handen laag houden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

handen laag houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 10:05

goedemorgen, sinds een paar maanden rijd ik (recreatief) op een groot paard. Hij is netjes beleerd. Voorheen reed ik op een grote pony en later klein paard. Toen ging het handen laag houden en het correct zitten / teugelvoering / houding / mee bewegen etc. als vanzelf. Dit paard maakt het nog wel eens spannend bv met het uitstappen op de weg "buiten" of tijdens het rijden b.v. met het galopmoment. Dan schiet ie ineens weg (of doet alsof)
Ik ben erop gewezen dat ik mijn handen dan ineens omhoog breng, en ik heb er afgelopen week zelf op gelet, en het klopt, in het moment komen mijn handen te hoog waardoor het paard een knauw in zijn mond krijgt. Ik zeg tegen mijzelf "handen laag" en dat helpt. Ook bij het aan galopperen. Ik vraag me af zijn er oefeningen of tips om je handen laag te houden, ook als het paard een onverwachte beweging maakt, want dan gebeurt dit. Dank jullie wel

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:09


Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:11

Vraag jezelf eerst af waarom je je handen omhoog brengt.

Zijn je teugels misschien wat lang op zo'n moment? Het zou kunnen dat je je handen omhoog brengt om op zo'n schrikmoment terug contact te zoeken. Niet handig, maar het kan wel een aangeleerde reflex zijn.
Verlies je je balans en probeer je die te herstellen door balans te zoeken aan je teugels?
Is het puur een schrikreactie?

Allemaal redenen om je handen omhoog te brengen, die een andere oplossing vragen :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 11:37

Als het om een 'algemeen' probleem gaat: de degelijke duitse cavalerie hanteerde deze volgorde:
- eerst moet je bekken goed in het zadel zitten,
- dan de benen op de goede plaats
- dan pas komt het bovenlichaam aan de orde.

Het doel is de lijn van het zwaartepunt:
oor - schouder - heup - bal van de voet.
(Centered riding en Alexander Technique hanteren een beetje een andere manier, maar de grote lijnen verschillen niet heel erg.)

Dan zijn er de buikspieren: als je dier 'onder je vandaan schiet' kun je achterover komen te zitten en hef je je handen om niet om te vallen (gewoon een evenwichtsreflex)
- stevige buikspieren zijn de oplossing.
Zeker als je tegenwoordig op een groter dier zit, met bewegingen waar je nog aan moet wennen.

En bij spanning of met een groot woord angst is er het reflex om als het ware een soort foetushouding aan te nemen: hakken en knieën op, voorover buigen en handen richting hoofd.
... er zijn zat instructeurs die dan roepen 'handen laag' of 'hakken laag' -
maar eigenlijk is dat: 'kom uit je reflex, ontspan, wees niet bang'. Als dat kan : prima, maar misschien ben je over een kleinere of grotere grens gegaan.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 11:41


Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 11:45

Lijsken schreef:
Vraag jezelf eerst af waarom je je handen omhoog brengt.

Zijn je teugels misschien wat lang op zo'n moment? Het zou kunnen dat je je handen omhoog brengt om op zo'n schrikmoment terug contact te zoeken. Niet handig, maar het kan wel een aangeleerde reflex zijn.
Verlies je je balans en probeer je die te herstellen door balans te zoeken aan je teugels?
Is het puur een schrikreactie?

Allemaal redenen om je handen omhoog te brengen, die een andere oplossing vragen :)

Dag Lijsken, dank voor de reactie. Nee teugels zijn wel goed op maat. Denk inderdaad dat het een soort reflex van mij is. Op de gedachten van: Gaat hij ervan door? of gaat hij misschien bokken? Wat hij voorheen deed bij het aanspringen, juist omdat mijn handen ineens omhoog gaan en hij dan een ruk op het bit krijgt. Overigens de laatste tijd springt hij meestal netjes aan, en dan lukt het mij om handen laag te houden. Echter als hij niet direct aanspringt, of eerst een huppeltje maakt, dan gaan mijn handen toch weer omhoog. Foei!

