Pony zonder rem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:04

Beemsterkaas schreef:
Zeker. Dat zeg ik net, leren begrenzen.

Wil jij even uitleggen hoe je leert begrenzen zonder voltes rijden, ik leer heel graag bij van de jongere generatie :)*

Of een oplossing voor het probleem van TS?

Louter informatief hoor.

Ik denk niet dat er een standaard oplossing is. Iedere pony en iedere combinatie is verschillend.
Het lijkt me daarin vooral belangrijk duidelijk te communiceren met je paard / pony. Pony voorbereiden dmv halve ophouding, onafhankelijke zit en gebruik maken van je zit om een overgang of tempowisseling te rijden, evt aanvullen met een stemcommando en/of met grondwerk een “noodstop” aanleren, mentaal duidelijk hebben wat je wil (denken aan draven / overgang naar draf bv), ademhaling controleren (uitademen om trager te gaan). Dat zijn ook dingen waar je met grondwerk of bv horse agility aan kan werken.
Voor sommige pony’s is het rijden van voltes niet uitdagend genoeg. Ze hebben meerdere verschillende oefeningen nodig: schouder binnen of buitenwaarts, wijken, paar passen naar links wijken, paar passen naar rechts,… evt oefeningen met balkjes / cavaletti, overgangen en tempowisselingen rijden,…
En consequent zijn.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: Pony zonder rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:36

Dat is geen antwoord op mijn vraag, en verder slechts een herhaling van wat ik al meerdere keren zelf heb gezegd.

Bovendien: als je als ruiter niet kunt begrenzen, ben je niet in staat een correcte schouderbinnenwaarts te rijden of andere zijwaartse gangen te rijden.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Pony zonder rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:03

Dan lees ik jouw berichten misschien anders dan hoe je ze bedoelt. Wat ik lees in jouw berichten is: vooral veel voltes rijden om te leren begrenzen en je vraag hoe je behalve voltes rijden kan leren begrenzen. Daarop is mijn antwoord dat je op meerdere manieren kan leren begrenzen en het imo meer te maken heeft met je eigen lichaam(staal) kennen en doelgericht inzetten, goede, consequente manier van communiceren aannemen / aanleren en kijken naar wie je pony is (wat hij nodig heeft /wat hij je duidelijk wil maken) en wie jullie zijn als combinatie (en dus leren samenwerken).

We kunnen prima van mening verschillen. Een verdere discussie om te bepalen wie "gelijk" heeft, voegt denk ik niets toe aan het topic (en is wat mij betreft ook niet zinvol. Als jij het gewenste effect hebt met jouw manier en ik met de mijne is dat prima, daar gaat het immers om: een manier vinden die bij je past en voor jezelf en je paard werkt). Aan TS om uit het topic te halen wat voor haar helpend / nuttig is.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: Pony zonder rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:12

Je leest ze inderdaad verkeerd, kan gebeuren natuurlijk :-)

Elisa2

Berichten: 37176
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony zonder rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:16

Ik denk niet dat een schouderbinnenwaarts of zijgangen nu al aan de orde zijn.

TS heeft nog geen tempocontrole, dat is het belangrijkste imo om dat nu op een goede manier aangeleerd te krijgen.