Pony wordt heet tegen einde les

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 09:00

Hi allemaal,

Sinds een maandje hebben wij een nieuwe pony. In eerste intantie voor onze tienjarige dochter maar zelf rijdt ik haar ook totdat ze gewend is aan haar nieuwe omgeving. Wij hebben twee keer proefgereden toen we gingen kijken en alles leek in kannen en kruiken. Nu staat zij bijna een maandje bij ons en het gaat in principe prima. Het is een pony van 6 jaar en ze loopt hartstikke netjes bij mijn dochter. Ze is heel voorwaarts en wil graag werken, die zie je ook als je haar aan het werk zet. Nu ben ik er zelf al twee keer afgevallen omdat ze ongecontroleerd begint te bokken in het laatste kwartier van de les. Ze gaat dan heel hard lopen en begint met haar hoofd te schudden waarna ik het stuur twee keer ben kwijtgeraakt en ze begon te bokken. Alles daarvoor gaat eigenlijk heel goed. Het lijkt een soort protest, alsof ze er dan klaar mee is. Mijn instructrice geeft aan dat ze het vreemd vindt aangezien de meesten dat aan het begin van de les doen omdat ze dan nog fris zijn, maar zij juist tegen het einde van de les. Ze zweet dan ook als een malle, het druipt er vanaf en het dekje is ook helemaal doorweekt (ze heeft nog een redelijke dikke vacht).
Ze heeft een nieuw zadel door een professioneel zadelpasser aangemeten. Maandag gaat zij voor het eerst naar de osteopaat.
Ik heb al zitten Googlen maar kan niets vinden over paarden die juist na de training zo heet worden, meestal ervoor of tussendoor.
Mijn dochter traint niet zo hard, dus daar blijft ze eigenlijk redelijk koeltjes onder, daar ben ik blij om. Maar er zal een moment komen dat ze ook wat pittiger gaat rijden en dan wil ik wel dat ze haar onder controle kan houden.

Ik hoop dat het nieuwigheid is, en dat ze gewoon nog moet wennen bij ons op stal. Ze is voordat ze bij ons kwam niet veel meer gereden omdat ze daarvoor minder tijd hadden, wij hebben dat langzaam opgebouwd. Ze heeft nog een dikke vacht van in de winter overdag buitenstaan, bij ons staat ze binnen.

Zelf dacht ik misschien 3 kwartier te rijden in de les en dan te stoppen en dat met der tijd op te bouwen naar steeds 5 minuten langer totdat ik een vol uur mee kan rijden in de les. Dus tijdelijk na 45 minuten stoppen om zo succeservaring te laten opdoen en niet iedere keer met een rotgevoel haar na de les naar stal terug te brengen. Dat is voor ons beiden fijner. Geen idee of dat de remedie is... Mocht dit aanhouden dan zou ik graag een professional inschakelen om eens te komen observeren.

Herkent iemand dit gedrag?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:02

hoeveel heeft de pony hiervoor gedaan aan rijden?

En ik lees net een maand bij jullie, lessen, met meer mensen rijden? Gaan jullie niet te snel en te veel voor de pony? Langzaam opbouwen en in een maand naar een vol uur les gaat bij mij niet samen eigenlijk :n

Pijn of ongemak kan dit gedrag ook veroorzaken
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-05-23 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:03

Ik denk dat het rijden dan te lang is en dat ze gewoon simpelweg moe is.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:06

Ik ken er juist heel veel die heet worden na het losrijden en dus pas later in de training tot einde van de training en dat is juist wat veel mensen willen. Losrijden is ze weer aan de hulpen zetten en los en soepel maken, daarna zijn ze warm en heel scherp op de hulpen. Precies wat veel mensen oozoeken. Dat is ook iets compleet anders als fris.

Maar dit klinkt meer als een pony die in protest komt, omdat ze het te zwaar vindt om een uur te trainen. Dat is ook erg lang en als ze bij vorige eigenaren niet zo lang en intensief gereden werd is het nogal een grote overgang. Misschien verzuurt ze wel en krijgt ze last van haar lijf. Dan vind ik het echt heel logisch dat ze in protest komt.

