Hoe omgaan met het 'pullen' van manegepaarden bij kindjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Hoe omgaan met het 'pullen' van manegepaarden bij kindjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 21:51

Hi Bokkers!

Ik geef les op een kleinschalige manege waar we een klein aanbod aan paarden hebben. Ik geef les aan alle leeftijden en niveaus, waaronder dus ook kleine kindjes met beginnersniveau. Ik loop tegen een probleem aan en hoor graag jullie adviezen hierover.

In de eerste privéles rijden 2 hele jonge kindjes. Ze rijden op brave grotere paarden (kleiner is niet mogelijk ivm aanbod). Vanaf het begin viel het mij al op dat de paarden vaak de teugels uit de handen van de kinderen trekken, zozeer dat ze soms zelfs uit het zadel komen. Ik had begrepen dat dit 'pullen' genoemd wordt. Soms maken de paarden daar dan ook meteen gebruik van door bijvoorbeeld om te draaien. Dit is erg vervelend voor het kind, en daarnaast verstoord het ook de les. Een 'muur' vormen met je handen en belonen dmv druk behouden en dan de druk verwijderen op het juiste moment (wanneer ze weer de juiste hoofdhouding aannemen) kan niet, doordat de kindjes daar simpelweg niet genoeg kracht voor hebben en zowat een koprol uit het zadel maken. Het paard bezig houden, direct corrigeren, snel schakelen dmv overgangen/buiging vragen en sowieso een juiste aanleuning hebben is (nog) niet mogelijk door het niveau van de kinderen (ze zijn echt erg jong en schrikken vaak ook van het 'pullen' dus hebben dan even tijd nodig om bij te komen). Uiteraard is een tik met de zweep dan nog een eventuele oplossing, maar daar ben ik zelf geen fan van. Het welzijn van de paarden en op een andere manier dit soort problemen oplossen staat bij mij erg hoog in het vaandel. Consequentie en duidelijkheid is zeker belangrijk, maar ik vermoed dat er zeer zeker een andere oplossing voor moet zijn dan meteen de zweep erover. Een doelgerichte training en dat consequent bewaken kan helaas ook niet doordat het niet mijn eigen paarden zijn.

Iemand hier tips of ideeën? Ik hoor het graag! :)

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe omgaan met het 'pullen' van manegepaarden bij kindjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:56

Oef. Ik snap dat het gedrag van het paard ongewenst is voor de zeer jonge kindjes. Maar is het kind dan wel al toe aan het leren rijden? Opzich zijn hersenen en lichamen soms nog niet toe aan het ontwikkelen van bepaalde skills. Zeker als er op jullie manege geen kleinere brave ponies aanwezig is het wellicht niet wenselijk om de paarden dit af te leren (door iets van hulpteugels oid aan te hangen of andere middelen?) maar door te kijken waar het kind wel al iets van de vaardigheden kan oppakken.

Gaabje
Berichten: 932
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:00

Voor de korte termijn een bijzetteugeltje? Los genoeg dat de paarden in een neutrale houding kunnen lopen maar strak genoeg dat ze niet de neus helemaal naar voren kunnen trekken?

En qua reden waarom de paarden dit doen, zitten de ruitertjes nog erg in onbalans? Wat meer gestuiter? Kan zijn dat ze het uit het zadel trekken als een verlichting zien?

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:02

Uit ervaring weet ik dat ook kleinere pony’s dit (juist) erg goed kunnen. Wat ik wel eens deed is een touwtje van het ringetje aan het zadel naar het bit. Gewoon losjes als ze normaal lopen, maar dat ze net niet helemaal de kinderen uit het zadel kunnen trekken. Volgens mij bestaat het ook wel kant en klaar als graasteugel, of in het Engels.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:02

Waarom zoek je niet uit waárom het paard het doet? ongemak? Verveling? Fysieke problemen? Verkeerd tuigage? (bijv niet het geschikte bit, geen druk willen verdragen bij de oren, etc.) Evt de tanden. Zou er zelf zeker geen hulpteugel aan hangen, imo leer je de kinderen dan gelijk hoe het niét moet(dingen oplossen met dwang). Maar uitleggen dat het paard iets oncomfortabel vind.
Je paarden geven het duidelijk aan, lijkt mij, dat er iets mis is. Het is niet dat ze even naar het gras kunnen duiken lijkt me want dat zou wel een reden kunnen zijn, ;)
Dus als het welzijn indd écht voorop staat (erg goed), dan eerst het hele riedeltjes langs, waaronder de basis behoefte op orde zoals (imo) 8 uur buiten en een groot genoeg stuk land om benen te strekken\hooi genoeg. Hopelijk geeft de eigenaar daar genoeg om, de les moet leuk zijn voor kind én paard, :j

