Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 09:22

Elisa2 schreef:
Er zijn al veel tips gegeven en ik denk dat het best verwarrend kan zijn.

Ik probeer even kort en krachtig mee te denken.

Als allereerste is het belangrijk dat het paard even actief is met beide achterbenen. Anders kun je doen aan de voorkant wat je wilt, maar komt het paard nooit op twee teugels. Meestal komen ze meer terug in tempo op de holle kant.

Linksom is het belangrijk om iets contrastelling te hebben/ houden zolang het paard nog niet op twee teugels loopt en de binnenhand van de hals te halen (rechterhand), niet terugwerken, niet trekken, alleen van de hals halen en met je rechterbeen de schouder naar de linkerteugel te verplaatsen.

Paard gaat niet beter worden als er alleen aan de voorkant gewerkt wordt en het niet goed van achter naar voren gereden gaat worden. Hij moet eerst door zijn lijf komen. Daar zou mijn focus dan ook op liggen. Eventueel met werk aan de dubbele longe en dit allemaal het liefste onder begeleiding van een goede instructeur.

Dus linksom iets door rechts? Volgens mij haal je het door elkaar. Dat is juist de sterke teugel. En linksom hem in contrastelling rijden is gewoon niet te doen dan wordt die alleen maar sterker. Dan zou het linksom linkerteugel buitenbeen moeten zijn met een rechterhand die niet ingaat op t sterk worden. Ben benieuwd naar jou inzien

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 09:22

SusanH schreef:
Ik herken dit heel erg, Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom er niet in stap aan gewerkt zou kunnen worden? Dat gaat bij mijn paard prima. Je begint toch immers in stap ook met activiteit en recht gaan. Wat ik wel mis in het plaatje, heb je les? Zo nee, ga op zoek naar iemand die kennis heeft van rechtrichten en je daarbij kan helpen. Uit ervaring weet ik dat les hierbij je pas echt verder gaat helpen als combinatie.

Jaaa les heb ik staat in de openingspost

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:25

Mvp193 schreef:
Elisa2 schreef:
Er zijn al veel tips gegeven en ik denk dat het best verwarrend kan zijn.

Ik probeer even kort en krachtig mee te denken.

Als allereerste is het belangrijk dat het paard even actief is met beide achterbenen. Anders kun je doen aan de voorkant wat je wilt, maar komt het paard nooit op twee teugels. Meestal komen ze meer terug in tempo op de holle kant.

Linksom is het belangrijk om iets contrastelling te hebben/ houden zolang het paard nog niet op twee teugels loopt en de binnenhand van de hals te halen (rechterhand), niet terugwerken, niet trekken, alleen van de hals halen en met je rechterbeen de schouder naar de linkerteugel te verplaatsen.

Paard gaat niet beter worden als er alleen aan de voorkant gewerkt wordt en het niet goed van achter naar voren gereden gaat worden. Hij moet eerst door zijn lijf komen. Daar zou mijn focus dan ook op liggen. Eventueel met werk aan de dubbele longe en dit allemaal het liefste onder begeleiding van een goede instructeur.

Dus linksom iets door rechts? Volgens mij haal je het door elkaar. Dat is juist de sterke teugel. En linksom hem in contrastelling rijden is gewoon niet te doen dan wordt die alleen maar sterker. Dan zou het linksom linkerteugel buitenbeen moeten zijn met een rechterhand die niet ingaat op t sterk worden. Ben benieuwd naar jou inzien


Ik meende dat je hierboven schreef dat rechts de sterke teugel was?
Maar als ik het door elkaar haal, dan is het inderdaad andersom..contrastelling op de holle kant.

Overigens, soms kan hol en bol vertekenen bij een paard als ze heel scheef zijn. Want dan willen ze absoluut niet rekken aan de korte kant waardoor ze daar ook absoluut niet om je binnenbeen willen buigen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:27

Mvp193 schreef:
SusanH schreef:
Ik herken dit heel erg, Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom er niet in stap aan gewerkt zou kunnen worden? Dat gaat bij mijn paard prima. Je begint toch immers in stap ook met activiteit en recht gaan. Wat ik wel mis in het plaatje, heb je les? Zo nee, ga op zoek naar iemand die kennis heeft van rechtrichten en je daarbij kan helpen. Uit ervaring weet ik dat les hierbij je pas echt verder gaat helpen als combinatie.

Jaaa les heb ik staat in de openingspost


O :+ net wakker :') wat geeft je lesgever voor tips?

