Hoe geef ik beginners les?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:46

Lesgeven aan beginners is niet zo makkelijk; het lijkt makkelijk, maar eigenlijk is het vaak moeilijker dan lesgeven aan gevorderde ruiters.

Oefeningen zijn 1, hoe je het uitlegt is nog iets anders. En dat maakt het voor veel mensen moeilijk. Je moet stap voor stap alles uitleggen.
Persoonlijk zou ik op voorhand nadenken over wat je haar wil leren in een les. Bv sturen. En dan ga je bij jezelf na: welke hulpen geef ik daarbij? Die benoem je ook tot in de kleinste details. Leer haar ook wat binnen en buiten is (bv binnenbeen, buitenteugel,...) en let op de houding van je verzorgster.
Tussen kegels slalommen is al een moeilijke oefening voor een beginner. Start eenvoudiger: rechte lijnen bv van hand veranderen, middenlijn,... Lukt dat, dan kan je stilaan overgaan naar een cirkel. Om dat makkelijker te maken, kan je kegels zetten (bv. twee kegels waartussen x ligt en waar ze tussen moet rijden (in het begin voldoende plaats laten om erdoor te rijden, de ruimte tussen de kegels kan je na verloop van tijd kleiner maken), eentje bij a of c, eentje waar ze nog achter moet rijden op iedere hoefslag enz.) Die kegels kan je dan stilaan afbouwen / weghalen (die bij x neem je als laatste weg).

Op een deel plaatsen starten ze gewoon in de groepslessen en dus niet aan de longe. Echter kan aan de longe starten veel voordelen hebben. In dat geval start je nog meer bij de basis: op je paard zitten, correcte houding, beenhulpen en zithulpen geven... Ik kende ook een plaats waar ze aan de longe leerden rijden en pas na een aantal lessen de teugels mochten vastnemen. Oefeningen voor aan de longe kunnen ook zijn: met rechterhand linkertenen aanraken, handen op het hoofd en zo even rijden (stimuleert evenwicht en gevoel), staart of oren aanraken, molentje, voorwerpen aan één kant pakken en aan de andere kant bv in een emmer gooien, ... Ook kan je aan de longe oefenen op lichtrijden. Voordeel als je dat oefent aan de longe zonder dat ze de teugels aanneemt is dat ze zelf meer balans moet gaan zoeken en daarbij niet op de teugels kan gaan steunen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:14

pateeke schreef:
welke hulpen geef ik daarbij? Die benoem je ook tot in de kleinste details.


En soms juist niet in de kleinste details... Want soms is dat gewoon te ingewikkeld om te begrijpen of in praktijk te brengen.

Vergeet ook niet dat de motoriek ook stappen moet maken. En bij kinderen is het zelfs zo dat ze bepaalde motorische bewegingen nog niet kunnen uitvoeren zoals volwassenen of gevorderden dat kunnen.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:30

Akkoord, maar je leert ze niet van in het begin piafferen hè. Bij eenvoudige oefeningen zoals diagonaal rijden kan je prima uitleggen welke hulpen je geeft.
Verzorgster is bovendien 15 en begrijpt wellicht wel het meeste van wat je zegt + motoriek is toch al een eind in de ontwikkeling. Het gaat hier niet om een 6 jarige….

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:34

Haha, nee....

Maar ik heb zelf een beetje de ervaring dat ambitieuze -net startende- instructeurs eindeloos dingen willen uitleggen of meerdere dingen tegelijk vragen van hun leerling.

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Hoe geef ik beginners les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:28

Wat naast stuuroefeningen leuk is om te doen, zijn balans oefeningen. Maar ik weet niet hoe sensibel jouw paard is. Bijvoorbeeld met de hand de oren of haar eigen tenen of het kruis van het paard aanraken.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 16:16

Kelly_ann schreef:
Haha, nee....

Maar ik heb zelf een beetje de ervaring dat ambitieuze -net startende- instructeurs eindeloos dingen willen uitleggen of meerdere dingen tegelijk vragen van hun leerling.


Sluit ik me bij aan, simpel houden is enorm belangrijk en stap voor stap werken.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 16:18

Kelly_ann schreef:
Haha, nee....

Maar ik heb zelf een beetje de ervaring dat ambitieuze -net startende- instructeurs eindeloos dingen willen uitleggen of meerdere dingen tegelijk vragen van hun leerling.


Mijn ervaring is net dat mensen zonder ervaring te weinig uitleggen. Door gewoon te zeggen rij nu een diagonaal oid leer je iemand niet rijden. De ruiter moet leren hoe hij dat moet doen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 16:22

pateeke schreef:
Kelly_ann schreef:
Haha, nee....

Maar ik heb zelf een beetje de ervaring dat ambitieuze -net startende- instructeurs eindeloos dingen willen uitleggen of meerdere dingen tegelijk vragen van hun leerling.


Mijn ervaring is net dat mensen zonder ervaring te weinig uitleggen. Door gewoon te zeggen rij nu een diagonaal oid leer je iemand niet rijden. De ruiter moet leren hoe hij dat moet doen.


Verschilt ook per niveau, leeftijd en leerling individueel.