Pony wordt heet tegen einde les

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:48

pmwdh schreef:
Is er iemand die kan adviseren hoe een schema eruit zou kunnen zien om op te bouwen zonder teveel te belasten? Dus ook om spierbevangenheid te voorkomen?
Ik heb mijn paard in januari weer moeten opbouwen na een blessure en boxrust (en dus ook het risico op botdemineralisatie) en gebruik daar überhaupt geen schema voor. Ik kijk gewoon waar ik zin in heb die dag en dat kan variëren van rijden in de bak (maximaal een half uurtje), een rondje buiten rijden, buiten wandelen, vrijheidsdressuur of dressuuroefeningen aan de hand (meestal ook 20-30 minuten en vooral in stap; draf ben ik nu langzaam een beetje mee aan het nemen). Ik denk dat het in de praktijk neerkomt op 2 à 3 keer per week rijden, 2 à 3 keer per week dressuuroefeningen aan de hand en verder gewoon relaxed leuke dingen doen, maar dat wisselt heel erg. De ene week ben ik er elke dag, de andere week zie ik haar vier dagen niet en als ik het zelf druk heb gehad, heb ik de dag erna meestal ook weinig zin om hard aan het werk te gaan met m'n paard, dan wil ik gewoon wat leuks doen en lekker tijd met haar doorbrengen.

Ik werk dus niet met een schema, want één van de hoofdredenen dat ik een paard gekocht heb, is dat ik dan zelf kan bepalen wat ik doe, hoe lang, wanneer en hoe. Ik "moet" al genoeg in het dagelijks leven, als ik dan ook voor m'n paard nog een schema ga opstellen, is het niet meer de ontspannen hobby die ik wil dat het is en waar ik ook plezier aan beleef als ik een dag even niet zoveel zin heb om iets te doen.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:50

pluisje88 schreef:
pmwdh schreef:
Is er iemand die kan adviseren hoe een schema eruit zou kunnen zien om op te bouwen zonder teveel te belasten? Dus ook om spierbevangenheid te voorkomen?


Maximaal 3x peer week een half uurtje rijden op lage tot gemiddelde intensiteit is meer dan genoeg. Ik heb meerdere paarden binnen een half jaar wedstrijd klaar en rechtgericht gekregen met een half uurtje per week en zelfs voornamelijk stappen. Het zit hem niet in de duur, of de intensiteit, het zit hem in het doen van de juiste dingen. Trainen op ontspanning, rechtrichten, horizontale en verticale balans optimaliseren ect. Ik krijg in twintig minuten stappen aan een bijna lange teugel een paard zo moe dat ze bijna omvallen. In alle rust en zonder enig verzet. Het gaat vooral om de hoe. Goede instructeurs zijn zeer schaars. Gemiddelde instructeurs zijn ver onder de maat en totaal achter in kennis en kunde. Dit zie ik om me heen aan mensen die binnen een jaar elk paard in de staak hebben, niet meer zonder slof kunnen rijden, er verplicht elke dag op moeten want anders wordt ie heet en bla bla bla… kwaliteit boven kwantiteit. In alles…

Vooral ook niet te veel krachtvoer voeren. Een balancer is vaak meer dan voldoende. Blijf weg van luzerne. Liefst ook graanvrij gezien het ras. Dan blijven er nog een aantal merken over. Handje grasmix erdoor voor het volume en je eigen oog. Laat je niet gek maken over wat “moet” maar kijk zelf goed naar je paard. Desnoods huur je iemand in om je te helpen in dit soort dingen, Ookal is het op afstand.


Dus het schema wat ik aanhield voor mijn toen 6 jarige zou in principe een prima schema zijn voor de gemiddelde 6 jarige?

Thincla
Berichten: 525
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:02

Erg logische dat de pony zo reageert. Zijn emmer loopt helemaal over. Ik vind je antwoorden wel heel erg gericht op jezelf. Jij vind het leuk, je kind heeft een vriendinnetje op stal en dat is zo leuk voor haar etc. Maar de pony mag wel de hele dag op stal staan en zelf eigenlijk niks. Staat hij in de paddock wel met soortgenoten?