Edit: ik bedoel dan vooral, wat moet je volgens diegene doen om op te lossen waar jij tegenaan loopt?

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 09:45

Elisa2 schreef:
Er zijn al veel tips gegeven en ik denk dat het best verwarrend kan zijn.

Ik probeer even kort en krachtig mee te denken.

Als allereerste is het belangrijk dat het paard even actief is met beide achterbenen. Anders kun je doen aan de voorkant wat je wilt, maar komt het paard nooit op twee teugels. Meestal komen ze meer terug in tempo op de holle kant.

Linksom is het belangrijk om iets contrastelling te hebben/ houden zolang het paard nog niet op twee teugels loopt en de binnenhand van de hals te halen (rechterhand), niet terugwerken, niet trekken, alleen van de hals halen en met je rechterbeen de schouder naar de linkerteugel te verplaatsen.

Paard gaat niet beter worden als er alleen aan de voorkant gewerkt wordt en het niet goed van achter naar voren gereden gaat worden. Hij moet eerst door zijn lijf komen. Daar zou mijn focus dan ook op liggen. Eventueel met werk aan de dubbele longe en dit allemaal het liefste onder begeleiding van een goede instructeur.

Dus linksom iets door rechts? Volgens mij haal je het door elkaar. Dat is juist de sterke teugel. En linksom hem in contrastelling rijden is gewoon niet te doen dan wordt die alleen maar sterker. Dan zou het linksom linkerteugel buitenbeen moeten zijn met een rechterhand die niet ingaat op t sterk worden. Ben benieuwd naar jou inzien[/quote]

Ik meende dat je hierboven schreef dat rechts de sterke teugel was?
Maar als ik het door elkaar haal, dan is het inderdaad andersom..contrastelling op de holle kant.

Overigens, soms kan hol en bol vertekenen bij een paard als ze heel scheef zijn. Want dan willen ze absoluut niet rekken aan de korte kant waardoor ze daar ook absoluut niet om je binnenbeen willen buigen.[/quote]


Ja klopt rechterteugel is sterk.
Oh geen idee waarom de quote het niet doet

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 09:46

Mvp193 schreef:
Elisa2 schreef:
Er zijn al veel tips gegeven en ik denk dat het best verwarrend kan zijn.

Ik probeer even kort en krachtig mee te denken.

Als allereerste is het belangrijk dat het paard even actief is met beide achterbenen. Anders kun je doen aan de voorkant wat je wilt, maar komt het paard nooit op twee teugels. Meestal komen ze meer terug in tempo op de holle kant.

Linksom is het belangrijk om iets contrastelling te hebben/ houden zolang het paard nog niet op twee teugels loopt en de binnenhand van de hals te halen (rechterhand), niet terugwerken, niet trekken, alleen van de hals halen en met je rechterbeen de schouder naar de linkerteugel te verplaatsen.

Paard gaat niet beter worden als er alleen aan de voorkant gewerkt wordt en het niet goed van achter naar voren gereden gaat worden. Hij moet eerst door zijn lijf komen. Daar zou mijn focus dan ook op liggen. Eventueel met werk aan de dubbele longe en dit allemaal het liefste onder begeleiding van een goede instructeur.

Dus linksom iets door rechts? Volgens mij haal je het door elkaar. Dat is juist de sterke teugel. En linksom hem in contrastelling rijden is gewoon niet te doen dan wordt die alleen maar sterker. Dan zou het linksom linkerteugel buitenbeen moeten zijn met een rechterhand die niet ingaat op t sterk worden. Ben benieuwd naar jou inzien


Ik meende dat je hierboven schreef dat rechts de sterke teugel was?
Maar als ik het door elkaar haal, dan is het inderdaad andersom..contrastelling op de holle kant.

Overigens, soms kan hol en bol vertekenen bij een paard als ze heel scheef zijn. Want dan willen ze absoluut niet rekken aan de korte kant waardoor ze daar ook absoluut niet om je binnenbeen willen buigen.[/quote]


Ja klopt rechterteugel is sterk.
Oh geen idee waarom de quote het niet doet[/quote]

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:51

Sowieso los laten aan de voorkant, niet terug werken..gewoon meegaan in het contact met de hand naar voren. Niet zelf sterk worden, vasthouden wat dan ook.

Paard moet eerst nageeflijk gaan lopen door het van achter naar voren naar de hand toe rijden. Pas als het zelf de hand op gaat zoeken en zakt kan er iets gedaan worden met contrastelling, rechtstellen,buigen etc.

