Heb ik een zogehete wokkel paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Heb ik een zogehete wokkel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 22:18

Goedeavond.
Na wat onderzoek en kijk van mijn instructrice of hij nou links of rechtsbogen is, lijkt het toch wat ingewikkelder bij mijn paard. Het probleem is als volgt, op de volte rechtsom loopt hij voor zijn linkerschouder weg naar buiten, maar zet zijn rechterachterbeen wat naast de massa. Dus rechtsom linkerschouder weglopen/hoofd wat naar links. Achterhand naar binnen maar wel met het rechterachterbeen naast de massa :+ Ik hoop dat jullie het nog snappen

Hij vind het moeilijker om op de rechtervolte tegaan dan op de linker. Hij is ondanks dat hij op linkerschouder wegloopt/valt, wat sterker op rechts :+ Linksom in galop wilt hij nog wel eens verkeerd aanspringen.

Ik ben nu geregeld bezig met stelling rijden op rechte stukken. Ook rechtuit valt hij op zn linkerschouder, maar is hij op rechter teugel wat sterker en op de linkerteugel net ff wat te licht. Ik probeer op de rechtervolte schouder voor mee tenemen, in stap gaat dit OK maar in draf is het wel moeilijker. Ik hoop dat jullie het nog snappen hahaha

Ps linkerhoef is altijd iets breder en platter dan rechterhoef waarschijnlijk ook een beeld van scheefheid van hem
Iemand nog tips

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Heb ik een zogehete wokkel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:36

Mijn tip is even een goede chiropractor laten komen :Y)

Ik heb 1x mijn paard in een soort S gereden, was na de behandeling vrijwel over. Volgens mij had hij toen zijn achterste rib vastzitten of het was iets met scheefheid van de atlas...

Daarna kun je het rijtechnisch aan gaan pakken, maar daar zal ik geen tips voor geven :D

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:50

Zijn linkerachterbeen is waarschijnlijk zijn sterkste been. Daarom springt hij linksom verkeerd aan (paard springt normaal aan op het buitenachterbeen).
Als hij daarnaast kwa lichaam eerder een linksgebogen paard is past dat voor mij prima in het plaatje wat je schetst. Ik lees in iedergeval niet direkt iets geks.
Ik zou me wel gedachten maken over de ongelijke belasting van de voorvoeten, daar zit toch meestal wat meer achter dan enkel een beetje scheef.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 22:53

Sizzle schreef:
Zijn linkerachterbeen is waarschijnlijk zijn sterkste been. Daarom springt hij linksom verkeerd aan (paard springt normaal aan op het buitenachterbeen).
Als hij daarnaast kwa lichaam eerder een linksgebogen paard is past dat voor mij prima in het plaatje wat je schetst. Ik lees in iedergeval niet direkt iets geks.
Ik zou me wel gedachten maken over de ongelijke belasting van de voorvoeten, daar zit toch meestal wat meer achter dan enkel een beetje scheef.

Nee hij springt linksom wel eens verkeerd aan. Ik heb juist het idee dat rechtsachter sterker is maar kan misschien ook vertekenen :D Ja ik ga het er eens met de smid over hebben

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:57

Ik had links en rechts eerst verwisseld met typen, ik denk dat je dat nog gezien had.
We zeggen nu hetzelfde. Hij springt linksom verkeerd aan. Dat is een sterkte suggestie dat zijn linkerachterbeen „dominant“ is en dat past ook bij het beeld rechtsom.

Ik denk niet dat je het er met je smid over moet hebben naar met een fysio of zelfs een kreupelheidsonderzoek voor de zekerheid.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 07:04

Bielsje schreef:
Mijn tip is even een goede chiropractor laten komen :Y)

Ik heb 1x mijn paard in een soort S gereden, was na de behandeling vrijwel over. Volgens mij had hij toen zijn achterste rib vastzitten of het was iets met scheefheid van de atlas...