Ik zou zoals andere zeggen het schema drastisch omgooien en zsm naar een andere stal gaan welke wel paardvriendelijk is. Als je een dier neemt moet je kijken naar hoe je het beste kan zorgen voor het dier om dit soort dingen te voorkomen.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:04

pmwdh schreef:
prompter schreef:
Wat voor ras is de pony ?


Het is een Welsh Cob :)


Sowieso is de welsh cob al van zichzelf een behoorlijk hittepettitje meestal, wel diegene die ik alle jaren mee gemaakt heb.

Ik heb er zelf 1 staan, ook die is heet, het zijn meestal geen rustige kroel ponys of kinderponys...

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:04

En hoe groot is de paddock waar het paard in staat? Een “postzegel” of 1 die groot genoeg is om gek in te kunnen doen?

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:08

Ik denk dat het drijfnat zijn ook kan duiden op spanning welke ze heeft kunnen afvloeien en dan uit dit zich in het bokken-rennen. Ik heb er ook zo 1. Ik miste de signalen die hij wel gaf maar ik niet zag. Goeie juf gevonden en geen uitbarsting meer gehad. Ook niet meer dat overmatige zweten. Wel nog steeds een scherp paard die ook tijdens het rijden heter wordt, maar wel controleerbaar en bewerkbaar.

Over het stalbeleid is al veel gezegd, daar ga ik mijn vingers niet aan branden. Sta ook aan de andere kant van het land, dus kan mij er niks bij voorstellen.

Verder is voer inderdaad ook iets om naar te kijken. Je kunt ook prima af met bijv een vitaminebrokje en voldoende ruwvoer. Als je een binnenvetter hebt moet je namelijk goed uitkijken dat het maag/darmstelsel niet geïrriteerd raakt.

Welsh Cob zijn geen dooie donders, daar zit vaak wel een kop en vuur in.

Het minderen in het rijden is al goed, maar ik zou ook op zoek gaan naar een andere juf die meer oog heeft voor de pony.

Succes tis allemaal niet makkelijk als je eigen pony hebt.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 11:13

pluisje88 schreef:
Oei oei oei. 20 uur in een hok en dankbaar mogen zijn dat er iemand komt. Daarnaast een werkschema waar je u tegen zegt (veel te veel voor een jong paard) en het dan gek vinden dat een pony in verzet komt. Dat verzet is geen onwil. Dat is overprikkeling,
Overvraagd zijn en ook fysieke pijn. Ik snap dat iedereen het beste wil voor z’n paard maar ik vind het vrij simpel gezegd dat een andere stal niet kan.

Zie het eens andersom. Je sluit je kinderen 20 uur per dag op in hun slaapkamer. Ze mogen er 2 uurtjes per dag uit, en in die twee uurtjes moeten ze doen wat jij zegt en werk doen waar ze fysiek niet toe in staat zijn. Vervolgens mogen ze ook nog lekker een uurtje “luchten” per dag. Wel op een vierkantpostzegeltje en niet bij elkaar want dan kunnen ze zich misschien wel blesseren. En tuurlijk vind je het zielig voor de kinderen en gun je ze een speeltuin, maar hey dat is verder weg en dan heb jij minder tijd om gezellig bij ze te zijn.

Newsflash: dat paard woont 24/7 365 dagen per jaar op een plek die jij voor hem uitzoekt. Daar heeft hij totaal geen zeggenschap over. Hij heeft een treurig bestaan en kan de hele dag niks anders doen dan wachten tot jij er bent. Dat jij het gezellig vindt om er veel te zijn dat is van jou. Daar wordt hij niet minder ongelukkig van. Ik wordt er blij van als mijn paard een prima leven heeft zonder mij. Als ik op stal aankom hebben ze mijn auto al lang gehoord. Dan staan ze alledrie bij het hek, wordt ik toegehinnekt en zeg ik Heey jongens! Ik zeg Hi Zizi, Hi Evi, Hi Umberto, begroet ze alledrie los van elkaar. Ze blijven even rondscharrelen en gaan terug de track op. Als ik zover ben om wat met ze te gaan doen komen ze vanzelf naar me toe (hebben ze al lang door) of ik loop er even naar toe om 1 van hen op te halen. Ze hebben een heerlijk leven met z’n drieën en als ik er ben vinden ze dat gezellig en ben ik de plus. Ik ben niet de voorwaarde van hun geluk.

