Aan het been zonder zweepje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 18:53

Mijn 4 jarige loopt inmiddels super braaf zijn rondjes. Hij is wat aan de flegmatieke kant dus ik probeer heel bewust hem te leren scherp aan het been te worden. Om duidelijker door te komen nu een kort springzweepje erbij. Nu heb ik het idee dat hij precies weet wanneer ik het stokje erbij heb en wanneer niet. Ik wil juist zonder zweepje kunnen rijden en hem leren voor een lichte kuitdruk aan te trekken.

Hoe voorkom je dat je paard 'aan de zweep' gaat lopen ipv aan je been?

(Uiteraard les en geduld; ben zeer tevreden met hoe hij het doet :)

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:46

lletam schreef:
Mijn 4 jarige loopt inmiddels super braaf zijn rondjes. Hij is wat aan de flegmatieke kant dus ik probeer heel bewust hem te leren scherp aan het been te worden. Om duidelijker door te komen nu een kort springzweepje erbij. Nu heb ik het idee dat hij precies weet wanneer ik het stokje erbij heb en wanneer niet. Ik wil juist zonder zweepje kunnen rijden en hem leren voor een lichte kuitdruk aan te trekken.

Hoe voorkom je dat je paard 'aan de zweep' gaat lopen ipv aan je been?

(Uiteraard les en geduld; ben zeer tevreden met hoe hij het doet :)

Eigenlijk vrij simpel.
Consequent blijven.
Niet een standaard riedeltje af gaan, dat je bij de eerste hulp al weer waar het gaat eindigen(lichte hulp, stevige hulp, zweepje)
Maar meteen bij de eerste hulpt reactie bewerkstelligen.
Laat hem naar eens een beetje 'schrikken'
Vriendelijk doch duidelijk een goede hulp geven, wat groter dan je normaal zou doen. Geen reactie, zelfde maar dan met een tikje erbij. En dan maar even een stukje wat harder doorlopen.
Want op den duur wil je dat hij zelf actief in beweging blijft en zich niet alleen 'voortbeweegt'
Dus laat maar eens lopen. Na verloop van tijd zul je dan hopelijk merken dat hij bij de eerste keer been al reactie geeft. En wanneer je dat hebt bereikt, dan kan je je hulpen gaan verkleinen, totdat je het punt bereikt dat hij zelf aan het lopen blijft. Want je wil je been alleen gebruiken om te schakelen, niet on hem op basistempo te krijgen\houden.
Ik heb ooit eens geleerd
'een flegmatiek paard wil je rijden met het been eraf, je wil dat ze zelf actief blijven.
Een heet paard wil je rijden met het been eraan, want je wil dat ze niet van alles het op een lopen zetten'

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 21:38

Ja helemaal eens. Maar in dit proces wel met zweepje rijden of ook regelmatig even wegleggen?
Of een keer een spoortje?

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 21:40

Ik was mijn leven fel tegen zweepjes. :+ Dus ik pakte over wat ik op de grond had geleerd, druk houden tot het juiste antwoord komt.
Ofwel, kuit eraan, druk houden tot er reactie komt en loslaten. Zo heb ik menig paard leren rijden op het been en stuk voor stuk zijn ze eigenlijk té gevoelig geworden(dus let daar wel op).
Ze leren dat snel zat en dat zweepje en aantikken is nergens voor nodig.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 21:44

Anastasia24 schreef:
Ik was mijn leven fel tegen zweepjes. :+ Dus ik pakte over wat ik op de grond had geleerd, druk houden tot het juiste antwoord komt.
Ofwel, kuit eraan, druk houden tot er reactie komt en loslaten. Zo heb ik menig paard leren rijden op het been en stuk voor stuk zijn ze eigenlijk té gevoelig geworden(dus let daar wel op).
Ze leren dat snel zat en dat zweepje en aantikken is nergens voor nodig.


Ja, totdat je er eentje treft die dus echt niet snel onder de indruk is. Ik rijd liever ook niet met zweep daarom wil ik ook zonder kúnnen

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 21:46

Citaat:
Eigenlijk vrij simpel.
Consequent blijven.
Niet een standaard riedeltje af gaan, dat je bij de eerste hulp al weer waar het gaat eindigen(lichte hulp, stevige hulp, zweepje)
Maar meteen bij de eerste hulpt reactie bewerkstelligen.
Laat hem naar eens een beetje 'schrikken'.


... deze snap ik niet helemaal.
Het klinkt mij in de oren als de paradox van 'het patroon is dat er geen patroon is'.

