Sturen met benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CiskaDragt
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-05-23

Sturen met benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 01:30

Hoi, ik rij nu bijna 6 jaar manege lessen en sinds een jaar leren we met onze benen te sturen. Toch heb ik het idee dat ik iets fout doe. Stel je voor dat ik naar links wil, dan duw ik hem toch met mijn rechter been naar links terwijl ik met de linker teugel vraag? Of doe ik het al die tijd al fout?

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 05:43

Geen idee of dat echt fout is. Wij leren wijken voor druk. Dat wil bij naar links gaan niet zeggen dat je rechts druk extra moet geven maar juist dat rechts gelijk blijft en je links opent zeg maar. Dus door juist je linkerbeen meer van je paard af te bewegen krijgt je paard links ruimte en gaat hij naar links. Maak ik druk op beide benen gelijk dan gaat hij weer rechtdoor.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 06:01

Dat is totaal afhankelijk van de manier waarop jij en je paard het hebben aangeleerd. Ik heb geleerd dat je moet voorstellen dat je paard een bezemsteel is en dat je het hoofd bestuurt met de kont. Duw je de kont naar rechts, dan gaat het hoofd automatisch naar links. Komt geen teugel bij kijken. Maar ja, dan moet het paard dat ook aangeleerd hebben. Mijn laatste paard hebben we zo ingereden en ik heb er weleens huilend van geluk opgezeten dat na 40 jaar eindelijk ‘sturen doe je met je benen’ echt werkelijkheid werd. Dat paard kon ik echt met 100% been sturen. En dat gold voor alle paarden die volgens deze methode waren beleerd.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Sturen met benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 07:06

Wij hebben altijd geleerd binnenbeen op de singel, buitenbeen iets naar achter en uiteindelijk 'duw' je hem met je buitenbeen de bocht om.
Verder dan ook nog rekening houden met je zit, ofwel meer gewicht op je binnenbil.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:36

Plukje schreef:
Dat is totaal afhankelijk van de manier waarop jij en je paard het hebben aangeleerd. Ik heb geleerd dat je moet voorstellen dat je paard een bezemsteel is en dat je het hoofd bestuurt met de kont. Duw je de kont naar rechts, dan gaat het hoofd automatisch naar links. Komt geen teugel bij kijken. Maar ja, dan moet het paard dat ook aangeleerd hebben. Mijn laatste paard hebben we zo ingereden en ik heb er weleens huilend van geluk opgezeten dat na 40 jaar eindelijk ‘sturen doe je met je benen’ echt werkelijkheid werd. Dat paard kon ik echt met 100% been sturen. En dat gold voor alle paarden die volgens deze methode waren beleerd.



Dat is eigenlijk hetzelfde als wij doen maar anders uitgelegd haha. Heerlijk he! Onze trekpaarden kan ik ook volledig met de benen sturen. Zo heerlijk relaxt rijden!

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:06

Zo eenvoudig is het niet.
In elk geval is een paardenlijf geen bezemsteel. Het kan flink wat buigen en de benen kunnen heel wat kanten op. Denk aan schouderbinnenwaarts, travers,... Bovendien is een paard een levend dier dat ook dingen geleerd heeft of eigen ideeën/angsten/verlangens heeft.
Misschien wordt het beeld van de bezemsteel alleen maar gebruikt om de ruiters in die les duidelijk te maken dat er meer is dan sturen met de handen. (Toen ik na mijn dravers-renpaardentijd voor het eerst op een opgeleid dressuurpaard kroop, was ik heel verwonderd dat het niet zomaar achter zijn eigen heefd aan bleef lopen. Ik vond het maar een stom paard. Nu weet ik dat ik maar een stomme ruiter was.)

gerlindie schreef:
Wij hebben altijd geleerd binnenbeen op de singel, buitenbeen iets naar achter en uiteindelijk 'duw' je hem met je buitenbeen de bocht om.
Verder dan ook nog rekening houden met je zit, ofwel meer gewicht op je binnenbil.


Dit komt er al wat dichter bij. Sturen is een samenspel van gewicht/zit, benen en handen. Daarbij telt ook het africhtingsniveau van het paard en de houding ( vooral laterale buiging) waarin het op dat moment loopt.

