Hoe omgaan met het 'pullen' van manegepaarden bij kindjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe omgaan met het 'pullen' van manegepaarden bij kindjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:08

Bitloos kunnen ze ook gewoon pullen.

Als paarden dat eenmaal aangeleerd hebben is het vaak ook heel lastig om het er weer uit te krijgen.

Bijzet kan ook wel, maar dan niet te strak..want anders wordt het inderdaad wat DP al zegt..een uur lang in een geforceerde houding. Dat is niet goed.

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 13:22

Klopt, het paard dat bitloos gereden wordt doet het dus ook.

De handigheid die ik ze tot nu toe heb proberen mee te geven is het voor te zijn en ze te laten voelen wat er gebeurd onder hun billen. Liever het paard voor zijn dan afstraffen en wie niet sterk is moet slim zijn. Ik ben gaan observeren of er voortekenen zijn en dat 'geluk' is er. Vaak gaat het paard versnellen of juist verslomen, begint heel even al een beetje druk uit te oefenen en doet dan pas een pull. Ik heb ze dat aangegeven en kijk met ze mee. Zodra ze iets voelen brengen we de paarden zsm terug naar het gevraagde tempo om de pull voor te zijn en gaan we een oefeningetje doen om de aandacht terug te brengen naar de ruiter. Op die manier gaat het de laatste tijd erg goed. Daarnaast is het een leuke uitdaging om meer gevoel te creëren tijdens het rijden en een mooie ingang om veel bezig te zijn met tempo- en gangwisselingen en de verschillende manieren om dat te vragen. Verder gebeurt het niet zó vaak dat de hele les er op aangepast wordt, maar ik was gewoon benieuwd of er nog andere handigheden zijn die ik kan meenemen. :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:27

Weidemaatje schreef:
Ik ben gaan observeren of er voortekenen zijn en dat 'geluk' is er. Vaak gaat het paard versnellen of juist verslomen, begint heel even al een beetje druk uit te oefenen en doet dan pas een pull. Ik heb ze dat aangegeven en kijk met ze mee. Zodra ze iets voelen brengen we de paarden zsm terug naar het gevraagde tempo om de pull voor te zijn en gaan we een oefeningetje doen om de aandacht terug te brengen naar de ruiter. Op die manier gaat het de laatste tijd erg goed. Daarnaast is het een leuke uitdaging om meer gevoel te creëren tijdens het rijden en een mooie ingang om veel bezig te zijn met tempo- en gangwisselingen en de verschillende manieren om dat te vragen.

+:)+
Chapeau...!
Dit is communicatie - het begin van goed paardrijden.
Jouw leerlingen boffen maar!

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:29

Weidemaatje schreef:
Klopt, het paard dat bitloos gereden wordt doet het dus ook.

De handigheid die ik ze tot nu toe heb proberen mee te geven is het voor te zijn en ze te laten voelen wat er gebeurd onder hun billen. Liever het paard voor zijn dan afstraffen en wie niet sterk is moet slim zijn. Ik ben gaan observeren of er voortekenen zijn en dat 'geluk' is er. Vaak gaat het paard versnellen of juist verslomen, begint heel even al een beetje druk uit te oefenen en doet dan pas een pull. Ik heb ze dat aangegeven en kijk met ze mee. Zodra ze iets voelen brengen we de paarden zsm terug naar het gevraagde tempo om de pull voor te zijn en gaan we een oefeningetje doen om de aandacht terug te brengen naar de ruiter. Op die manier gaat het de laatste tijd erg goed. Daarnaast is het een leuke uitdaging om meer gevoel te creëren tijdens het rijden en een mooie ingang om veel bezig te zijn met tempo- en gangwisselingen en de verschillende manieren om dat te vragen. Verder gebeurt het niet zó vaak dat de hele les er op aangepast wordt, maar ik was gewoon benieuwd of er nog andere handigheden zijn die ik kan meenemen. :)


Heel goed bezig, dit klinkt echt heel goed.

Wat ik doe is altijd zeggen dat een paard nergens aan moet kunnen trekken, dus meegaan met de hand naar voren of naar boven als een paard pult en tegelijk been geven. Maar ik weet niet of dat niveau al dusdanig is dat ze dit kunnen.

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 13:39

Wat lief!! :D Dankjewel! <3

@elisa2; dat is ook een hele goede tip. Mochten ze het niet voor zijn is dat ook een hele goede om uit te proberen en het alsnog op te lossen. Dankjewel! :)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe omgaan met het 'pullen' van manegepaarden bij kindjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:52

Graag gedaan :-)

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:02

DuoPenotti schreef:
Nee zeker niets mis met een hulpteugel, in mijn eerste bericht heb ik de link van de daisy/graasteugel ook geplaatst :)
Maar ik vind de bijzet niet de beste keuze.


Waarom vind je de graasteugel dan een betere keuze? Pony kan daarmee helemaal niet voorwaarts neerwaarts.
Met een bijzet wel en die moet je natuurlijk niet zo strak zetten dat de pony niet zn eigen balans kan vinden.
Het geeft de beginnertjes wat meer controle en wat meer ruggebruik waardoor ze ook makkelijker kunnen zitten dan dat de pony met een weg gedrukte rug loopt.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:39

Bij een bijzet kunnen ze nog steeds de pull beweging maken tenzij je hem vrij kort zet of boven aan het zadel vastmaakt.

Bovendien is een bijzetteugel bij kleine pony vaak een heel log groot ding. Breed leer, grote gespen, vaak te lang etc.

Wij maken ze van touw, musketonnetjes eraan en losklikken als je even de mogelijkheid tot lange teugel wilt geven.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:20

SuperRocky schreef:
Deze teugel is een hele mooie oplossing: https://stoker-zadelmakerij.nl/webshop/987467667/
Het werkt als een soort bijzet, en je kunt hem dusdanig afstellen dat hij alleen inwerkt als de pony/het paard trekt. Heb een aantal hele kleine ruitertjes er mee zien rijden, werkt geweldig voor dit probleem!

Wat een handig ding zeg!

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:22

DuoPenotti schreef:
Maar die bijzet teugel dwingteen paard wel een uur in diezelfde houding.
Kan niet even lekker stukje hals strekken.
En die kop zit dan wel in de krul, maar dat ze dan de rug gebruiken weten we ook allemaal wel dat dat niet bij elkaar hoort.


Dit hoeft helemaal niet. Dat is puur hoe je ze zelf gebruikt.
Er zijn mensen die de bijzet gebruiken om het paard in een bepaalde houding te laten lopen.
Echter kan je er ook voor kiezen om de bijzet dusdanig los te laten dat hij alleen begrenzend werkt als het hoofd als een giraffe omhoog gaat of als een struisvogel naar beneden (en alles er tussenin).

Voor de TS lijkt mij optie twee een goede optie. Niet dwingend maar wel begrenzing als ze gaan pullen.