Echt ts als je bereid bent om het welzijn voor je paard voorop te stellen dan is er zo veel mogelijk. “Planning” en “lastig” vind ik een kul argument om je paard maar een slecht leven te laten hebben. Als je er geen goede plek voor hebt dan moet je er in mijn ogen voor kiezen om geen paard te willen hebben. En nee een paard hoeft niet perse 24/7 buiten. Liever niet zelfs Ivm de wolven/veiligheid. Maar leven met andere paarden, voldoende vrije beweging en goed en genoeg voer zijn echt geen luxe. Dat is gewoon basisvoorwaarde.

Wat betreft instructie: het is heel simpel. Ik huur iemand in om mijn paard en mezelf beter te maken. Als 1 van beiden, ofwel fysiek, of wel mentaal er niet beter van wordt, ga ik daar m’n geld niet aan uitgeven. Dan is het einde verhaal. Mijn paard, mijn geld en mijn kostbare tijd. Ik betaal iemand niet om mijn intuïtie te overrulen, mijn paard ongelukkig te maken of me zover te drijven dat ik mezelf niet meer in de spiegel aan durf te kijken. Als je altijd strak het welzijn van je paard voorop zet en daarop durft te vertrouwen dan zie je dat terug in de gezondheid en relatie met het paard, en verzamel je in no time zulke fijne mensen om je heen die je daarin kunnen ondersteunen.

Oké geen aardige post ts, maar “ja maar het kan niet anders” ten koste van paarden maken mij altijd heel erg boos. Je hebt ervoor gekozen een paard te willen hebben en dat betekent de verantwoording ervoor te zorgen. Dat betekent dat een paard alles moet hebben wat hij nodig heeft om gelukkig te zijn. En nee dat zit hem niet in een dekje van de nieuwe collectie, roze hoefijzers of mooie glitter frontriemen..een paard gezond en gelukkig houden is hard werken en keuzes maken in het voordeel voor het paard die voor jou als eigenaar wat minder handig zijn horen daar ook zeker bij.


Dank voor jouw uitgebreide bericht... Behalve een andere stal kan en zal ik alles doen om het voor onze nieuwe pony zo fijn mogelijk te maken. Ik ben niet geirriteerd door jouw post, ik begrijp jouw reactie ook en dat het jou boos maakt. Echter, zoals ik aangaf, is een andere stal nu geen optie. Alle andere zaken om het leuk en comfortabel te houden, zal ik verwezenlijken. Mijn vraag is daarom ook, hoe kan ik zorgen dat mijn pony kan opbouwen zonder frustratie, pijn en eventueel blijvend letsel door spierbevangenheid in de huidige stal situatie? Ik ben ervan overtuigd dat er voldoende blije pony's en paarden bij ons staan.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 11:14

LiannePuthzy schreef:
En hoe groot is de paddock waar het paard in staat? Een “postzegel” of 1 die groot genoeg is om gek in te kunnen doen?


Ze kan voldoende gek doen, een sprongetje maken en wat rennen als ze daar zin in heeft :)

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 11:17

Citaat:
Sowieso is de welsh cob al van zichzelf een behoorlijk hittepettitje meestal, wel diegene die ik alle jaren mee gemaakt heb.

Ik heb er zelf 1 staan, ook die is heet, het zijn meestal geen rustige kroel ponys of kinderponys...


Wij hebben deze echt genomen omdat ze zo lief is voor de kinderen, ze kan lekker knuffelen en laat zich poetsen en wandelen door onze kinderen. Ze kiest wel haar personen uit, dat merk je wel :)

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:18

Eerlijk, ook in de randstad is het schandalig dat een pony in het voorjaar en de zomer maar 2 uur uit de box komt. Staat ze überhaupt samen met een ander paard? En hoe groot is de paddock?

En nee, het opbouwen naar wel weer zo vaak een uur rijden terwijl ze maar 2 uur buiten komt is niet verstandig. Het stilstaan is een probleem namelijk. Wat je ook doet, het wordt niet leuk voor een pony die gewend is veel meer buiten te komen. Dan moet je meerdere keren per dag naar stal gaan om haar vaker buiten te zetten waar ze vrij kan bewegen.

