Hoe bouwen jullie op met een jonkie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:26

Change03 schreef:
Tips voor een 3 jarige die net een maand onder het zadel is? :D

Dient enkel voor buitenritten. Bedoeling is om er wel 1 x per 2 weken les mee te nemen. Verder wandel ik soms aan de hand. Ik longeer 1 x per week.


Gewoon lekker doen waar je zin in hebt en niet te vaak ohz pakken in de bak (als in 4/5 dagen in de week 45 min knallen) maar lekker keutelen.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Hoe bouwen jullie op met een jonkie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 21:33

Misschien zijn er meer mensen met een paard dat net onder zadel is, en (zo concreet mogelijk) willen delen wat ze doen?

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:12

swartbeessie schreef:
Misschien zijn er meer mensen met een paard dat net onder zadel is, en (zo concreet mogelijk) willen delen wat ze doen?


Nu ben ik zelf nog zoekende hoor….

Maar ik heb mijn paard in ieder geval elke dag in de hand. Al is het even aaien, borstelen, knuffelen etc.

Verder doe ik nu 1 a 2 x per week een buitenrit van ongeveer 45 minuten. Daar zit een stukje draf in en een kort galopje, verder enkel stappen. En 1 x per week 20 minuten longeren.

hwn
Berichten: 4701
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hoe bouwen jullie op met een jonkie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:19

Ik ben nooit een fanatieke ruiter geweest, dus kan mezelf zeker niet als voorbeeld geven, maar in een vorig leven heb ik nog in Deurne de eigenaar-trainer cursus voor renpaarden gevolgd. Daar leerden we: spieren kan je trainen in 6 weken, pezen in 6 maanden. Ze raadden zelfs aan, 6 maand voor je paard beleerd ging worden, om al dagelijks 20 minuten op het harde te stappen om de pezen te trainen. Misschien kan je dat deels meenemen in je training? (al denk ik dat je wel al goed bezig bent hoor, en niet te vroeg gestart, fijn zo!)

LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Hoe bouwen jullie op met een jonkie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:37

Ik heb al veel jonge paarden beleerd en ik kan alleen meegeven dat je echt naar je paard moet kijken wat hij nodig heeft en aan kan. Ieder paard is weer anders. Er is geen 1 vast trainingsschema wat voor ieder paard werkt. Ik weet niet of je les krijgt? Een instructeur zou samen met je een goed schema moeten kunnen samen stellen. En dan nog zal het af en toe bijstellen zijn.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 00:58

Elisa2 schreef:
Voor mij betekent net zadelmak gewoon rustig 3x p/w 20 min ohz en vooral veel opbouwend en bevestigend werk doen. Veel rechtuit, grote voltes.
1 of 2 keer longeren, ook opbouwend...vooral niet te veel en te snel willen. Paard voldoende rustdagen voor fysiek en mentaal herstel tussendoor geven.


Hier hetzelfde. Ook regelmatig eens vakantie.

Opbouwen heeft ook niet enkel te maken met leeftijd. Spieren en pezen moeten genoeg hersteltijd hebben en progressief wennen aan belasting. Net een paard die aangeeft alles met gemak aan te kunnen moet je beschermen tegen overbelasting.

Wat ik vooral belangrijk vind is om een jong paard vertrouwen te geven. Leren en werken leuk te maken zodat ze het als een uitdaging zien en niet enkel als een verplichting. Moeilijkere oefeningen enkel heel kort vragen en niet doordrammen als het niet lukt. Volgende keer beter laat het los. Longeren is best belastend, ik doe dat bij jonge paarden eerder sporadisch. Gebruik een horloge als je de neiging hebt om te lang door te gaan. Als jij of je paard aanvoelen dat het te zwaar is ben je eigenlijk al te laat.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 06:18

Ik heb een 4 jarige PRE merrie, ze is vorig voorjaar ingereden en daarna een half jaar het land in gegaan. Vanaf november rij ik haar.
Op dit moment 4x per week, waarvan 2x wat intensiever (30 minuten exclusief uitstappen) en 2 x simpel.
Afgewisseld met 2 dagen wat wandelen en simpel longeren, zoveel als ze energie heeft. Een dag helemaal vrij, dan wandel ik wat of laat haar los lopen in een andere paddock dan waar ze overdag staat (vindt ze leuk :D).

Het is heel verleidelijk om meer dan dit te doen, want het gaat best lekker :o maar ik ben sterk en let goed op dat ik haar niet overvraag.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bouwen jullie op met een jonkie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:44

Ik mis nog steeds de rest van de info.

Als je weet waar je mee bezig bent is 30min rijden niet lang. Lopen mensen aan te klooien is het heeeeeeeel lang.

Heuveltjes? Die hebben ze hier al en maken ze hun hele leven zelf gebruik van en veel ook. Net als verschillende ondergronden. Hoe staat een paard? Alleen van box naar zandpaddock of wei is beperkt en moet je met training daarnaast meer aanbieden.

Dat wil niet zeggen dat ik straks zo op het jonkie ga zitten, dat absoluut niet. Onder de man is genoeg te trainen wat ook nodig is.

Zelf ben ik ook voorstander van na het rijden nog voldoende vrije tijd. Ze staan al jaren 24/7 buiten en op een pp, maar ook voorheen liet ik ze nog graag vrij uitlopen.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:03

Met mijn vierjarige rijd ik nog niet, we doen 4/5 keer per week zo'n 10-15 minuten grondwerk. Ik bouw op door hem regelmatig even bij de kudde weg te halen tijdens die sessies (dwz 20 meter verderop in de longeercirkel, poetsplaats, of bak), zodat hij leert te focussen op mij en werk, en leert dat mens = we gaan leuke dingen doen. Allemaal om toe te werken naar een prettig inrij proces.

Ik hoop dat we ergens volgend jaar aan rijden toe zijn, maar we zien het wel, zijn lichaam en geest mag het tempo aangeven. Voor hem is vrije tijd en een veilige kudde ook heel belangrijk, om alles te kunnen verwerken. Dus lekker 24/7 buiten (maart-okt) en in de winter minimaal 8u per dag.