Hoe geef ik beginners les?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlorienM

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-10-14
Woonplaats: Het Oosten

Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 19:06

Hi allemaal,

Sinds een tijdje heb ik voor mijn ruin een verzorgster die lekker met hem wandelt, poetst, etc. Nu heb ik haar beloofd dat ze ook onder begeleiding van mij op het paard mag maar ik kom er achter dat ik het toch best lastig vind om helemaal bij het begin te beginnen :+ . Zijn er mensen die (professioneel) lesgeven en leuke oefeningen hebben om te leren sturen, remmen, draven, etc.?

Ik ben al aan de slag geweest met sturen om pionnen en halthouden tussen balkjes. Hier hield mijn creativiteit echter wel op :=

Alvast bedankt!

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:08

Ze kan helemaal niet rijden? Daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen dan eerlijk gezegd… stel ze valt ernstig, ben jij de ‘lesgever’ en kan je nog verantwoordelijk gesteld worden?

FlorienM

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-10-14
Woonplaats: Het Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 19:15

tengeltje11 schreef:
Ze kan helemaal niet rijden? Daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen dan eerlijk gezegd… stel ze valt ernstig, ben jij de ‘lesgever’ en kan je nog verantwoordelijk gesteld worden?


Tja, maar dat is natuurlijk hetzelfde geval met bijrijders. Mijn oude bijrijder heeft ook wel eens zand gehapt en dat is het risico wat je dan neemt :) . Ik heb een braaf paard en het gaat tot nu toe erg goed. Ben puur opzoek naar inspiratie om haar dingen aan te leren. Is voor mij al weer een tijdje geleden dat ik begon ben met rijden :')

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:16

Dat is niet online uit te leggen. Net als online zonder filmmateriaal je ook niet iets kunt uitleggen. De leermethode van de leerling is belangrijk en het is vooral actie reactie. Constateren, corrigeren en controleren.

Ik zou daar iemand voor inhuren.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:18

Balkjes en pionnen vind ik al heel wat. Hoe oud is ze? Ik moest toen ik begon als kind vooral veel figuren rijden... Voltes, gebroken lijnen, afwenden en halthouden op X. En ik kreeg vragen als: 'Op welke hand rijd je nu?' Veel overgangen rijden is ook lekker afwisselend en nog leerzaam ook!

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:19

Neen, lesgeven is niet hetzelfde als puur een bijrijder… verzekeringstechnisch zit dat echt nog helemaal anders in elkaar, net daarmee. Lesgevers zijn ook verzekerd tegen aansprakelijkheid(alle, ik hoop toch dat menig lesgever hiervoor gedekt is, was ik allesinds toen ik nog les gaf), terwijl je voor een bijrijder echt geen extra verzekering nodig hebt.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:23

tja, echte beginners op een manege gaan de eerste paar lessen aan de longe, zodat ze gevoel kunnen krijgen, balans. Leren stappen, lichtrijden, evt. galopje, en pas daarna de teugels gebruiken.
En dan is het afhankelijk van de leeftijd op welke manier je het beste verder kunt gaan. Met de kinderen gaat het heel speels allemaal, maar een volwassene kan je al wat meer vragen.

veel succes.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:24

.... pionnen en balkjes zijn prima om duidelijk te maken 'op dit punt wenden, halt houden, aandraven etc'.

De correcte hulpen weten en vervolgens toepassen is nog weer iets anders.

En bedenk: fijn kunnen bewegen (in dit geval paardrijden) begint met balans. Weten wat de correcte houding is, en buikspieren hebben die sterk genoeg zijn om de ruiter in die houding te houden en tegelijkertijd mee te bewegen.

(En niet om het één of ander: lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-04-23 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:25

Als jij niet heel goed kunt lesgeven, niet aan beginnen. Je moet een goede basis gaan leggen qua zit en houding.
Direct aanleren dat we de schouder verplaatsen met de buitenteugel. Je leerling uitleggen dat zit en houding enorm veel invloed hebben op het paard. Dat je je paard niet kwalijk kunt nemen dat hij niet naar voren wil als jij je hand niet opent.

Was het maar zo simpel als een braaf paard en wat spelletjes.

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:38

TS: ga eens bij een beginnerslesje bij de plaatselijke manege kijken. Als je denkt méér over te kunnen brengen dan wat daar wordt gedaan, doen. Is het niveau daar zoals Avalanche beschrijft (ik moet de eerste manege nog tegen komen, maar goed) dan kan je verzorgstertje beter daar wat lessen nemen.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:42

tengeltje11 schreef:
Neen, lesgeven is niet hetzelfde als puur een bijrijder… verzekeringstechnisch zit dat echt nog helemaal anders in elkaar, net daarmee. Lesgevers zijn ook verzekerd tegen aansprakelijkheid(alle, ik hoop toch dat menig lesgever hiervoor gedekt is, was ik allesinds toen ik nog les gaf), terwijl je voor een bijrijder echt geen extra verzekering nodig hebt.