Let er ook op dat dit van de winter nog problemen op kan leveren. Pony is veel meer vrije beweging gewend, dus in de winter kan ze ook best heel fris en gek worden, omdat ze de energie niet kwijt kan. Dan kan ze ook zomaar niet meer die brave en lieve pony zijn, omdat haar behoeftes genegeerd worden.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:19

pmwdh schreef:
Citaat:
Sowieso is de welsh cob al van zichzelf een behoorlijk hittepettitje meestal, wel diegene die ik alle jaren mee gemaakt heb.

Ik heb er zelf 1 staan, ook die is heet, het zijn meestal geen rustige kroel ponys of kinderponys...


Wij hebben deze echt genomen omdat ze zo lief is voor de kinderen, ze kan lekker knuffelen en laat zich poetsen en wandelen door onze kinderen. Ze kiest wel haar personen uit, dat merk je wel :)


Snap ik, maar het ras zelf zijn echt wel behoorlijke heethoofden, dus ik snap ook dat ze met zon verandering qua stal en alles heftig kan zijn, komt ze bij een fokker vandaan of particulier?

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:21

pmwdh schreef:
LiannePuthzy schreef:
En hoe groot is de paddock waar het paard in staat? Een “postzegel” of 1 die groot genoeg is om gek in te kunnen doen?


Ze kan voldoende gek doen, een sprongetje maken en wat rennen als ze daar zin in heeft :)


Ah super, als voorbeeldschema zou je bijvoorbeeld het schema kunnen gebruiken wat ik had voor mijn toen 6 jarige, veel mensen bij mij op stal houden dat aan. Niet allemaal met bijvoorbeeld dat vele draven in de longeerkraal op vrije dagen, maar dat had mijne echt nodig om rustig in zijn koppie te blijven.
Mijne is inmiddels 8 en ik rijd zeker geen 5x per week een uur. Nu Max 4x per week 45 minuten, en 1x daarvan is wel een uur vanwege groeps springles, maar daar word tussendoor veel gestapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:21

Is meer buiten komen bespreekbaar op je stal, TS? Want dat is natuurlijk ook nog een optie, gewoon vragen of ze meer buiten mag lopen als je niet van stal wilt wisselen.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:24

pmwdh schreef:
Echter, zoals ik aangaf, is een andere stal nu geen optie. Alle andere zaken om het leuk en comfortabel te houden, zal ik verwezenlijken. Mijn vraag is daarom ook, hoe kan ik zorgen dat mijn pony kan opbouwen zonder frustratie, pijn en eventueel blijvend letsel door spierbevangenheid in de huidige stal situatie? Ik ben ervan overtuigd dat er voldoende blije pony's en paarden bij ons staan.


Nee, je bent op dit moment niet bereid om het belang van het dier boven die van jezelf te stellen. Ik vind het fijn dat je je best gaat doen om het beter te maken voor de pony, maar het blijft gewoon triest dat dergelijke stalling nog aangeboden en normaal gevonden wordt. Hopelijk zie je in de toekomst nog mogelijkheden om je dier betere leefomstandigheden te bieden en kun je in de tussentijd wat met de tips in dit topic. Ik wens jou en je dier het beste toe, dit is ook niet bedoeld om jou te kwetsen, maar ik vind het gewoon zo sneu voor je pony.

pmwdh
Berichten: 62
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 11:26

Mkango schreef:
pmwdh schreef:
Is er iemand die kan adviseren hoe een schema eruit zou kunnen zien om op te bouwen zonder teveel te belasten? Dus ook om spierbevangenheid te voorkomen?
Ik heb mijn paard in januari weer moeten opbouwen na een blessure en boxrust (en dus ook het risico op botdemineralisatie) en gebruik daar überhaupt geen schema voor. Ik kijk gewoon waar ik zin in heb die dag en dat kan variëren van rijden in de bak (maximaal een half uurtje), een rondje buiten rijden, buiten wandelen, vrijheidsdressuur of dressuuroefeningen aan de hand (meestal ook 20-30 minuten en vooral in stap; draf ben ik nu langzaam een beetje mee aan het nemen). Ik denk dat het in de praktijk neerkomt op 2 à 3 keer per week rijden, 2 à 3 keer per week dressuuroefeningen aan de hand en verder gewoon relaxed leuke dingen doen, maar dat wisselt heel erg. De ene week ben ik er elke dag, de andere week zie ik haar vier dagen niet en als ik het zelf druk heb gehad, heb ik de dag erna meestal ook weinig zin om hard aan het werk te gaan met m'n paard, dan wil ik gewoon wat leuks doen en lekker tijd met haar doorbrengen.