Ik zou dus inderdaad minder lang rijden en wat meer rustmomenten pakken tussendoor. Een uur rijden is nergens voor nodig en al helemaal niet als ze het zo goed doet en zo zeiknat is.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:06

Het klinkt alsof ze overprikkeld raakt en er idd genoeg van heeft.
Kan mentaal zijn, dat haar koppie vol zit. Maar ook fysiek, dat ze haar spieren gaat voelen.
Of beide..
In elk geval een duidelijk signaal dat je het rustig aan moet opbouwen en haar zo succeservaringen moet laten opdoen. Anders heb je straks een pony die dit aan het begin van de les al gaat doen.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:10

Je schrijft dat ze een dikke wintervacht heeft omdat ze op de vorige plek overdag buiten stond, maar bij jullie binnen (overdag?). Wanneer staat ze dan buiten?

Verder eens met Karuna en de rest. Een maand is heel erg kort voor een paard. Zowel om te wennen, als om van geen arbeid op te bouwen naar een uur les.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:10

Ja hier herken ik het gedrag.
Het is vaak vermoeidheid, je gaat echt te hard.
Ik zou haar niet eens 45 min aan het werk zetten. Begin maar eens met een half uur en niet keihard aan het werk. Ga eerst maar eens rustig aan elkaar wennen

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 09:10

karuna schreef:
hoeveel heeft de pony hiervoor gedaan aan rijden?

En ik lees net een maand bij jullie, lessen, met meer mensen rijden? Gaan jullie niet te snel en te veel voor de pony? Langzaam opbouwen en in een maand naar een vol uur les gaat bij mij niet samen eigenlijk :n

Pijn of ongemak kan dit gedrag ook veroorzaken


Dat dacht ik dus ook, misschien gaan we ook te snel. Als ik bijvoorbeeld vrijrijd dan doen we het rustiger aan, dus meer stappen en een drafje, dan weer terug naar stappen. Galop doe ik eigenlijk al niet als het te druk is in de bak, daar bouwt ze echt van op tussen al die andere paarden, dat is ze ook nog niet gewend. Mijn dochter rijdt in een kinderles, daar doen ze het sowieso rustiger aan en ze gallopeert ook niet mee, ookal merk je dat de pony dat wel graag wil en ze daardoor ook spanning opbouwt en loperig wordt. Wat zou jij adviseren met opbouwen? Ze lijkt niet buiten adem na de les, alleen bezweet.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:11

Mij lijkt ook dat je de pony mentaal/fysiek teveel belast en dat ze zit prima aangeeft. Je zegt het eigenlijk al zelf, daar waar je dochter veel minder intensief rijd is er geen probleem. Het ligt dus echt aan de belasting. "Moet" er perse een uur gereden worden? Waarom niet een half uur of zoals je zelf zegs drie kwartier?

Ik merkte toen ik mijn paard nog in de bak trainde dat ik beter een half uur(exclusief warm rijden dus uiteindelijk ongeveer drie kwartier) flink "eraan" kon rijden en dan kon stoppen dan nodeloos rondjes blijven rijden om een uur vol te maken.

De pony is 6, ik zou eens proberen een grote stap terug te zetten en eens te kijken of ze dat waardeert.

Edit: zoals hierboven ook iemand aanhaalt schrijf je dat ze binnen staat. Komt ze helemaal niet buiten? Relaxte vrije tijd tussen andere paarden? Even niks behalve zichzelf zijn? Daar kunnen paarden ook behoorlijk van gestress raken wat zich dan niet anders kan uiten dan onder het zadel natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Equisync op 09-05-23 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 09:12

Deugenietje schreef:
Ik denk dat het rijden dan te lang is en dat ze gewoon simpelweg moe is.


