Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:32

DuoPenotti schreef:
Ik kom ook uit de tijd va niet opstappen met een krukje.
Maar ik stijg denk ik wel al 15 jaar op met.
We weten nu gewoon beter.
Beter voor het paard, beter voor het zadel.
En dat is zo makkelijk aan te leren.

Precies zoiets is wat ik zou willen schrijven. Moet er wel meteen bij vermelden dat ik meestal zonder krukje opstapte. Niet uit eigenwijzigheid of omdat we dat vroeger niet deden, maar omdat het paard in kwestie een IJslander was met een stokmaat van 1.34 meter.

Overigens stond hij netjes stil als ik aan de rechterkant opstapte. Hij wandelde alleen weg als ik aan de linkerkant opsteeg. De oorzaak was gauw gevonden: het deed pijn. De rechterkant van zijn rug zat vast. Ik heb zijn rug los laten maken en, voornamelijk voor mijn eigen gemak, bleef ik rechts opstijgen. Hoewel links ook weer kon. Zelf vind ik rechts prettiger. Wie weet dat je je paard uit de uitprobeermodus te halen door hem te verrassen vanaf zijn andere kant? Dat hij bij wijze van spreken zo verbaasd is dat jij er aan de rechterkant op klautert dat hij overrompeld stil blijft staan?

Ik weet niet van wat voor materiaal jouw krukje is gemaakt TS. Wie weet gebruik je wel een betonnen sokkel die is afgewerkt met smeedijzeren ornamenten. Maar een gewoon plastic of houten krukje kun je optillen en naast je paard neerzetten. Tuurlijk is het handig als je je paard kunt inparkeren, bij voorbeeld als je in het bos via een boomstam of hekje weer wil opstijgen. Maar dat gemier op de vierkante centimeter is niks voor mij, ik breng paard naar krukje, zet krukje naast het zadel en dan via krukje op paard. Is noemenswaardig sneller en beter voor mijn humeur.
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-05-23 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:37

Anastasia24 schreef:
Paarden proberen niet uit ts, dus jouw paard geeft ongemak aan, of dat nou uit lichamelijk ongemak is of dat hij mentaal niet zo goed snapt wat jij bedoelt.
Waarom geen krukje als ik vragen mag? Fijner voor beide lijkt me? Ik geef altijd een snoepje als ik eenmaal beide beugels in heb, geloof me, ze wachten netjes tot ze dat snoepje in ontvangt hebben genomen. Er klopt toch iets niet in de basis die jullie hebben dus misschien even bespreken met je instructrice?


Tja of je het uitproberen noemt of niet. Feitelijk wordt het paard niet gecorrigeerd als hij weg stapt en gaat hij daar steeds verder in. Dat zou je uitproberen kunnen noemen.
Het hoeft niet eens ongemak genoemd te worden. Wel zal het paard omdat er iemand aan de zijkant hangt zn balans willen herstellen door opzij, naar voren te stappen. Als het niet wordt gecorrigeerd gaat het steeds verder. Ongemak kan natuurlijk wel, maar hoeft niet. Dit is een vrij logisch gevolg van niet consequent zijn.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:41

Ik snap het paard wel, wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat bij het opstappen vanaf de grond het ruitergewicht 4x zo hoog is op de schoft.

(Ik kan dat wetenschappelijke artikel van Centaur Biomechanics nog even opduiken mocht daar behoefte aan zijn)


Afbeelding
https://www.instagram.com/p/CoJmbDUveOK ... E5ZmU3Zg==


Dat betekend dat als de gemiddelde ruiter 70 kg weegt en links opstapt, dat er 280 kilo druk op de schoft rechts komt.
Kijk maar wat hier gebeurd met de paarden rug.



Hoe hoger de opstapkruk, hoe meer je de druk op de schoft terug brengt. Daarnaast is het best wijs om jezelf te leren zonder singel op te stappen. Amable heeft daar een mooi instructie filmpje van.