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 22:07

Hutcherson schreef:
Oef. Ik snap dat het gedrag van het paard ongewenst is voor de zeer jonge kindjes. Maar is het kind dan wel al toe aan het leren rijden? Opzich zijn hersenen en lichamen soms nog niet toe aan het ontwikkelen van bepaalde skills. Zeker als er op jullie manege geen kleinere brave ponies aanwezig is het wellicht niet wenselijk om de paarden dit af te leren (door iets van hulpteugels oid aan te hangen of andere middelen?) maar door te kijken waar het kind wel al iets van de vaardigheden kan oppakken.


Ik had inderdaad verwacht dat die vraag zou ontstaan. De kinderen in kwestie zijn 10 jaar en beheersen de stap en draf goed en de galop aan de longeerlijn, dus we hebben het niet over de ultieme ukkiepukkies die nog helemaal niks kunnen. Ik ben veel bezig in de les met een juiste zit aan te leren zodat ze op die manier ook een juiste balans in het zadel aanleren. Dit heeft gewoon echt met de kracht te maken waarmee het gebeurd, ook bij pony's op andere maneges zie ik dit vaak gebeuren. Ik heb toevallig zelf laatst ook een 'pull' meegemaakt waar mijn nagel dubbelklapte; zelf heb ik natuurlijk een hoger niveau dus ik denk niet dat het persé daar in zit. Ik hou zeker de veiligheid in de gaten samen met mijn collega's. Het gaat verder ook hartstikke goed, maar dit is wel even een probleem waar we tegen aan lopen. Plus, we zijn allemaal ergens begonnen natuurlijk en het zijn geen voertuigen, je zal altijd uitdagingen tegen komen bij het paardrijden, hoe braaf een pony/paard ook is.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:13

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 27-06-23 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:14

Oeh..
Zonder vervelend te willen zijn... Je hebt jezelf wel verzekerd voor eventuele schade bij ongelukken? Lesgeven aan kinderen is niet zonder risico en als instructeur kun je bij ongelukken aansprakelijk gesteld worden. En juist bij een wat ongelukkige combi ( te groot dier) is het dan toch weer wat risicovoller

On Topic:
Gewoon graasteugels / Daisy Reins. Daar merkt het dier niets van als het niet pullt, maar wel als het wel pullt. Tegelijkertijd natuurlijk wel kijken naar de oorzaak. Want ook ruiters op "niveau" kunnen prima de oorzaak zijn van het probleem. Niveau zegt helaas niet zoveel (meer) over de daadwerkelijke rijkunst vrees ik.

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 22:19

Bedankt voor jullie reacties! Een hulpteugel heeft voor mij niet de voorkeur, maar op die manier voorkomen is al wel beter dan het af te straffen, dus ik neem het in de overweging mee.

@anastasia24; ik vind de 'waarom' zeker belangrijk en ben daarom ook geen fan van hulpteugels, ik wil juist kunnen kijken en luisteren naar wat de paarden communiceren. Helaas zijn het niet mijn paarden waardoor ik niet het hele riedeltje van fysio etc. kan handhaven. 1 van de grootste nadelen als manege instructeur denk ik. Wel zorg ik er altijd voor dat ik zeker weet dat de paarden goed behandeld worden voordat ik er begin met lesgeven en vertrouw ik het woord van de eigenaresse van stal dat dit goed geregeld is/wordt. Er is veel liefde voor de paarden op de betreffende stal. Ik heb dit nadat dit gedrag mij opviel ook zeker nagevraagd. Stuiteren van de kids etc. let ik ook op in mijn lessen en er lijkt hier geen verband in te zitten. Ik leg wel een verband bij de juiste hoofdhouding vragen zodat de paarden hier steun aan kunnen hebben, maar dit is nog niet te verwachten van deze kinderen, vandaar dat ik een hulpteugel eventueel in mijn overweging meeneem.

@punz; verzekering is inderdaad geregeld en ik heb de benodigde ervaring/opleiding. Ik wil graag werken naar een eigen bedrijf in de paarden dus hier heb ik zeker een scherp oog voor. Bedankt voor het meedenken!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:22

Vrij 'bekend' probleem bij pony's en kleine ruitertjes.