De problemen die je voor voelt komen altijd van achteruit.

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 09:59

Elisa2 schreef:
Sowieso los laten aan de voorkant, niet terug werken..gewoon meegaan in het contact met de hand naar voren. Niet zelf sterk worden, vasthouden wat dan ook.

Paard moet eerst nageeflijk gaan lopen door het van achter naar voren naar de hand toe rijden. Pas als het zelf de hand op gaat zoeken en zakt kan er iets gedaan worden met contrastelling, rechtstellen,buigen etc.

De problemen die je voor voelt komen altijd van achteruit.

Ik ben ook helemaal vergeten te zeggen, dat zijn rechterachterbeen die hoef iets naar buiten staat. Als je voor hem staat zie je rechtachter het been en vooral zijn hoef iets naar buiten. Volgens mijn hoefsmid is dit de stand van zijn been en kan daar niet zoveel mee. Ik heb dat al eens nagevraagd

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:05

Kans is aanwezig dat hij dat achterbeen ook minder makkelijk onder de massa kan plaatsen en dat het hierdoor zeker niet makkelijker wordt om hem recht te richten.

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 10:16

Ik zal vanmiddag eens foto’s maken. Misschien dat dit nog intressant kan worden. Niet zozeer vanwege de scheefheid maar meer vanwege zijn hoef/beenstand waardoor hij het gewoon niet kan

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:52

Om de linkerkant op te rekken is het inderdaad goed om op de linkerhand contrastelling te vragen. Je geeft aan dat ze dan juist nog sterker wordt op rechts.

Zou het kunnen zijn, dat je paard wil nageven en dat jij dat nog niet herkend? Dat is echt niet gek hoor! Als het neusje naar buiten/rechts gesteld is, zou jij op een gegeven moment midden op je paard moeten komen of zelfs naar binnen zakken. Je zou dan een mooi lang binnenbeen en druk op de binnenbeugel moeten krijgen. Op dat moment laat jouw paard je rechtop zitten doordat ze zelf ook rechter wordt. Als ze zelf recht is, zal ze haar hals ook recht willen houden, of zelfs willen laten vallen en wordt ze dus zwaarder in jouw rechterhand. Ze wil ruimte om haar hals te "strekken" en te ontspannen. Als je dat nog nooit hebt meegemaakt herken je dat misschien nog niet en ervaar je het als terugtrekken. Het is fijn als er iemand op de grond meekijkt om jou op tijd aan te geven wanneer dat moment is.
Als je alleen rijdt, zou ik goed opletten wat het met je eigen lichaam en beugeldruk doet en als je twijfelt, zou ik gewoon je rechterteugel "weg geven" en kijken wat er gebeurt. Teveel gewicht is sowieso nooit goed, dan maar loslaten.
En... je rechterteugel van de hals houden, niet richting de schoft. Het is immers een soort binnenteugel geworden. Daarbij sturen met je triceps, niet met je biceps. Van biceps krijg je spierballen, met je triceps kan je zachte armen en spagettivingers houden.
En... natuurlijk is het achter een laptop best "gevaarlijk" om aan wijzingen te geven. We zien je niet rijden en we schrijven nu dingen n.a.v. een geschetst beeld wat in werkelijkheid anders zou kunnen zijn. Het is wel fijn om passende instructie te zoeken om je hier doorheen te loodsen. Leerzaam en leuk!

Misschien kan je ook een foto maken vanaf staart naar hals? Waar bekken, rug en schouders op staan?
Moet het paard wel vierkant staan.

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 11:01

KiKiDo schreef:
Om de linkerkant op te rekken is het inderdaad goed om op de linkerhand contrastelling te vragen. Je geeft aan dat ze dan juist nog sterker wordt op rechts.

