Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29854
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:34

Maar als het paard ongemak ervaart bij dat opstappen kun je de hele law off attraction er op loslaten maar dat werkt dan niet.

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:42

Dat is uiteraard helemaal waar. Waar ik op reageerde is dat TS kan veranderen wat ze uitstraalt.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 16:43

DuoPenotti schreef:
Maar als het paard ongemak ervaart bij dat opstappen kun je de hele law off attraction er op loslaten maar dat werkt dan niet.

Paard is gezond, super ontspannen, zadel past goed etc. Het kan wel zijn dat mijn gewicht aan een kant van zijn lijf toch minder comfortabel begint te worden. Ik denk zelf dat hij "ontdekt" heeft dat ie alvast kan gaan lopen, terwijl ik nog niet bij machte ben om hem stil te laten staan.

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:46

Juriska schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar als het paard ongemak ervaart bij dat opstappen kun je de hele law off attraction er op loslaten maar dat werkt dan niet.

Paard is gezond, super ontspannen, zadel past goed etc. Het kan wel zijn dat mijn gewicht aan een kant van zijn lijf toch minder comfortabel begint te worden. Ik denk zelf dat hij "ontdekt" heeft dat ie alvast kan gaan lopen, terwijl ik nog niet bij machte ben om hem stil te laten staan.

Zit je er wel eens zonder zadel op? Bij mijn paard kon je het namelijk heel goed voelen. De rechterkant van zijn rug/lijf voelde heel anders aan dan de linker. Rechts had hij pijn.

DuoPenotti

Berichten: 29854
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:47

Koper schreef:
Dat is uiteraard helemaal waar. Waar ik op reageerde is dat TS kan veranderen wat ze uitstraalt.

Uiteraard.
Maar dat bijvoorbeeld met die galop. Vaak als wij mensen denken doen we ook al een beetje.
Dus knijpen bijvoorbeeld toch al een ietsie pietsje met het buiten been.
Paarden zijn uiteraard veel gevoeliger voor lichaamstaal en hup de galop is al een feit :D

Dat kan met het stil staan natuurlijk ook.
Hij zal toch wel weer aanlopen.in gedachte zie je dat, zend ook die gedachte uit. Met al bijbehorende lichaamstaal.

Maar werkelijk ongemak mag zeker niet uitgesloten worden.
Dat kan van een zadel zijn dat niet meer fijn ligt.
Tenen die per ongeluk in de buik drukken bij het omhoog komen. Het per ongeluk te hard neer komen.
Dus alles wel even onder de loep nemen.

Soms helpt filmen ook om te zien waar het zit.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 16:48

Koper schreef:
Dat is uiteraard helemaal waar. Waar ik op reageerde is dat TS kan veranderen wat ze uitstraalt.

mooi gezegd! Zo durfde ik in het begin niet bij mij de straat uit te rijden, langs andere paarden op etc. Ik ging op weg en dan hoor ik mijn man zeggen: "val er maar niet vanaf" tja dat zijn dingen daar moet je niet aan denken. Dus laatst gewoon gereden, de straat uit, langs de paarden, zitten in het zadel, handen laag, relaxed. En het LUKTE omdat ik het zelf graag WIL

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:56

Juriska schreef:
Koper schreef:
Dat is uiteraard helemaal waar. Waar ik op reageerde is dat TS kan veranderen wat ze uitstraalt.

mooi gezegd! Zo durfde ik in het begin niet bij mij de straat uit te rijden, langs andere paarden op etc. Ik ging op weg en dan hoor ik mijn man zeggen: "val er maar niet vanaf" tja dat zijn dingen daar moet je niet aan denken. Dus laatst gewoon gereden, de straat uit, langs de paarden, zitten in het zadel, handen laag, relaxed. En het LUKTE omdat ik het zelf graag WIL

+:)+

DuoPenotti schreef:
Koper schreef:
Dat is uiteraard helemaal waar. Waar ik op reageerde is dat TS kan veranderen wat ze uitstraalt.

