Paard word heel energiek...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quintusgl

Berichten: 4453
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:48

Klinkt herkenbaar hoor. Veel spaanse die dit doen. Lekker werkwillig.
Wat ik doe is, na de galop, eerst weer terug naar stap, ontspannen laten worden en dan langzaam teugels opnemen (niet te strak maar een hele zachte hand). Zelf niet aan een galop ofzo denken... haha, dan gaan ze al nl.
En wb draf... in Spanje en Portugal leren ze vask de jonge dieren eerst stap en galop. Draf daarna pas.
Je moet zelf mega laag in je energie zitten.

Avalanche

Berichten: 16161
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:04

alixblanc schreef:
En dat als ik mijn teugels op maat heb ze steeds weer wilt aangalopperen

Het kan zijn dat je zelf je gewicht nog op de binnenkant hebt, en het buitenachterbeen probeert te begrenzen met je buitenbeen.

Een heel simpele tip is deze: wil je terug vanuit de galop, zet gewoon wat meer gewicht op je buitenbeugel. Je zet je paard dan terug in balans, van het binnenvoorbeen af, terug op het binnenachterbeen. Dan heb je weer balans en kun je draven.

Het kan zijn dat je paard gewoon heel sensibel is en reageert op heel kleine gewichtshulpen.

En idd wat quintus aangeeft, geef ze gewoon wat meer teugel.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:20

Ik denk dat teugels op maat veel te veel teugel is.
Heel veel mensen willen echt veel te veel druk in de hand hebben.
En dat gaat niet bij een heleboel paarden. En dan gaan ze alleen maar rennen erop.

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 13:37

quintusgl schreef:
Klinkt herkenbaar hoor. Veel spaanse die dit doen. Lekker werkwillig.
Wat ik doe is, na de galop, eerst weer terug naar stap, ontspannen laten worden en dan langzaam teugels opnemen (niet te strak maar een hele zachte hand). Zelf niet aan een galop ofzo denken... haha, dan gaan ze al nl.
En wb draf... in Spanje en Portugal leren ze vask de jonge dieren eerst stap en galop. Draf daarna pas.
Je moet zelf mega laag in je energie zitten.


Had ik zelf ook al bedacht. En ik denk ook dat wat je zei over draf klopt. Haar draf is ook niet zo heel comfortabel.

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 13:37

Avalanche schreef:
Het kan zijn dat je paard gewoon heel sensibel is en reageert op heel kleine gewichtshulpen.


Idd

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 13:38

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat teugels op maat veel te veel teugel is.
Heel veel mensen willen echt veel te veel druk in de hand hebben.
En dat gaat niet bij een heleboel paarden. En dan gaan ze alleen maar rennen erop.


Heb ik opgemerkt bij mijn merrie. Nu doe ik de teugels altijd langer dan "normaal" en ik vind het fijner voor mezelf en ik denk ook voor haar, ze is meer relaxt

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 13:39

Maar echt bedankt iedereen voor alle tips tricks en weetjes!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:42

Als je galoppeert maak je als het ware rondjes met je heup. Wil je terug naar draf, maak je je buitenbeen lang dan stop je al met rondjes draaien met je heup voor je paard is dat het signaal dat er iets moet veranderen.

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 14:07

Ineke2 schreef:
Als je galoppeert maak je als het ware rondjes met je heup. Wil je terug naar draf, maak je je buitenbeen lang dan stop je al met rondjes draaien met je heup voor je paard is dat het signaal dat er iets moet veranderen.


Ok. Bedankt vr tip! :D

Raineri
Berichten: 6260
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 15:28

Je heeft aan dat je geen les kunt nemen door een taalbarriere. De kans dat dit blijft het komende jaar lijkt me groot. Is het mogelijk digitaal les te krijgen van iemand uit Nederland? Dus een pixio met telefoon, waarbij instructie live beelden ziet en jij met een headsetje rijdt? Kan me voorstellen dat je een goede Truuk moet bedenken maar waar een wil is, is een weg.

Ik weet niet hoe sterk het bereik is van een Bluetooth headset, anders kun je gewoon videobellen met een instructrice uit Nederland. Stel dat het bereik te laag is (zeer waarschijnlijk). Zou je beeld kunnen bellen met teams via de telefoon op de pixio standaard. Je instructrice kijkt mee op de laptop en belt jou via haar telefoon naar jouw tweede telefoon in je broekzak waar de headset op zit aangesloten.

Elisa2

Berichten: 37499
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard word heel energiek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 15:49

Of gewoon eens filmen en laten beoordelen door een instructrice die tips en trics kan geven.

Het klinkt mij als vluchtgedrag, een paard wat nog geen balans heeft ohz in de draf en in de galop heel snel moet gaan om niet om te vallen. Teugels kort en aangalloperen zal vermoedelijk komen doordat het dier niet over de rug loopt en spanning opbouwt.

keeyzie

Berichten: 5719
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:24

Herkenbaar ;-)
Probeer inspanning tijdens het rijden af te wisselen met ontspanning.
Wanneer ze eenmaal "aan" staan kan het wat lastiger worden te ontspanning terug te krijgen.
Ik probeer na de galop altijd even wat lang en laag te rijden in draf en wat tempowisselingen terug te rijden zodat hij weer wat meer denkt aan "ho" in plaats van "gooooo".

Soms kan het helpen om veel voltes te rijden en echt op zit terug te rijden.
Vooral het in het begin wat trager zijn en ineens heel veel energie hebben is heel herkenbaar ;-)

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 12:54

Dank iedereen voor jullie tips en tricks, een vriendin van mij heeft contact met een professionele instructrice die Engels spreekt en mij wilt helpen met dit probleem :)

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:58

alixblanc schreef:
Dank iedereen voor jullie tips en tricks, een vriendin van mij heeft contact met een professionele instructrice die Engels spreekt en mij wilt helpen met dit probleem :)


alle succes, op naar het fijn kunnen rijden.

Raineri
Berichten: 6260
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:41

alixblanc schreef:
Dank iedereen voor jullie tips en tricks, een vriendin van mij heeft contact met een professionele instructrice die Engels spreekt en mij wilt helpen met dit probleem :)


Leuk! Ben heel benieuwd, veel plezier gewenst in dit avontuur. Zal je veel van gaan leren :j

PREs zijn zo werkwillig, vind het heerlijk. Als je het goed kunt begeleiden heb je er zoveel plezier aan