Ik denk precies hetzelfde, dat ze moe wordt en daardoor nog alles eruit gooit wat erin zit maar op een negatieve manier, echt een soort protest... Verder is ze namelijk heel erg lief, ook met grondwerk. Super mensgericht.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:14

Gewoon wat meer mensen zeggen terug naar weinig. Twee keer per week een half uurslesje als je percee les wil hebben. Verder wat longeren, wandelen, band opbouwen en voorzichtig conditie kweken. Zo loop je alleen maar het risico dat het dier een hekel krijgt aan rijden/bakwerk omdat dat dan garant staat voor ongemak en misschien wel pijn.

Hoe ziet nu het dagschema eruit? Kwa buiten vrije beweging zonde mensinvloed, voedsel, beweging?
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-05-23 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 09:14

Equisync schreef:
Mij lijkt ook dat je de pony mentaal/fysiek teveel belast en dat ze zit prima aangeeft. Je zegt het eigenlijk al zelf, daar waar je dochter veel minder intensief rijd is er geen probleem. Het ligt dus echt aan de belasting. "Moet" er perse een uur gereden worden? Waarom niet een half uur of zoals je zelf zegs drie kwartier?

Ik merkte toen ik mijn paard nog in de bak trainde dat ik beter een half uur(exclusief warm rijden dus uiteindelijk ongeveer drie kwartier) flink "eraan" kon rijden en dan kon stoppen dan nodeloos rondjes blijven rijden om een uur vol te maken.

De pony is 6, ik zou eens proberen een grote stap terug te zetten en eens te kijken of ze dat waardeert.


Fijn advies, dankjewel... Ik ben ook van mening dat ik het rustiger aan moet doen. Echter is er een instructirice die vindt dat ze makkelijk aan moet kunnen, die zegt ook, "gewoon doorgaan, ze kunnen 23 uur per dag niets doen dus een uurtje werken kan best!"... Ik voel me dan zo onzeker om te stoppen terwijl ik dat eigenlijk liever wel wil. Ik zou gewoon steviger in mijn schoenen moeten staan en eerder stoppen. Het is mijn pony en ik beslis wanneer het klaar is.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:14

ik vind een uur voor een 6 jarige ook echt wel pittig hoor.
kijk een buitenritje van een uur is ook een uur,maar is meer gericht op ontspanning.
een les is toch best wel een ding denk ik, zo lang in de concentratie aan het werk moeten.
zou gewoon terug gaan in de tijd en doe een half uur.
is echt lang zat hoor.
beter ook een half uurtje een pony die het leuk vind dan dat je langer doorploeterd met tegenzin en de pony wel wat lichamelijke klachten krijgt doordat het toch wat overvraagd is.

ik zou een andere instructeur zoeken, eentje die wel mee kan denken in het welzijn van je pony

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:17

Eigenlijk lijkt het me simpel, als ze standaard na 3 kwartier begint ongewenst gedrag te vertonen, dan train je simpelweg te lang.
een 6 jarige hoeft echt geen uur vol getraind te worden. Kwartiertje losrijden, kwartiertje doortrainen en dan uitrijden en stappen is ruim voldoende.
Dikke kans dat pony té warm krijgt / spieren gaan verzuren/ moe wordt en dan gewoon rodeo geeft zodat die mag stoppen. Probeer die rodeo voor te zijn en positief af te sluiten.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 09:21

karuna schreef:
Gewoon wat meer mensen zeggen terug naar weinig. Twee keer per week een half uurslesje als je percee les wil hebben. Verder wat longeren, wandelen, band opbouwen en voorzichtig conditie kweken. Zo loop je alleen maar het risico dat het dier een hekel krijgt aan rijden/bakwerk omdat dat dan garant staat voor ongemak en misschien wel pijn.

Hoe ziet nu het dagschema eruit? Kwa buiten vrije beweging zonde mensinvloed, voedsel, beweging?


Dank je wel. Ook ik ben bang dat ze een hekel krijgt aan gereden worden als we zo doorgaan... Ik krijg zo weinig advies behalve dat ze jong is en het makkelijk aan moet kunnen...