En logisch ook... De beginnend ruiterhand is nog niet consequent en stabiel. Het gedrag werkt belonend voor de pony. En de kinderen hebben niet de core om overeind te blijven.

Oplossing is inderdaad een graasteugel of gewoon een touwtje. Moet loshangen bij normaal teugel contact. Ik maak ze ook altijd los bij het uitstappen aan de lange teugel.

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe omgaan met het 'pullen' van manegepaarden bij kindjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 22:24

@kelly_ann; Dat is inderdaad waar ik op doelde met 'niveau' verschil. Bedankt voor je aanvulling!

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:26

Geloof mij: die kleine pony's kunnen net zo hard trekken en kinderen met een koprol vanuit het zadel laten glijden. Vooral als er een heel lekker grassprietje langs de kant staat.

Een bijzetteugeltje die de eerste klap opvangt kan helpen. Ik ken ook een manege die niet de traditionele bijzetteugel gebruikt, maar een borsttuig dat in stukken is geknipt en klipjes aan zijn gemaakt. Dit borsttuig was elastisch, waardoor als de pony trekt alles gewoon meeveert, alleen zit het zo afgesteld dat de pony eerst trekt aan de bijzet en daarna pas aan de teugels.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe omgaan met het 'pullen' van manegepaarden bij kindjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:56

Aan de andere kant... Zijn we allemaal niet zo begonnen (met kleine of grotere paarden)? En hebben we er spieren door gekweekt om in dat zadel te blijven zitten en handigheidjes te ontwikkelen.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe omgaan met het 'pullen' van manegepaarden bij kindjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:50

Pullen is iets wat vaker voorkomt bij paarden en onervaren ruiters..en als ze het eenmaal doen...

Ik zou ook zeggen een graasteugel, voor de paarden om ze uit het gedrag te halen totdat de kinderen handig genoeg zijn om ermee om te gaan.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:54

Anastasia24 schreef:
Waarom zoek je niet uit waárom het paard het doet? ongemak? Verveling? Fysieke problemen? Verkeerd tuigage? (bijv niet het geschikte bit, geen druk willen verdragen bij de oren, etc.) Evt de tanden. Zou er zelf zeker geen hulpteugel aan hangen, imo leer je de kinderen dan gelijk hoe het niét moet(dingen oplossen met dwang). Maar uitleggen dat het paard iets oncomfortabel vind.
Je paarden geven het duidelijk aan, lijkt mij, dat er iets mis is. Het is niet dat ze even naar het gras kunnen duiken lijkt me want dat zou wel een reden kunnen zijn, ;)
Dus als het welzijn indd écht voorop staat (erg goed), dan eerst het hele riedeltjes langs, waaronder de basis behoefte op orde zoals (imo) 8 uur buiten en een groot genoeg stuk land om benen te strekken\hooi genoeg. Hopelijk geeft de eigenaar daar genoeg om, de les moet leuk zijn voor kind én paard, :j

Nee hoor. Alles kan prima in orde zijn terwijl een pony dit toch doet bij een beginnend vlieg-gewicht ruitertje. Met een meer ervaren ruiter zie je dit gedrag dan vaak weer niet, die ruiter geeft een keer been, en pony denkt "oh ja, mag niet". (Nee, zo denkt een pony niet, I know, maar bij wijze van spreken.)
Niet alles hoeft tot in het oneindige dood-geanalyseerd te worden. Soms moet je een beginnend ruitertje gewoon even helpen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:57

Gaabje schreef:
Voor de korte termijn een bijzetteugeltje? Los genoeg dat de paarden in een neutrale houding kunnen lopen maar strak genoeg dat ze niet de neus helemaal naar voren kunnen trekken?

En qua reden waarom de paarden dit doen, zitten de ruitertjes nog erg in onbalans? Wat meer gestuiter? Kan zijn dat ze het uit het zadel trekken als een verlichting zien?