Zou het kunnen zijn, dat je paard wil nageven en dat jij dat nog niet herkend? Dat is echt niet gek hoor! Als het neusje naar buiten/rechts gesteld is, zou jij op een gegeven moment midden op je paard moeten komen of zelfs naar binnen zakken. Je zou dan een mooi lang binnenbeen en druk op de binnenbeugel moeten krijgen. Op dat moment laat jouw paard je rechtop zitten doordat ze zelf ook rechter wordt. Als ze zelf recht is, zal ze haar hals ook recht willen houden, of zelfs willen laten vallen en wordt ze dus zwaarder in jouw rechterhand. Ze wil ruimte om haar hals te "strekken" en te ontspannen. Als je dat nog nooit hebt meegemaakt herken je dat misschien nog niet en ervaar je het als terugtrekken. Het is fijn als er iemand op de grond meekijkt om jou op tijd aan te geven wanneer dat moment is.
Als je alleen rijdt, zou ik goed opletten wat het met je eigen lichaam en beugeldruk doet en als je twijfelt, zou ik gewoon je rechterteugel "weg geven" en kijken wat er gebeurt. Teveel gewicht is sowieso nooit goed, dan maar loslaten.
En... je rechterteugel van de hals houden, niet richting de schoft. Het is immers een soort binnenteugel geworden. Daarbij sturen met je triceps, niet met je biceps. Van biceps krijg je spierballen, met je triceps kan je zachte armen en spagettivingers houden.
En... natuurlijk is het achter een laptop best "gevaarlijk" om aan wijzingen te geven. We zien je niet rijden en we schrijven nu dingen n.a.v. een geschetst beeld wat in werkelijkheid anders zou kunnen zijn. Het is wel fijn om passende instructie te zoeken om je hier doorheen te loodsen. Leerzaam en leuk!

Misschien kan je ook een foto maken vanaf staart naar hals? Waar bekken, rug en schouders op staan?
Moet het paard wel vierkant staan.

Bedankt voor je toelichting! Ga ik doen ben er vanmiddag dan zal ik hier de foto’s plaatsen

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:12

Of een (longeer) filmpje, als je dat aandurft :+ ?
Ik vind het een interessant en respectvol topic moet ik zeggen.

3heathcliff5
Berichten: 450
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:18

Ik rijd nu ook een aantal maanden zo’n zelfde type paard bij. In het begin voelde hij bijvoorbeeld de ene dag linksgebogen aan en de andere dag rechtsgebogen. Heel veel tegenstrijdigheden, waardoor je bijna niet wist waar te beginnen. Paard was vroeger ook veel op de slofteugel gereden om hem te kunnen remmen. Met enkel ophoudingen en zithulpen, ging je gewoon in volle vaart door. De schouders volledig onbestuurbaar. Verticale balans had hij nog nooit van gehoord. Paard krult zich graag op en op rechts voelt hij aan alsof je stelling vraagt aan een blok beton (als je je daartoe laat verleiden). Hij nodigt je continue uit om de teugels rechts korter vast te pakken dan links, omdat hij anders of z’n hals scheef draagt of hij het op een lopen zet. Zwaar bespierde onderhals, hangt zo zwaar in z’n schouders dat z’n borst er gewoon puntig uitziet in plaats van rond en draagt de staart naar links.

Daar ben ik heel basic mee begonnen. Eerst voldoende tempocontrole bewerkstelligen en meer verticale balans. Het maakte mij niet uit of hij nu met perfecte stelling en aan de teugel de bocht inging of dat hij contra als een giraffe de bocht inzette. Zolang het maar in mijn tempo en recht overeind gebeurde. Veel 8-tjes gereden. Met die 2 punten op orde is het voor mezelf namelijk makkelijker om zelf correct te blijven zitten en op mijn teugelvoering (gelijke teugellengte) te letten. De hele tijd stelling geven vind ik nog steeds niet zo belangrijk op dit moment. Ik wil graag de juiste reactie als ik het vraag. Het blijven volhouden komt later wel. Ik ben nu vooral bezig met de schouders bestuurbaar en losser te krijgen. Wanneer dat bevestigd is, ga ik weer kijken waar we dan vooral tegenaan lopen. Ik merk dat het buigen en meer op lengte komen van de hals vanzelf meekomen, terwijl mijn focus nog op andere punten ligt.

Paard moest van ver komen. Dus ik luister vooral naar wat voor het paard op dat moment mogelijk is om te kunnen geven. Want ‘simpel’ stelling geven kan in het begin al een brug te ver zijn en aan zijn werklust/bereidwilligheid ligt het niet. Inmiddels krijg ik hele mooie cadeautjes van hem tijdens het rijden. Het is erg leuk om te zien hoe hij aan het veranderen is in zijn gedrag en zijn lijf. De onderhals wordt steeds zachter, zijn puntborst wordt steeds ronder en zijn bovenlijn lijkt ook langzaam iets te verbeteren. Die staart blijft helaas nog scheef.

