Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
draveradora
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-03-22

Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 20:09

Ik zit met mijn handen in het haar.
We hebben een spaanse pony van 6 jaar sinds 1 jaar. Toen we haar kochten vorig jaar februari kon mijn dochter gewoon stap draf en galop.

Helaas in juni een peesblessure en sinds december weer opgebouwd. Pees is weer helemaal oké.

Pony is nu heel ondeugend. Over de schouder wegrennen, mijn dochter kan dat niets meer. In galop ervandoor , en de bak is van voren niet dicht. Rent dan de struiken in etc( al paar keer aan stalbaas gevraagd hem dicht te maken)

Van de instructrice moest ze weer aan de lijn omdat ze de pony niet kan houden.

Aan de lijn is ze braaf. Mijn dochter rijd al vanaf haar 5e , ook op mijn paard. En 1 keer per week op de manege met manegeponys. Dus ervaring heeft ze wel .

Bij mij is de pony braaf en doet ze niets van dit alles. Ik kan gewoon met een lange teugel rijden

Ik ben niet zo van de hulpteugels maar wat kan mijn dochtertje nou helpen.

Ik vind ze kan ook niet steeds maar aan die longeerlijn dat zit ze al vanaf december. De lol gaat er aardig af zo. Dochter vaak in tranen.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:13

Hoe oud is je dochter?

6 jarig paard en net weer terug opgebouwd, die door heeft sterker te zijn dan je dochter. Wrs ook zeer intelligent paard. Ik zou zeggen grondwerk zodat aan de basis gewerkt kan worden: een goede baas-paard relatie met wederzijds respect. Dan wel goede begeleiding hierbij zoeken.

draveradora
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-03-22

Re: Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 20:17

Dochter is 10 en 35 kilo
Lijkt of de pony doorheeft dat ze mijn dochter aankan. Ik stap erop en gelijk niks aan de hand.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:22

draveradora schreef:
Dochter is 10 en 35 kilo
Lijkt of de pony doorheeft dat ze mijn dochter aankan. Ik stap erop en gelijk niks aan de hand.


Yup, slim ding dus. Harde hand zal ongetwijfeld door sommigen aangeraden worden. Maar ik zou gaan voor band opbouwen, dat paard haar leert respecteren, dus grondwerk, leiderschap vast stellen. Als t zo’n slim dier is zal ze dat snel leren en ook willen gaan samenwerken met jouw dochter.

Vergeet daarbij niet de impact van zo’n blessure, pijn, behandeling etc op de psyche van het paard. Daar kan ook nog ‘trauma’ of onverwerkte zaken zitten.

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:27

Klinkt als dat de pony nu nog te mans is voor je dochter.

Ik denk niet dat hulpteugels zullen helpen.

Doet de pony dit in alle gangen? Als ze het niet in stap doet bijvoorbeeld dan zou er even terug gegaan kunnen worden naar alleen stap.

Daarnaast is het belangrijk dat je dochter de one rein stop leert. Leren hoe je een paard voor kan zijn door een ophouding te maken aan de holle kant/ teugel en eventueel een volte voordat de pony er van tussen gaat.

Wat moet ze nu doen van de instructeur als de pony er vandoor gaat?

Het is in ieder geval belangrijk om er voor te zorgen dat de pony geen succes heeft met dit gedrag.

draveradora
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-03-22

Re: Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 20:33

Deed het eerst in draf maar vandaag zelfs in stap. Dochter krijgt haar niet meer op de volte ook omdat ze over de schouder helemaal weg loopt met haar hoofd naar binnen. Dochter houdt wel Buitenteugel en been eraan maar pony is te sterk.

Ik vraag mij af of dit ooit gaat werken of gewoon geen combi is.

Bij mij is er niets aan de hand geen spanning of wat dan ook. Ook niets te merken van de blessure die ze heeft gehad . Met poetsen etc wel braaf.