Daarna kun je het rijtechnisch aan gaan pakken, maar daar zal ik geen tips voor geven :D

Ja hij wordt geregeld behandeld maar merk nooit echt verschil erna. Heb er al meerdere bij gehad

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:44

michelle933 schreef:
Goedeavond.
Na wat onderzoek en kijk van mijn instructrice of hij nou links of rechtsbogen is, lijkt het toch wat ingewikkelder bij mijn paard. Het probleem is als volgt, op de volte rechtsom loopt hij voor zijn linkerschouder weg naar buiten, maar zet zijn rechterachterbeen wat naast de massa. Dus rechtsom linkerschouder weglopen/hoofd wat naar links. Achterhand naar binnen maar wel met het rechterachterbeen naast de massa :+ Ik hoop dat jullie het nog snappen

Hij vind het moeilijker om op de rechtervolte tegaan dan op de linker. Hij is ondanks dat hij op linkerschouder wegloopt/valt, wat sterker op rechts :+ Linksom in galop wilt hij nog wel eens verkeerd aanspringen.

Ik ben nu geregeld bezig met stelling rijden op rechte stukken. Ook rechtuit valt hij op zn linkerschouder, maar is hij op rechter teugel wat sterker en op de linkerteugel net ff wat te licht. Ik probeer op de rechtervolte schouder voor mee tenemen, in stap gaat dit OK maar in draf is het wel moeilijker. Ik hoop dat jullie het nog snappen hahaha

Ps linkerhoef is altijd iets breder en platter dan rechterhoef waarschijnlijk ook een beeld van scheefheid van hem
Iemand nog tips


Ik moest echt even lachen om wokkel paard. :D

Ik denk dat jouw paard linksgebogen is, de linkerschouder duwt hij naar buiten. Zijn ene achterbeen zet hij dan buiten de massa. Het andere achterbeen maakt hij dan een kortere pas mee en zet hij meer onder de massa. Dat hij sterker is op de rechterteugel komt omdat zijn spieren zo verkort zijn aan de korte/ holle kant.

Ik kan eigenlijk maar een ding zeggen, eerst moet het paard goed van achter naar voren lopen en BEIDE achterbenen even actief onder de massa gezet worden. Daarna pas schouder verzetten en dan kan hij pas op twee teugels komen.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Heb ik een zogehete wokkel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:01

Ik heb geen tips maar ik moet wel lachen om het begrip wokkelpaard _O- die ga ik onthouden

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:24


Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Heb ik een zogehete wokkel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:03

Oja wat ze omschrijven ken ik wel, de term had ik nog nooit van gehoord. Maar ja, er zijn ook steeds meer nieuwe popi jopie termen bij gekomen.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 16:44

Elisa2 schreef:
Oja wat ze omschrijven ken ik wel, de term had ik nog nooit van gehoord. Maar ja, er zijn ook steeds meer nieuwe popi jopie termen bij gekomen.

:') :') :') Ja wist ook niet hoe ik t anders moest benoemen maar ik dacht juist dat een linksgebogen paard op de rechterschouder viel haha

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Heb ik een zogehete wokkel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:21

Je hebt gelijk, excuses.. je hebt een rechtsgebogen paard. Rechtsgebogen valt op linkerschouder en linksgebogen op de rechterschouder.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:27

Afbeelding

Voor de duidelijkheid.

Rechtsachter moet hij er onder gaan zetten ipv er naast .Links achter zal 'achter' blijven en zal geactiveerd moeten worden dat hij deze er ook goed bij en onder gaat zetten.
Rechts is dan zijn holle kant en zullen zijn spieren opgerekt moeten gaan worden dmv het activeren van zijn beide achterbenen. Dat die allebei even actief worden. Dan zul je hem daarna met je linkerbeen naar je rechterhand moeten gaan rijden. (schouder verzetten) om hem recht te richten. Komt ie daarna vanzelf op twee teugels.

Die ongelijke voeten kunnen komen door scheefheid maar hij kan ook scheef gaan lopen omdat hij iets ontlast. Is hij röntgenologisch goed? HKO en ongelijke voeten komen vaak samen voor.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:28

michelle933 schreef:
Goedeavond.
Na wat onderzoek en kijk van mijn instructrice of hij nou links of rechtsbogen is.