Uiteraard.
Maar dat bijvoorbeeld met die galop. Vaak als wij mensen denken doen we ook al een beetje.
Dus knijpen bijvoorbeeld toch al een ietsie pietsje met het buiten been.
Paarden zijn uiteraard veel gevoeliger voor lichaamstaal en hup de galop is al een feit :D

Klopt hoor. Zo had mijn IJslander best wel talent voor tölt maar zat ik hem in de weg. Totdat mijn instructrice vroeg of ik wel in het juiste ritme dacht. Takketakketakketakke. Gewoon alleen denken aan hoe tölt voelt en klinkt. En voila. Een heel stuk tölt.

Zelfde met bochten als je in de bak rijdt en je paard in de bochten wat moeite heeft met de balans. Wanneer je paard draaft ademt het mee in het ritme van de draf. Net zoals je zelf ook doet wanneer je hardloopt (ren ren adem in ren ren adem uit). Als je paard in de wendingen rommelig wordt, bij voorbeeld lateraal of galopperig, kun je je paard ondersteunen door in het drafritme met hem of haar mee te ademen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-05-23 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:57

Wat ik dan zou doen Juriska is het volgende:

1. sterk visualiseren dat je paard netjes stilstaat bij het opstappen, je ziet het voor je, je voelt het

2. je rondje ernaast lopen en checken of alles goed zit

3. krukje erbij, je stijgbeugel niet verlengen

4. opstappen en terwijl je opstapt hou je hem gewoon tegen.

5. Niet gaan zitten voor hij stilstaat, maak er inderdaad maar werk van :) heerlijk, samen met je paard aan een probleem werken. Geeft soms meer voldoening dan je vaste rondje rijden.

6. Ik ben pro belonen. Dus als je eenmaal zit en hij staat, beloon hem! Met je stem, een aai door de manen, een schouderklopje, of een snoepje, wat je maar wil.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:00

En je spreekt van les, dat is helemaal mooi natuurlijk +:)+

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 17:08

Beemsterkaas schreef:
Wat ik dan zou doen Juriska is het volgende:


5. Niet gaan zitten voor hij stilstaat, maak er inderdaad maar werk van :) heerlijk, samen met je paard aan een probleem werken. Geeft soms meer voldoening dan je vaste rondje rijden.


hij gaat lopen op het moment dat ik mijn rechterbeen over zijn rug zwaai. Dan kan ik toch niet meer terug, bedoel je terug af stijgen? Of gewoon nog een keer proberen?

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:12

Juriska schreef:
Beemsterkaas schreef:
Wat ik dan zou doen Juriska is het volgende:


5. Niet gaan zitten voor hij stilstaat, maak er inderdaad maar werk van :) heerlijk, samen met je paard aan een probleem werken. Geeft soms meer voldoening dan je vaste rondje rijden.


hij gaat lopen op het moment dat ik mijn rechterbeen over zijn rug zwaai. Dan kan ik toch niet meer terug, bedoel je terug af stijgen? Of gewoon nog een keer proberen?

En wat doe jij op zo'n moment? Heb jij ergens in je lijf of hoofd spanning? Als ik een paard was en er zou iemand opstijgen en diegene denkt: "nu gauw m'n been er overheen voordat ze wegloopt" zou ik ook aan de wandel gaan.

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:19

Juriska schreef:
hoe bedoel je Avalanche, zeggenschap?

Je vorige paard loopt weg met opstappen.
Juriska schreef:
Mijn vorige paard stond niet stil bij het opstijgen, vervelend was dat.

Je zegt dat je het vervelend vindt, maar ik lees geen enkele actie van jou uit.

Juriska schreef:
Ik vond het juist zo bijzonder dat dit hem was geleerd.

En hier weer. Het is heel passief. Het overkomt je, je reageert, maar er komt geen initiatief.
Ineke2 schreef:
Alsof JIJ je paard dus niets kan leren. O.a. door de zin: “ Mijn vorige paard stond niet stil bij het opstijgen, heel vervelend was dat.”

Dit idd.

Koper schreef:
Dat is uiteraard helemaal waar. Waar ik op reageerde is dat TS kan veranderen wat ze uitstraalt.