Ik pik deze er even uit. Feit is dat je als eigenaar van het paard verantwoordelijk bent voor wat er gebeurd, dus als je bijrijder eraf valt en gewond raakt zou dat een probleem kunnen zijn

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:50

Oh die kans is niet heel groot Ibbel. Maar realistisch: verkeerde gewoontes zijn rap aangeleerd en maar moeilijk weer afgeleerd.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:50

tengeltje11 schreef:
Neen, lesgeven is niet hetzelfde als puur een bijrijder… verzekeringstechnisch zit dat echt nog helemaal anders in elkaar, net daarmee. Lesgevers zijn ook verzekerd tegen aansprakelijkheid(alle, ik hoop toch dat menig lesgever hiervoor gedekt is, was ik allesinds toen ik nog les gaf), terwijl je voor een bijrijder echt geen extra verzekering nodig hebt.


Dit is in Nederland niet zomaar aan de hand, de aansprakelijkheid loopt vooral naar de eigenaar van het paard (en dat is ook de TS.) Als je commercieel les gaat geven kunnen er andere dingen meespelen, maar voor 1 bijrijdster die het leuk vindt om met het paard bezig te zijn is er in dat opzicht niet snel iets aan de hand.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:17

Denk ook wel dat het scheelt als er wel\niet betaald wordt voor die ''les''. Denk dat het niet zo opgevat wordt als ts gewoon wat tips geeft en wilt helpen daarin.
Ligt aan de leeftijd verder ts, maar spelenderwijs weg wijzen is altijd leuk, een grote bal, vrijheidsdressuur onder het zadel, zitles(dus op de volte en de teugels helemaal nog niet gebruiken), ik denk dat gewoon hobbelen en leren sturen al genoeg is tot ze daadwerkelijk ''serieus'' wilt gaan lessen.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:38

De draf leren voelen en volgen lijkt voor beginners het moeilijkst te zijn, dus bij elke les is het wel fijn dat hier ook wat aan gewerkt wordt. Meestal gebeurt dit de eerste keren aan de longeerlijn. Bij kleine kinderen wordt er ook wel gewoon naast gelopen. Als de ruiter zich zeker genoeg voelt, kan hij alleen draven.

Daarnaast is er het sturen en het halthouden.
Ik vind dat je al heel leuk bezig bent zoals je beschrijft, met pionnen en balkjes. Meer hoeft dat vind ik ook niet te zijn.

Let ook op het maken van overgangen: hoe vertrek je in draf, en hoe ga je weer naar stap?
Het is zeker aan te raden om dit meteen op de goede manier aan te leren.

Als de balans in draf bevestigd is, kun je gaan oefenen op lichtrijden op het juiste been, en de galop. Galop begint voor de meesten met korte stukjes. De ruiter zal dit zelf wel aangeven wat lukt.

Als ze goed alleen kunnen rijden en sturen kunnen de figuren aangeleerd worden, en voor je het weet staat de beginner plots heel ver!

Als ze er zowel op technisch als mentaal vlak klaar voor zijn, kun je beginnen met basisdressuur uit te leggen, en links en rechts de eerste sprongetjes te maken.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:51

Ik vind vragen stellen heel belangrijk. Zodat de leerling begrijpt wat die leert en wat die doet :j

FlorienM

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-10-14
Woonplaats: Het Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 20:56

Bedankt voor de tips! Wat betreft de goedbedoelde adviezen over een manege en het überhaupt wel of niet lesgeven ; Verzorgster in kwestie is 15 jaar oud en vind het leuk om op haar verzorgpaard te kunnen rijden, hoeft verder helemaal niet op les en wil gewoon lekker met háár verzorgpaard bezig zijn. Het gaat hier dus niet om of ik wel of niet beter kan lesgeven dan een professionele instructrice maar gewoon dat ik haar af en toe een leuke dag bezorg met het paard waar ze haar best voor doet. ;)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:08

Ik ga even heel stom doen en zo is het niet bedoeld.

Maar: lekker bezig zijn met je paard: is dat ook voor het paard lekker? Want mensen zonder onafhankelijke zit gaan andere manieren zoeken om in balans te blijven, en mensen hebben nogal de neiging een en ander met de handen op te lossen. Wat je dan krijgt is een ruiter die zich aan de teugels in balans houdt, en je kunt je afvragen of het paard daar wel zoveel lol in heeft.

Of mensen die inknikken op 1 kant, dan krijg je extra gewicht op de andere kant, en het paard compenseert daarvoor. Hoe fijn is dat voor het paard?

Lol met je knol is helemaal prima, maar het is wel zo eerlijk naar het paard toe als die er ook lol in heeft.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:14

FlorienM schreef:
Bedankt voor de tips! Wat betreft de goedbedoelde adviezen over een manege en het überhaupt wel of niet lesgeven ; Verzorgster in kwestie is 15 jaar oud en vind het leuk om op haar verzorgpaard te kunnen rijden, hoeft verder helemaal niet op les en wil gewoon lekker met háár verzorgpaard bezig zijn. Het gaat hier dus niet om of ik wel of niet beter kan lesgeven dan een professionele instructrice maar gewoon dat ik haar af en toe een leuke dag bezorg met het paard waar ze haar best voor doet. ;)

Oh en vind je paard dit ook fijn? Voor een paard is het belangrijk dat de ruiter goed leert paardrijden. Goed leren paardrijden is voor je paard lol met je knol.