Kijk maar eens naar de link van Secricible.
Citaat:
Het probleem is als volgt, op de volte rechtsom loopt hij voor zijn linkerschouder weg naar buiten, maar zet zijn rechterachterbeen wat naast de massa. Dus rechtsom linkerschouder weglopen/hoofd wat naar links. Achterhand naar binnen maar wel met het rechterachterbeen naast de massa.

... dit hoeft geen kwestie van links/rechtsgebogen te zijn, maar (zie link) diagonale scheefheid.
Rechtsachter 'duwt' naar linksvoor.
Citaat:
Hij vind het moeilijker om op de rechtervolte tegaan dan op de linker.

:o Wat is moeilijker: de hoefslag verlaten of de bocht zonder steun...?
Citaat:
Hij is ondanks dat hij op linkerschouder wegloopt/valt, wat sterker op rechts

Dat wil doorgaans zeggen dat hij het grootste deel van het gewicht op rechts draagt, maar dat klopt niet helemaal met wat je over zijn hoeven meldt.
Citaat:
:+ Linksom in galop wilt hij nog wel eens verkeerd aanspringen.
... dat kan stijfheid van het SI gewricht zijn.
Maar aangaloperen doet een paard met het buitenachterbeen, RA in dit geval, het been dat in de volte - maar waarschijnlijk ook op rechte stukken - hard duwt.
Met alleen hard duwende achterbenen krijg je 'alleen maar' uitgestrekte draf. En dan kiest hij er denkbaar voor om dan maar met linksachter echt onder de massa te komen en te gaan galopperen.

Uiteraard is het het doel om de beide achterbenen even veel werk te laten verrichten (beiden onder de massa, gelijkelijk buigen en meer van dat soort heerlijkheden).
In mijn ervaring is dit géén voorwaarde voor het 'her'plaatsen van de schouder.
('Doe gewoon allebei', werk aan de diagonale scheefheid en aan de laterale scheefheid.)
Citaat:
Ik ben nu geregeld bezig met stelling rijden op rechte stukken. Ook rechtuit valt hij op zn linkerschouder, maar is hij op rechter teugel wat sterker en op de linkerteugel net ff wat te licht.

Rechtuit meer gewicht op linkerschouder plus een plattere hoef LV is wat mij betreft het meeste gewicht op LV, wat doorgaans betekent rechtsgebogen.
Maar zwaarder op de rechterteugel klopt hier niet mee.
Citaat:
Ik probeer op de rechtervolte schouder voor mee te nemen, in stap gaat dit OK maar in draf is het wel moeilijker.

Schouder-voor is uitstekend gereedschap...! Ook op de volte.
Een hogere gang doet een groter beroep op de spieren die de romp netjes in balans moeten houden, dus dat het lastiger is, is logisch.
Gewoon trainen.
Citaat:
Ps linkerhoef is altijd iets breder en platter dan rechterhoef waarschijnlijk ook een beeld van scheefheid van hem.

... ik ben geneigd om te zeggen dat de hoef vertelt waar je dier het gewicht van zichzelf draagt, LV wordt door het extra gewicht breed en plat.

Maar noch de diagonale scheefheid, noch het gewicht op LV verklaren jouw omschrijving van het teugelcontact.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 22:01

Nog meer mensen hier met inzichten? Buiging rechtsom blijft moeilijk, kan daar erg stug en sterk in zijb. Maar zn linkerschouder drukt hij eruit :+

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Heb ik een zogehete wokkel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:16

les nemen?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:41

Elisa2 schreef:
Je hebt gelijk, excuses.. je hebt een rechtsgebogen paard. Rechtsgebogen valt op linkerschouder en linksgebogen op de rechterschouder.


Niet perse..... je kunt een paard hebben dat rechtsgebogen is, maar ook nog eens verticaal scheef is.... verschillende scheefheden kunnen voor een troebel beeld zorgen. Dat maakt het best puzzelen.
Wanneer het paard steeds op 1 van de schouders valt kan het ook nog eens zijn dat dit door de ruiter komt.