Vb: als je binnenbeen op de singel geeft, maakt het dressuurpaard zijn binnenkant hol. Als je meteen de buitenteugel aanhoudt en je gewicht nogal midden op je paard blijft en je via je handen ook de nek ietsje naar binnen brengt, blijft je paard in zijn lichaam gebogen op de recht zijde doorlopen. Breng je het ruitergewicht ietsje naar binnen, en sta je met de handen toe, dan wendt je paard af.
Om ruitergewicht en zit uit te leggen is het gemakkelijkste om te zeggen dat je moet kijken waar je heen wil. ( je hoofd moet draaien, meteen draait je lichaal ietsje mee).
Heeft je paard niet geleerd om op je eenzijdige beenhulp aan de singel zijn ribben hol te maken, dan zal bovenstaande niet lukken. Doe je 1 van de elementen anders, dan krijg je een andere uitkomst.

Samengevat: goed paardrijden is niet zo simpel. ( waarschijnlijk zal de GP ruiter bij mijn uitleg denken:"Ho, maar, je vergeet nog een boel dingen!")

Goed dat je lesgever je op weg wil zetten met je bewust te maken dat er meer is dan sturen met de handen. Waarschijnlijk wordt wijken voor het been de volgende stap.
Eenmaal het nieuwe ervan af is, wordt dressuur rijden nogal saai en heb je zoiets van "maar het is toch goed, waar heeft die lesgever het nu eigenlijk over?"
Maar als je wat doorbijt, wat subtieler wordt, de zijgangen erbij, ... dan wordt dressuur vreselijk boeiend!

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Sturen met benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:13


pien_2010

Berichten: 43314
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:26

Mooie uitleg en filmpje! De moeìte waard van kijken en lezen.

Belangrijk is voor mij, en zo gemakkelijk:
1. kijk naar de richting waar je naartoe wil gaan. N.l vanzelf geef je dan al heel veel goede hulpen. Je lichaam draait dan mee, dus je zit en je gewicht verandert wat het paard al heel veel info geeft zonder dat jij daar bij hoeft na te denken.
2. Realiseer je als het om beenhulpen gaat, dat een paard/pony al een vlieg voelt op zijn lijf. Dus als jij je been zachtjes aanlegt op de singel, dan nodig je jouw paard uit om in te buigen. Als jij zachtjes je kuit aanlegt aan beiden kanten dan weet het paard dat je een versnelling wil bv in draf.....etc....of anders gezegd, weet dat zachtheid zeker gevoeld wordt....zeker ook bij wat afgestompte manege paarden...

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:35

pien_2010 schreef:
Mooie uitleg en filmpje! De moeìte waard van kijken en lezen.

Belangrijk is voor mij, en zo gemakkelijk:
1. kijk naar de richting waar je naartoe wil gaan. N.l vanzelf geef je dan al heel veel goede hulpen. Je lichaam draait dan mee, dus je zit en je gewicht verandert wat het paard al heel veel info geeft zonder dat jij daar bij hoeft na te denken.
2. Realiseer je als het om beenhulpen gaat, dat een paard/pony al een vlieg voelt op zijn lijf. Dus als jij je been zachtjes aanlegt op de singel, dan nodig je jouw paard uit om in te buigen. Als jij zachtjes je kuit aanlegt aan beiden kanten dan weet het paard dat je een versnelling wil bv in draf.....etc....of anders gezegd, weet dat zachtheid zeker gevoeld wordt....zeker ook bij wat afgestompte manege paarden...


Dit :)

Paard moet buigen op de binnenbeen door het op de singel te leggen (maar niet te duwen) en persoonlijk ben ik er voor om het simpel te houden. Dus niet "sturen" met de benen maar gewoon kijken waar je naar toe rijdt. Dan draait het bekken namelijk automatisch de goede kant op en de schouders en is dat het stuur.
Begrenzen met de buitenhand, niet buitenbeen..die ligt automatisch al iets verder naar achter dan het binnenbeen als de ruiter kijkt waar het heen rijdt.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:43

Elisa2 schreef:
pien_2010 schreef:
Mooie uitleg en filmpje! De moeìte waard van kijken en lezen.

Belangrijk is voor mij, en zo gemakkelijk:
1. kijk naar de richting waar je naartoe wil gaan. N.l vanzelf geef je dan al heel veel goede hulpen. Je lichaam draait dan mee, dus je zit en je gewicht verandert wat het paard al heel veel info geeft zonder dat jij daar bij hoeft na te denken.
2. Realiseer je als het om beenhulpen gaat, dat een paard/pony al een vlieg voelt op zijn lijf. Dus als jij je been zachtjes aanlegt op de singel, dan nodig je jouw paard uit om in te buigen. Als jij zachtjes je kuit aanlegt aan beiden kanten dan weet het paard dat je een versnelling wil bv in draf.....etc....of anders gezegd, weet dat zachtheid zeker gevoeld wordt....zeker ook bij wat afgestompte manege paarden...