Ik heb hier niet zoveel mee. Dat zou zo werken als een paard geen lijf van zichzelf had of een eigen wil of eigen persoonlijkheid. Maar het paard heeft dat wel. En je paard heeft een hele tijd braaf stilgestaan, maar doet dat nu niet meer. Daar is dus een reden voor, en imo is het dan jouw taak om uit te vinden waarom hij doet wat hij doet, en de oorzaak ervan weg te nemen.

De stap daarop is idd les nemen, je paard leren zich te parkeren naast een krukje, en op zo'n manier leren opstijgen dat je niet aan je paard hangt.


DuoPenotti schreef:
Koper schreef:
Dat is uiteraard helemaal waar. Waar ik op reageerde is dat TS kan veranderen wat ze uitstraalt.

Uiteraard.
Maar dat bijvoorbeeld met die galop. Vaak als wij mensen denken doen we ook al een beetje.
Dus knijpen bijvoorbeeld toch al een ietsie pietsje met het buiten been.
Paarden zijn uiteraard veel gevoeliger voor lichaamstaal en hup de galop is al een feit :D

Dat kan met het stil staan natuurlijk ook.
Hij zal toch wel weer aanlopen.in gedachte zie je dat, zend ook die gedachte uit. Met al bijbehorende lichaamstaal.

Maar werkelijk ongemak mag zeker niet uitgesloten worden.
Dat kan van een zadel zijn dat niet meer fijn ligt.
Tenen die per ongeluk in de buik drukken bij het omhoog komen. Het per ongeluk te hard neer komen.
Dus alles wel even onder de loep nemen.

Soms helpt filmen ook om te zien waar het zit.

Dit idd. Veel mensen zijn zich niet heel bewust van wat ze uitzenden qua lichaamstaal, of van hun lichaamsgebruik. Ik gaf pasgeleden iemand les die dacht dat ze netjes aan de binnenkant van de bocht zat, maar in werkelijkheid knikte ze in in haar binnenheup en zette ze dus het gewicht op de buitenkant. En toen wilde het paard de bocht niet om.

Maar er zijn hier meer dingen: paard staat eerst stil, nu niet meer. De kans dat dat wijst op ongemak is vrij groot, want een paard gaat niet ineens heel anders reageren dan hij voor die tijd deed, tenzij daar een reden voor is. Dus imo wijs om dat te onderzoeken, en in eerste instantie bij de DA. Geen osteopaat, want in geval van KS kun je daar echt veel kwaad mee doen. Als dat opgelost is, zoek uit waar de klachten vandaan komen.

Training met opstappen is de laatste stap hier, en niet de eerste.

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:48

Avalanche schreef:
Koper schreef:
Dat is uiteraard helemaal waar. Waar ik op reageerde is dat TS kan veranderen wat ze uitstraalt.

Ik heb hier niet zoveel mee. Dat zou zo werken als een paard geen lijf van zichzelf had of een eigen wil of eigen persoonlijkheid. Maar het paard heeft dat wel.

En juist doordát het paard een stoffelijk lichaam heeft pakt het makkelijk op wat de ruiter, die ook aanwezig is, uitzendt.

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:54

Ja, maar dan moet die ruiter zich wel bewust zijn daarvan, en wat DP zegt: nog meer van het lichaamsgebruik.
Plus dat geen enkele uitstraling iets verandert aan fysiek ongemak of pijn.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 22:33

weet iemand een enthousiaste instructeur die aan huis komt, basislessen paardrijden dressuur kan geven, 1 op 1, goede bak aanwezig, paard is netjes beleerd, KWPN-er 11 jaar, doel is steeds een stukje verder komen, geen wedstrijdambities e.d. Momenteel zit ik op B, wellicht richting L niveau. Regio Arnhem - Nijmegen - Doetinchem. Alvast bedankt!

snorkel1986

Berichten: 3032
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 23:04

Qua opstijgen zou zeggen film het een paar x wat doet je "standbeen" tijdens / net voor dat paard beweegt.. geziennjij zegt pas met de zwaai over heen..

paars

Berichten: 5600
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 00:49

Als je op jouw manier opstapt, dan gaat het vaak van hups hups op je rechterbeen met je linkervoet in de beugel, linkerhand op de voorkant van het zadel en rechterhand op de lepel. Dan flink afzetten met rechts en dan komt je volle gewicht op links waarbij de boom van je zadel tegen de schoft gaat duwen naar links. Vervolgens zwaait je rechterbeen omhoog over de rug en verplaatst je gewicht snel van links naar rechts en de druk op de schoft neemt af. Niet heel gek dat je paard dan uit balans raakt en gaat bewegen. Om jou gewicht goed te kunnen dragen zet je paard zijn massa eronder. Jij beweegt dus dat is best lastig voor je paard. Leg jij maar eens een stapel boeken op je hoofd. Die bewegen niet en is al lastig.