Goed dat je verder onderzoek wilt doen naar wat je paard in staat is om te kunnen geven. Ik heb die optie niet, want niet mijn paard. Op basis van wat ik voel met rijden, zullen we binnenkort wel tegen een plafond aan zitten. Daarbij weet ik niet of het echt fysiek is in de zin van artrose of dat er nog winst behaald kan worden met bijvoorbeeld een osteopaat. Gelukkig ben ik niet heel ambitieus dus voel ik ook geen druk om hem snel door blokkades heen te duwen, waarvan ik niet met zekerheid kan zeggen of hij wel kan geven wat ik vraag. Ik zou zeggen, begin klein en focus elke keer op iets nieuws erbij. Er worden goede tips gegeven, maar in jouw geval zou ik de tips nog wat meer in stukjes knippen in het begin. De lange route is ook prima. Succes met je paard!

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:20

Wat goed dat je je realiseert dat ongelijke druk op je teugels niet goed is. En zeker niet de oplossing. Dat is een super vertrekpunt.

Wat mij altijd heeeel erg helpt in het bewustzijn: wat je in je handen voelt moet je NIET in je handen oplossen.
De oplossing zit hem namelijk heel ergens anders. Namelijk in de achterbenen en/of de schouders en/of het middenstuk.

Inhoudelijke tips worden hier al heel goed gegeven.
Maar mij helpt deze rode draad heel goed: Voel je iets in je hand gebeuren? Zie dat dan als een rood lampje op je dashboard. Ga niet aan dat lampje zitten prutsen maar spoor 'onder de motorkap' het probleem op en repareer dat probleem.*
Dat kan best moeilijk zijn maar we de enige oplossing. Als je dit basis weetje goed in je systeem krijgt ga je veel sneller op zoek naar de echte oplossing.



Succes!
Het kan heel naar voelen om bewust onbekwaam te zijn. Het voelt dan eerst even of je het alleen maar erger maakt. Maar het is de enige weg naar bewust bekwaam worden en daarne vanzelfsprekend steeds meer goed te doen +:)+
(en dan weer opnieuw, want paardrijden wordt nooit saai)

*dat wil overigens niet zeggen dat je niks mag of hoeft te doen met je handen. Je handen kunnen wel ondersteunend werken aan wat je probeert op te lossen in de achterhand/schouders of middenstuk. Maar daar begínt de oplossing van je probleem dus niet.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:41

Ik heb niet het volledige topic in detail gelezen, dus sorry als ik dingen dubbel zeg.

Maar ik denk dat je je ook moet beseffen dat soms dingen slechter moeten gaan voordat ze beter kunnen worden. Je moet de teugel waar hij sterk wordt loslaten. Als hij dan helemaal in de verkeerde stelling gaat lopen of iets dergelijks, so be it. Probeer het te corrigeren met je benen, maar als dat niet lukt, laat het dan maar. Je doel is de druk van je zware kant af krijgen, al het andere is dan even minder belangrijk. Een paard heeft ook zelfwaarde, hij zal niet zo maar daadwerkelijk het hek in lopen.

Ik zou terug naar de basis. Binnenhoefslag, binnenhoefslag, binnenhoefslag. Gelijke druk op beide teugels en tegen beide benen, door zware teugel los te laten en de schouder en ribbenkas te begrenzen met je been.

Niet druk maken om zijn hoofd of hoe het er uit ziet, maar prioriteiten stellen.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:36

Bij ons heeft oa de oefening een hele grote volte in draf en galop al wijkend te doen erg geholpen wat betreft buiging en balans. Niet te lang, hou het leuk :)

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 13:12

Jelle1236 schreef:
Bij ons heeft oa de oefening een hele grote volte in draf en galop al wijkend te doen erg geholpen wat betreft buiging en balans. Niet te lang, hou het leuk :)

Ja maar dat is t punt het wijken lukt niet altijd

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:21

Mvp193 schreef:
Jelle1236 schreef:
Bij ons heeft oa de oefening een hele grote volte in draf en galop al wijkend te doen erg geholpen wat betreft buiging en balans. Niet te lang, hou het leuk :)

Ja maar dat is t punt het wijken lukt niet altijd

Dat geeft niet. Als het niet lukt ga dan bij je zelf te raden waarom niet. Als wijken niet lukt dan probeer je schouder voor bijvoorbeeld. Eigenlijk alle oefeningen waarbij je op tempo en schoudercontrole oefent zijn goed.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:29

Behalve dat je paard inderdaad scheef is en je aan het werk moet met de vele tips die al gegeven zijn, vraag ik me het volgende af;

Je geeft aan dat ie de ene dag wel fijn is en dan weer 2 dagen niet. Is het niet zo dat jij hem op de dagen dat ie wel wil buigen, teveel aan het werk zet, waardoor hij 2 dagen zo'n spierpijn heeft, dat ie niet meer in wil buigen? Probeer het werk op de fijne dagen te doseren, werk op die dagen eens heel kort en bekijk eens hoe hij dan de volgende dag is.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:33

KiKiDo schreef:
Om de linkerkant op te rekken is het inderdaad goed om op de linkerhand contrastelling te vragen. Je geeft aan dat ze dan juist nog sterker wordt op rechts.

