Pony wordt heet tegen einde les

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaabje
Berichten: 940
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:45

Realiseer je met dit management wel dat dit ook effect heeft op de fysieke (en ook mentale) staat van je pony. Het overgrote deel van de dag stilstaan maakt het lichaam ook minder soepel. De hele dag door bewegen maakt inspanning veel gemakkelijker. Hetzelfde geldt voor mensen. Iemand die de hele dag door beweegt (niet erge inspanning) heeft een betere basisconditie als iemand met een kantoorbaan die niet gedurende de dag beweegt. Als het management zo blijft zal dit een punt kunnen zijn waar je tegenaan gaat blijven lopen.

Is de pony braaf buiten? De mogelijkheid om juist langere ontspannen stapritten te maken voor de beweging en ontspanning?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37289
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:00

Oef -O- van het dagschema van je pony word ik vooral erg verdrietig. ;( Arm beestje. Nu kun je wel heel snel op zoek naar een andere stal waar ze meer buiten komen met vrije eigen tijd. Maar die heb je ook niet zomaar gevonden. Maar het dierenwelzijn van je pony is niet zoals het hoort te zijn nu

Tot die tijd kun je het leven van je pony wel fijner maken. Ik snap overigens wel waarom het beestje zo in protest komt. :(:) En over je duw er maar doorheen instructeur zal ik het maar niet hebben :n

Hoe zit het trouwens met het ruwvoer?

De pony komt dus van een veel naar buiten, veel vrije tijd en weinig hoeven doen situatie naar binnen een maand 5 keer een uur rijden (veel te veel en veel te snel opgebouwd, je mag nog van geluk spreken als er nu nog geen sprake is van serieuze spierschade en verzuring door veel te snel opbouwen) naar bijna niet buiten in eigen vrije tijd (vooral veel moeten van de mens en veel te veel binnenstaan), teveel krachtvoer in mijn ogen wat een recept is voor medische problemen, nog los van het geestelijke aspect.

Wat je nu kunt doen is heel erg terug in de verplichte uren rijden. Desnoods twee keer per week 30/45 minuten les. Een keer jij en een keer je dochter. Vervang de rest van de lessen voorlopig maar voor wandelen/grazen samen met jullie zodat er toch nog wat beweging is (en conditie opgebouwd wordt en de band verstevigd) buiten het in de box rondhangen -O- . Vervang desnoods de stapmolen voor longeren of lol hebben met je knol in de bak of paddock.
Terug in krachtvoer en desnoods het ruwvoer stevig ophogen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:08

Ik denk ook dat het probleem ligt in ruim 20 uur per dag in een box staan terwijl de pony gewend is om buiten te staan (met vriendjes?). Dat is een heel extreme verandering voor zo'n dier. Ik zou naar een stal zoeken waar ze de hele dag buiten kunnen staan en in groepsverband, en zoals je zelf aangeeft het schema iets rustiger maken voor de pony :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:10

pmwdh schreef:
Equisync schreef:
Mij lijkt ook dat je de pony mentaal/fysiek teveel belast en dat ze zit prima aangeeft. Je zegt het eigenlijk al zelf, daar waar je dochter veel minder intensief rijd is er geen probleem. Het ligt dus echt aan de belasting. "Moet" er perse een uur gereden worden? Waarom niet een half uur of zoals je zelf zegs drie kwartier?

Ik merkte toen ik mijn paard nog in de bak trainde dat ik beter een half uur(exclusief warm rijden dus uiteindelijk ongeveer drie kwartier) flink "eraan" kon rijden en dan kon stoppen dan nodeloos rondjes blijven rijden om een uur vol te maken.

De pony is 6, ik zou eens proberen een grote stap terug te zetten en eens te kijken of ze dat waardeert.