Ik werk dus niet met een schema, want één van de hoofdredenen dat ik een paard gekocht heb, is dat ik dan zelf kan bepalen wat ik doe, hoe lang, wanneer en hoe. Ik "moet" al genoeg in het dagelijks leven, als ik dan ook voor m'n paard nog een schema ga opstellen, is het niet meer de ontspannen hobby die ik wil dat het is en waar ik ook plezier aan beleef als ik een dag even niet zoveel zin heb om iets te doen.


Ik begrijp wat je zegt, met schema bedoel ik eigenlijk om het niet te overhaasten, dus wat goed is voor een pony die langer minder heeft gedaan... Dus niet dat ik vaste tijden wil maar meer info over hoeveel tijd per week rijden, grondwerk, longeren, wandelen etc :)

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:35

Waarom moet er een paard komen als randvoorwaarden niet voldaan kunnen worden?
Een pony is geen basisrecht om te hebben.
Randstad is een smoesje... maar goed...



Daarnaast heb ik zelfs bij paarden in de sport nooit een uur gelest.
Altijd een half uur.
De jonge paarden daar zat ik 5 minuten voor aanvang les op.
En werd losstappen ook meegenomen in de les. Want goed losstappen moet ook goed geleerd worden.
Uitstappen deed ik wel na de les, vaak aan de hand.

Oudere paarden reed ik zelf los voor de les. Dan een half uur les wat dan wel intensief was. Daarna uitstappen na de les. Dus dan zat ik er wel een uur op, maar geen uur les.

Daarnaast stonden alle paarden minstens 8 uur op de weide met andere paarden ook in de winter. Zodat ze zelf hun lichaam kunnen gebruiken met grazen spelen, knuffelen, rollen enz enz.
Ik wil dat een paard zich voor mij in kan spannen en concentreren, dan wil ik dat een paard paard kan zijn.
In 1980 wisten we misschien niet anders, nu wel...

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:37

DuoPenotti schreef:
Waarom moet er een paard komen als randvoorwaarden niet voldaan kunnen worden?
Een pony is geen basisrecht om te hebben.
Randstad is een smoesje... maar goed...



Daarnaast heb ik zelfs bij paarden in de sport nooit een uur gelest.
Altijd een half uur.
De jonge paarden daar zat ik 5 minuten voor aanvang les op.
En werd losstappen ook meegenomen in de les. Want goed losstappen moet ook goed geleerd worden.
Uitstappen deed ik wel na de les, vaak aan de hand.

Oudere paarden reed ik zelf los voor de les. Dan een half uur les wat dan wel intensief was. Daarna uitstappen na de les. Dus dan zat ik er wel een uur op, maar geen uur les.

Daarnaast stonden alle paarden minstens 8 uur op de weide met andere paarden ook in de winter. Zodat ze zelf hun lichaam kunnen gebruiken met grazen spelen, knuffelen, rollen enz enz.
Ik wil dat een paard zich voor mij in kan spannen en concentreren, dan wil ik dat een paard paard kan zijn.
In 1980 wisten we misschien niet anders, nu wel...