"Wees wel consequent, maar niet telkens hetzelfde"...

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 21:47

lletam schreef:
Ja, totdat je er eentje treft die dus echt niet snel onder de indruk is. Ik rijd liever ook niet met zweep daarom wil ik ook zonder kúnnen



Snap ik. :j Doe je grondwerk? Waaronder de achterhand verplaatsen met druk? Schouder verplaatsen? Misschien eens interessant om in te verdiepen. Dat doe ikzelf onder het zadel hetzelfde, als het grondwerk erin zit, gaat dat erg snel. En ja, snoepjes helpen goed daarin.
Dus zoals op de grond, druk, niet te hard gewoon je been eraan, en blijf maar wachten. Het is geen snelle oplossing zoals bijv het spoortje, maar wel iets dat langduring(imo) beter werkt. Bij het eerste stapje druk eraf, snoepje en opnieuw. Na 1-2 keer snappen ze het spelletje.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 21:48

Zelfde probleem.
Mijn paard weet feilloos wanneer ik geen zweep heb, zelfs als ik hem tussentijds stiekem weggooi, heeft ze dat door. Heb dus geen oplossing, maar lees geïnteresseerd mee.

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:18

Janneke2 schreef:
Citaat:
Eigenlijk vrij simpel.
Consequent blijven.
Niet een standaard riedeltje af gaan, dat je bij de eerste hulp al weer waar het gaat eindigen(lichte hulp, stevige hulp, zweepje)
Maar meteen bij de eerste hulpt reactie bewerkstelligen.
Laat hem naar eens een beetje 'schrikken'.


... deze snap ik niet helemaal.
Het klinkt mij in de oren als de paradox van 'het patroon is dat er geen patroon is'.

"Wees wel consequent, maar niet telkens hetzelfde"...

Ja en nee :')
Als je het heel simpel opstelt wel.
Maar het punt is dat je een hulp geeft en daar wil je reactie op.
Je moet het paard eerst aanleren wat de gewenste reactie is.
Maar daarna kan je gaan verfijnen.
Maar als je paard op den duur door heeft dat het riedeltje altijd hetzelfde is, gaan ze gewoon wachten op de laatste stap.
Kuit = geen reactie
Meer been = geen reactie
Tikje met de zweep = reactie

Maar als je dat vaak genoeg doet, altijd in dezelfde volgorde, dan is niet het 'kuit' de hulp.
Maar van kuit tot tikje met de zweep is de hulp geworden.
Want ze reageren op de zweep, en dan haal je de druk eraf.
Dus ze wachten rustig tot je dat moment hebt bereikt.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 22:19

Anastasia24 schreef:
lletam schreef:
Ja, totdat je er eentje treft die dus echt niet snel onder de indruk is. Ik rijd liever ook niet met zweep daarom wil ik ook zonder kúnnen



Snap ik. :j Doe je grondwerk? Waaronder de achterhand verplaatsen met druk? Schouder verplaatsen? Misschien eens interessant om in te verdiepen. Dat doe ikzelf onder het zadel hetzelfde, als het grondwerk erin zit, gaat dat erg snel. En ja, snoepjes helpen goed daarin.
Dus zoals op de grond, druk, niet te hard gewoon je been eraan, en blijf maar wachten. Het is geen snelle oplossing zoals bijv het spoortje, maar wel iets dat langduring(imo) beter werkt. Bij het eerste stapje druk eraf, snoepje en opnieuw. Na 1-2 keer snappen ze het spelletje.


Jazeker, ook grondwerk en werk ook met voer beloning. Heel veel basis dingen doet ie daarom al super netjes zoals achterwaarts, zijwaarts, galop hulp etc. Maar ik zoek dat echte aantrekken vanuit achter en dat op een lichte kuitdruk

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 22:23

fleurtjeuh schreef:
[quote="Janneke2"

... deze snap ik niet helemaal.
Het klinkt mij in de oren als de paradox van 'het patroon is dat er geen patroon is'.

"Wees wel consequent, maar niet telkens hetzelfde"...