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: handen laag houden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 12:02

Oke, dan is het dus geen balansprobleem of iets dergelijks, dat is mooi :j

In dat geval is het vooral een kwestie van oefenen en bewust zijn. Je kan een bokriempje gebruiken (of een simpel strotouwtje tussen de voorste oogjes van je zadel) waar je je pink onder houdt met aanspringen. Maar eigenlijk denk ik dat het nog het allerbeste gaat om simpelweg vaak te oefenen met galop aanspringen zodat je paard er meer aan gewend raakt en het ook voor jou minder een ding wordt.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 12:09

Lijsken schreef:
Oke, dan is het dus geen balansprobleem of iets dergelijks, dat is mooi :j

In dat geval is het vooral een kwestie van oefenen en bewust zijn. Je kan een bokriempje gebruiken (of een simpel strotouwtje tussen de voorste oogjes van je zadel) waar je je pink onder houdt met aanspringen. Maar eigenlijk denk ik dat het nog het allerbeste gaat om simpelweg vaak te oefenen met galop aanspringen zodat je paard er meer aan gewend raakt en het ook voor jou minder een ding wordt.

ja klopt vaker oefenen met aanspringen. Goede tip. Dit blijft spannend nog, want als het dan 2x goed is gegaan op de linkerhand en 2x op de rechterhand, dan denk ik: nu is het wel okay, terwijl ik aan het paard voel dat hij de smaak te pakken krijgt (hij galoppeert graag, voormalig springpaard) en dan wordt ie ongeduldig.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 12:52

Janneke2 schreef:
Als het om een 'algemeen' probleem gaat: de degelijke duitse cavalerie hanteerde deze volgorde:
- eerst moet je bekken goed in het zadel zitten,
- dan de benen op de goede plaats
- dan pas komt het bovenlichaam aan de orde.

Dan zijn er de buikspieren: als je dier 'onder je vandaan schiet' kun je achterover komen te zitten en hef je je handen om niet om te vallen (gewoon een evenwichtsreflex)
- stevige buikspieren zijn de oplossing.
Zeker als je tegenwoordig op een groter dier zit, met bewegingen waar je nog aan moet wennen.

En bij spanning of met een groot woord angst is er het reflex om als het ware een soort foetushouding aan te nemen: hakken en knieën op, voorover buigen en handen richting hoofd.
... misschien ben je over een kleinere of grotere grens gegaan.

goed uitgelegd, Janneke, dank. Nooit zo bij stil gestaan dat mijn buikspieren sterker mogen worden. Tja bijna 35 jaar geleden met de pony zaten er meer buikspieren. Het is inderdaad een reflex, bij het bokken er afgelopen winter ook 2 keer vanaf gevallen.... klopt het is een groter paard en die maakt grotere passen. Het kleine paard dat ik voorheen had, klinkt gek, maar ze hield niet van galopperen, was meer een stap-draf paard, ook wat oud tuigbloed erin. Dus al die tijd nauwelijks gegaloppeerd. Wel op de D-pony, lang geleden dus. Nu met het grote paard weer een uitdaging om nieuwe dingen aan te leren. Heel leuk overigens!

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: handen laag houden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:45

misschien vraagt de hoofd/halshouding van dit paard ook wel een andere houding van jou, andere beweging grote passen ect., dat kost even tijd om te ervaren hoe je zitten moet op DIT paard

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:38

Lenteklokje schreef:
Lijsken schreef:
Oke, dan is het dus geen balansprobleem of iets dergelijks, dat is mooi :j

In dat geval is het vooral een kwestie van oefenen en bewust zijn. Je kan een bokriempje gebruiken (of een simpel strotouwtje tussen de voorste oogjes van je zadel) waar je je pink onder houdt met aanspringen. Maar eigenlijk denk ik dat het nog het allerbeste gaat om simpelweg vaak te oefenen met galop aanspringen zodat je paard er meer aan gewend raakt en het ook voor jou minder een ding wordt.

ja klopt vaker oefenen met aanspringen. Goede tip. Dit blijft spannend nog, want als het dan 2x goed is gegaan op de linkerhand en 2x op de rechterhand, dan denk ik: nu is het wel okay, terwijl ik aan het paard voel dat hij de smaak te pakken krijgt (hij galoppeert graag, voormalig springpaard) en dan wordt ie ongeduldig.