Dat sowieso, ik woon zelf tegen Amsterdam aan, en eigenlijk bij alle stallen staan paarden zeker wel 4 tot 5u los per dag in de winter

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony wordt heet tegen einde les

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:38

En zo hoort het ook. Een dagdeel moet prima kunnen :j
En is echt ook het minimale.

pluisje88

Berichten: 8085
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:38

pmwdh schreef:
Ik begrijp wat je zegt, met schema bedoel ik eigenlijk om het niet te overhaasten, dus wat goed is voor een pony die langer minder heeft gedaan... Dus niet dat ik vaste tijden wil maar meer info over hoeveel tijd per week rijden, grondwerk, longeren, wandelen etc :)


Minimaal 8 uur vrije beweging, dat is goed voor het afvoeren van de afvalstoffen uit de spieren. Pezen worden er ook sterker van als ze veel stappen en dan bedoel ik langer dan 3 meter rechtuit. Samen met minimaal 1 vriendje. Goed voor de geest en het sociaal contact zal hem zowel fysiek als mentaal goed doen. Nooit langer dan 4 uur achter elkaar zonder eten. Altijd beschikking over schoon drinkwater. Als dat allemaal op orde is dan Max 3 keer per week onder het zadel een half uurtje recht richten. Als je hem ontspannen en fijn rechtgericht wegzet dan gaat hij in die rechtgerichte toestand zelf doorwandelen in zijn vrije bewegingsvrijheid en heb je de twee dagen daarna gratis training. Dat doet ie dan namelijk helemaal zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:41

pmwdh schreef:
Mkango schreef:
Ik heb mijn paard in januari weer moeten opbouwen na een blessure en boxrust (en dus ook het risico op botdemineralisatie) en gebruik daar überhaupt geen schema voor. Ik kijk gewoon waar ik zin in heb die dag en dat kan variëren van rijden in de bak (maximaal een half uurtje), een rondje buiten rijden, buiten wandelen, vrijheidsdressuur of dressuuroefeningen aan de hand (meestal ook 20-30 minuten en vooral in stap; draf ben ik nu langzaam een beetje mee aan het nemen). Ik denk dat het in de praktijk neerkomt op 2 à 3 keer per week rijden, 2 à 3 keer per week dressuuroefeningen aan de hand en verder gewoon relaxed leuke dingen doen, maar dat wisselt heel erg. De ene week ben ik er elke dag, de andere week zie ik haar vier dagen niet en als ik het zelf druk heb gehad, heb ik de dag erna meestal ook weinig zin om hard aan het werk te gaan met m'n paard, dan wil ik gewoon wat leuks doen en lekker tijd met haar doorbrengen.

Ik werk dus niet met een schema, want één van de hoofdredenen dat ik een paard gekocht heb, is dat ik dan zelf kan bepalen wat ik doe, hoe lang, wanneer en hoe. Ik "moet" al genoeg in het dagelijks leven, als ik dan ook voor m'n paard nog een schema ga opstellen, is het niet meer de ontspannen hobby die ik wil dat het is en waar ik ook plezier aan beleef als ik een dag even niet zoveel zin heb om iets te doen.


Ik begrijp wat je zegt, met schema bedoel ik eigenlijk om het niet te overhaasten, dus wat goed is voor een pony die langer minder heeft gedaan... Dus niet dat ik vaste tijden wil maar meer info over hoeveel tijd per week rijden, grondwerk, longeren, wandelen etc :)
In mijn geval dus meestal een minuutje of 20 werk aan de hand, een half uurtje rijden in de bak, max. 3 kwartier en ik kijk per dag waar ik zin in heb, waarbij ik eerder geneigd ben de kaptoom te pakken dan het zadel. :) Wandelen of buitenrit duren uiteraard langer, maar dat is gewoon lekker relaxed en het wandelen uiteraard onbelast. Plezier en ontspanning zijn ook belangrijk, en het werkt wonderen voor de band met je paard. :D Overigens kijk ik ook niet stipt op de klok, dus het kan ook best zijn dat ik er een keer maar een minuut of 20 op zit of een half uur aan de hand bezig ben, maar dat gevoel moet je een beetje ontwikkelen en zal ook per dag verschillen.

En om je een idee te geven van hoe zwaar ook een korte sessie kan zijn als je doelgericht traint: een paar maanden terug introduceerde ik aan de hand wat zijwaartse bewegingen bij mijn paard om haar sterker en soepeler te maken na de blessure en ook omdat ze nooit dressuurmatig gereden was. Ik ben misschien tien minuutjes bezig geweest, maar ze had flinke spierpijn de volgende dag. Dus je hoeft echt niet lang aan de slag te gaan met ze om resultaat te boeken. Zeker bij een jong dier kun je beter kort werken en stoppen als het goed gaat dan dat je een situatie creëert zoals je in je OP beschrijft.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:58

|( zucht, soms vraag ik me af waarom mensen levende dieren willen

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:09

pmwdh schreef:
karuna schreef:
G

Dank je wel. Ook ik ben bang dat ze een hekel krijgt aan gereden worden als we zo doorgaan... Ik krijg zo weinig advies behalve dat ze jong is en het makkelijk aan moet kunnen...