Ze heeft denk ik wel een verleden uit Spanje. Snel wel wat heet en houdt ook niet van vreemde of andere mensen in de bak. Dan krijgt ze ook vluchtgedrag.

Maar nu gebeurd het dus terwijl wij alleen samen in de bak zijn.

Stappen hebben we al een hele tijd gedaan en juist omdat dat goed ging weer eens draven.
Vorige week ging het 1 x wel goed. Er was niets anders dan anders.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:35

Rent hij alleen over de schouder weg? Of pakt die ook het bit vast, doet hij zijn hoofd omhoog oid?

draveradora
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-03-22

Re: Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 20:37

Ja hoofd omhoog en over schouder weg. Pakt niet het bit vast

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:39

Ik twijfel of het verleden er veel mee te maken heeft.
Het klinkt meer als een pony die door heeft dat je dochter als puntje bij paaltje komt, niet heel veel te vertellen heeft.
Dit klinkt ook wel als een rijtechnisch probleem, maar kinderen zijn meestal, niet altijd, niet handig genoeg om te op te kunnen lossen.

draveradora
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-03-22

Re: Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 20:43

Ja dat denk ik ook. Ik wil dat mijn dochter ook gewoon kan rijden, het wordt nu gewoon gevaarlijk vind ik. We hebben die pony wel zodat zij kan rijden. Vraag mij alleen af hoe

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:51

Je kan natuurlijk wel je dochter vanaf de grond dingen laten doen om de band te verbeteren met begeleiding. Dat is super leuk voor haar en de pony, en dan eens in de week privéles met een handige instructeur.

Als ze elkaar leuk vinden, wordt pony ook meewerkender, verwacht ik.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:54

Ik denk dat je even het doel " we hebben de pony zodat zij kan rijden" los moet laten en moet werken aan de band met de pony en de training van de pony. Het lijkt erop dat het nu een gewoonte is geworden bij de pony en die gewoonte moet je doorbreken. Ik zou zeggen, rij de pony zelf een tijdje door en laat je dochter dan na een week of wat eens uitstappen om te zien hoe het gaat.
Dan rijdt je zelf een keer wat korter en doet ze eens iets meer dan uitstappen en zo bouw je het weer uit.
Pony heeft gewoon wat meer training nodig voor ze een kinderpony is en dat is niet gek met 6 jaar.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:08

De pony is braaf ingereden, en het ging in het begin vorig jaar wel goed schrijf je. Het ligt niet aan de pony als ze bij oudere ruiters of aan de lijn wel netjes doet wat gevraagd wordt, het ligt ook niet aan je dochter, maar op dit moment is zowel de slimheid van de pony als de leeftijd plus stukje onervarenheid van je dochter van nog maar 6, geen match. Je dochter is nog heel erg jong. Zelfs een slimme shet zal kunstjes uithalen zodra die doorheeft dat het kan.

Wat iriscope schrijft; en even de iets langere termijn bekijken; je dochter op les doen op een andere bravere pony zodat ze zelfvertrouwen en vaardigheid kan vergroten, en tijd investeren om je dochter en de pony een team te laten worden. Desnoods een bijrijder zoeken die deze pony wel aankan.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:09

draveradora schreef:
Ja hoofd omhoog en over schouder weg. Pakt niet het bit vast


Als je dan richting een hulpteugel wil, denk ik hierbij aan de thiedeman: goed afgesteld werkt die alleen in als de pony zijn hoofd omhoog doet en dan over de schouder wegloopt.

Lekker tegendraads met alle andere reacties, maar ik kan mij voorstellen dat jullie ook gewoon lekker willen rijden. Deze pony klinkt als een verdomd slimme pony.

Edit: of misschien gewoon een bijzetteugeltje of, nog simpeler, een halstertouw eraan hangen, zodat je pony net even wat meer begrensd wordt?