Ik heb het mijn paard toen ik hem zadelmak maakte aangeleerd vanaf het krukje met een los teugeltje; als hij te vroeg ging lopen gewoon meteen er weer af gegaan, dan met neutrale energie een krap rondje om het krukje laten lopen om hem weer in te parkeren en dan weer opnieuw erop. Geloof dat ik dat de eerste keer 7 x heb moeten herhalen. En toen het lukte de hemel in geprezen en na een klein rondje stappen was het klaar voor die dag. Dag 2 mss 4 x móeten herhalen sindsdien was het duidelijk. Geen gepraat of gedoe, gewoon eraf, rust bewaren, rondje draaien en overnieuw.

Hoop dat je iemand vindt die je er mee kan helpen!

Change3x

Berichten: 6586
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 07:44

TS, het valt me op dat je (onbewust) niet reageert op de reacties over het krukje. Waarom ga je daar niet mee opstappen? Dat is voor het welzijn van je paard áltijd beter.

Verder zou je je paard als hij niet stil staat tijdens het opstijgen met zijn neus tegen iets aan kunnen parkeren, zodat hij niet vooruit kan lopen.

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 07:47

Tja, als het paard weg wil zal hij toch wel weg gaan. Is het niet naar voren dan naar opzij of, als dat ook niet kan, naar achteren of omhoog ofzo. Het is nog altijd een vluchtdier, en beperken in bewegingsruimte = stress.

Dus dat van tegen een hek of muur zetten zou ik niet doen. Gewoon op de plek waar je normaal opstijgt, en dan wanneer jezelf en het paard geen spanning hebben met een krukje erop.

Het opstijgen filmen vind ik een goed idee!

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:08

met een plof in je zadel landen kan al erg balans verstorend zijn voor een paard, mogelijk zijn er nu problemen die er maanden geleden niet waren??

Opstappen met een lange beugel maakt vaak dat je in het zadel ploft,
terwijl je eerst - als je goed gaat zitten - ook je buitenbeugel aan moet doen en dan rustig gaat zitten.

Elisa2

Berichten: 37453
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:44

Naast alle goede tips die al gegeven worden.

Lezend in het topic lees ik dat TS zwaarder is dan andere ruiters (no offence) en zonder krukje op stapt. Ik vermoed ook dat het paard dit niet als prettig ervaart en is gaan lopen om hier onder uit te komen. Hoeven helemaal geen ernstige dingen aan ten grondslag te liggen maar prettig is anders voor het dier.

Ik zou zeker zorgen voor goede instructie, en dan echt opstappen met krukje in de hoek waar paard met hoofd naar de muur geparkeerd staat. En rug even laten checken voor de zekerheid.

Ineke2

Berichten: 33163
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:48

mce schreef:
Opstappen met een lange beugel maakt vaak dat je in het zadel ploft,
terwijl je eerst - als je goed gaat zitten - ook je buitenbeugel aan moet doen en dan rustig gaat zitten.

Dat hoeft niet om zachtjes te gaan zitten. Om te voorkomen dat je met een plof gaat zitten is je linkerbeugel langer maken om maar vanaf de grond op te kunnen stijgen geen goed idee. Dat ben ik wel met je eens. Sowieso al omdat je dan nóg langer onderweg bent om jezelf letterlijk naar boven te hijsen. Moet je je voorstellen dat je 4x je gewicht zwaar bent voor je paard op dat moment qua belasting! En je bent eenmaal boven zo uit balans dat je met een plof neerkomt. Als je zorgt dat je voldoende balans hebt boven je paard kun je zachtjes gaan zitten zonder eerst je andere beugel te moeten zoeken.

