Pony wordt heet tegen einde les

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:59

Babootje schreef:
pmwdh schreef:
ik begrijp niet zo goed waarom het onderwerp moet veranderen naar een andere locatie... Daar gaat heel mijn vraag niet over... Jammer dit, vooral als je je al zo k*t voelt... Als ik sommige reacties lees moet ik mijn pony lekker te koop zetten en hopen dat ze lekker ergens in het Zuiden van het land op een wei kan staan...
Nogmaals, ik ben niet boos of geirriteerd, ik wil gewoon antwoord op mijn eerste vraag, ongeacht waar ze staat. Anders had ik wel een topic gestart met de vraag of ik er goed aan doe om op een stal te staan waar geen weidegang is en ze meerendeels in de stal staat...


Ik zie dat je kennis hebt gemaakt met de 24/7 buitenpolitie :+

Als je paard meer keren per dag uit zn box kan in de paddock en je geeft daarnaast nog genoeg beweging dan is er volgens mij niks aan het handje. Wel is het nodig als je paard een groot deel van zijn tijd op stal doorbrengt dat de stal licht is groot genoeg en de luchtkwaliteit goed is. Een buitenluik is dan altijd erg fijn.
ik vind het ook nodig dat de stal een contactluik heeft zodat ze onderling wat contact kunnen hebben.

Wij hebben ook stalpaarden (= paarden die een groot deel van de dag op stal staan).
En wij doen het zo: Onze ruin komt er minimaal 2 x dag uit. 1 x in de stapmolen, of paddock via de service van stal. De tweede keer doen we zelf en dan longeren we of gaat hij nog een keer in de paddock of wordt er gereden.
Onze ruin is 5 jaar, wordt in de sport gereden op M2 niveau en werkt dus best hard. Maar we trainen meestal 4 x per week onder het zadel; 3 x basiswerk gedurende ongeveer een half uur of ietsje langer met in en uitstappen erbij. En 1 x per week intensief, meestal in de priveles en dan ca 3/4 uur. Daarna gaat hij altijd nog even in de paddock. De andere dagen wordt hij gelongeerd of mag hij in de paddock. Wij hebben allemaal paddocks naast elkaar en tegenover elkaar; daar kunnen ze best een beetje hun ei kwijt, maar ook bij elkaar groomen.
Hij krijgt 3 x p/d een kwart biks met een handje muesli. Verder redelijk onbeperkt voordroog kuil. Het paard is vrolijk en gezond. Nu dat het weideseizoen er is kan hij een dagdeel op de wei. Niet als het regent, want ik houd niet van glijpartijen en het risico op ongelukken. De stallen zijn ruim, licht en fris en hebben een buitenluik.
In de winter hebben we ook echt geen wei. Dan is het te nat. Maar ik krijgt niet echt t gevoel dat ie dat dan mist. We staan ook in de Randstad maar echt wel een flink half uur autorijden van mijn huis af. Het is inderdaad ook echt lastig om een fijne plek voor je paard te vinden.

Je pony kan als ze weer opgebouwd is best 5 a 6 dagen een uurtje onder het zadel. Maar elke dag zwaar trainen kan weer niet. Het goede woord daarvoor is "doseren" en ook "afwisseling". Ook met rijden kun je lekker afwisselen, Keertje naar buiten, keertje springen, etc.


Als het er bij jou net zo aan toe gaat, ja dan heb je op de TS geen kritiek natuurlijk, dat is jezelf in de voet schieten.

24/7 per dag naar buiten heeft ook niet mijn voorkeur, maar 22 opstallen en de enige vrije beweging is in een postzegel van 6x12? dat is 4x 2 boxlengte :') Als een pony gewend is buiten te staan, dan is dit nogal eh een overgang. Logisch dat ze vervelend gaan worden, om over het extreme schema nog niet te spreken.
Als je bij voorbaat al weet dat je een dier niet de basisbehoeften kan geven, waarom schaf je er dan een aan? Egoisme in zijn puurste vorm. Paard mag rottig staan, want wij hebben er plezier van. Ik vind het onbegrijpelijk.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:00

Zulke reacties kun je ook wel wat vriendelijker verpakken zeg!
Niet te doen dit!
Wie denken jullie wel niet wie jullie zijn??