Ja en nee :')
Als je het heel simpel opstelt wel.
Maar het punt is dat je een hulp geeft en daar wil je reactie op.
Je moet het paard eerst aanleren wat de gewenste reactie is.
Maar daarna kan je gaan verfijnen.
Maar als je paard op den duur door heeft dat het riedeltje altijd hetzelfde is, gaan ze gewoon wachten op de laatste stap.
Kuit = geen reactie
Meer been = geen reactie
Tikje met de zweep = reactie

Maar als je dat vaak genoeg doet, altijd in dezelfde volgorde, dan is niet het 'kuit' de hulp.
Maar van kuit tot tikje met de zweep is de hulp geworden.
Want ze reageren op de zweep, en dan haal je de druk eraf.
Dus ze wachten rustig tot je dat moment hebt bereikt.[/quote]

Nou dat dus. Eigenlijk doet ie wat ik vraag: been? Mwah, schopje? Ach ja; zweepje Oh nu moet ik (pas) naar voren.
Hij is misschien flegmatiek maar niet sloom en zeker niet dom

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:25

Is het echt flegmatiek of is het nog onvoldoende spieropbouw en conditie? Paard is nog wel heel jong. Maak je ook buitenritten?

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 11:17

Daar houd ik ook rekening mee, hij is nog jong en loopt 3x pw Oh zadel en verder lekker op de wei.
Buiten rijden is in de buurt nog niet mogelijk maar gaan we zeker doen (dan moet ik met de trailer).

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:38

Janneke2 schreef:
Citaat:
Eigenlijk vrij simpel.
Consequent blijven.
Niet een standaard riedeltje af gaan, dat je bij de eerste hulp al weer waar het gaat eindigen(lichte hulp, stevige hulp, zweepje)
Maar meteen bij de eerste hulpt reactie bewerkstelligen.
Laat hem naar eens een beetje 'schrikken'.


... deze snap ik niet helemaal.
Het klinkt mij in de oren als de paradox van 'het patroon is dat er geen patroon is'.

"Wees wel consequent, maar niet telkens hetzelfde"...

Citaat:
Ja en nee :')
Als je het heel simpel opstelt wel.
Maar het punt is dat je een hulp geeft en daar wil je reactie op.
Je moet het paard eerst aanleren wat de gewenste reactie is.
Maar daarna kan je gaan verfijnen.
Maar als je paard op den duur door heeft dat het riedeltje altijd hetzelfde is, gaan ze gewoon wachten op de laatste stap.
Kuit = geen reactie
Meer been = geen reactie
Tikje met de zweep = reactie

Maar als je dat vaak genoeg doet, altijd in dezelfde volgorde, dan is niet het 'kuit' de hulp.
Maar van kuit tot tikje met de zweep is de hulp geworden.
Want ze reageren op de zweep, en dan haal je de druk eraf.
Dus ze wachten rustig tot je dat moment hebt bereikt.


Dit is duidelijke taal (ipv een paradox)
mbt wat iemand niet moet doen.

Op zich ken ik dit argument en voor een aantal paarden gaat het inderdaad op.

Wat iemand in dit geval WEL moet doen is het patroon doorbreken.
Bijvoorbeeld "1 - 1 - 10"
Klein kuithulp, pauze, kleine kuithulp, pauze, TIK.

Er zijn varianten, bijv "1 - 2 - 5"
kleine kuithulp, pauze, ietsje grotere kuithulp, pauze, tik,
of: 1 - 5 (kuithulp, pauze, tik).


En wat ook werkt, bij verreden manegepaarden: 'incidenteel bestraffen'.
Je hoeft echt niet te slaan.
Je kunt ook zwaaien met de zweep.
Je kunt ook op je laars slaan, of het zadel - dat maakt herrie.
En maakt indruk.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 13-07-23 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:41

Omdat ik mijn flegmatieke tinkermerrie zowat door midden kon schoppen en ze ook redelijk zweepdood was, ben ik met een klein spoortje gaan rijden en in het begin dat ik haar had, zonder zweep.
Ze was op dat moment overigens al 10 en had een tijdje in manegelessen meegelopen.

Op het spoortje reageerde ze wel fel en zorgde ervoor dat ik haar niet direct door midden hoefde te schoppen. En aanmoedigen met stem heeft haar ook heel erg geholpen.