Fijn advies, dankjewel... Ik ben ook van mening dat ik het rustiger aan moet doen. Echter is er een instructirice die vindt dat ze makkelijk aan moet kunnen, die zegt ook, "gewoon doorgaan, ze kunnen 23 uur per dag niets doen dus een uurtje werken kan best!"... Ik voel me dan zo onzeker om te stoppen terwijl ik dat eigenlijk liever wel wil. Ik zou gewoon steviger in mijn schoenen moeten staan en eerder stoppen. Het is mijn pony en ik beslis wanneer het klaar is.
Gewoon stoppen en jezelf niet onzeker laten maken. Het ligt niet aan jou, maar aan je instructrice. :) Ik zie iemand zeggen dat een uur voor een 6-jarige lang is; ik vind een uur aan het werk in de bak voor ieder paard lang. Waar dat idee vandaan komt dat een les een uur moet duren, is me nooit helemaal duidelijk, 35-45 minuten is zat imo. := Toen ik als tiener bijrijdpaarden kreeg, reed ik ook nooit langer dan dat (en de eigenaresse ook niet), en dat waren ervaren dressuurpaarden. Dus gewoon lekker op tijd stoppen en jezelf en de pony ook geen druk opleggen om het elke keer te willen rekken, drie kwartier rijden is echt genoeg.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:13

MyWishMax schreef:
Ik ken er juist heel veel die heet worden na het losrijden en dus pas later in de training tot einde van de training en dat is juist wat veel mensen willen. Losrijden is ze weer aan de hulpen zetten en los en soepel maken, daarna zijn ze warm en heel scherp op de hulpen. Precies wat veel mensen oozoeken. Dat is ook iets compleet anders als fris.

Maar dit klinkt meer als een pony die in protest komt, omdat ze het te zwaar vindt om een uur te trainen. Dat is ook erg lang en als ze bij vorige eigenaren niet zo lang en intensief gereden werd is het nogal een grote overgang. Misschien verzuurt ze wel en krijgt ze last van haar lijf. Dan vind ik het echt heel logisch dat ze in protest komt.

Ik zou dus inderdaad minder lang rijden en wat meer rustmomenten pakken tussendoor. Een uur rijden is nergens voor nodig en al helemaal niet als ze het zo goed doet en zo zeiknat is.


Dank je wel... Helder :) Ik ga stelliger zijn tegen de mensen die zeggen dat ze gewoon door moet gaan... Ik ga vertrouwen op mijn gevoel en het tot een fijne samenwerking brengen, dat is het belangrijkste... We hebben geen haast, en we doen geen wedstrijden :)

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:18

Frummels schreef:
Ik denk ook dat het probleem ligt in ruim 20 uur per dag in een box staan terwijl de pony gewend is om buiten te staan (met vriendjes?). Dat is een heel extreme verandering voor zo'n dier. Ik zou naar een stal zoeken waar ze de hele dag buiten kunnen staan en in groepsverband, en zoals je zelf aangeeft het schema iets rustiger maken voor de pony :)


Ik weet het, het geeft mij ook een rotgevoel... Hier in de randstad hebben wij weinig keus. Anders een eind rijden iedere dag maar met drie kinderen waarvan er twee rijden is dat gewoon lastig in te plannen naast werk. Ze zeggen wel dat ze prima kunnen wennenn en we zijn er zoveel mogelijk. Ook tussen het werk door kan ik langsrijden om haar extra buiten te laten. Mijn oudste dochter heeft daar ook al haar vriendinnetjes dus een privestal zal voor haar ook niet leuk zijn... Ik weet het, het is niet wat je het liefst voor een paard zou willen, ik zie ze liever ook in de vrije natuur scharrelen maar ik vind het ook heel fijn dat ik meer bij haar kan zijn omdat ik zo dichtbij woon.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:20

Ik snap het helemaal. Ik woon zelf ook in de Randstad (Den Haag) en moet 22 km enkele reis rijden naar een stal waar hij dag en nacht buiten kan staan. Maar ik vind het oneerlijk om onze prive situatie als "excuus" te gebruiken om een dier zo lang in een kleine box te laten staan. Daar kan de pony niets aan doen..