Wat ze nu doet:

- iedere dag naar buiten, ongeveer 2 uur paddock
- losgooien, ong half uur
- om de dag stapmolen (in stap, om soepel te blijven)
- 5 keer per week uurtje in de les, waarvan 3x bij mijn dochter, kinderlesje (niet intensief maar wel een heel uur).
- 2x per week rijd ik zelf, wel intensiever (geen galop) stap/draf uurtje.
- 2 dagen per week vrij, waarbij we wandelen in de bak (grondwerk) of gaan grazen in de polder.

Ze krijgt 3x per dag 1/4 krachtvoer en 3x ruwvoer en drie handjes meuslie met lijnzaadolie.

Ik besef dat ze misschien niet veel buitenkomt en ze van een locatie komt waarbij ze wel de hele dag in de paddock stond. Graag geen verwijten, wij staan in de randstad en hebben niet de mogelijkheid om haar de hele dag in de wei te zetten. Die is er niet helaas.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 09:23

ellepel schreef:
ik vind een uur voor een 6 jarige ook echt wel pittig hoor.
kijk een buitenritje van een uur is ook een uur,maar is meer gericht op ontspanning.
een les is toch best wel een ding denk ik, zo lang in de concentratie aan het werk moeten.
zou gewoon terug gaan in de tijd en doe een half uur.
is echt lang zat hoor.
beter ook een half uurtje een pony die het leuk vind dan dat je langer doorploeterd met tegenzin en de pony wel wat lichamelijke klachten krijgt doordat het toch wat overvraagd is.

ik zou een andere instructeur zoeken, eentje die wel mee kan denken in het welzijn van je pony


Super bedankt, wat jullie allemaal zeggen was ook mijn eerste gevoel. Ik ben zo blij dat dat eigenlijk wordt bevestigd... Ik zal gewoon sterker in mijn schoenen moeten staan en zeggen, "wij rijden max een half uur, en dan gaan we eruit!"

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:23

weet niet hoe de les is opgebouwd, maar afwisseling helpt,

teveel in een les kan spanning geven, dus aan het einde stress is niet verwonderlijk, wel jammer dat de instructie daar geen oog voor heeft, en het bij de pony neerlegd,
terwijl ze zelf beter een andere opbouw van de les kan proberen geen les hoeft "standaart" te zijn,

een les leuk afsluiten wanneer iets goed gaat is veel belangrijker, voor ruiter en pony, iets goeds neem je mee,
Laatst bijgewerkt door mce op 09-05-23 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 09:25

Duhelo schreef:
Eigenlijk lijkt het me simpel, als ze standaard na 3 kwartier begint ongewenst gedrag te vertonen, dan train je simpelweg te lang.
een 6 jarige hoeft echt geen uur vol getraind te worden. Kwartiertje losrijden, kwartiertje doortrainen en dan uitrijden en stappen is ruim voldoende.
Dikke kans dat pony té warm krijgt / spieren gaan verzuren/ moe wordt en dan gewoon rodeo geeft zodat die mag stoppen. Probeer die rodeo voor te zijn en positief af te sluiten.


Precies dat, afsluiten zolang het nog leuk is voor ons allemaal... Ik wil een pony die het gevoel heeft dat we een team zijn (ook al moet dan nog groeien).

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 09:28

Jokonootje schreef:
Ja hier herken ik het gedrag.
Het is vaak vermoeidheid, je gaat echt te hard.
Ik zou haar niet eens 45 min aan het werk zetten. Begin maar eens met een half uur en niet keihard aan het werk. Ga eerst maar eens rustig aan elkaar wennen


Fijn dat ik iemand zie ik dit herkent... ben ook zo blij dat mijn gevoel klopt als ik jullie reacties allemaal lees... Het is teveel voor het dier... Ik hoop dat de osteopaat ook iets kan vertellen over haar fysieke/mentale toestand.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 09:29

callippo schreef:
Je schrijft dat ze een dikke wintervacht heeft omdat ze op de vorige plek overdag buiten stond, maar bij jullie binnen (overdag?). Wanneer staat ze dan buiten?

Verder eens met Karuna en de rest. Een maand is heel erg kort voor een paard. Zowel om te wennen, als om van geen arbeid op te bouwen naar een uur les.