Waarom, nou simpelweg omdat je dan leert je gewicht goed te verdelen, zodat je zadel in evenwicht blijft en je geen piekdruk op je paard toepast. IMO iets dat elke ruiter moet kunnen ter bescherming van het paard.

TS, ik denk niet dat je paard je aan het uitproberen is, ik denk dat je paard echt pijn heeft van de manier waarop je opstapt en zelfs het niet willen geven van zijn voeten zijn hier een duidelijk teken van.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 05-05-23 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:42

Juriska schreef:
Sinds een paar maanden rijd ik op een braaf rijpaard. Het is hem geleerd om stil te staan tijdens het opstijgen. En ja, hij stond echt maandenlang stokstijf stil als ik op steeg. Dat vond ik heel braaf. En de laatste 3x keer gaat hij lopen als ik er half op zit. Niet dat hij weg rent, hij begint gewoon te stappen. In de voorbereiding met het aansingelen en beugels uittrekken, dan staat hij wel stil en hij is ook niet zenuwachtig. Hij loopt overdag in de wei dus de energie is er grotendeels wel uit voordat ik ga rijden. Dat hij nu toch gaat stappen voordat ik de hulp geef, vind ik jammer want ik vond het juist zo knap dat hij braaf bleef staan. Hoe zou ik hem kunnen corrigeren? Het liefst zonder krukje, (ik ben nog uit de tijd dat de krukjes nauwelijks gebruikt werden) wel verleng ik de stijgbeugel zodat de opstap minder hoog is. Ik lees ook over iets lekkers geven als beloning maar dat doe ik sowieso nooit. Moet ik gewoon weer terug afstijgen als hij al half gaat lopen? Ik kan ook iemand vragen om hem vast te houden maar dat was eerder ook nooit nodig. En dan went hij daar weer aan. Dus hij kent het wel, maar moet het weer even weten. Dank jullie wel!



vele hebben (nvvt) ontdekt dat op stappen met een krukje vele voordelen heeft
zeker als onze soeplesse minder wordt,

voor paarden die wat balansproblemen hebben - vaak een reden van weg lopen - dat kan helpen beter hun balans te bewaren

beugel langer maken geeft extra onbalans bij een paard, voor u misschien makkelijker maar als een paard dat niet gewend is kan dat een reden zijn voor het weglopen -balnas opzoeken-

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:44

DuoPenotti schreef:
Daarnaast zou ik de teugels een stuk strakker pakken bij het opstijgen zelf.
Niet nodig als ze braaf stil staan, wel bij 1 die aan de wandel gaat.

Met als gevolg dat een paard daar extra spanning van opbouwt óf de ruiter onbedoeld druk geeft in de mond? Nee, stilstaan is stilstaan. Zeker thuis in de normale omgeving.

Dan maar wat langer oefenen :)

Wanneer je in het zadel zit trouwens ook niet meteen wegstappen. Ik installeer mezelf eerst zoals dat maar noem :')
Ik klik mijn beugels op de juiste manier vast ( heb magnetische stijgbeugels ), verschuif eventueel wat in het zadel, neem rustig mijn teugels op maat, kijk even om mij heen. Adem in en rustig weer uit, beloon mijn paard en geef dan het commando / hulp om weg te stappen.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 05-05-23 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:54

Ineke2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Daarnaast zou ik de teugels een stuk strakker pakken bij het opstijgen zelf.
Niet nodig als ze braaf stil staan, wel bij 1 die aan de wandel gaat.

Met als gevolg dat een paard daar extra spanning van opbouwt óf de ruiter onbedoeld druk geeft in de mond? Nee, stilstaan is stilstaan. Zeker thuis in de normale omgeving.

Dan maar wat langer oefenen :)

Wanneer je in het zadel zit trouwens ook niet meteen wegstappen. Ik installeer mezelf eerst zoals dat maar noem :')
Ik klik mijn beugels op de juiste manier vast ( heb magnetische stijgbeugels ), verschuif eventueel wat in het zadel, neem rustig mijn teugels op maat, kijk even om mee heen. Adem in en rustig weer uit, beloon mijn paard en geef dan het commando / hulp om weg te stappen.