Zou het kunnen zijn, dat je paard wil nageven en dat jij dat nog niet herkend? Dat is echt niet gek hoor! Als het neusje naar buiten/rechts gesteld is, zou jij op een gegeven moment midden op je paard moeten komen of zelfs naar binnen zakken. Je zou dan een mooi lang binnenbeen en druk op de binnenbeugel moeten krijgen. Op dat moment laat jouw paard je rechtop zitten doordat ze zelf ook rechter wordt. Als ze zelf recht is, zal ze haar hals ook recht willen houden, of zelfs willen laten vallen en wordt ze dus zwaarder in jouw rechterhand. Ze wil ruimte om haar hals te "strekken" en te ontspannen. Als je dat nog nooit hebt meegemaakt herken je dat misschien nog niet en ervaar je het als terugtrekken. Het is fijn als er iemand op de grond meekijkt om jou op tijd aan te geven wanneer dat moment is.
Als je alleen rijdt, zou ik goed opletten wat het met je eigen lichaam en beugeldruk doet en als je twijfelt, zou ik gewoon je rechterteugel "weg geven" en kijken wat er gebeurt. Teveel gewicht is sowieso nooit goed, dan maar loslaten.
En... je rechterteugel van de hals houden, niet richting de schoft. Het is immers een soort binnenteugel geworden. Daarbij sturen met je triceps, niet met je biceps. Van biceps krijg je spierballen, met je triceps kan je zachte armen en spagettivingers houden.
En... natuurlijk is het achter een laptop best "gevaarlijk" om aan wijzingen te geven. We zien je niet rijden en we schrijven nu dingen n.a.v. een geschetst beeld wat in werkelijkheid anders zou kunnen zijn. Het is wel fijn om passende instructie te zoeken om je hier doorheen te loodsen. Leerzaam en leuk!

Misschien kan je ook een foto maken vanaf staart naar hals? Waar bekken, rug en schouders op staan?
Moet het paard wel vierkant staan.


Fout, zo maak je hem niet recht. Om de druk op de linkerteugel te krijgen moet je juist veel zijgangen doen. Dus van de sterke kant naar de kant waar je geen druk op hebt. Zo krijg je je paard op een gegeven moment recht en de druk op de teugels gelijk. Zou maar eens googelen op Rien van der Schaft. Die kan dit heel goed uitleggen en heeft daar ook hele mooie filmpjes gemaakt

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:40

Mvp193 schreef:
Jelle1236 schreef:
Bij ons heeft oa de oefening een hele grote volte in draf en galop al wijkend te doen erg geholpen wat betreft buiging en balans. Niet te lang, hou het leuk :)

Ja maar dat is t punt het wijken lukt niet altijd[/quote

Niet te moeilijk denken en te netjes willen. Komt vanzelf. Eerst kracht en recht proberen te maken. Je gaat zitten alsof je gaat wijken en let niet op het hoofd. Meer je benen… je handen ontspannen en op beiden druk. Niet een 1 kant loslaten of vragen. Kleine stukjes… niet stelling buiging willen krijgen met je handen. Dat gaat je niet lukken. Laat hem eerst lekker vooruit op eigen benen lopen. Hoofd komt dan vanzelf! Dat is een doel niet wat je kan afdwingen. En belonen als het wat goed gaat! Vinden ze fantastisch:)

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:43

Kan heel goed. Beste is om ze om de dag te werken. Spieren hebben 48 uur nodig om te herstellen.

Dus als hij nu fijn is, is hij dat idd morgen niet want dan heeft hij spierpijn. En aan zere spieren moet je niet gaan trekken.

Spierpijn komt eigenlijk door microscheurtjes in de spier (even heel simpel uitgelegd). Het lichaam gaat die spieren repareren, en dan worden ze dikker en sterker. Maar als je nu aan een spier gaat trekken waar die scheurtjes al in zitten, maak je ze groter en breek je de spier af. Dat willen we niet. Dus geef hem gewoon een dagje rust. Is goed voor hem, ook in het hoofdje.