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:01

Een paard hebben is een luxe, en geen recht.
Als je een dier niet kunt bieden wat hij nodig heeft, begin er dan niet aan.

Een border collie uit een werklijn ga je ook niet op een appartementje houden met 4x per dag een wandeling van 10 minuten.

Frummels

Berichten: 7031
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:06

Ah het WK dingen-uit-zn-verband-trekken is weer van start gegaan zie ik :+
Een andere stal zoeken kan wel degelijk het antwoord op je vraag zijn TS. Je pony doet dit niet om vervelend te zijn. Ze probeert je iets te vertellen en het is dan aan jou om te proberen en raden wat het zou kunnen zijn.
"Anderen doen het ook" (we zijn geen schapen, toch?) "het went vanzelf" en "hij lijkt gewoon blij" vind ik nogal dooddoeners. Dat wij denken te vinden dat een dier blij lijkt te zijn of eraan gewend is, wil niet zeggen dat hij het leuk vindt en geen betere omstandigheden verdient.

Er zitten nog zoveel opties tussen een uurtje aan de hand grazen en even in de stapmolen of 24/7 op een weitje gooien. Men heeft het over iets verder rijden voor een betere accomodatie en TS schrijft dat aan huis staan niet kan. Je pony hoeft helemaal niet aan huis, maar kijk gewoon eens 15 autominuutjes verder dan waar je nu staat wat er allemaal te vinden is. Wat zijn nou die 15 minuutjes als je uiteindelijk maar 1x per dag naar stal hoeft ipv 2 of meer keer? Daar win je uiteindelijk heel veel tijd mee. I
k weet niet in welke regio je zit, maar in Regio Den Haag/Leiden/Wassenaar/Noordwijk/Delft/Rotterdam kan ik je een aantal stallen geven waar de paarden minimaal een dagdeel of dag en nacht buiten kunnen komen in groepsverband. De optie om te vragen of je pony op je huidige stal wat langer naar buiten kan (in een paddock met een soortgenoot zodat ze vrij kan bewegen en contact kan maken) zou voor nu een hele mooie tijdelijke oplossing kunnen zijn, dus daar zou ik zeker naar kijken :) Mocht je tips willen over stallen in de regio die ik hierboven noem dan mag je me zeker een prive berichtje sturen!

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:12

Popstra schreef:
Zulke reacties kun je ook wel wat vriendelijker verpakken zeg!
Niet te doen dit!
Wie denken jullie wel niet wie jullie zijn??



Vriendelijker verpakken maakt de boodschap niet mooier hoor.
Ik snap niet dat het houden van paarden op deze manier, waar belang van de houder boven het welzijn van het dier wordt verdedigd of vergoelijkt.
En ik ben niet van de 24/7 buitenbrigade of de PP brigade. Alleen 22 uur per dag op stal en de enige vrije uitloop is 2 uur een paddock van 12x6, daar kan je toch niet van zeggen dat dat goed is voor een paard. En als ik dan lees welke overwegingen er zijn gemaakt om paard niet te verplaatsen, dan is dat enkel in belang van de houder. De pony moet op alle fronten inleveren. Hier is het gezegde, het paard moet er wonen, de ruiter komt op visite, dus wiens belang hoort belangrijker te wegen.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:18

Ik denk dat de TS nu wel voldoende gehoord heeft dat de pony beter meer naar buiten kan. (waar ik het mee eens ben) En zo te lezen is ze daar mee bezig.

En Babootje, hij ziet er prachtig uit..maar of het echt een paardwaardig leven is. Ik vind van niet sorry.