Het is best een puzzeltje..... en het kost tijd. Ga maar eens een brief schrijven met je linkerhand wanneer je rechtshandig bent, dat is heel vaak en veel oefenen en ook nog eens onderhouden.
Het is dus vooral een kwestie van vaak en veel oefenen en blij zijn met alle stapjes vooruit.

Houd anders de site van dressuurnatuurlijk in de gaten, zij hebben vaak gratis cursussen die voor iedereen op een eenvoudige manier inzichtelijk maken hoe het nou precies werkt met die scheefheden.

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:48

Veel werken aan de hand? Onbelast zijn benen en schouders plaatsen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:54

Rocamor schreef:
Veel werken aan de hand? Onbelast zijn benen en schouders plaatsen.


Dat zou ik inderdaad doen......

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:14

Ninx schreef:
Rocamor schreef:
Veel werken aan de hand? Onbelast zijn benen en schouders plaatsen.


Dat zou ik inderdaad doen......


Daar moet je dan wel heel goede instructie bijhebben. Mijn hypermobiele wokkelpaard wist prima hoe hij eea kon omzeilen. Dat schoot dan nog niet op.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:21

Rocamor schreef:
Daar moet je dan wel heel goede instructie bijhebben. Mijn hypermobiele wokkelpaard wist prima hoe hij eea kon omzeilen. Dat schoot dan nog niet op.


Zeker.... om te starten is het programma van Dressuurnatuurlijk leuk, dan weet je waar je op moet letten en het zijn eenvoudige oefeningen.... van daaruit kun je verder bouwen....

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:06

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:
Je hebt gelijk, excuses.. je hebt een rechtsgebogen paard. Rechtsgebogen valt op linkerschouder en linksgebogen op de rechterschouder.


Niet perse..... je kunt een paard hebben dat rechtsgebogen is, maar ook nog eens verticaal scheef is.... verschillende scheefheden kunnen voor een troebel beeld zorgen. Dat maakt het best puzzelen.
Wanneer het paard steeds op 1 van de schouders valt kan het ook nog eens zijn dat dit door de ruiter komt.

Het is best een puzzeltje..... en het kost tijd. Ga maar eens een brief schrijven met je linkerhand wanneer je rechtshandig bent, dat is heel vaak en veel oefenen en ook nog eens onderhouden.
Het is dus vooral een kwestie van vaak en veel oefenen en blij zijn met alle stapjes vooruit.

Houd anders de site van dressuurnatuurlijk in de gaten, zij hebben vaak gratis cursussen die voor iedereen op een eenvoudige manier inzichtelijk maken hoe het nou precies werkt met die scheefheden.


Mijn ervaring is dat het eigenlijk allemaal 1 bron heeft, en dat is scheef gereden zijn en beide achterbenen niet even actief zijn.
Met dubbele longe is er ook goed te gymnastiseren/ recht te richten.

Paard los laten maken, oppakken aan de dubbele longe onder goede begeleiding, daar rechtrichten gymnastiseren en daarna oppakken ohz met goed rechtrichten en vooral zorgen dat het achter opgelost wordt. (eerst goed van achter naar voren, dat is 99% van de tijd het grootste probleem)

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Heb ik een zogehete wokkel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 14:04

En vergeet niet dat mensen ook links of rechts zijn. Als het paard links is en de ruiter rechts dan is het nog lastiger.
Je moet je bewust worden van de motoriek/fijngevoeligheid van je beide armen/handen (been there..)

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 14:05

Hoe is jouw eigen lijf?

Los van de voorkeurskant van mijn paard, die hij wel degelijk heeft, kan ik het ook altijd merken als ik zelf weer rechtgezet moet worden door de fysio.

Ooit eens een eerste les bij instructeur die me aanraadde om paard na te laten kijken, want was scheef.
Hij liep idd scheef met mij op zijn rug, maar i.p.v. met het paard naar de fysio, ben ik eerst zelf naar de fysio gegaan en idd, ik was scheef en zat vast.
Toen dat weer los was, liep paard ook ineens weer recht.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 15:08

Rocamor schreef:
Veel werken aan de hand? Onbelast zijn benen en schouders plaatsen.

Dat doe ik al en heb daar ook les in.