Filmpje schouder voor in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Filmpje schouder voor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 21:34

Hoi! Vandaag in de les heb ik met mijn paard gewerkt aan de schouder voor in galop. Nu is het zo dat ik de techniek en het waarom snap, maar ik weet eigenlijk totaal niet hoe het eruit moet zien. Mijn instructeur heeft tijdens de les al gezocht op filmpjes ervan en ikzelf daarnet ook, maar we kunnen het helaas niet vinden. Voor mij helpt het in mijn rijden altijd als ik visueel heb hoe een oefening eruit moet zien. Heeft iemand toevallig een filmpje van een voorbeeld van schouder voor in galop of zou die eventueel voor mij willen maken? Alvast bedankt!

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Filmpje schouder voor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:42


Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Filmpje schouder voor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 08:21

Dit is de uitleg, maar ik zoek dus echt een filmpje! De uitleg snap ik.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Filmpje schouder voor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:48


Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Filmpje schouder voor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 12:20

Oh super! Dankjewel!

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Filmpje schouder voor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:49

Graag gedaan :-)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:55

Elisa2 schreef:


Schouderbinnen/voor is best een moeilijke oefening voor een paard in galop, dus zelf zou ik het zeker stap voor stap doen en niet gelijk een hele volte of een hele lange zijde , zeker de lange zijde is heel lastig zie je ook bij dit paard blijft wat meer in een soort van travers lopen rechtuit, ook zie je dat hij compenseert door rechter stelling aan te nemen linksom , dus dat betekend ook dat het nog vele malen lastiger is en biomechanisch niet klopt en je paard dus ook niet aan het rechtrichten ben maar even zo gezegd krom aan het rijden en te veel op het hoofd moet fixen en dat wil je ook niet, je moet aan het hoofd kunnen voelen wat de achter benen doen en dat is een traject van jaren al dan niet je hele leven of miss wel nog in het leven hierna, je wil als je paard goed draagt niks voelen in je hand en dat mis ik nu even bij deze combi.
De theorie is op zich heel goed uit gelegd dat je je paard recht kan rijden met het binnen been maar dan moet het paard en de ruiter wel samen werken en hier verteld de ruiter het paard wat te doen en het paard doet het maar doet het omdat hij het moet en niet perse omdat hij heeft leren dragen in balans, dus samenwerking. dus het is echt een stap voor stap weg , eerst in stap daarna in draf en als het paard daar nog niet in balans is en de ruiter volgt op de zit met niks in de hand, is de galop nog een proces , dus focus je op het proces en niet op het eindplaatje , want dan ga je altijd te ver en word gefrustreerd .

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Filmpje schouder voor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:29

Kijk eens bij Jill Huybrechts, altijd super veel filmpjes, en volgens mij zag ik van de week op haar insta of Facebook ook een filmpje online staan waarin ze duidelijk schoudervoor rijdt.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:42


Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:46

Citaat:


Ik heb (een deel van) dit filmpje drie keer bekeken zonder geluid - tussen 2.00 en 4.00

Toegegeven: ik rijd Spaans en vind de moderne dressuur zoals in dit filmpje maar raar.

Ik heb 1x een hals wat naar binnen zien komen, verder niet.
Paard loopt op de voorhand met een knik tussen de tweede en derde halswervel en de neus achter de loodlijn.

... accoord, je kunt schouderbinnenwaarts inzetten om deze euvels te verhelpen.

Dan is het belangrijk om je eigen schouders te draaien 'alsof je de grote volte op gaat'
en vooral van de binnenteugel af te blijven.
(Zeker in galop: 'de binnenhand laat de sprong door', maar vwb schouderbinnenwaarts is het van belang dat het binnenachterbeen gaat dragen, zodat er minder gewicht op de voorhand/ het binnenvoorbeen komt. Fiks teugelcontact, zeker met de binnenteugel maakt dat lichter worden alleen maar moeilijker.)

Mijn instructie luidde en luidt om het te beperken tot plm zes galopsprongen, en dat drie keer.
(Varieer het getal, vóór je dier gaat denken 'dat het alleen maar zes pas mag', paarden kunnen goed tellen. Drie keer is een klassieke regel, 1 is 'er in komen' voor je paard, 2 jij stuurt bij wat zojuist fout ging en 3 is om de puntjes op de spreekwoordelijke i te zetten.)
Na verloop van tijd als je dier de oefening goed beheerst doe je het af en toe een hele lange zijde.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:53

https://www.youtube.com/watch?v=AZBt3ZPzl3o (geplaatst door Elisa2)

vind dit nogal met een vals knik/vals nageeflijk rijden, loopt ook makkelijk op de voorhand