Als je op een paard wil zitten dan is les een van de grootste verantwoordelijkheden.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:19

Benzz precies dit!!

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:36

Wat leuk dat je dat doet!
Juist heel fijn om zo te kunnen beginnen ipv op een manegepaard.
Ik denk dat het belangrijk is dat je uitlegt dat alles wat je doet een signaal is voor het paard. Als je iets met je bekken en zit beweegt kun je het paard laten wegstappen of stoppen of links/rechtsaf sturen.
Bewust worden van je lichaam en houding en ontspanning, je ademhaling.
Er is al snel genoeg uitdaging en ze is op een leeftijd dat ze ook echt serieus bezig kan, de interactie met het paard is gewoon heel leuk.
Dat kan gewoon prima op een paard vriendelijke manier.

FlorienM

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-10-14
Woonplaats: Het Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 21:39

Avalanche schreef:
Ik ga even heel stom doen en zo is het niet bedoeld.

Maar: lekker bezig zijn met je paard: is dat ook voor het paard lekker? Want mensen zonder onafhankelijke zit gaan andere manieren zoeken om in balans te blijven, en mensen hebben nogal de neiging een en ander met de handen op te lossen. Wat je dan krijgt is een ruiter die zich aan de teugels in balans houdt, en je kunt je afvragen of het paard daar wel zoveel lol in heeft.

Of mensen die inknikken op 1 kant, dan krijg je extra gewicht op de andere kant, en het paard compenseert daarvoor. Hoe fijn is dat voor het paard?

Lol met je knol is helemaal prima, maar het is wel zo eerlijk naar het paard toe als die er ook lol in heeft.


Niemand heeft haar op het paard zien zitten en het welzijn van mijn paard is dan ook mijn verantwoordelijkheid. Iedereen begint ergens (jullie lijkt me ook) en dat ik vraag hoe ik op een leuke manier dingen kan aanleren betekent ook niet dat ik geen inzicht heb in het rijtechnische gedeelte. Ik heb een M2 paard met flink wat knopjes die ik er graag ophoudt en ze zit er NOOIT alleen op. Daarbij ben ik mij nu aan het verantwoorden voor MIJN verzorgster die een keer in de zoveel tijd op MIJN paard een rondje rijdt. Een beetje off topic lijkt me zo. ;) Laten we het alsjeblieft houden op leuke oefeningen die ik kan gebruiken in plaats van alle redenen waarom ik mijn verzorgster niet op mijn paard zou moeten laten.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:46

En de boodschap is: er zijn geen leuke oefeningen, omdat wij en jij niet weten hoe haar leercurve is en niet kunnen inspelen op de fouten die ze maakt en hoe je die corrigeert, ook weer een verschil bij wat bij het paard past en bij de ruiter. Iedere situatie is anders.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:48

Citaat:
De draf leren voelen en volgen lijkt voor beginners het moeilijkst te zijn, dus bij elke les is het wel fijn dat hier ook wat aan gewerkt wordt. Meestal gebeurt dit de eerste keren aan de longeerlijn. Bij kleine kinderen wordt er ook wel gewoon naast gelopen. Als de ruiter zich zeker genoeg voelt, kan hij alleen draven.

Ideaal: de voltigeersingel.

Maar netjes rechtop in het zadel en jezelf in het zadel trekken met je buitenhand aan de kamer (voorboom/kopijzer).

Of gewoon beginnen met de verlichte zit.

Lichtrijden zelf is ook nog een kunst. (Dat 'goede been' is een koud kunstje...)
Er is een tekening in het eerste boek 'centered riding' van Sally Swift. (Beide boeken van harte aanbevolen!)
Sally Swift werd geboren met een uiterst moeilijk lichaam, en leerde in feite zichzelf rijden 'vanuit een stimulerende achterstand'.

Het beeld is: er zit een elastiek met een haak aan je ceintuur, en je wordt als het ware schuin omhoog getrokken.
... je wordt getrokken - niet te veel zelf doen.
... elastiek : zo hoort het te voelen.
... schuin omhoog: niet 'gaan staan' (dat is recht omhoog)
.... aan je ceintuur: in goed Nederlands je 'core spieren'. Belangrijk voor een ruiter, en centered riding verwijst daar ook naar.

FlorienM

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-10-14
Woonplaats: Het Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 21:55

Benzz schreef:
En de boodschap is: er zijn geen leuke oefeningen, omdat wij en jij niet weten hoe haar leercurve is en niet kunnen inspelen op de fouten die ze maakt en hoe je die corrigeert, ook weer een verschil bij wat bij het paard past en bij de ruiter. Iedere situatie is anders.


Benzz, jij maakt wel erg makkelijk assumpties over mijn kennen en kunnen. Dat ik geen gediplomeerd instructeur ben betekent niet dat ik niet diervriendelijk iemand anders op mijn paard kan laten. Ik zou deze conversatie hier dan ook graag bij laten.