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:23

karuna schreef:
Oef -O- van het dagschema van je pony word ik vooral erg verdrietig. ;( Arm beestje. Nu kun je wel heel snel op zoek naar een andere stal waar ze meer buiten komen met vrije eigen tijd. Maar die heb je ook niet zomaar gevonden. Maar het dierenwelzijn van je pony is niet zoals het hoort te zijn nu

Tot die tijd kun je het leven van je pony wel fijner maken. Ik snap overigens wel waarom het beestje zo in protest komt. :(:) En over je duw er maar doorheen instructeur zal ik het maar niet hebben :n

Hoe zit het trouwens met het ruwvoer?

De pony komt dus van een veel naar buiten, veel vrije tijd en weinig hoeven doen situatie naar binnen een maand 5 keer een uur rijden (veel te veel en veel te snel opgebouwd, je mag nog van geluk spreken als er nu nog geen sprake is van serieuze spierschade en verzuring door veel te snel opbouwen) naar bijna niet buiten in eigen vrije tijd (vooral veel moeten van de mens en veel te veel binnenstaan), teveel krachtvoer in mijn ogen wat een recept is voor medische problemen, nog los van het geestelijke aspect.

Wat je nu kunt doen is heel erg terug in de verplichte uren rijden. Desnoods twee keer per week 30/45 minuten les. Een keer jij en een keer je dochter. Vervang de rest van de lessen voorlopig maar voor wandelen/grazen samen met jullie zodat er toch nog wat beweging is (en conditie opgebouwd wordt en de band verstevigd) buiten het in de box rondhangen -O- . Vervang desnoods de stapmolen voor longeren of lol hebben met je knol in de bak of paddock.
Terug in krachtvoer en desnoods het ruwvoer stevig ophogen.


Ik word zo verdrietig als ik dit lees... Ik hoopte het goed te doen door het advies op te volgen van de mensen om mij heen... Ik besef dat ik het rustiger had moeten doen, ik heb mij daarover ook veel ingelezen en toch tegen beter weten en mijn gevoel in gedaan wat mij is verteld... Ik ga per direct het rijden terugbrengen, meer aan de hand werken, wat ik eigenlijk al wilde. Als ruwvoer voer ik trouwens ook hooi bij, die zou ik wat meer kunnen doen dan ik momenteel doe. Bij de vorige eigenaar stond ze op 2x per dag 1/4 krachtvoer, bij ons krijgt ze dat 3 keer per dag... Zo dat teveel zijn?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:25

Je hebt gewoon gedaan wat jou goed leek. Niet te streng voor jezelf zijn hoor :(:) Je probeert het nu beter te doen, en dat is het belangrijkste.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:25

Even vooropgesteld dat het inderdaad moeilijk is om geschikte stalling te vinden, en het niet zo makkelijk is als het klinkt 'zoek gewoon een nieuwe stal'. Maar je moet hier de belangen van de pony boven die van jezelf stellen. Leuk dat jij haar veel wilt zien, en dan is kortere reistijd fijn, maar daarvoor moet zij 20+ uur in een stal staan. Dat is niet fair naar het beestje toe. Je kunt dan beter wat langer moeten reizen, en dat je een gelukkigere pony aantreft.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:27

Frummels schreef:
Ik snap het helemaal. Ik woon zelf ook in de Randstad (Den Haag) en moet 22 km enkele reis rijden naar een stal waar hij dag en nacht buiten kan staan. Maar ik vind het oneerlijk om onze prive situatie als "excuus" te gebruiken om een dier zo lang in een kleine box te laten staan. Daar kan de pony niets aan doen..