Mocht je perse zonder kruk op willen stijgen, dan is zorgen dat je voldoende lenig wordt om je voet in de beugel krijgen zonder je beugelriem te verlengen een eerste vereiste. Uiteraard train je leniger worden zonder je paard!

Daarnaast wanneer je afzet moet je zo snel mogelijk je gewicht recht boven je paard hebben. Het filmpje dat eerder gepost is laat heel duidelijk zien hoe het zou moeten en wat dus het minst storend is voor je paard.

SjonnieZ

Berichten: 2368
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:34

Ineke2 schreef:
mce schreef:
Opstappen met een lange beugel maakt vaak dat je in het zadel ploft,
terwijl je eerst - als je goed gaat zitten - ook je buitenbeugel aan moet doen en dan rustig gaat zitten.

Dat hoeft niet om zachtjes te gaan zitten. Om te voorkomen dat je met een plof gaat zitten is je linkerbeugel langer maken om maar vanaf de grond op te kunnen stijgen geen goed idee. Dat ben ik wel met je eens. Sowieso al omdat je dan nóg langer onderweg bent om jezelf letterlijk naar boven te hijsen. Moet je je voorstellen dat je 4x je gewicht zwaar bent voor je paard op dat moment qua belasting! En je bent eenmaal boven zo uit balans dat je met een plof neerkomt. Als je zorgt dat je voldoende balans hebt boven je paard kun je zachtjes gaan zitten zonder eerst je andere beugel te moeten zoeken.

Mocht je perse zonder kruk op willen stijgen, dan is zorgen dat je voldoende lenig wordt om je voet in de beugel krijgen zonder je beugelriem te verlengen een eerste vereiste. Uiteraard train je leniger worden zonder je paard!

Daarnaast wanneer je afzet moet je zo snel mogelijk je gewicht recht boven je paard hebben. Het filmpje dat eerder gepost is laat heel duidelijk zien hoe het zou moeten en wat dus het minst storend is voor je paard.



Hier ben ik het ten deel mee eens.

Als je klein bent (of het paard heel groot) is een beugel langer maken soms de enige optie.
Voorwaarde is wel dat je:
1) het zadel fatsoenlijk bovenop kan vastpakken./je hand bovenop het zadel of de schoft kunt leggen. Anders ben je gewoon te klein.
2) de verhouding tussen het langer maken en jouw eigen beugel lengte maat niet te groot is.

Met voldoende leningheid kom je er dan snel en vanuit jouw beenkracht op het paard. Dit heeft ook niks met het gewicht van de ruiter te maken. Ben altijd wat zwaarder geweest (en klein) maar dit lukte vroeger prima.

Heb je jouw armen erbij nodig om jezelf deels omhoog te hijsen, ben je fout bezig want juist dan verhoog je de belasting op het paard Ongeacht jouw eigen gewicht.

Als je vanuit been kracht opstapt kun je ook zodra je “boven bent/naast het zadel/ 1 been half over het zadel” op ieder moment stoppen met opstappen en heb je dus tijd om een vertrekkend paard te corrigeren.

En als je vanuit beenkracht werkt, plof je ook niet maar blijft de beweging gecontroleerd.

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:45

Yep, mijn paard is te groot :')

Eens verder, met de notitie erbij dat zonder krukje opstappen me een zwaardere belasting lijkt voor het paard, ongeacht of je het op de goede manier doet. Ik kan het nog steeds, maar ik geef de voorkeur aan een krukje, en met mijn eigen kom ik er zonder krukje simpelweg niet op, omdat ik de hand niet op de schoft kan leggen. Hij is veel te groot :D

Ineke2

Berichten: 33163
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:53

SjonnieZ schreef:
Als je klein bent (of het paard heel groot) is een beugel langer maken soms de enige optie.

Nee hoor, daar hebben nou krukjes voor. :)

Ik heb gemerkt dat het krukje wat wij op stal hebben net te laag is voor mij in combinatie met mijn paard( ligt aan mij, zelf oefenen om leniger te worden is voor mij niet echt een optie. Ik kan oefenen tot ik een ons weeg, gaat gewoon niet lukken, soms moet je dingen accepteren ).

Anyway, ik heb een hoger krukje besteld :)