Same here, mijn paard heeft veel opstap spanning dat uitte zich op veel verschillende manieren, maar nummer 1 was niet stil willen staan bij een kruk en nummer 2 was wegrennen voordat ik goed en wel zat. Dat oplossen was een lange weg, maar nu stappen we zonder spanning op.

1. Leren inparkeren op commando
2. Pas opstappen als hij ook ontspannen staat en anders telkens een rondje lopen, opnieuw inparkeren en wachten tot hij ontspant.
3. Teugels alleen aan het uiteinde vast in linker hand bij het opstappen, zodat teugels geen spanning overbrengen naar de mond.
4. Opstappen en wachten tot hij zijn hals laat hangen.
5. Belonen, daarna eventueel tuig corrigeren
6. Weg stappen op commando
7. Teugels op maat maken.

Met de side note dat ik mezelf ook heb geleerd op te stappen zonder singel aan het zadel, zodat ik op een juiste manier op stap en geen piekdruk (dus extra ongemak voor hem) veroorzaak op het zadel.

Avalanche

Berichten: 16137
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:01

En Daphara heeft Shires :)

DuoPenotti

Berichten: 29857
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:02

Strakker is wat anders dan in de krul vast trekken. Gewoon contact teugel.
Die van mij staan ook met lange teugel stil, maar die van ts dus niet meer.
merk je dat hij er spanning van krijgt doe je uiteraard weer langer.
Maar nu is ho wel ho. En dat kan een paar keer helpen door wel de teugel korter te pakken.

Maar wat ik al aangaf, als die van mij dat nu gaan verzinnen bel ik de zadelpasser.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:03

Juriska schreef:
wauw tijdens het opstappen op het zadel gaan hangen, dat vraag ik me af of dat gaat lukken ha ha .....Nu moet ik eerlijk zeggen hij is best aan de maat maar daarbij ook een sterk stabiel paard, ben overtuigd dat het gaat lukken eerst zonder kruk dat hij dan weer netjes stil staat. Kan ik alsnog een krukje proberen


Als je dat evenwicht en die kracht in je been niet hebt, dan is het opstappen zonder krukje ook niet verstandig, want daarvoor moet je wel goed stevig en stabiel zijn in je eigen core en benen, om je paard zo min mogelijk te belasten.

Maar het is toch niet voet er in en een dikke slinger om je been er over te krijgen met opstappen? Neem aan dat je rustig voet er in, omhoog, balans op links, been er over en dan rustig gaan zitten.
Als je gewoon stabiel op je benen staat in de beugel, kunnen je handen andere dingen doen, zoals even de teugel aannemen en dit direct aan het stem commando halt koppelen.

Slim paard zeg je, die heeft dat direct door.

Ik rijdt ook al 35 jaar en kom ook uit de geen krukjes tijd, maar stap toch zeker met een krukje op, omdat het wetenschappelijk bewezen is dat het veel beter is voor je zadel en je paard.

pien_2010

Berichten: 43567
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:17

TS misschien paar keer met opstappen iemand voor je paard zetten cq vast laten houden waarmee je het patroon doorbreekt. Misschien is het dan heel snel opgelost.
Heb ik ook paar keer gedaan. Meestal deden we nog een babbeltje mijn instructrice en ik, voordat ik zeer rustig wegstapte. Mijn instructrice woonde op het terrein, dus dit een week gedaan en het was klaar en ze heeft dat gedrag nooit meer laten zien.
Misschien moet dit gedrag even doorbroken worden.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 13:34

BarbaraNova schreef:
Is het een verzorgpaard of manegepaard? T kan ook zijn dat je misschien wat zwaarder bent als zijn eigenaresse en hij dat ongemakkelijk vindt zonder krukje zodat hij weg stapt om zichzelf meer in balans te houden? Dan kan een krukje misschien ook helpen idd...niet rot bedoelt btw

dag Barbara, nee mijn eigen paard. Voor de hobby en ontspanning. Rijd 2x per week recreatief. Hij loopt de hele dag in de wei lekker. Ja ben wel wat zwaarder dan de vorige ruiters, maar rijd hem sinds oktober en hij bleef al die tijd sinds stokstijf stil staan bij het opstijgen, geen probleem met balans, dus het is nu meer uitproberen. Ik vond het juist zo bijzonder dat dit hem was geleerd. Mijn vorige paard stond niet stil bij het opstijgen, vervelend was dat.