Zijn er wel bij ons die uit eenzelfde situatie komen en die doen het ook prima in deze omstandigheden... Ik ga er liever iedere dag een paar keer naartoe dan om de dag 1 keer... Het is geen excuus het is een keuze die we hebben gemaakt en daarbij ook aangegeven toen we op zoek gingen wat de situatie hier is en dat de pony daarvoor wel geschikt moet zijn. Ik heb hierdoor veel pony's niet eens kunnen bezichtigen en dat vond ik prima, ik wilde geen dier dat daar niet tegen kan. Zij heeft bij de vorige eigenaar ook weleens dagen binnen gestaan maar als de mogelijk daar was stond ze buiten, en dat was wel meer dan nu bij ons.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:29

Frummels schreef:
Je hebt gewoon gedaan wat jou goed leek. Niet te streng voor jezelf zijn hoor :(:) Je probeert het nu beter te doen, en dat is het belangrijkste.


Dank je, ik ga per direct het roer omgooien... Eerste pony, vind het allemaal nog uitpluizen wat goed is en vaar momenteel op de adviezen van anderen ipv mijn gevoel :(

prompter

Berichten: 11182
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:30

Wat voor ras is de pony ?

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:33

Gaabje schreef:
Realiseer je met dit management wel dat dit ook effect heeft op de fysieke (en ook mentale) staat van je pony. Het overgrote deel van de dag stilstaan maakt het lichaam ook minder soepel. De hele dag door bewegen maakt inspanning veel gemakkelijker. Hetzelfde geldt voor mensen. Iemand die de hele dag door beweegt (niet erge inspanning) heeft een betere basisconditie als iemand met een kantoorbaan die niet gedurende de dag beweegt. Als het management zo blijft zal dit een punt kunnen zijn waar je tegenaan gaat blijven lopen.

Is de pony braaf buiten? De mogelijkheid om juist langere ontspannen stapritten te maken voor de beweging en ontspanning?


Ze is nog geen groot verkeer gewend dus hebben wij nog geen buitenrit gemaakt. We zijn wel al wezen grazen in de polder, dat doet ze heel lief maar is alert op haar omgeving. Veel crossers en vrijetijdsgenieters daar. Andere dieren vindt ze heel leuk en is niet bang.

We gaan tien stappen terugdoen en langzaam opbouwen, meer grondwerk want dat vindt heel leuk en is erg mensgericht daar in.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:33

Maar jij maakt nu het dier ondergeschikt aan jouw wensen.
Dat is gewoon niet oke.

Heb je überhaupt ervaring met paarden? Aangezien je nu ook vragen over het voer begint te stellen.

Krachtvoer is helemaal nergens voor nodig, ruwvoer is wat de motor draaiende houdt. Handje krachtvoer na het rijden prima.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:33

prompter schreef:
Wat voor ras is de pony ?


Het is een Welsh Cob :)

amyz

Berichten: 6914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:35

Het klinkt inderdaad alsof het 'gewoon' wat teveel is. Ik zou absoluut zoeken naar instructie met oog voor het dier.
Mijn 6-jarige rijd ik 3x per week (waarvan vaak 1x bos en om de week 1x les), longeer ik 2x per week (in de les-week 1x), en heeft dan 2x per week een vrije dag waarop we tutten of wandelen etc. Ik merk dat ze hier goed op gaat en er blijft ook tijd over voor spierherstel. Les is meestal een uur, maar wel inclusief in- en uitstappen en bijkletsen :+ Wordt niet op de klok gekeken, als iets moeilijks even heel goed gaat bijv is dat meteen klaar en uitstappen want goed is goed!

Voer moet bij het paard passen vind ik. Mijn merrie krijgt 1,5kg per dag en best 'rijk' voer ook, heeft ze gewoon nodig (naast weidegang en onbeperkt hooi overigens). Als de pony makkelijk op gewicht blijft kun je naar een balancer kijken zodat ze wel alle benodigde vitaminen en mineralen binnenkrijgt, van onbalans/tekorten in het voer kun je ook gekke dingen krijgen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:37

pmwdh schreef:
Frummels schreef:
Ik snap het helemaal. Ik woon zelf ook in de Randstad (Den Haag) en moet 22 km enkele reis rijden naar een stal waar hij dag en nacht buiten kan staan. Maar ik vind het oneerlijk om onze prive situatie als "excuus" te gebruiken om een dier zo lang in een kleine box te laten staan. Daar kan de pony niets aan doen..