Ondertussen reageert ze goed op been en is ze ook niet meer zweepdood, maar draag ik nog steeds dat kleine spoortje.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:47

Ik lees even mee.
Normaal krijg ik ieder paard heet gereden en vlot aan het been en nu rij ik er 1 die gewoon zijn middelvinger opsteekt naar alle hulpen

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:53

Hier was onze jonge lusitano ook heeel moeilijk aan been, hij snapte de zijgangen wel dus wist prima te reageren op beenhulp/zithulp. Ik heb gemerkt naarmate hij ouder werd en sterker dat hij veel vlotter is geworden. Ook buitenritten hebben hieraan bijgedragen. Ik kan nu inprincipe zonder zweep rijden, maar een extreem reactief paard zal het nooit worden (ja alleen als het hem uit komt en iets spannend is hihi)
Geef je paardje vooral ook nog de tijd om te groeien en ontwikkelen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:53

Anastasia24 schreef:
Ik was mijn leven fel tegen zweepjes. :+ Dus ik pakte over wat ik op de grond had geleerd, druk houden tot het juiste antwoord komt.
Ofwel, kuit eraan, druk houden tot er reactie komt en loslaten. Zo heb ik menig paard leren rijden op het been en stuk voor stuk zijn ze eigenlijk té gevoelig geworden(dus let daar wel op).
Ze leren dat snel zat en dat zweepje en aantikken is nergens voor nodig.


deze snap ik helemaal als het het hebt over het aanleren van de hulp. En dan is ie zeker heel fair.

Maar niet als je het hebt over een grotere reactie op een kleinere hulp. En dat is wat TS wil volgens mij.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:05

Mijn merrie is echt stappen vooruit gegaan (letterlijk en figuurlijk haha) toen ik gestopt ben met het tikken met de zweep en de sporen af heb gedaan.

Ik denk nu aan een verstelling, krijg ik dan geen reactie dan klik ik een keer met mijn tong en als ik dan geen reactie krijg maak ik hele grote zwaaiende bewegingen met mijn zweep. Hiervan loopt ze beter dan ik haar ooit vooruit had kunnen 'meppen'. Inspiratie heb ik vanuit feather light Horsemanship gehaald. Mijn paard sluit zich namelijk helemaal af bij dat soort fysieke prikkels.

Anoniem

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:19

Lekker veel galopperen aan lange teugel, daar steeds meer snelheid bij vragen (echt als: lol met je knol), balkjes en cavaletti, overgangen. Als het kan eerst buiten inrijden, dan kort stukje trainen in de bak, daarna weer buiten uitrijden.

Daarnaast moet je zelf heel precies en consequent worden in het geven van een hulp.
Geen reactie? Dan ga je hem meteen 'opjagen' zodat hij wel reageert, in plaats van blijven proberen / vragen.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:57

lletam schreef:
Ja helemaal eens. Maar in dit proces wel met zweepje rijden of ook regelmatig even wegleggen?
Of een keer een spoortje?


Een spoortje is hier echt niet aan de orde; het is een jong paard die puur moet leren op been te reageren daar is een spoort niet voor; die zijn voor verfijning van hulpen.

Zweepje kan maar zelfs dat zou ik weglaten. Leer je paard op been te reageren dan kan je hem straks met een minimale beenhulp alles laten doen. Dat aanleren is best lastig; begin met een hele zachte beenhulp; geen reactie dan een iets duidelijker beenhulp ( en daarbij bedoel ik dus kuithulp met hakken laag), etc. etc. Hou wel steeds je kuit licht aan het paard zodat hij die altijd net kan voelen.
Mocht er echt geen reactie komen haal je de kuit iets van het paard en laat deze "vallen". Dus niet schoppen. Meestal is dat voldoende en zoveel te verder je been van het paard is zoveel te meer er een duidelijke hulp komt. Maar dat ook alleen maar doen als er geen reactie komt. Reageert hij, dan meteen daarna zo zacht mogelijke hulp vragen.

Als je al een zweepje gebruikt, gebruik je die alleen pal naast waar je de beenhulp geeft omdat de associatie met het been er moet blijven. Overigens niet slaan maar zachtjes aantikken.

Doe je grond/ handwerk? Dan vanaf de grond leren reageren op je stem en dat vanuit het zadel ook inpassen. Ook bij het grond/ handwerk met je hand druk geven waar normaal je been ligt; geen reactie is meer druk en evt. puur met de vingertoppen een beetje prikken.

Een zweepje, mits goed gebruikt, is een prima hulpmiddel maar, zoals je ook schrijft, de meeste paarden weten precies wanneer je er wel of niet 1 hebt. Ik gebruik er soms 1 om dingen aan te leren maar leg het daarna weer weg. Als je het soms tijdens het rijden pakt, weglegt, en weer pakt dan lijken veel paarden het niet meer door te hebben of reageren minder/ niet.