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:10

Juriska schreef:
BarbaraNova schreef:
Is het een verzorgpaard of manegepaard? T kan ook zijn dat je misschien wat zwaarder bent als zijn eigenaresse en hij dat ongemakkelijk vindt zonder krukje zodat hij weg stapt om zichzelf meer in balans te houden? Dan kan een krukje misschien ook helpen idd...niet rot bedoelt btw

dag Barbara, nee mijn eigen paard. Voor de hobby en ontspanning. Rijd 2x per week recreatief. Hij loopt de hele dag in de wei lekker. Ja ben wel wat zwaarder dan de vorige ruiters, maar rijd hem sinds oktober en hij bleef al die tijd sinds stokstijf stil staan bij het opstijgen, geen probleem met balans, dus het is nu meer uitproberen. Ik vond het juist zo bijzonder dat dit hem was geleerd. Mijn vorige paard stond niet stil bij het opstijgen, vervelend was dat.

Een paard 'probeert niet uit' ... hij probeert je wat te vertellen.. -O-

Avalanche

Berichten: 16137
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:17

Juriska schreef:
BarbaraNova schreef:
Is het een verzorgpaard of manegepaard? T kan ook zijn dat je misschien wat zwaarder bent als zijn eigenaresse en hij dat ongemakkelijk vindt zonder krukje zodat hij weg stapt om zichzelf meer in balans te houden? Dan kan een krukje misschien ook helpen idd...niet rot bedoelt btw

dag Barbara, nee mijn eigen paard. Voor de hobby en ontspanning. Rijd 2x per week recreatief. Hij loopt de hele dag in de wei lekker. Ja ben wel wat zwaarder dan de vorige ruiters, maar rijd hem sinds oktober en hij bleef al die tijd sinds stokstijf stil staan bij het opstijgen, geen probleem met balans, dus het is nu meer uitproberen. Ik vond het juist zo bijzonder dat dit hem was geleerd. Mijn vorige paard stond niet stil bij het opstijgen, vervelend was dat.

Je klinkt alsof je er zelf geen enkele zeggenschap in hebt.......

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:19

Als je paard niet wil stilstaan met opstappen kunnen het maar 2 dingen zijn, of hij heeft het niet geleerd of er is een ander probleem, zadel , lichamelijk ergens last.
Je zegt dat hij het bij de vorige ruiter niet deed dus zou ik zoeken naar het andere.
Zelf leer ik mijn paarden naar de opstap komen zodat ik kan opstappen , pak ook nooit de teugel op , want dan komt het paard juist tegen die druk in zeker met bit, dus leer je paard stilstaan met lange teugel en ook niet gelijk weglopen als je de teugel oppakt want vaak gaat het daar ook mis, dus dat kan ook nog de rede zijn, dat jij gaat zitten de teugel stakker neemt en weg stapt, dan heb jijzelf geleerd tegen de druk wegstappen, terwijl je een paard niet rijd met het hoofd toch maar met de zit , dus miss even opnieuw stap voor stap het paard het aanleren en uitleggen hoe jij het graag wil, of even alles checken , zoals zadel, rugpijn enz enz.
Zelf vind ik het heel belangrijk dat mijn paarden stil staan met opstappen en wachten op mij, als dat om de een of andere rede stuk is of een nieuw paard , ga ik niet rijden voor ik dat gefikst heb , soms gaat dat snel en soms ben ik er een paard weken mee bezig, maar alles in het tempo van het paard.
Want als je paard verkeert antwoord heb jij de vraag niet goed gesteld !