Wbt het rijden, een hele simpele tip is het inbouwen van meer stappauzes aan de lange teugel en max 30 min. rijden. Goed rijden is het paard aanvoelen en stoppen wanneer het goed gaat, en niet doordenderen omdat "hij het wel aan moet kunnen en verder toch niets doet". Dat is eerder een onderdeel van het probleem..want zonder genoeg vrije beweging kan het dier ook de spierpijn niet kwijt.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:19

Popstra schreef:
Zulke reacties kun je ook wel wat vriendelijker verpakken zeg!
Niet te doen dit!
Wie denken jullie wel niet wie jullie zijn??


De 24/7 buitenpolitie *\o/* *\o/* *\o/*

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:20

Babootje schreef:
Popstra schreef:
Zulke reacties kun je ook wel wat vriendelijker verpakken zeg!
Niet te doen dit!
Wie denken jullie wel niet wie jullie zijn??


De 24/7 buitenpolitie *\o/* *\o/* *\o/*

Misschien dan iets genuanceerder lezen ;) want ik hoor werkelijk niemand daar over?

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:24

Elisa2 schreef:
Ik denk dat de TS nu wel voldoende gehoord heeft dat de pony beter meer naar buiten kan. (waar ik het mee eens ben) En zo te lezen is ze daar mee bezig.

En Babootje, hij ziet er prachtig uit..maar of het echt een paardwaardig leven is. Ik vind van niet sorry.

Wbt het rijden, een hele simpele tip is het inbouwen van meer stappauzes aan de lange teugel en max 30 min. rijden. Goed rijden is het paard aanvoelen en stoppen wanneer het goed gaat, en niet doordenderen omdat "hij het wel aan moet kunnen en verder toch niets doet". Dat is eerder een onderdeel van het probleem..want zonder genoeg vrije beweging kan het dier ook de spierpijn niet kwijt.


Ik de k dat dit uiteindelijk het beste advies is

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:38

Hoi Ts, welke omgeving zit je? Er zijn ook best wat stallen die wel meer buiten bieden, maar waar bijvoorbeeld ook kinderen zijn zodat je dochter ook leuk aansluiting heeft. Waar ook een vereniging in de buurt zit, of waar activiteiten georganiseerd worden. Ik ken er meerdere dus mocht je tips willen kun je altijd PB'en :) . Ook is denk ik gewoon gaan kijken bij andere stallen leuk, hebben jij en je dochter dat al eens gedaan? Zie het als een uitje en het verbreden van zowel jou als je dochters wereld, bij elke stal leer je iets waarvan je denkt: dit is wel mijn ding of niet mijn ding :)

Het topic word nu wat zwart-wit getrokken maar je hoeft niet van een manege naar een landje met 0 faciliteiten zeg maar :)

Ik wil je wel meegeven dat de welsh cobs die ik ken wat 'extra' hebben, het is een super leuk ras maar wel net wat sensibeler en met iets meer pit. Is super leuk, maar vraagt wel wat extra werk.

Ik zou dus ook opletten met minder arbeid en dan het voer niet aanpassen, want dat kon nog wel eens voor meer explosies zorgen.

Als laatste: voor iedereen is het hebben van een eigen paard een zoektocht, het is wat al die meningen en dan sta je op een manege met een instructeur en dan denk je toch goede mensen om je heen te hebben die je goed informeren. Er zijn 100 meningen en dat blijft lastig. Probeer zelf ook iets van kennis op te bouwen zodat je al die meningen kunt gaan filteren, anders word je gek :o :)

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:40

Elisa2 schreef:
Ik denk dat de TS nu wel voldoende gehoord heeft dat de pony beter meer naar buiten kan. (waar ik het mee eens ben) En zo te lezen is ze daar mee bezig.

En Babootje, hij ziet er prachtig uit..maar of het echt een paardwaardig leven is. Ik vind van niet sorry.

Wbt het rijden, een hele simpele tip is het inbouwen van meer stappauzes aan de lange teugel en max 30 min. rijden. Goed rijden is het paard aanvoelen en stoppen wanneer het goed gaat, en niet doordenderen omdat "hij het wel aan moet kunnen en verder toch niets doet". Dat is eerder een onderdeel van het probleem..want zonder genoeg vrije beweging kan het dier ook de spierpijn niet kwijt.