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:14

Waarom heb je een Spaans paard gekocht voor je 10 jarige dochter? Het zijn doorgaans nou niet echt de makkelijkste dieren. Ze zijn slim, intelligent en weten als geen ander bij wie ze wel en niet wat kunnen doen. Spanjaarden hebben een duidelijke en rechtvaardige leider nodig. Een moeilijke taak voor een meisje van 10. Investeer, wat hierboven ook gezegd wordt, in het opbouwen van een band op de grond en zorg dat je dochter een sterkere leidersrol op zich gaat nemen

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:20

Lindsey_99 schreef:
De pony is braaf ingereden, en het ging in het begin vorig jaar wel goed schrijf je. Het ligt niet aan de pony als ze bij oudere ruiters of aan de lijn wel netjes doet wat gevraagd wordt, het ligt ook niet aan je dochter, maar op dit moment is zowel de slimheid van de pony als de leeftijd plus stukje onervarenheid van je dochter van nog maar 6, geen match. Je dochter is nog heel erg jong. Zelfs een slimme shet zal kunstjes uithalen zodra die doorheeft dat het kan.

Wat iriscope schrijft; en even de iets langere termijn bekijken; je dochter op les doen op een andere bravere pony zodat ze zelfvertrouwen en vaardigheid kan vergroten, en tijd investeren om je dochter en de pony een team te laten worden. Desnoods een bijrijder zoeken die deze pony wel aankan.


Vind dit hierboven goed omschreven.
Vrees, dat je hier inderdaad wat stappen terug moet doen en er veel tijd aan moet besteden.

Hoe groot is de pony ?

draveradora
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-03-22

Re: Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 21:24

Mijn dochter is niet 6 maar 10 dat staat er ook. De pony is 6. Pony is 1.47. Ik dacht miss ook zou een thiedeman een tijdelijke optie zijn ja. Maar totaal geen ervaring mee.

draveradora
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 21:26

Dochter rijdt sinds een jaar ook elke week op de manege had ik juist al gedaan voor ervaring en zelfvertrouwen . Vaak op verschillende pony's ook


Sterke leiders rol is idd ook nodig. Proberen ook aan de hand meer te doen. Dat gaat wel stukken beter.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:38

Heb je al geprobeerd om haar een zweepje in de buitenhand te geven? Dan nog proberen om het ook met de rest op te lossen, maar een tik tegen de buitenschouder kan wel helpen.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:48

Wat doet ze als ie uitbreekt? Want waarschijnlijk heeft de kant op gaan waar ze heen wil geen zin. Al eens geprobeerd om hem juist door te draaien op de kant waarna hij uitbreekt? En verder bak afzetten, desnoods even zelf paaltjes en draad regelen.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:49

Oh wat erg voor je dochter dat ze zo vaak in tranen is :(:)

Dit is een uitstekende kans om voor eens en voor altijd goed te leren begrenzen. Als ze dat met deze pony leert, zal ze dat wellicht met elk paard kunnen later +:)+

Omdat de pony echt de bak uit rent (dat wil je als moeder niet natuurlijk), zal je een instructeur nodig hebben die heel goed à la minute instructies kan geven en haar hier mee door kan loodsen.

Ze zal moeten leren voelen hoe ze dat ene moment van uitbreken kan herkennen en voor kan blijven met haar rijden.

draveradora
Berichten: 26
Geregistreerd: 04-03-22

Re: Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 21:53

Ja miss de bak af zetten. Ze gaat op het moment 2 kanten op aan de voorkant van de bak waar de ingang is. Die is afgezet met een longeerlijn. Ze draait zich ook opeens de andere kant op.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 22:03