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:25

Juriska schreef:
BarbaraNova schreef:
Is het een verzorgpaard of manegepaard? T kan ook zijn dat je misschien wat zwaarder bent als zijn eigenaresse en hij dat ongemakkelijk vindt zonder krukje zodat hij weg stapt om zichzelf meer in balans te houden? Dan kan een krukje misschien ook helpen idd...niet rot bedoelt btw

dag Barbara, nee mijn eigen paard. Voor de hobby en ontspanning. Rijd 2x per week recreatief. Hij loopt de hele dag in de wei lekker. Ja ben wel wat zwaarder dan de vorige ruiters, maar rijd hem sinds oktober en hij bleef al die tijd sinds stokstijf stil staan bij het opstijgen, geen probleem met balans, dus het is nu meer uitproberen. Ik vond het juist zo bijzonder dat dit hem was geleerd. Mijn vorige paard stond niet stil bij het opstijgen, vervelend was dat.


Denk dan toch dat hij misschien wat uit balans komt met opstappen en dat probeert te herstellen door weg te stappen, misschien eens zijn rug na laten kijken door een osteopaat of zo?

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 15:38

hoe bedoel je Avalanche, zeggenschap?

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:05

Juriska schreef:
hoe bedoel je Avalanche, zeggenschap?

Alsof JIJ je paard dus niets kan leren. O.a. door de zin: “ Mijn vorige paard stond niet stil bij het opstijgen, heel vervelend was dat.”

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 16:12

Ineke2 schreef:
Juriska schreef:
hoe bedoel je Avalanche, zeggenschap?

Alsof JIJ je paard dus niets kan leren. O.a. door de zin: “ Mijn vorige paard stond niet stil bij het opstijgen, heel vervelend was dat.”


Nou met mijn vorige paard ben ik 30 jaar heeeel gelukkig geweest. Je moet het zien dat we veel weiland hebben, en vooral recreatief met het paard om gaan. Af en toe ging ik rijden. Ja ik had het stil staan misschien beter aan moeten leren, het is nu eenmaal toen zo gegaan. En daarom wil ik dit paard hierin graag corrigeren. Tijd voor les ook :)

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:16

Misschien in de hoek opstappen? Dan is het na het opstappen de je 'm even stuurt welke kant ie oploopt. Moet ie nadenken voordat ie denkt we gaan alvast. Dat kan namelijk ook een reden zijn, kan ongemak zijn, hoeft niet. Kan uitproberen zijn, kan "pro actief" /uit enthousiasme zijn.

Ook zou ik wel het krukje gaan leren en dan kun je ook best eerst je rondje door ze bak lopen.

Ow en misschien eens van de rechterkant opstappen, kijken hoe je paard dan reageert?

Zelf zou ik juist de teugels lang houden/laten als je dit altijd deed. Dit kan juist ook een teken van vertrekken zijn, of toch wat spanning geven.

Wat doe je als hij weg is gestapt tijdens het opstappen? Denk je dan, okey ik zit. Of zet je 'm eerst nog even stil? Ik zou 'm zeker stil zetten en eigenlijk weer het opstijgen opnieuw doen en dan bij wel stilstaan eerst uitgebreid belonen en dan wegstappen.

Heel goed dat je 't stilstaan er wel in wil houden.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 16:17

midgie schreef:
Als je paard niet wil stilstaan met opstappen kunnen het maar 2 dingen zijn, of hij heeft het niet geleerd of er is een ander probleem, zadel , lichamelijk ergens last.
Je zegt dat hij het bij de vorige ruiter niet deed dus zou ik zoeken naar het andere.
Zelf leer ik mijn paarden naar de opstap komen zodat ik kan opstappen , pak ook nooit de teugel op , want dan komt het paard juist tegen die druk in zeker met bit, dus leer je paard stilstaan met lange teugel en ook niet gelijk weglopen als je de teugel oppakt want vaak gaat het daar ook mis, dus dat kan ook nog de rede zijn, dat jij gaat zitten de teugel stakker neemt en weg stapt, dan heb jijzelf geleerd tegen de druk wegstappen, terwijl je een paard niet rijd met het hoofd toch maar met de zit , dus miss even opnieuw stap voor stap het paard het aanleren en uitleggen hoe jij het graag wil, of even alles checken , zoals zadel, rugpijn enz enz.
!