Nodig je paard ook echt uit om te versnellen en langzamer te gaan door iets voorover te gaan zitten en de teugels losser te laten. Meestal is dat ook al voldoende, zeker bij een jong dier. Veel rechte lijnen rijden, liefst buiten en dan komt het vanzelf goed. Geef ook alleen maar hulp als het dier echt inzakt; liever 1 korte, duidelijke hulp dan doorlopend kloppen met een been. Langzamer gaan= beenhulp. Netjes tempo houden= geen hulp!

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:04

pol013 schreef:
deze snap ik helemaal als het het hebt over het aanleren van de hulp. En dan is ie zeker heel fair.

Maar niet als je het hebt over een grotere reactie op een kleinere hulp. En dat is wat TS wil volgens mij.


Terug naar het grondwerk. :+ Bij een paard onbekend met grondwerk kun je prima 10 minuten lang staan met je hand op zijn flank zonder dat hij zijn achterhand verplaatst. Na 1-2 keer(soms vaker) snappen ze dat en hoef je maar een vinger te leggen en stappen ze opzij.
Zelfde met hoe ik menig ''dood voor het been'' paarden heb geleerd weer gevoelig te worden. Been eraan houden, kuit druk houden, stapt hij weg, druk weg en evt een snoepje vooral in het begin. Dan sta je in het begin 10 minuten onhandig met je benen om de buik, maar dat bouwt zich af naar een klein kneepje\er überhaupt aan denken wat tempo erbij te doen. En dat bouw je weer uit in iedere gang.
Het is niet gebruikelijk zo maar ik heb nogal veel manege ''opknap'' paarden en ''luie'' tinkers bijgereden, geloof me, geduld loont. Ik had geen zweep en alle paarden stonden letterlijk stil zonder zweep. Het is een positieve bekrachtiging (je krijgt snoep als je loopt ipv je krijgt een tik als je niet loopt). Dat werkt (overigens met alles) veel beter.
Het is gewoon een tip van wat ik heb geleerd, :j Ik kreeg pbtjes van mensen die dat interessant vonden dus ik dacht misschien hielp het ts ook wel.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:02

Anastasia24, precies zo heb ik dat ook gedaan bij mijn tinker. Ik rij wel met sporen (western) maar zonder zweep, en dat bevalt ons beide beter. Ik heb nu zelden miscommunicaties of een boze merrie.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:14

Ik heb de reacties niet gelezen, maar wat bij mijn merrie met "opstartproblemen" heel goed helpt is overgangen rijden. Kleine stukjes versnellen, vertragen of een andere gang. In het begin kost dit wat grotere hulpen en moet ik af en toe een klein tikje extra geven om dr 'aan' te zetten. Maar door dit heel vaak te doen krijg je ze steeds scherper en reageren ze later in de rit door alleen maar je been aan te hoeven leggen. Heeeel veel overgangen dus!

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:25

Anastasia24 schreef:
pol013 schreef:
deze snap ik helemaal als het het hebt over het aanleren van de hulp. En dan is ie zeker heel fair.

Maar niet als je het hebt over een grotere reactie op een kleinere hulp. En dat is wat TS wil volgens mij.


Terug naar het grondwerk. :+ Bij een paard onbekend met grondwerk kun je prima 10 minuten lang staan met je hand op zijn flank zonder dat hij zijn achterhand verplaatst. Na 1-2 keer(soms vaker) snappen ze dat en hoef je maar een vinger te leggen en stappen ze opzij.
Zelfde met hoe ik menig ''dood voor het been'' paarden heb geleerd weer gevoelig te worden. Been eraan houden, kuit druk houden, stapt hij weg, druk weg en evt een snoepje vooral in het begin. Dan sta je in het begin 10 minuten onhandig met je benen om de buik, maar dat bouwt zich af naar een klein kneepje\er überhaupt aan denken wat tempo erbij te doen. En dat bouw je weer uit in iedere gang.
Het is niet gebruikelijk zo maar ik heb nogal veel manege ''opknap'' paarden en ''luie'' tinkers bijgereden, geloof me, geduld loont. Ik had geen zweep en alle paarden stonden letterlijk stil zonder zweep. Het is een positieve bekrachtiging (je krijgt snoep als je loopt ipv je krijgt een tik als je niet loopt). Dat werkt (overigens met alles) veel beter.
Het is gewoon een tip van wat ik heb geleerd, :j Ik kreeg pbtjes van mensen die dat interessant vonden dus ik dacht misschien hielp het ts ook wel.


Dit is geen positieve bekrachtiging maar een negatieve bekrachtiging. Je haalt iets vervelends (het been) weg.
Afbeelding