Hoe rijdt ze de pony? Ik bedoel qua figuren, afwisseling etc. Toen mijn dochter jong was ging pony ook vaak eigen dingen doen. Oa rennen. Zulke intelligente dieren moet je bezig houden, anders verzinnen ze t zelf. Dus dochter reed veel overgangen, figuren, afwendingen etc. In draf soms echt om de 3, 4 passen iets anders. Zodat pony bij de les moest blijven en niet kon gaan nadenken wat zelf te doen. Ook balkjes, om pionnetjes, noem maar op. Nu nog (dochter 18, pony 19 (welsh x arabier)) heeft ze van die momentjes maar inmiddels is er een sterke band en kan dochter ‘afspraken’ maken. Bij mijn dochter dus naast grondwerk en leiderschap (wat basically een continue proces is wat al begint bij aankomst en doorgaat in begroeting, poetsen, meelopen, zadelen etc tot weggaan aan toe) heeft dat ‘aan t werk zetten’ tijdens rijden ook geholpen. En: afsluiten als t nog leuk is. Voor beide succesmomentjes. Dus inderdaad miss even jij rijden, dochter uitstappen en dat rustig uitbouwen naast dus gedegen grondwerk voor hun onderlinge band.

Ter toevoeging; die band opbouwen kost tijd maar ook daarin kan je dochter veel leren en zijn deze succesmomentjes belangrijk. Beetje vrijheidsdressuur toevoegen kan ook idee zijn, met goede instructeur! Dan leert pony ook n dochter te luisteren en samen te werken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 22:15

Zonder filmpje is het natuurlijk gokken.
Maar als blije ruiter van een (eigenwijze) Spaanse schone wil ik graag twee fabels benoemen.
"Pony is te sterk voor mijn dochter". (Sorry, als een paard kracht WIL gebruiken heeft de sterkste man niets in te brengen....)
"Spanjaarden zijn niet de makkelijksten."
.... Spanjaarden zijn braaf en mensgericht, maar ook gefokt voor stierevechten en voorzien van temperament. Qua rijkunst zijn ze erg gevoelig voor gewicht.
... waar ik veel kinderen mee de mist in zie gaan
(... uiteraard, OF dit geldt voor de combinatie van Spanjaard met dochter van TS is een gok zonder filmpje...)
... veel kinderen 'willen' wenden
(correcte hulpen: gewicht op binnen, binnenhand iets naar binnen en liefst naar voor)
... en dan doen ze: binnenhand naar achter en gewicht naar buiten -
de hulpen voor schouderbinnenwaarts (zij het onvriendelijk uitgevoerd).

ZOU dit aan de orde zijn, dan spreken we over een BRAAF paard...
Een dier dat keurig doet wat de ruiter vraagt.

Thiedeman is "meer van hetzelfde", er van uitgaande dat kracht de oplossing is.
'Less is more': nadat de bak is afgezet letten op gewichtshulpen en '' sturen'' met een touwtje om de hals.
Citaat:
Dochter krijgt haar niet meer op de volte ook omdat ze over de schouder helemaal weg loopt met haar hoofd naar binnen. Dochter houdt wel Buitenteugel en been eraan maar pony is te sterk.
(...)
Hoofd omhoog, pakt niet het bit vast.

.... klinkt mij in de oren als braaf paard krijgt de hulpen voor schouderbinnenwaarts.
Braverd doet hoofd naar binnen en wendt niet af...
(Verliest wel balans en doet hoofd omhoog.)
Maar de braverd pakt niet het bit vast (denkt niet van 'meiske kan me wat').
(Die buitenhulpen: 'been er aan' : wil nog wel eens drijven met de kuit zijn, erg onlogisch als je een wending in wil -
en buitenteugel 'er aan' klinkt wat vaag. Tenzij het is, dat dochter keihard aan links trekt en het dier het hoofd rechts blijft houden - als gezegd, zonder beeld blijft het wat gokken.)

Grondwerk is natuurlijk altijd goed, maar als dochter de hulpen voor schouderbinnenwaarts geeft, is goede rijles nodig. Liefst van iemand die benul heeft van rijden met gewichtshulpen.

And PLEASE mind: hoe harder iedereen roept 'dat het dier zo sterk is', hoe groter de kans dat dochterlief op buiten blijft zitten in de wending.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Pony rent over de schouder bij dochter van 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 23:04

1.47 is zo klein niet misschien kun jij of de instructeur hem een paar weken rijden?