aan beide kanten spieren los maken en opbouwen zodat het recht gaat/kan worden,
ik zou ook niet te veel focussen op het probleem maar wel meer figuren rijden of grondwerk, dan veel afwisselen - ba. balkjes/cavalettie lopen en op beide handen

Spieren opbouwen doe je door ontspannng en inspanning af te wisselen
Mogelijk kun je hier wat mee

https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... ard/12429/
citaat:
Kijk naar jezelf
Als ruiter zou je alleen je paard moeten rijden als je zelf goed in je vel zit. Met je zit heb je zo’n grote invloed op je paard, dat het heel veel effect heeft als je bijvoorbeeld door een pijntje hier of daar niet goed kunt zitten. Ook als je mentaal iets niet los kunt laten heeft dat effect op je paard, maar zeker als je lichamelijke klachten hebt kun je beter kiezen om je paard aan de hand te laten werken.

Niet alleen lang-en-laag
Wanneer je denkt dat je ongelimiteerd lang-en-laag kunt rijden, omdat je paard dan toch ontspannen is, denk er dan eens aan dat goed lang-en-laag ook hard werken is voor je paard. Dus ook bij het lang-en-laag gaan moet je afwisselen in houding en gang, maar vooral ook met ontspanning tussendoor.

Hulpteugels
Wees voorzichtig met het gebruik van hulpteugels in de training. Op het moment dat een paard niet anders meer kan gaan dan in een bepaalde houding, dan kan er snel spanning ontstaan en die zorgt er dan weer voor dat je paard eigenlijk geen spieren op kan bouwen. Het gebruik van een hulpteugel kan dus ook een averechts effect hebben. Gebruik deze dan ook niet zomaar, maar overleg dit met je instructeur.

Pauze
Spieren moeten kunnen herstellen om te kunnen groeien. Na het werk moet je dus ook zorgen voor pauze. Wissel zware trainingen altijd af met dagen van rustige beweging. Na een extra zware training kun je zelfs twee rustdagen inbouwen, waarop je je paard wel ontspannen wat laat bewegen. Dan krijgen zijn spieren de kans om te herstellen en iets sterker te worden om de volgende keer de belasting beter aan te kunnen. Zo helpen vrije dagen dus ook mee aan de spieropbouw.

Warming up/Cooling down
Besteed elke training serieus aandacht aan de warming up en de cooling down. Dit zijn misschien wel de belangrijkste twee onderdelen in de training van een paard.

Verstandig
Bouw de training van je paard verstandig en doordacht op, dan heb je ook wat om op terug te vallen. Wanneer je paard stapsgewijs verbetert, waarbij de training afwisselend is en pas verder gegaan wordt als je paard eraan toe is, dan gaat dat van een keer een weekje vrij niet verloren. Vaak is een paard dan juist nog beter dan daarvoor.
Laatst bijgewerkt door mce op 18-03-23 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 08:42

Ineke2 schreef:
Fijn topic is dit, ik ben benieuwd naar de veranderingen met de tijd topicstarter :)

Ja ik ook. Wil het buiten rijden ook wat meer weer gaan oppakken. Daar ga ik vandaag mee beginnen met de focus op me linkerteugel. Ben heel benieuwd. Het zal vooral voor mezelf een enormeeee uitdaging gaan worden haha. Ben zelf ook rechtshandig

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:48

Waar je voor op moet passen is dat een paard gaat compenceren, omdat je mogelijk te lang met een iets bezig bent wat voor een paard pijnlijk kan zijn, wel uitdagen maar niet te lang zodat het om de pijn te ontlopen gaat compencren, dan creer je een ander probleem

Ga ook voor jezelf niet te lang door met iets te oefenen, dan neemt je lijf en je hoofd ook niets meer op en dan leer/ontdek je ook niets, zorg dus ook voor bij jezelf voor voldoende ontspanning tussen door

Citaat:
Compensatie is de situatie, waarin andere delen van het paard de functie van de belemmerde delen over gaan nemen, terwijl deze daar niet voor zijn gemaakt.

https://horseconnect.nl/longeren-zonder ... %20trainen.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:21

Mvp193 schreef:
Zijn er ook nog mensen die aan de hand van de foto’s van het rechter achterbeen conclusie kunnen stellen? Zou dit ook o.a een reden kunnen zijn waardoor hij moeite heeft om rechtsachter eronder te zetten? En is dit nou stand van zijn been of van zijn hoef. Mijn huidige hoefsmid wilt er niks van weten en heeft toen gezegd er niks mee te kunnen. Maar wellicht is er een goede bekapper die dit stukje bij beetje wat rechter kan maken. Ik weet niet of dit risico’s mee kan brengen en hoelang hij dit al heeft


Met corrigeren op latere leeftijd is het belangrijk om daar heel voorzichtig mee te zijn.

Maar niemand hier kan aan de hand van foto's concluderen of de stand van het achterbeen de moeilijkheden kunnen verklaren. Een goede fysio/ osteo/ DA zou dat wel moeten kunnen aan de hand van het paard in beweging zien en voelen in het lijf. Dus ik ben erg benieuwd wat de fysio/ osteo bij jouw paard heeft gevonden.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:32

Citaat:
Uit je verhaal maak ik op dat je geen tempocontrole hebt. Zonder tempocontrole kan het paard sowieso nooit in een correcte aanleuning lopen. Zorg dat je het paard niet onder je kont laat weglopen.


Sommige dressuurruiters hebben helaas nooit geschaatst. (We hebben een nieuw klimaat tenslotte.)