Je bent van harte welkom om bij ons te komen kijken hoe de paarden erbij staan. En of het paardwaardig is of niet. Daar kun je denk ik pas i.r.l. over oordelen.
Hoe wij hier paarden houden voldoet in ieder geval aan de welzijnseisen van de sectorraad paarden.
Verder is het ook belangrijk dat het management goed is, de kwaliteit van het voer, het hooi, de kwaliteit van de stalling en van de bodems waarop ze lopen, tenminste als je een rijpaard hebt.
Dan is ook belangrijk de kwaliteit van je hoefsmid, van je hanarchement, op tijd naar de dierenarts als het paard het nodig is. Er komt veel meer kijken bij het welzijn van je paard dan alleen maar de stal of buiten.

Wat ik toch heel veel zie bij de 24/7 buitenbrigade is - uitzonderingen daargelaten - (een gebrek aan kennis over) kreupelheden, hoefschoenen ipv degelijke hoefverzorging en goed beslag als een paard dat nodig heeft, niet goed passend hanarchement, paarden tot hun knieen in de prut. Liever niet naar de dierenarts maar wel naar een osteopaat bijvoorbeeld. Ik generaliseer nu een beetje maar het is wel een herkenbaar beeld denk ik.
Legio topics heb ik inmiddels wel gezien met vragen over wat een paard mankeert. Dan hebben ze al veel gedaan, hoefsmid laten kijken, osteo of fysio is langs geweest. En dan denk je wat is er mis met de dierenarts?
Maar ja, ze staan wel 24/7 buiten en dat is heilig. Vreselijk kortzichtig.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:41

Babootje schreef:
Popstra schreef:
Zulke reacties kun je ook wel wat vriendelijker verpakken zeg!
Niet te doen dit!
Wie denken jullie wel niet wie jullie zijn??


De 24/7 buitenpolitie *\o/* *\o/* *\o/*


Wintu schreef:
Misschien dan iets genuanceerder lezen ;) want ik hoor werkelijk niemand daar over?


Dan heb jij niet goed gelezen :+

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:46

Wintu schreef:
Popstra schreef:
Zulke reacties kun je ook wel wat vriendelijker verpakken zeg!
Niet te doen dit!
Wie denken jullie wel niet wie jullie zijn??


Alleen 22 uur per dag op stal en de enige vrije uitloop is 2 uur een paddock van 12x6, daar kan je toch niet van zeggen dat dat goed is voor een paard.


Ik verbaas me er echt iedere x weer over hoe slecht mensen blijkbaar lezen. Het paard van TS noch mijn paarden staan 22 uur per dag op t hok :(
Ik denk dat ze er meer beweging en afleiding krijgen dan menig 24/7 buitenpaard die ook na een poosje de 4 hoeken van zijn weilandje wel heeft gezien...

PowerPoef

Berichten: 1202
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:53

Babootje schreef:
Popstra schreef:
Zulke reacties kun je ook wel wat vriendelijker verpakken zeg!
Niet te doen dit!
Wie denken jullie wel niet wie jullie zijn??


De 24/7 buitenpolitie *\o/* *\o/* *\o/*

Wie heeft er gezegd dat dit paard 24/7 buiten moet staan? Misschien heb ik er overheen gelezen.

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:54

Babootje schreef:
Wintu schreef:
Misschien dan iets genuanceerder lezen ;) want ik hoor werkelijk niemand daar over?


Dan heb jij niet goed gelezen :+


Nou, ik heb het topic nog even doorgelezen en kan dat werkelijk niet vinden. Maar misschien kun je quoten waar dat gezegd is dan?