goed dat je daar zo consequent in bent. Die van mij heeft het dus wel geleerd. Het kan ook zijn omdat ik DENK dat hij zou kunnen gaan lopen, het ook gebeurt (ja daar geloof ik in) Dat heb ik eerder gehad, als ik in draf in mijn hoofd met de galop bezig bent, springt hij aan. Terwijl ik de hulp nog niet gegeven heb. Maar goed, ik ben meer een recreatieruiter, dus de stappen die ik maak gaan wat minder snel dan iemand die 5x in de week aan het rijden is.

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:20

Maar daar zit wel wat in hoor. En het listige is dat de "niet" niet meetelt. Dus als je denkt: "als hij maar niet gaat lopen" zend je eigenlijk uit: "als hij maar gaat lopen".

Je zou het vrij eenvoudig kunnen testen door de volgende keer dat je opstapt te denken: "wat fijn dat hij stilstaat met opstijgen".

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 16:22

flavlip schreef:
Misschien in de hoek opstappen?


bedoel je tegen de bakrand? De rijbak is niet omheind en daaromheen ligt weiland. Ik zou 'm wel met de neus tegen de schuur kunnen zetten, zoiets.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 16:24

Koper schreef:
Maar daar zit wel wat in hoor. En het listige is dat de "niet" niet meetelt. Dus als je denkt: "als hij maar niet gaat lopen" zend je eigenlijk uit: "als hij maar gaat lopen".

Je zou het vrij eenvoudig kunnen testen door de volgende keer dat je opstapt te denken: "wat fijn dat hij stilstaat met opstijgen".

dag koper, ja jij snapt wat ik voel. Ook paarden maken deel uit van ons Universum. Dat is net zoiets als ik langs de weg rijd, er komt een auto aan, en ik denk: niet schrikken, please..... wat gebeurt er dan, je raadt het al.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 16:28

flavlip schreef:
Wat doe je als hij weg is gestapt tijdens het opstappen? Denk je dan, okey ik zit. Of zet je 'm eerst nog even stil? Ik zou 'm zeker stil zetten en eigenlijk weer het opstijgen opnieuw doen en dan bij wel stilstaan eerst uitgebreid belonen en dan wegstappen.

Heel goed dat je 't stilstaan er wel in wil houden.

als hij tijdens het opstappen gaat lopen, dan zet ik hem direct weer stil zodra ik enigszins in het zadel zit. Ik zeg dan hallllt. Dan gaat hij weer netjes stil staan en blijft stil staan totdat ik geïnstalleerd ben. Het is net dat ene opstapmoment. Ook vooraf met het rondje stappen ernaast, aansingelen en beugels op maat maken geen enkele spanning of onrust.

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:28

Juriska schreef:
Koper schreef:
Maar daar zit wel wat in hoor. En het listige is dat de "niet" niet meetelt. Dus als je denkt: "als hij maar niet gaat lopen" zend je eigenlijk uit: "als hij maar gaat lopen".

Je zou het vrij eenvoudig kunnen testen door de volgende keer dat je opstapt te denken: "wat fijn dat hij stilstaat met opstijgen".

dag koper, ja jij snapt wat ik voel. Ook paarden maken deel uit van ons Universum. Dat is net zoiets als ik langs de weg rijd, er komt een auto aan, en ik denk: niet schrikken, please..... wat gebeurt er dan, je raadt het al.

Het is heel goed dat je je ervan bewust bent. Op zo'n moment kun je dan bij voorbeeld denken: "mijn dappere paard is gewend aan auto's. Ik vertrouw hem en hij mij". Iets in die geest :)