Dit idd

Ik heb een fries gereden die dit ook deed. Gewoon hoofd helemaal omlaag zn teugels uit je handen trekken. De eigenares maakte dan een bijzet dmv een touwtje. Paard kon nog genoeg bewegen maar niet meer zo ver omlaag dat het se teugels helemaal uit je handen trekt.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:58

In Duitsland is het doodnormaal om paarden en pony's bij te zetten in beginnerslesjes. Zo gebruiken ze de rug ook beter. Een graasteugel heeft dat effect niet

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoe omgaan met het 'pullen' van manegepaarden bij kindjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:59

In Engeland ook volgens mij.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:00

Deze teugel is een hele mooie oplossing: https://stoker-zadelmakerij.nl/webshop/987467667/
Het werkt als een soort bijzet, en je kunt hem dusdanig afstellen dat hij alleen inwerkt als de pony/het paard trekt. Heb een aantal hele kleine ruitertjes er mee zien rijden, werkt geweldig voor dit probleem!

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:21

Inderdaad bijzetteugels. Ik rij op een stal waar naast de gewone ruiters ook een hoop ruiters met beperkingen rijden. En daar is inmiddels gebleken dat de bijzetteugels gewoon voor een stukje veiligheid en vertrouwen zorgen bij de ruiters.
En wie er aan toe is, laat de bijzetteugels lekker in de zadelkamer hangen.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:26

Maar die bijzet teugel dwingteen paard wel een uur in diezelfde houding.
Kan niet even lekker stukje hals strekken.
En die kop zit dan wel in de krul, maar dat ze dan de rug gebruiken weten we ook allemaal wel dat dat niet bij elkaar hoort.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:35

Niks mis mee om in dit soort gevallen een hulpmiddel te gebruiken. De ruiters kunnen nog niet op de juiste manier rijden en krijgt met het hulpmiddel het vertrouwen terug dat ze niet opeens uit balans worden getrokken door het paard.
Het paard zelf leert dat ze met het kleine lichte ruitertje niet op elk gewenst moment met de neus over de grond kunnen lopen.

De bijzet of iets anders hoeft niet zo strak dat ze met de kop in de krul lopen.

Met uitstappen wel losmaken zodat het paard wel de hals kan strekken.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe omgaan met het 'pullen' van manegepaarden bij kindjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:37

Nee zeker niets mis met een hulpteugel, in mijn eerste bericht heb ik de link van de daisy/graasteugel ook geplaatst :)
Maar ik vind de bijzet niet de beste keuze.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:42

In het kader van de oorzaak opzoeken zat ik ten eerste te denken aan bitloos rijden.
Of: als de stal en jouw verzekering het toelaten: rijden met alleen een touw om de hals. (Balansteugel of een lang, dik halstertouw.) In de tussentijd zou ik de 'daisy'/madeliefjesteugel gebruiken.

Verder vroeg ik me af wat je hier mee bedoelde
Weidemaatje schreef:
Ik leg wel een verband bij de juiste hoofdhouding vragen zodat de paarden hier steun aan kunnen hebben


(Paarden balanceren met hun hals en hoofd, dus een juiste hoofdhouding vragen kan als het dier rijkunstig in balans loopt - tot die tijd kun je de balans wel bevorderen met de teugels, maar 'het plaatje' is er dan nog niet.)

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 13:01

Bedankt voor jullie reacties! Ik neig na jullie reacties eerder naar iets van een graasteugel dan een bijzet, inderdaad door wat @duopenotti aangeeft qua ruggebruik.

@janneke; de meeste paarden worden al bitloos gereden, ben ik zelf ook een fan van. 1 van de paarden in kwestie niet, de ander wel. Alleen met touw om de hals wordt op dit niveau/leeftijd nog niet toegestaan op deze stal. Wel laat ik ze aan de longeerlijn bij een zitles zonder teugels rijden en leer ik ze sowieso aan vanuit de benen te sturen.

Ik snap dat die zin een beetje gek overkomt, ik bedoelde met 'de juiste hoofdhouding' niet de 'krul' maar gewoon dat het paard zijn hoofd omhoog blijft houden ipv het pullen. En dat ze dat eigenlijk van het paard moeten vragen vanuit conditionering met een muur vormen dmv druk (bijv vanuit het been) en loslaten op het juiste moment zodat het paard hier (mentale) steun aan kan hebben en goed begrijpt wat er van hem/haar gevraagd wordt en dat deze gedragsvorm niet oké is. Het paard opzetten voor succes. Ik geloof namelijk niet dat een paard hier expres kwaad mee wilt doen maar gewoon simpelweg de ruimte pakt die gegeven wordt door de ruiter (die er in dit geval ook niks aan kan doen hoor). Zoals @kelly_ann aangeeft; de beginnend ruiterhand is gewoon nog niet consequent en stabiel.