En verder: idd nooit nooit nooit aan de sterke kant gaan trekken, want als je snapt hoe spieren werken, snap je dan ook dat je die kant dan alleen maar sterker maakt en dus je paard schever wordt.
Stelling op rechts moet je nu ook nog helemaal niet willen. Je gaat rechtsom iets meer op rechts zitten (je paard gaat je daar op links willen zetten) en je laat gewoon je binnenbeen vallen, je houdt je buitenteugel eraan en daar rij je je paard naar toe.

Je kan idd wat zijgangen proberen, maar naar mijn ervaring is dit erg lastig met een scheef paard, en wordt het vaak drukken en plukken en dat willen we niet. Dus ik zou het voor nu gewoon simpel houden, simpele figuren, en bewaak vooral de kwaliteit van de gangen.

Dan krijg je contrastelling, is niet erg. Als het lijf maar de goede kant op buigt. Niet gaan trekken of plukken, je paard wordt echt recht op 2 teugels uiteindelijk. Maar dit is niet iets wat je heel snel voor elkaar gaat hebben.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:50

Mvp193 schreef:
Ik ben sinds 1 jaar eigenaar van een super lief paard. Daarvoor ben ik 2 jaar bijrijder geweest van hem. Dit paard is altijd al wat gevoelig geweest voor stress(kijkerigheid) en zichzelf vastzetten. Toen ik met hem begon was er erg weinig buiging en goede nagefelijkheid. Ook was hij erg stijf. Dit is gelukkig wel wat verbeterd sinds hij van mij is, vooral de stijfheid vind ik wel echt vele malen verbeterd gelukkig. Maar qua rijden/losgelatenheid nog niet wat ik had gewilt.

Hij is dus nu sinds 1 jaar van mij en ik loop nog steeds tegen het probleem aan. En dat is, dat hij zich op de rechterteugel best wel sterk/stug/hangerig houdt. Er is een soort buiging maar ik heb vaak 5 kilo in me rechterhand. Dit wisselt enorm per dag. De ene dag is hij fijn en valt het eigenlijk wel mee met de stug/sterkheid op rechts en de andere dag of 2 dagen later zit hij weer helemaal vast en ken ik weer van voor af aan beginnenIk heb ook weleens periodes gehad 1/2 maanden dat hij gewoon fijn liep. En er niks aan de hand was maar dan toch ineens weer op een dag boem vast zat. Het komt dus toch altijd weer terug. Ook opvallend dat wanneer ik een ander bit/hoofdstel gebruik hij t vaak hier wel goed mee doet 3/4 weken en dan is t ook weer gedaan helaas.


Er is oorzaak en gevolg.
Ik rijd zogezegd Spaans en mij is geleerd om bij balans te beginnen.
... voor wie wel eens heeft geschaatst: zonder balans moet je je vastzetten om niet om te vallen.

Jouw dier is 'sterk, stug, hangerig' op de rechterteugel.
Ik vermoed dan, dat hij meer gewicht op rechtsvoor draagt dan op linksvoor. (Min of meer: links gebogen, wat al eerder benoemd is.)

Mijn aanpak (mijn jonkie deed dit ook) : blijf van de rechterteugel af.
(Vraag maar aan de skippybal: trekken aan de harde teugel brengt het zwaartepunt van de combinatie alleen maar naar voor en naar rechts.)
Rechts dus 'los', zacht contact op links,
zit zelf een beetje op links (of anders in het midden, niet mee naar rechts)
breng je linkerhand iets opzij en naar voor.
Doel: de schouder, de hals en het hoofd - in die volgorde van belang - opzij brengen. (Stelling links geeft nu weer gewicht op rechts, dus het gaat niet over stelling of buiging.)

Komt je dier in 'verticale balans', gelijkelijk gewicht op beide voorbenen, dan ontspant je dier. Kauwen op het bit, de hals willen strekken - en dat kun je uitbouwen tot aanleuning ( = het paard raakt vol vertrouwen jouw hand aan).

Wat je dier hier ook voor nodig heeft, dwz mee aan de slag moet als je dit doet, zijn de spieren in de romp die rompstabiliteit geven.
Sterke spieren bouwen (in de romp) kost tijd. (Sterke spieren op de verkeerde plek heeft hij al. Geeft niets als hij ze maar niet onder het zadel gebruikt.)