Zijn er wel bij ons die uit eenzelfde situatie komen en die doen het ook prima in deze omstandigheden... Ik ga er liever iedere dag een paar keer naartoe dan om de dag 1 keer... Het is geen excuus het is een keuze die we hebben gemaakt en daarbij ook aangegeven toen we op zoek gingen wat de situatie hier is en dat de pony daarvoor wel geschikt moet zijn. Ik heb hierdoor veel pony's niet eens kunnen bezichtigen en dat vond ik prima, ik wilde geen dier dat daar niet tegen kan. Zij heeft bij de vorige eigenaar ook weleens dagen binnen gestaan maar als de mogelijk daar was stond ze buiten, en dat was wel meer dan nu bij ons.


Dat is een keuze die je dan inderdaad moet maken. Ik ga liever om de dag 1x (sterker nog, soms ga ik maar 3x per week want fulltime baan en "het leven") en dat hij alles heeft wat hij nodig heeft en gelukkig is. Hij heeft mij eigenlijk helemaal niet nodig als hij dag en nacht in een kudde op de wei staat en zijn natje en droogje heeft. Als ik op vakantie ben dan heeft hij bijvoorbeeld ook gewoon een week vrij, en kijkt de rest van de groep gewoon af en toe of het goed gaat met hem. Het hoeft niet te ingewikkeld te zijn, ze redden zich echt wel :)
Goed, ik denk dat we hierover gewoon heel erg van mening verschillen, maar ik denk dat het belangrijk is om na te denken over wat belangrijker is: jullie plezier of de pony's welzijn.

pluisje88

Berichten: 8085
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:37

Oei oei oei. 20 uur in een hok en dankbaar mogen zijn dat er iemand komt. Daarnaast een werkschema waar je u tegen zegt (veel te veel voor een jong paard) en het dan gek vinden dat een pony in verzet komt. Dat verzet is geen onwil. Dat is overprikkeling,
Overvraagd zijn en ook fysieke pijn. Ik snap dat iedereen het beste wil voor z’n paard maar ik vind het vrij simpel gezegd dat een andere stal niet kan.

Zie het eens andersom. Je sluit je kinderen 20 uur per dag op in hun slaapkamer. Ze mogen er 2 uurtjes per dag uit, en in die twee uurtjes moeten ze doen wat jij zegt en werk doen waar ze fysiek niet toe in staat zijn. Vervolgens mogen ze ook nog lekker een uurtje “luchten” per dag. Wel op een vierkantpostzegeltje en niet bij elkaar want dan kunnen ze zich misschien wel blesseren. En tuurlijk vind je het zielig voor de kinderen en gun je ze een speeltuin, maar hey dat is verder weg en dan heb jij minder tijd om gezellig bij ze te zijn.

Newsflash: dat paard woont 24/7 365 dagen per jaar op een plek die jij voor hem uitzoekt. Daar heeft hij totaal geen zeggenschap over. Hij heeft een treurig bestaan en kan de hele dag niks anders doen dan wachten tot jij er bent. Dat jij het gezellig vindt om er veel te zijn dat is van jou. Daar wordt hij niet minder ongelukkig van. Ik wordt er blij van als mijn paard een prima leven heeft zonder mij. Als ik op stal aankom hebben ze mijn auto al lang gehoord. Dan staan ze alledrie bij het hek, wordt ik toegehinnekt en zeg ik Heey jongens! Ik zeg Hi Zizi, Hi Evi, Hi Umberto, begroet ze alledrie los van elkaar. Ze blijven even rondscharrelen en gaan terug de track op. Als ik zover ben om wat met ze te gaan doen komen ze vanzelf naar me toe (hebben ze al lang door) of ik loop er even naar toe om 1 van hen op te halen. Ze hebben een heerlijk leven met z’n drieën en als ik er ben vinden ze dat gezellig en ben ik de plus. Ik ben niet de voorwaarde van hun geluk.