Als hij wat te heet wordt als je vaak achter elkaar aanspringt kan je ook beginnen met de overgangen wat verder uit elkaar. Bijvoorbeeld al vrij snel in het losrijden wat galop meepakken, als je merkt dat hij heter wordt focus je een tijdje op draf en stap, en als de rust weer terug is sluit je af met wat galopwerk voor je gaat uitstappen.

Het is wennen hoor, met een groter paard! Maar je bent er bewust mee bezig, dat is al het halve werk :)

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: handen laag houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 21:59

beste Lijske, hij wordt niet echt heet, eerder ongeduldig, en ik denk dat hij ook mijn "aanspringangst" aan voelt. Ik moet de galop gewoon nog meer bevestigd krijgen als ik eerlijk ben, ligt meer aan mij zelf dus. Dan heeft hij de smaak te pakken en hij is ook gewend als hij uit de galop terug valt naar de draf, dat ik hem direct weer aanzet tot een nieuwe galop. Maar dan moet ik mezelf eerst weer bij elkaar rapen (figuurlijk dan :-) ) bijzonder is wel als ik instructies krijg, gaat het al een stuk beter. Het is een slim paard.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: handen laag houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 22:02

en ik praat op mezelf in: als ik hem losgereden heb, en ik rijd op de volte met stelling en buiging, geef de galophulp subtiel en duidelijk en uiteraard HANDEN LAAG, dan kan er niet veel gebeuren. Overigens laatst vanuit de stap geprobeerd, dus stap, paar pasjes draf en direct galop. Dat ging wonderlijk GOED.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: handen laag houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 22:03

leuk: als je hem in de wei ziet staan, vanuit stilstand galoppeert hij aan, zo elastisch is hij, en blijkbaar een natuurlijke beweging. Maar ja dan heeft ie geen last van mij :z

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: handen laag houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 09:56

beste Lijsken, Janneke en MCE,
even een update, en wellicht kunnen jullie nog wat feedback geven. Ik had steeds in de bak gereden, zoals ik schreef het is een groot paard ± 175 cm, en ik had steeds wat moeite om hem gecontroleerd te laten galopperen. Gisteren in een groot weiland nog wat gereden, en ook de galop, dat was toch een ander gevoel. Ik hoefde niet mijn best te doen om hem correct door de hoeken te krijgen (misschien ook nog een balans probleem om aan te werken) In wei rijdt ontspannend. Op een grote grote volte, aanspringen ging soepel en de galop ook. Daarna was hij zo ontspannen en ik geniet van het moment en het paard. groetjes!

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:22

leuk om te lezen,
als je in een weiland rijd moet heel bewust zijn van de hulpen, moet je zelf ook bewuster rijden, misschien is dat de oplossing voor jou en dit paard.

Probeer deze wijze van rijden ook binnen vol te houden, maar weet ook dat sommige paarden buiten gewoon beter zijn

Carl Hester b.v. start - tot nu toe - En Vouge ook alleen buiten en is daarin alweer zeer succesvol
“Vogue isn’t an indoor championship horse, so there is no point campaigning him for the World Cup this winter,” says Carl

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 19:34

mce schreef:
leuk om te lezen,
als je in een weiland rijd moet heel bewust zijn van de hulpen, moet je zelf ook bewuster rijden, misschien is dat de oplossing voor jou en dit paard.

Probeer deze wijze van rijden ook binnen vol te houden, maar weet ook dat sommige paarden buiten gewoon beter zijn

Carl Hester b.v. start - tot nu toe - En Vouge ook alleen buiten en is daarin alweer zeer succesvol
“Vogue isn’t an indoor championship horse, so there is no point campaigning him for the World Cup this winter,” says Carl

ja klopt buiten rijden zonder schotten en omheiningen is ook heel natuurlijk. En jij en jouw paard leert veel want als er een eend of watervogel aan komt, moet je daar op anticiperen.