Citaat:
Op dit moment ben ik eigenlijk alleen maar aan t stappen met hem, want ik ga niet draven als hij niet ontspant/ kaak loslaat. Vind ik gewoon niet fijn rijden. Hij kan t wel hoor maar het is erg moeilijk bij hem omdat het ook zo wisselend is.

Groot gelijk...!!!

Aan de hand en/of aan de longe kun je ook werken aan verticale balans - en dan wordt het in draf leuk.

Oud advies mbt barokke paarden (accoord, jij hebt een kwpn'er) luidt: wacht met galop tot het dier een goede schouderbinnenwaarts kan laten zien. (De moderne variant luidt: wacht met galop tot het dier echt sterk is mbt rompstabiliteit in draf.)
Citaat:
Ik neem veel wijk oefeningen mee en dan voornamelijk linksom en dan voor me rechterbeen naar linkerteugel wijken/lopen. Ook dit verschilt per dag/week hoe hij dit oppakt.
Wijkend voor je rechterbeen kun je hem vragen om het gewicht op linksvoor te brengen.
.... dat is moeilijk voor hem, maar in principe wel nuttig.

Citaat:
Ik ben links wat meer op gaan pakken. En wat gebeurde er, op t moment dat ik 0 druk op links had gebeurde er vrij weinig maar op t moment ik er 1 gram druk ging opzetten ging die met zn hoofd enorm naar links lopen. Ik dacht ahaaa hier gaat inderdaad iets niet goed. Wat er nu gebeurt is dat ik toch me binnenteugel er wat bijpak en binnenbeen. Anders zit zn hoofd in t hekwerk, rechtsom gezien.

... ik heb mij wel eens afgevraagd of mijn juf echt meende wat ze zei. De eerste keren gingen we wat merkwaardig door de bak... :o

Lichte druk (drie gram, zeg ik altijd) op de lichte teugel en mijn danspartner ging braaf overdrijven..


Citaat:
Volgens haar valt de scheefheid wat ze ook vanaf achter ziet wel mee…?

Geen idee.
Te veel gewicht op één voorbeen zie je het beste van voor.

Citaat:
Ik heb t voel dat als ik erop zit dat hij zijn rechterbeen erbuiten zet. Dus ribbenkast tegen mijn rechterbeen. Vooral in halthouden is dit tevoelen. Eigenlijk kom ik dan tot de conclusie linksgebogen en dan waarschijnlijk enorm ook.
[/quote]
Bekende combinatie: links gebogen met gewicht op rechts voor....

Mvp193
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-03-23
Woonplaats: Hoek v holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 14:03

Avalanche schreef:
Kan heel goed. Beste is om ze om de dag te werken. Spieren hebben 48 uur nodig om te herstellen.

Dus als hij nu fijn is, is hij dat idd morgen niet want dan heeft hij spierpijn. En aan zere spieren moet je niet gaan trekken.

Spierpijn komt eigenlijk door microscheurtjes in de spier (even heel simpel uitgelegd). Het lichaam gaat die spieren repareren, en dan worden ze dikker en sterker. Maar als je nu aan een spier gaat trekken waar die scheurtjes al in zitten, maak je ze groter en breek je de spier af. Dat willen we niet. Dus geef hem gewoon een dagje rust. Is goed voor hem, ook in het hoofdje.

En verder: idd nooit nooit nooit aan de sterke kant gaan trekken, want als je snapt hoe spieren werken, snap je dan ook dat je die kant dan alleen maar sterker maakt en dus je paard schever wordt.
Stelling op rechts moet je nu ook nog helemaal niet willen. Je gaat rechtsom iets meer op rechts zitten (je paard gaat je daar op links willen zetten) en je laat gewoon je binnenbeen vallen, je houdt je buitenteugel eraan en daar rij je je paard naar toe.

Je kan idd wat zijgangen proberen, maar naar mijn ervaring is dit erg lastig met een scheef paard, en wordt het vaak drukken en plukken en dat willen we niet. Dus ik zou het voor nu gewoon simpel houden, simpele figuren, en bewaak vooral de kwaliteit van de gangen.

Dan krijg je contrastelling, is niet erg. Als het lijf maar de goede kant op buigt. Niet gaan trekken of plukken, je paard wordt echt recht op 2 teugels uiteindelijk. Maar dit is niet iets wat je heel snel voor elkaar gaat hebben.

Ja ik heb t idee dat die mij naar rechts gooit omdat hij daar ook tegen aanloopt.