Dit :)

Paard moet buigen op de binnenbeen door het op de singel te leggen (maar niet te duwen) en persoonlijk ben ik er voor om het simpel te houden. Dus niet "sturen" met de benen maar gewoon kijken waar je naar toe rijdt. Dan draait het bekken namelijk automatisch de goede kant op en de schouders en is dat het stuur.
Begrenzen met de buitenhand, niet buitenbeen..die ligt automatisch al iets verder naar achter dan het binnenbeen als de ruiter kijkt waar het heen rijdt.


Dat hoeft niet persé als je vast zit in je lichaam of jaren geleerd hebt het anders te doen. Ik moet het vrij bewust doen en dan gaat het goed :)

Edit: ik heb het in ieder geval een tijdje bewust moeten doen. Rijden zonder teugels en even vanaf 0 het gevoel opnieuw ontwikkelen. Intussen gaat het inderdaad wel vanzelf :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:50

CiskaDragt schreef:
Hoi, ik rij nu bijna 6 jaar manege lessen en sinds een jaar leren we met onze benen te sturen. Toch heb ik het idee dat ik iets fout doe. Stel je voor dat ik naar links wil, dan duw ik hem toch met mijn rechter been naar links terwijl ik met de linker teugel vraag? Of doe ik het al die tijd al fout?


Mijn instructrice heeft het over 'zit en zwaartepunt' - in de praktijk:
denk aan een mooie wending naar links, 'kijk waar je heen wil', of zoals sommigen zeggen : je navel wijst de weg.
Ietsje gewicht op links, ook.
En sommigen draaien ook hun eigen linkerheup iets 'open', om het paard uit te nodigen. Dwz: knie en dijbeen iets losser tegen het paard.

Ik gebruik mijn buitenbeen vooral als ik voel dat Knollie over de buitenschouder weg dreigt te vallen, het is wat mij betreft meer een correctie dan een 'standaard' hulp.
Let op: het gaat om dijbeen en knie, de kuit is de voorwaarts drijvende hulp en die is niet van toepassing.

(Wel werkt het duwen met het buitendijbeen/ buitenknie 100 keer beter dan hard trekken aan de linkerteugel 'als hij niet wil' - veel mensen gooien daarmee hun gewicht juist naar buiten.
Dat zijn de hulpen voor 'contra schouderbinnenwaarts' - en zal een braaf paard netjes langs de hoefslag blijven lopen in gebogen toestand ipv te wenden.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-05-23 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10873
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:52

Elisa2 schreef:
pien_2010 schreef:
Mooie uitleg en filmpje! De moeìte waard van kijken en lezen.

Belangrijk is voor mij, en zo gemakkelijk:
1. kijk naar de richting waar je naartoe wil gaan. N.l vanzelf geef je dan al heel veel goede hulpen. Je lichaam draait dan mee, dus je zit en je gewicht verandert wat het paard al heel veel info geeft zonder dat jij daar bij hoeft na te denken.
2. Realiseer je als het om beenhulpen gaat, dat een paard/pony al een vlieg voelt op zijn lijf. Dus als jij je been zachtjes aanlegt op de singel, dan nodig je jouw paard uit om in te buigen. Als jij zachtjes je kuit aanlegt aan beiden kanten dan weet het paard dat je een versnelling wil bv in draf.....etc....of anders gezegd, weet dat zachtheid zeker gevoeld wordt....zeker ook bij wat afgestompte manege paarden...


Dit :)

Paard moet buigen op de binnenbeen door het op de singel te leggen (maar niet te duwen) en persoonlijk ben ik er voor om het simpel te houden. Dus niet "sturen" met de benen maar gewoon kijken waar je naar toe rijdt. Dan draait het bekken namelijk automatisch de goede kant op en de schouders en is dat het stuur.
Begrenzen met de buitenhand, niet buitenbeen..die ligt automatisch al iets verder naar achter dan het binnenbeen als de ruiter kijkt waar het heen rijdt.