Echt ts als je bereid bent om het welzijn voor je paard voorop te stellen dan is er zo veel mogelijk. “Planning” en “lastig” vind ik een kul argument om je paard maar een slecht leven te laten hebben. Als je er geen goede plek voor hebt dan moet je er in mijn ogen voor kiezen om geen paard te willen hebben. En nee een paard hoeft niet perse 24/7 buiten. Liever niet zelfs Ivm de wolven/veiligheid. Maar leven met andere paarden, voldoende vrije beweging en goed en genoeg voer zijn echt geen luxe. Dat is gewoon basisvoorwaarde.

Wat betreft instructie: het is heel simpel. Ik huur iemand in om mijn paard en mezelf beter te maken. Als 1 van beiden, ofwel fysiek, of wel mentaal er niet beter van wordt, ga ik daar m’n geld niet aan uitgeven. Dan is het einde verhaal. Mijn paard, mijn geld en mijn kostbare tijd. Ik betaal iemand niet om mijn intuïtie te overrulen, mijn paard ongelukkig te maken of me zover te drijven dat ik mezelf niet meer in de spiegel aan durf te kijken. Als je altijd strak het welzijn van je paard voorop zet en daarop durft te vertrouwen dan zie je dat terug in de gezondheid en relatie met het paard, en verzamel je in no time zulke fijne mensen om je heen die je daarin kunnen ondersteunen.

Oké geen aardige post ts, maar “ja maar het kan niet anders” ten koste van paarden maken mij altijd heel erg boos. Je hebt ervoor gekozen een paard te willen hebben en dat betekent de verantwoording ervoor te zorgen. Dat betekent dat een paard alles moet hebben wat hij nodig heeft om gelukkig te zijn. En nee dat zit hem niet in een dekje van de nieuwe collectie, roze hoefijzers of mooie glitter frontriemen..een paard gezond en gelukkig houden is hard werken en keuzes maken in het voordeel voor het paard die voor jou als eigenaar wat minder handig zijn horen daar ook zeker bij.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:37

Het schema is inderdaad erg druk, met weinig buiten (wat inderdaad helaas vrijwel normaal is in de randstad) 2 jaar terug zag het schema voor mijn 6 jarige er zo uit:
-3x per week 30 a 40 minuten rijden (dit kon ook een buitenrit zijn) waarvan 1x les
-Zomers 24/7 buiten
-Swinters 4 a 5 uur buiten in een groep
-Op de dagen dat ik niet reed vaak aan de hand stappen of los in de longeerkraal zonder hulpmiddelen rondjes draven en galopperen
-1/4 bix per dag
-1/4 muesli per dag
-en natuurlijk voldoende ruwvoer verdeeld over 3 voermomenten per dag

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 10:38

Is er iemand die kan adviseren hoe een schema eruit zou kunnen zien om op te bouwen zonder teveel te belasten? Dus ook om spierbevangenheid te voorkomen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37289
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:43

Wat betreft het krachtvoer (wat voor krachtvoer is het? Ook daar zit verschil in) ze kreeg bij veel buitenstaan minder krachtvoer, maar deed aan training minder. Nu staat ze veel meer binnen maar doet ook "te"veel.

Mijn wedstrijd pony destijds moest het doen met een handje brokjes na het rijden. In de zomer gras in de winter hooi en witlofwortel. Twee tot tot keer per week dressuur en een lange buitenrit. De rest vrije tijd met een vriendje. De wedstrijd dagen waren lang, meest rijdend erheen met de hele ponyclub. Dag rondhangen op het terrein en weer rijdend terug. En daarna een handje brokjes. Dier was topfit en had een enorm goede conditie.