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:58

Babootje schreef:
Ik verbaas me er echt iedere x weer over hoe slecht mensen blijkbaar lezen. Het paard van TS noch mijn paarden staan 22 uur per dag op t hok :(
Ik denk dat ze er meer beweging en afleiding krijgen dan menig 24/7 buitenpaard die ook na een poosje de 4 hoeken van zijn weilandje wel heeft gezien...


Excuses voor mijn lompheid. 21, uur maar. Misschien even teruglezen in de tweede post van ts. Daar somt ze het namelijk zelf op. Later wordt het afgezwakt door te zeggen dat ze soms nog door stalgenoten wordt buiten gezet ect, maar iedereen reageert gewoon op de post van ts.

Mijn “weilandje” is 7300 m2 waarop 3 paarden samen staan. Ze hebben een afdak om te schuilen overdag en onbeperkt hooi en water voor als ze daar zin in hebben. Maar ze hebben ook het hele jaar door gras. In de nachten gaan ze op stal. Maar ik denk inderdaad dat jouw paard een prettiger leven heeft in z’n mooi opgeschudde box.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:59

Babootje schreef:
Wat ik toch heel veel zie bij de 24/7 buitenbrigade is - uitzonderingen daargelaten - (een gebrek aan kennis over) kreupelheden, hoefschoenen ipv degelijke hoefverzorging en goed beslag als een paard dat nodig heeft, niet goed passend hanarchement, paarden tot hun knieen in de prut. Liever niet naar de dierenarts maar wel naar een osteopaat bijvoorbeeld. Ik generaliseer nu een beetje maar het is wel een herkenbaar beeld denk ik.
Legio topics heb ik inmiddels wel gezien met vragen over wat een paard mankeert. Dan hebben ze al veel gedaan, hoefsmid laten kijken, osteo of fysio is langs geweest. En dan denk je wat is er mis met de dierenarts?
Maar ja, ze staan wel 24/7 buiten en dat is heilig. Vreselijk kortzichtig.


Je generaliseert een beetje?! Ik denk dat hetgeen je schrijft op geen enkele manier raakt aan de werkelijkheid. En dat geeft niet, het geeft echter wel aan dat men geen idee heeft hoe de ander het doet en wat de beweegredenen daarvoor zijn.

TS lijkt, alhoewel misschien wat onervaren, wel leergierig en open. Het doet de sfeer en openheid nooit goed om te polariseren.

Maar voor ieder paard geldt dat ze zoveel mogelijk vrije beweging moeten hebben in gezelschap van andere paarden (en dan zeker meer dan een handvol uren), voldoende toegang tot goed ruwvoer en passende arbeid.
Een ontspannen en gelukkig dier is een betere werkpartner, altijd de moeite waard dus om te zoeken naar zo goed mogelijke huisvesting!

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:01

Ik ben absoluut niet van de 24/7 buiten, maar vind wat ts kan aanbieden wel erg karig. Een middenweg is ook heel goed mogelijk.
Wat ik jammer vind is dat ze met name voor hun eigen comfort gaan ( dit is wat we kennen, vriendinnetjes, lekker dichtbij) en niet verder wil kijken.
Natuurlijk hoef je niet op stel en sprong te verhuizen maar meerdere keren per dag naar stal en/of altijd maar regelen dat de pony voldoende naar buiten kan gaat je opbreken, geloof me, been there done that. Ik heb in dezelfde situatie gezeten en was zo blij dat ik kon verhuizen naar een stal met veel minder faciliteiten en mijn paard knapte daar zo op en ik had ook veel meer rust omdat ik alleen maar aan het regelen en rennen was om hem nog iets van vrije beweging te gunnen. En weet je, aansluiting had ik op de nieuwe stal zo gevonden, je hebt immers allemaal dezelfde hobby.

Zover ik begrijp lopen jullie al een tijdje rond op deze manege en dan weet je niet beter. Ik zie dat regelmatig met mensen die vanuit de manege een paard of pony kopen. Maneges zijn vaak niet gebaat met een zelfstandige pension klant die zelf heel goed in staat is beslissingen voor hun dier te nemen, want die levert minder op, ze hebben liever iemand die afhankelijk van hun blijft. Ik heb mensen gezien die absoluut niet wilden verhuizen omdat de manege ze had wijsgemaakt dat ze echt dagelijks begeleiding nodig hadden en er op pensionstallen geen goede instructie was.