Let op dat met "kijken waar je heengaat" je niet alleen je hoofd gebruikt maar (klein) je hele lichaam. Wat ikzelf doe:
- kijk / visualiseer waar je heen gaat
- zorg dat mijn schouders aangeven wat de schouders van het paard moeten doen (de buiging aannemen zodat het de bocht door kan)
- zorgen dat mijn bekken aangeeft wat het bekken van mijn paard moet doen, dus open de binnenkant een fractie
- ik breng mijn binnenhand een fractie naar binnen - geef daarmee aan welke kant ze op moet en de buitenhand begrenst

Ik leg niet / amper mijn buitenbeen naar achteren. Als ik dat namelijk wel doe, is bij mij de kans groot dat mijn binnenheup wat naar voren gaat en mijn buitenheup naar achteren en ik daarmee dus de richting waar mijn paard naartoe moet blokkeer.

Let er wel heel goed op dat je kop hals romp en benen onafhankelijk van elkaar kunt bewegen. Ik zit nu bv op een zadelkruk te werken. Als ik niet bewust ben van mijn lichaam en ik kijk naar rechts, dan duw ik evenredig mijn bekken naar links en dat is dus net niet wat je wilt (je bovenlijf zegt: ga naar rechts, mijn bekken geeeft de hulpen naar links). Blijf ik bewust van mijn lichaam, kan ik hoofd en schouders bewegen terwijl mijn heupen "tegenwerken", neutraal blijven of mee gaan met de beweging van mijn hoofd/schouders.

Je zit ook heel vaak bij ruiters, ze willen naar rechts, kijken naar rechts, halen de rechterhand wat naar zich toe en verplaatsen daarmee het gewicht naar links. Tegenstrijdige hulpen.

Overigens is mijn paard geen bezemsteel (meer) en probeer ik de oefeningen te doen door de schouders te plaatsen en de rest te laten volgen.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:56

Als je stuurt wil je eigenlijk dat je paard buigt. Dat buigen gebeurt doordat je paard zijn binnenachterbeen meer onder zich plaatst. Daarom komt sturen ook meer vanuit je benen dan vanuit je handen. Met je handen (en de teugels) stuur je de schouders. Met je been vraag je het paard zijn binnenbeen meer te gebruiken en vraag je ook de buiging vanuit zijn ribben/wervels/lichaam, wat automatisch al komt als het paard het binnenachterbeen actiever gaat gebruiken. Met je teugels kun je enkel het hoofd en de nek wat naar binnen vragen.
Stuur je enkel met je handen, krijg je een paard wat recht door de bocht gaat met enkel zijn hals gebogen. Een en ander ligt ook aan de opleiding van het paard natuurlijk. Een soepel paard wat makkelijk buigt en draagt, is veel makkelijker te sturen dan een paard waarvoor dit moeilijk is of die erg scheef is.

Op jouw vraag als je naar links gaat stuur je met je rechterbeen en linkerteugel. Dit klopt dus niet. Je vraagt juist met je linkerbeen (binnenbeen) of je paard gaat buigen en ondertreden. Met je linkerteugel vraag je de stelling en met je rechterteugel stuur je de schouders de bocht in. Je rechterbeen ligt meestal iets achter de singel en vangt eventueel op als je paard wat uitzwaait. Maar een echt goede buiging naar links komt vanuit het linker achterbeen van je paard. Dus die zul je moeten activeren.

CiskaDragt
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 10:19

Diddykong schreef:
Als je stuurt wil je eigenlijk dat je paard buigt. Dat buigen gebeurt doordat je paard zijn binnenachterbeen meer onder zich plaatst. Daarom komt sturen ook meer vanuit je benen dan vanuit je handen. Met je handen (en de teugels) stuur je de schouders. Met je been vraag je het paard zijn binnenbeen meer te gebruiken en vraag je ook de buiging vanuit zijn ribben/wervels/lichaam, wat automatisch al komt als het paard het binnenachterbeen actiever gaat gebruiken. Met je teugels kun je enkel het hoofd en de nek wat naar binnen vragen.
Stuur je enkel met je handen, krijg je een paard wat recht door de bocht gaat met enkel zijn hals gebogen. Een en ander ligt ook aan de opleiding van het paard natuurlijk. Een soepel paard wat makkelijk buigt en draagt, is veel makkelijker te sturen dan een paard waarvoor dit moeilijk is of die erg scheef is.