- iedere dag naar buiten, ongeveer 2 uur paddock
- losgooien, ong half uur
- om de dag stapmolen (in stap, om soepel te blijven)

Als wij in de middag komen gaan we nog altijd met haar wandelen en grondwerk doen of rijden...

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:32

Denk idd dat ze te weinig buiten komt en te veel moet doen, ze is nog jong, ik zou terug gaan naar bv 3 x per week rijden en ook niet te lang. ga daarnaast wandelen ofzo met haar. Zou ook haar krachtvoer terug brengen naar smorgens en savonds max een handje, nergens voor nodig...ruwvoer is het belangrijkste.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:36

Ik vind dat een erg pittig schema voor een 6-jarige, en vooral in combinatie met zo weinig beweging in vrijheid buiten. Terug naar minder keer rijden in de week (maximaal 3-4 keer), in combinatie met korter rijden lijkt me een goede eerste stap. Je kunt dan altijd weer langzaam opbouwen naar meer en langer, pony lijkt het prima aan te kunnen geven wanneer het emmertje over loopt.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:37

Het is jouw pony, en jouw geld die de les betaald, dus je hebt alle recht om te zeggen, ik stop na een half uur/drie kwartier. Ik denk dat het een groepsles is?

Spreek met je juf dat je gewoon mee doet en op het halve uur (of 40 minuten) gaat uitstappen en daarna de bak verlaat.

Klinkt alsof de emmer van je pony vol is voor het uur om is. Net zoals bij kinderen is concentratie (en conditie) iets dat moet groeien en opbouwen. De week van je pony is behoorlijk intensief, ik weet niet of ze ook uit dit ritme komt, maar het klinkt allemaal te veel te lang en te veel prikkels.

Daarnaast is de tijd dat ze paard kan zijn ook veel te weinig, vrije beweging met vriendje om geestelijk gezond te blijven is essentieel, en dat krijgen ze niet met 20-21 uur op stal. Snap volledig dat het lastig is, mijn paard heeft vroeger ook op een stal gestaan met weinig vrije beweging, maar houdt je ogen en oren open voor iets beters, want het is er echt, ook in de randstad.

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:38

pmwdh schreef:
Wat ze nu doet:

- iedere dag naar buiten, ongeveer 2 uur paddock
- losgooien, ong half uur

Ik besef dat ze misschien niet veel buitenkomt en ze van een locatie komt waarbij ze wel de hele dag in de paddock stond. Graag geen verwijten, wij staan in de randstad en hebben niet de mogelijkheid om haar de hele dag in de wei te zetten. Die is er niet helaas.


Ik snap dat het moeilijk is om haar lang naar buiten te doen op een dag. Maar ze heeft dus max 2,5 uur per dag vrije beweging en wordt ongeveer 1 uur per dag gereden. Dan staat ze dus meer dan 20 uur op een dag stil in haar stal. Is het dan niet logisch dat er frustratie uitkomt onder het zadel? Nogmaals ik snap dat het lastig is om haar veel naar buiten te doen maar ik denk wel dat je er dan wel gevolgen van gaat merken.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:40

Oh my


Het beestje wordt overvraagd, de stal is ouderwets, de lesgever is nog ouderwetser met haar uitspraken.

Ga alsjeblieft op zoek naar een stalling waar het dier op zijn minst 6 uur buiten staat, liefst nog langer en waar hij of zij met vriendjes staat.

Als je niet kunt voldoen in het basisonderhoud van je paard dan moet je geen paard nemen.


Beestje nog maar een maand in jouw bezit. Andere stalling waar hij 0,0 vrije beweging heeft (je lesgeefster liegt dat ze barst met haar 23 uur mag hij zelf bepalen. Ja hij kan zelf bepalen welke muur hij aankijkt!!) terwijl hij dat wel gewend is.
Andere ruiters, 5 dagen les, verplicht lopen.

Beestje is nog veel te braaf imo.
Stop de les op 30/45 minuten en zoek per direct een andere stal. Dit soort stallen zouden verboden moeten worden
Alles voor de mens, maar niks voor het dier.