Wat ze nu doet:

- iedere dag naar buiten, ongeveer 2 uur paddock
- losgooien, ong half uur
- om de dag stapmolen (in stap, om soepel te blijven)
- 5 keer per week uurtje in de les, waarvan 3x bij mijn dochter, kinderlesje (niet intensief maar wel een heel uur).
- 2x per week rijd ik zelf, wel intensiever (geen galop) stap/draf uurtje.
- 2 dagen per week vrij, waarbij we wandelen in de bak (grondwerk) of gaan grazen in de polder.

Ze krijgt 3x per dag 1/4 krachtvoer en 3x ruwvoer en drie handjes meuslie met lijnzaadolie.

Ik besef dat ze misschien niet veel buitenkomt en ze van een locatie komt waarbij ze wel de hele dag in de paddock stond. Graag geen verwijten, wij staan in de randstad en hebben niet de mogelijkheid om haar de hele dag in de wei te zetten. Die is er niet helaas.


zo dan, das een aardig programma voor getrainde paarden die in volle training zijn voor in het wedstrijdseizoen!

Lieser
Berichten: 1535
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:12

Britt_xxx schreef:
Nee, je bent op dit moment niet bereid om het belang van het dier boven die van jezelf te stellen. Ik vind het fijn dat je je best gaat doen om het beter te maken voor de pony, maar het blijft gewoon triest dat dergelijke stalling nog aangeboden en normaal gevonden wordt. Hopelijk zie je in de toekomst nog mogelijkheden om je dier betere leefomstandigheden te bieden en kun je in de tussentijd wat met de tips in dit topic. Ik wens jou en je dier het beste toe, dit is ook niet bedoeld om jou te kwetsen, maar ik vind het gewoon zo sneu voor je pony.

Overdreven reactie dit. Niet alle paarden kunnen terecht op een paddock paradise. En wat TS te bieden heeft is prima, zeker als ze de belasting van haar pony wat verlaagt.
Als alle paarden die nu op een normale pensionstal staan daar weg moeten, krijgen de slachterijen het behoorlijk druk de komende weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:13

mce schreef:
|( zucht, soms vraag ik me af waarom mensen levende dieren willen
We hebben het allemaal moeten leren. We kunnen allemaal wel zeggen dat het niet oké is dat de pony zo weinig buiten komt (is het ook niet), maar TS moet uiteindelijk zelf ook tot dat besef komen en dat kun je niet afdwingen, en al helemaal niet door boos te worden. Ze geeft zelf aan dat het hun eerste eigen pony is en als deze manier van houden het enige is wat je kent en je dan begeleiding hebt die zegt dat deze manier van houden helemaal oké is, snap ik wel dat je niet direct op zoek gaat naar een nieuwe stal omdat een paar rando's op internet zeggen dat het helemaal niet oké is wat je doet. Je kunt iemand dan beter uitleggen waaróm het niet oké is, dan iemand die duidelijk nog in de 'onbewust onbekwaam' fase zit meteen veroordelen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57994
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:20

Duhelo schreef:
Eigenlijk lijkt het me simpel, als ze standaard na 3 kwartier begint ongewenst gedrag te vertonen, dan train je simpelweg te lang.
een 6 jarige hoeft echt geen uur vol getraind te worden. Kwartiertje losrijden, kwartiertje doortrainen en dan uitrijden en stappen is ruim voldoende.
Dikke kans dat pony té warm krijgt / spieren gaan verzuren/ moe wordt en dan gewoon rodeo geeft zodat die mag stoppen. Probeer die rodeo voor te zijn en positief af te sluiten.

Ik ken weinig paarden die een uur getraind moeten worden. Ik zou de lesgever ook ineens veranderen als je toch dingen gaat veranderen TS. Klinkt niet als iemand die bij jullie past of naar het dier kijkt.