Natuurlijk is verhuizen eng maar ik zou zeker tijd steken in het kijken naar wat anders en als er geen plek is jezelf op de wachtlijst laten zetten. En die vriendinnetjes voor de kinderen komen vanzelf, echt! Er zijn zoveel meer stallen dan je denkt met dus ook meer opties.

Maar het gaat zoveel gestress schelen om alles te regelen en het is strak zo fijn om ook een dagje vrij te kunnen nemen als het qua gezin echt niet uitkomt wetende dat de pony in goede handen is en zijn beweging gehad heeft.

Qua voeding, goed ruwvoer en een handje biks is voldoende als het werk wordt teruggebracht. Mijn paard staat lekker in het werk, die doet het nog steeds op 2x daags een handje biks en een bekertje balancer voor de vitamines.

Massages en osteo is leuk, maar ook meer voor je eigen gevoel, je pony staat liever in de wei en als deze netjes gereden wordt echt niet zo vaak nodig.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:05

ruitje schreef:
Hoi Ts, welke omgeving zit je? Er zijn ook best wat stallen die wel meer buiten bieden, maar waar bijvoorbeeld ook kinderen zijn zodat je dochter ook leuk aansluiting heeft. Waar ook een vereniging in de buurt zit, of waar activiteiten georganiseerd worden. Ik ken er meerdere dus mocht je tips willen kun je altijd PB'en :) . Ook is denk ik gewoon gaan kijken bij andere stallen leuk, hebben jij en je dochter dat al eens gedaan? Zie het als een uitje en het verbreden van zowel jou als je dochters wereld, bij elke stal leer je iets waarvan je denkt: dit is wel mijn ding of niet mijn ding :)

Het topic word nu wat zwart-wit getrokken maar je hoeft niet van een manege naar een landje met 0 faciliteiten zeg maar :)


En er is altijd wel wat. Meestal gezeik over genoeg hooi is mijn ervaring. Een goed gedraineerde buitenbak, wei in de zomer (dat is in deze regio sowieso niet te vinden) en iets overdekts (longeer of stapmolen) voor de echt lelijke dagen dat je niks kan met je paard. Dat is (samen met de bakbodems) wel iets wat ik ontzettend belangrijk vind. En, je eigen instructie kunnen kiezen. Dan wordt het heel erg lastig om een goede stal te vinden hoor.

ruitje schreef:
Ik wil je wel meegeven dat de welsh cobs die ik ken wat 'extra' hebben, het is een super leuk ras maar wel net wat sensibeler en met iets meer pit. Is super leuk, maar vraagt wel wat extra werk.
Ik zou dus ook opletten met minder arbeid en dan het voer niet aanpassen, want dat kon nog wel eens voor meer explosies zorgen.


Welshcobs zijn superleuk. Jarenlang mijn grote liefde geweest. Ze zijn ontzettend veelzijdig, maar door hun pit en fysiek meestal geen kinderpony's. Maar als je dochter handig is TS groeit ze er vast wel in. Handig dat jij gewoon kunt bijrijden en de pony bij kunt houden.

ruitje schreef:
Als laatste: voor iedereen is het hebben van een eigen paard een zoektocht, het is wat al die meningen en dan sta je op een manege met een instructeur en dan denk je toch goede mensen om je heen te hebben die je goed informeren. Er zijn 100 meningen en dat blijft lastig. Probeer zelf ook iets van kennis op te bouwen zodat je al die meningen kunt gaan filteren, anders word je gek :o :)