Vaak kunnen ze met minder krachtvoer beter presteren. Kleinere kans op verzuring ook door teveel krachtvoer. Als ze spieren verliezen of conditie kwijtraken kun je altijd nog iets ophogen of wat anders extras erbij geven aan krachtvoer.

Verder ellende is als je op een vroeger standaard stal komt te staan met veel mensen die het paardenwelzijn op een minder hoge plek hebben staan dan moet je stevig in je schoenen staan om daar tegen in te gaan als verse paarden eigenaar. Daarin moet je je eigen weg leren inslaan en leren wat voor je eigen dier het beste uitpakt,

Wat betreft je laatste vraag. Meteen terug in "moeten" bewegen. Als je teruggaat naar 2 keer per week les/rijden max 45 minuten maar het liefst minder. Flink terug in krachtvoer en meer wandelen en aanprutsen buiten de box denk ik dat je al een heel eind goed op weg bent met problemen voorkomen.

En voor de hopelijk dichtbije toekomst, op zoek naar een stal waar ze meer buitenkomen met vriendjes. Desnoods verder weg en dat je dagen kunt overslaan en niet naar stal MOET omdat ze toch wel buitenkomt, vrij beweegt en een paardwaardig bestaan heeft. Nu moet je meerdere keren per dag komen omdat je dier anders domweg te veel op stal staat. Stel je kinderen worden ziek of jezelf dan weet je dat je pony echt geen toffe dag heeft.
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-05-23 10:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:45

Dat ga je alleen voorkomen als hij vaker buiten kan staan met vriendjes.

Niet in de huidige situatie.

pluisje88

Berichten: 8085
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:46

pmwdh schreef:
Is er iemand die kan adviseren hoe een schema eruit zou kunnen zien om op te bouwen zonder teveel te belasten? Dus ook om spierbevangenheid te voorkomen?


Maximaal 3x peer week een half uurtje rijden op lage tot gemiddelde intensiteit is meer dan genoeg. Ik heb meerdere paarden binnen een half jaar wedstrijd klaar en rechtgericht gekregen met een half uurtje per week en zelfs voornamelijk stappen. Het zit hem niet in de duur, of de intensiteit, het zit hem in het doen van de juiste dingen. Trainen op ontspanning, rechtrichten, horizontale en verticale balans optimaliseren ect. Ik krijg in twintig minuten stappen aan een bijna lange teugel een paard zo moe dat ze bijna omvallen. In alle rust en zonder enig verzet. Het gaat vooral om de hoe. Goede instructeurs zijn zeer schaars. Gemiddelde instructeurs zijn ver onder de maat en totaal achter in kennis en kunde. Dit zie ik om me heen aan mensen die binnen een jaar elk paard in de staak hebben, niet meer zonder slof kunnen rijden, er verplicht elke dag op moeten want anders wordt ie heet en bla bla bla… kwaliteit boven kwantiteit. In alles…

Vooral ook niet te veel krachtvoer voeren. Een balancer is vaak meer dan voldoende. Blijf weg van luzerne. Liefst ook graanvrij gezien het ras. Dan blijven er nog een aantal merken over. Handje grasmix erdoor voor het volume en je eigen oog. Laat je niet gek maken over wat “moet” maar kijk zelf goed naar je paard. Desnoods huur je iemand in om je te helpen in dit soort dingen, Ookal is het op afstand.

Minder doen/moeten/willen, meer ZIJN
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 09-05-23 10:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:47

Onali schreef:
Dat ga je alleen voorkomen als hij vaker buiten kan staan met vriendjes.

Niet in de huidige situatie.



Ja ik denk het ook. Zoals je hem nu hebt staan TS, kan imo echt niet meer. Denk dat de pony dat duidelijk aangeeft. Hoop dat je een fijnere pensionstal voor hem kan vinden.