Niet dat ik 'weglopen onder de ruiter vandaan' goedkeur, maar het is een evenwichtskwestie. Het paard neemt de vlucht naar voor.
Dat kan angst zijn / vluchtinstinct, maar het is ook waar een paard op gebouwd is: problemen kun je oplossen met snelheid of met stilstaan (of met springen).

En voor correcte aanleuning heb je ontspanning nodig: het paard raakt vol vertrouwen jouw hand aan, met ontspannen kaak - wat min of meer betekent: dat het hele lichaam van het dier ontspannen beweegt.

Vergelijk andermaal met schaatsen: ontspannen 'zwieren' bereik je niet via tempocontrole, maar via balans.


Citaat:
Hij wil niet naar rechts buigen dus dan rij je linksom juist met contrabuiging.

Huuu.
Alles in termen van 'hij moet gehoorzamen!'
en:
als hij het niet doet, dan is het omdat hij het niet wil.

Alois Podhajsky dacht daar heel anders over.
Denk na over je paard, wat kan hij...? Hoe kun je hem kunt helpen om het te doen...? En wees kritisch op jezelf, gaf je de juiste hulpen? Hoe is je eigen evenwicht? En was dit wel een goed idee...? Aldus Podhajsky, niet de minste dressuurruiter.

(De oefening zelf kan je uiteraard eens proberen en als je dier er soepeler van wordt, prima.)

En als met alle goede sporttraining: je moet spieren opbouwen.
Drie goede passen, belonen, pauze.
Dan is het leuk voor het dier en raken de spieren niet verzuurd, geen compensatie etc etc.
(En geleidelijk aan pauzeer je pas na vier goede passen, etc.)

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 13:20

Ik heb vandaag de stoute schoenen aangetroklen en ben er toch maar weer met goede moed opgegaan. Het ging fantastisch, op t begin zaten we rechtsom nog half in het hek maar hoelanger ik ree hoe beter het ging. Ik heb zelfs weer hele stukken draf meegenomen en hij was heel fijn. De galop nog even niet, ben dan toch bang dat er dan teveel ruis komt maar misschien zit dat wel in me hoofd. Opvallend was toen die eenmaal op 2 teugels kwam hij wat over zijn linkerschouder viel. Maar die schouder is heel makkelijk te corrigeren. Hij is dus nog echt aan het balanseren. Ene keer valt die wat meer op links en andere moment op rechts

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:45

Nou, dat is nog eens een fijne update +:)+

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 13:49

Sizzle schreef:
Nou, dat is nog eens een fijne update +:)+

Het is ook wel een beetje een psychologisch spelletjes voor mij zelf. Om die rechter teugel maar te laten. Vanwege die rechterarm van mij. En ben zelf ook nog eens rechtshandig dus daar heb ik een veel betere motoriek en krachtheid in. Heel moeilijk en echt een mindset.. maar ik kan het wel

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:51

Even over een heel andere boeg gooiend;
Zit hij goed in zijn vitamine en mineralen huishouding? Vitamine E of magnesium tekort zorgt ook voor sttijve spieren die snel verzuren..
Msm bijvoeren helpt ook vaak goed tegen stijfheid

Verder zou je eens kunnen denken aan een goede sportmasseur voor de spieren? Een osteo doet alleen iers aan de gewrichten... wellicht dat hij last heeft van spierknopen.
Een goede jack meagher masseur kan dan echt wonderen doen

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 13:55

Oh en ik heb toch voor mezelf dan vanwege de onzekerheid een neckrope om zijn nek heen gedaan. Nouja een halstertouw. Zodat mocht het niet lukken ik me rechterarm daaraan vast pakken zodat ik niet aan de teugel kom. Maar ik had hem eigenlijk helemaal niet nodig :+

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 13:57

Swanzie schreef:
Even over een heel andere boeg gooiend;
Zit hij goed in zijn vitamine en mineralen huishouding? Vitamine E of magnesium tekort zorgt ook voor sttijve spieren die snel verzuren..
Msm bijvoeren helpt ook vaak goed tegen stijfheid

Verder zou je eens kunnen denken aan een goede sportmasseur voor de spieren? Een osteo doet alleen iers aan de gewrichten... wellicht dat hij last heeft van spierknopen.
Een goede jack meagher masseur kan dan echt wonderen doen

:') Ja dat is een leuk verhaal. Na behandeling van de osteopaat die 2 x per jaar komt, merk ik eigenlijk geen verschil :') ik heb vorig jaar iemand laten komen die myofasciale release doet en daar merkte ik zeker wel verschil in. Ik laat haar binnenkort ook weer langskomen. In zijn vitamine mineralen zit hij heel goed. Van t najaar heb ik een bloedonderzoek laten doen ook op magnesium en ze hadden nooit zulke uitstekende waardes gezien haha

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:00

Mvp193 schreef:
Oh en ik heb toch voor mezelf dan vanwege de onzekerheid een neckrope om zijn nek heen gedaan. Nouja een halstertouw. Zodat mocht het niet lukken ik me rechterarm daaraan vast pakken zodat ik niet aan de teugel kom. Maar ik had hem eigenlijk helemaal niet nodig :+


Ja dat is een goed idee. Dat geeft een mentale steun.

Probeer dit gevoel vast te houden, dit stadium mag best een tijdje duren. Niet per ongeluk te vroeg meer willen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 18-03-23 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:00

Wellicht msm bijvoeren eens proberen? Het kan geen kwaad en vaak hebben ze hier tekorten in als ze geen vers gras krijgen

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:01

Fijn dat hij verder wel goede bloedwaardes heeft