Dat is helemaal waar. Iedereen heeft het moeten leren. Hier in Den Haag waar ik woon hebben veel maneges niet eens paddocks. Paarden hebben vrijwel geen vrije beweging buiten een keertje losgooien in de bak of zo. Vroeger - toen ik nog in de manege reed - wist je niet beter. Je deed het ermee. En dat is heul lang geleden. Toen ik mijn eerste eigen paard kocht werd dat anders. Toen kwam steeds meer het besef dat het beter moet, want je bent ineens verantwoordelijk voor je eigen dier en je wil daar het beste voor. Inmiddels heel wat jaren later staan we dan met de paarden op een stal 40 minuten met de auto van huis. Waar mn paard de ruimte heeft en we toch ook goede trainingsfaciliteiten hebben. Terwijl er een manege op loopafstand bij mij op de hoek is. :D

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:09

Ik vind het ook enorm denigrerend overkomen om je eigen luxe stal (nee sorry, wellicht niet je eigen) zo naar voren te schuiven en alles wat met een wei te maken heeft op één hoop te gooien als "de 24/7 buitenpolitie", en een hoop marginaliteit in de blubber.

Zo kortzichtig ben je toch echt niet mag ik hopen?

Natuurlijk is het fijn dat sommige mensen het opnemen voor TS, dat is een mooi gebaar. Maar sommige ideeën zijn nu eenmaal bijzonder verouderd. En dat mag ook gerust benoemd worden. De meesten onder ons zijn de afgelopen 20 jaar met hun neus op de feiten gedrukt: het kan ook anders.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:10

Babootje schreef:
Wat ik toch heel veel zie bij de 24/7 buitenbrigade is - uitzonderingen daargelaten - (een gebrek aan kennis over) kreupelheden, hoefschoenen ipv degelijke hoefverzorging en goed beslag als een paard dat nodig heeft, niet goed passend hanarchement, paarden tot hun knieen in de prut. Liever niet naar de dierenarts maar wel naar een osteopaat bijvoorbeeld. Ik generaliseer nu een beetje maar het is wel een herkenbaar beeld denk ik.
Legio topics heb ik inmiddels wel gezien met vragen over wat een paard mankeert. Dan hebben ze al veel gedaan, hoefsmid laten kijken, osteo of fysio is langs geweest. En dan denk je wat is er mis met de dierenarts?
Maar ja, ze staan wel 24/7 buiten en dat is heilig. Vreselijk kortzichtig.

Ninx schreef:
Je generaliseert een beetje?! Ik denk dat hetgeen je schrijft op geen enkele manier raakt aan de werkelijkheid.


Je moet het niet op jezelf betrekken Ninx maar gewoon lezen wat er zoal op bokt staat.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:13

Beemsterkaas schreef:
Ik vind het ook enorm denigrerend overkomen om je eigen luxe stal (nee sorry, wellicht niet je eigen) zo naar voren te schuiven en alles wat met een wei te maken heeft op één hoop te gooien als "de 24/7 buitenpolitie", en een hoop marginaliteit in de blubber.

Zo kortzichtig ben je toch echt niet mag ik hopen?

Natuurlijk is het fijn dat sommige mensen het opnemen voor TS, dat is een mooi gebaar. Maar sommige ideeën zijn nu eenmaal bijzonder verouderd. En dat mag ook gerust benoemd worden. De meesten onder ons zijn de afgelopen 20 jaar met hun neus op de feiten gedrukt: het kan ook anders.


Jullie zijn echt hopeloos want jullie lezen niet. Je leest maar 1 woord en dat is "stal". En "stal" is niet "paardwaardig", punt. En dat vind ik kortzichtig. Wat zogezegd komt er heel wat meer bij kijken in het management van je paard om het goed te verzorgen.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:20

Wow Babootje die plaat voor je kop is echt gigantisch.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:22

:') juist ja.

Niemand heeft het hier over 24/7 buiten, behalve jijzelf. En dat lijk je maar niet los te kunnen laten.

Ik kan verder heel goed lezen B-) en wat ik lees over TS haar beleid, vind ik sterk verouderd.
Laatst bijgewerkt door Beemsterkaas op 09-05-23 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:23

Maar haal je wel de DA erbij?!

:+