Op jouw vraag als je naar links gaat stuur je met je rechterbeen en linkerteugel. Dit klopt dus niet. Je vraagt juist met je linkerbeen (binnenbeen) of je paard gaat buigen en ondertreden. Met je linkerteugel vraag je de stelling en met je rechterteugel stuur je de schouders de bocht in. Je rechterbeen ligt meestal iets achter de singel en vangt eventueel op als je paard wat uitzwaait. Maar een echt goede buiging naar links komt vanuit het linker achterbeen van je paard. Dus die zul je moeten activeren.


Wat een goede uitleg. Bedankt!!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:25

CiskaDragt schreef:
Hoi, ik rij nu bijna 6 jaar manege lessen en sinds een jaar leren we met onze benen te sturen. Toch heb ik het idee dat ik iets fout doe. Stel je voor dat ik naar links wil, dan duw ik hem toch met mijn rechter been naar links terwijl ik met de linker teugel vraag? Of doe ik het al die tijd al fout?


Fijn dat je al niet leert met het hoofd te sturen,
Als je met je been wil sturen stuur dan niet op het achterbeen maar probeer als je bv naar links wil het rechter voor been mee te krijgen dus bestuur de schouder, leg je knie wat naar voren tegen de schouder en je onderbeen ook wat naar voren brengen, nooit aan de binnen teugel vragen dan stuur je met het hoofd en dat is nooit wat je wil , het hoofd blijf je in principe af.
Blijf ook in de buiging/rotatie zitten en geef de hulp op de schouder als het buiten voorbeen in de lucht is en als hij niet mee gaat kun je je buiten teugel iets meer tegen de hals leggen of wat optillen en naar voren gaan met je hand niet aan de mond vragen want dan krijg je verkeerde stelling, maar echt de teugel omhoog tegen de hals .
Stelling/buiging/rotatie kun je vragen met je binnenbeen en eventueel je hand wat van de hals, maar ook daarin vraag je niet aan het bit , tenzij hij geen stelling aanneemt dan kun je ook je hand wat optillen, zeker als je met een gewoon trens rijd,want je wil de onderkaak naar de buiten plaatsen, vraag nooit de stelling met de druk naar achter en altijd op een teugel .
Als je meer controle krijgt over de schouders is het sturen uiteindelijk maar je lichaam draaien en kun je ook veel meer met het achterbeen.
Je kan die vraag ook eens aan je instructrice voorleggen , waarom je moet sturen met de voorbenen en niet met het hoofd.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:23

JudithGigi schreef:
Dit :)

Paard moet buigen op de binnenbeen door het op de singel te leggen (maar niet te duwen) en persoonlijk ben ik er voor om het simpel te houden. Dus niet "sturen" met de benen maar gewoon kijken waar je naar toe rijdt. Dan draait het bekken namelijk automatisch de goede kant op en de schouders en is dat het stuur.

Begrenzen met de buitenhand, niet buitenbeen..die ligt automatisch al iets verder naar achter dan het binnenbeen als de ruiter kijkt waar het heen rijdt.


Dat hoeft niet persé als je vast zit in je lichaam of jaren geleerd hebt het anders te doen. Ik moet het vrij bewust doen en dan gaat het goed :)

Edit: ik heb het in ieder geval een tijdje bewust moeten doen. Rijden zonder teugels en even vanaf 0 het gevoel opnieuw ontwikkelen. Intussen gaat het inderdaad wel vanzelf :)


Ik zeg simpel houden he, ik zeg niet dat het altijd simpel is. :D

Juist als een paard scheef loopt en de ruiter scheef zet, of niet nageeflijk is dan kunnen juist dit soort simpele zaken ook behoorlijk lastig worden.

Ik zie vaak dat een ruiter meer op de bolle kant wordt gezet met als gevolg dat het binnenbeen aan die kant al meer naar achter komt te liggen dan aan de holle kant en de ruiter dus scheef zit. En dan is kijken waar je heen gaat niet afdoende als de ruiter zich hier niet van bewust is bijv.
Alleen ik ben dan voorstander van werken aan de scheefheid van het paard en dat de ruiter zich gewoon goed bewust blijft van de basis. Recht zitten, kijken waar je heen gaat, binnenbeen op de singel, niet duwen, klemmen, compenseren etc.

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:54

Hangt ervan af hoe je paard is bereden. Mijn merrie bv denkt dat ze sneller mag gaan als ik probeer te sturen met mijn benen, ben dat nu proberen af te leren.