In stap eerst meer oprichten om een betere/soepele lengte buiging/oprichting te krijgen zou ik eerst doen

Dit is een leuk leerfilmpje om het paard op een rustige manier schoudervoor te leren, komt zo ook mer vanuit de achterhand, denk ik

https://youtu.be/xk9__ZGzasQ (geplaatst dor Fortitude)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Filmpje schouder voor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:22

Ik ga geen filmpje bespreken of verdedigen die ik gepost heb hoor, TS vroeg om schoudervoor in galop en dat is hier te zien. :-) That's all.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:30

Elisa2 schreef:
Ik ga geen filmpje bespreken of verdedigen die ik gepost heb hoor, TS vroeg om schoudervoor in galop en dat is hier te zien. :-) That's all.


Het is ook een prima filmpje.
TS gaat het vooral om de beenzetting en de mate van stelling neem ik aan, of de hoofdhouding dan perfect is of niet…ach

Bij schoudervoor hoor je ook niet veel te zien, het is schoudervoor niet schouderbinnenwaarts. Dan heb je enkel stelling, geen buiging.

Dat ander filmpje is al veel meer richting schouderbinnenwaarts aangezien het binnenbeen al op zijn eigen spoor zit. Bij schoudervoor heb je geen of nauwelijks extra spoor.

Schoudervoor kun je op ieder niveau doen, ook als je paard nog op B niveau is. Voor schouderbinnenwaarts moet je paard een mate van verzameling hebben.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Filmpje schouder voor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:36

Inderdaad schoudervoor is iets anders dan schouderbinnenwaarts. Meeste (jonge) paarden lopen scheef in galop en plakken aan de bakwand met de schouder. Even schoudervoor zetten kan net even dat kleine stukje zijn om ze recht te zetten. Zie je dan als het goed is niks of nauwelijks iets van.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:38

Elisa2 schreef:
Ik ga geen filmpje bespreken of verdedigen die ik gepost heb hoor, TS vroeg om schoudervoor in galop en dat is hier te zien. :-) That's all.


zo was het ook niet bedoeld, maar ik vind het wel correct het te melden als het al geplaatst is door iemand

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:52

TS, misschien is dit iets om vanuit de basis goed te leren waar je op moet letten bij het oefenen


Wat is het verschil tussen schoudervoor en schouderbinnenwaarts?

Bij schoudervoor wordt het paard gevraagd zijn schouders recht voor de achterhand te plaatsen.

Er zijn dan twee sporen te zien. Bij schouderbinnenwaarts zijn de schouders van het paard verder naar binnen geplaatst dan de achterhand. Het paard loopt dan op drie (of vier) sporen.

Zoals ik eerder in een artikel zei: ieder paard is van nature scheef. Tijdens het rijden zal een paard steun zoeken aan het beschot. Denk maar aan ( jonge) paarden die slingerend over de middenlijn lopen, omdat ze de steun van een hek of bakrand missen.

Wanneer het paard steun zoekt aan het beschot en zijn buitenschouder buiten de massa zet (het paard is in de schouderpartij immers smaller dan in de heupen), loopt hij dus op drie (of vier) sporen. Het buitenvoorbeen spoort dan niet met het buitenachterbeen en dat zelfde geld voor het binnen voor- en achterbeen.
http://www.staldebrink.nl/wat-is-het-ve ... aarts.html

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 12:03

Sizzle schreef:
Elisa2 schreef:
Ik ga geen filmpje bespreken of verdedigen die ik gepost heb hoor, TS vroeg om schoudervoor in galop en dat is hier te zien. :-) That's all.


Het is ook een prima filmpje.
TS gaat het vooral om de beenzetting en de mate van stelling neem ik aan, of de hoofdhouding dan perfect is of niet…ach

Bij schoudervoor hoor je ook niet veel te zien, het is schoudervoor niet schouderbinnenwaarts. Dan heb je enkel stelling, geen buiging.

Dat ander filmpje is al veel meer richting schouderbinnenwaarts aangezien het binnenbeen al op zijn eigen spoor zit. Bij schoudervoor heb je geen of nauwelijks extra spoor.

Schoudervoor kun je op ieder niveau doen, ook als je paard nog op B niveau is. Voor schouderbinnenwaarts moet je paard een mate van verzameling hebben.


Ja precies wat jij zegt! Ik vind het andere interessant om te lezen, maar het ging me echt om het beeld. Wat Elisa2 ook zegt, daarom zijn we hier nu mee bezig. Maar mijn beeld is nu al een stuk duidelijker, dus dat is heel fijn!