Heb ik een zogehete wokkel paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Heb ik een zogehete wokkel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 15:13

Elisa Klopt maar met dubbele longe zelfde probleem. Over/op linkerschouder vallen, sterk op rechts en rechterachterbeen naast de massa :+
Hij is echt al enorm verbeterd met wat het was, maar loop tegen dit stuk nog best wel aan. Ik denk als de buiging/stelling naar rechts meer verbeterd en zijn rechterachterbeen meer eronder komt zijn linkerschouder ook weer wat beter controleerbaar kan worden. Denk ik

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:05

Ja zolang hij scheef loopt en niet BEIDE achterbenen er even actief 'onder' zet. Blijf je dit probleem houden, dat is de kern. Pas dan gaat hij de spieren op de korte kant oprekken en zal hij rechter worden. Dan kunnen je buiging en stelling pas beter worden.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 21:09

Hoi ik geef hem even een schopje.
Na overleg met malene en mijn osteopaat komt het er toch op neer dat ik een S-paard heb. Zijn achterhand en schouders staan rechtsgebogen maar is op de rechterteugel sterker.
Ofterwel voorhand achterhand staat rechtsgebogen (loopt over linkerschouder weg) en zijn hals of hoofd heeft de voorkeur naar links. Heeft er iemand nog tips hiervoor of ervaring mee?? Ik ben wat aan het oefenen met wijken en slangevoltes en het actief maken van zijn achterbenen zodat de bocht/volte naar rechts wat beter gaat worden omdat hij daar erg moeilijk buigt en moeilijk loslaat in zijn kaak.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Heb ik een zogehete wokkel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:46

Allemaal compensatie, ik zou hem eens goed los laten maken eerst.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 23:19

Elisa2 schreef:
Allemaal compensatie, ik zou hem eens goed los laten maken eerst.

Ja hij is vorige week behandeld geweest door de osteopaat maar ik merk erna eigenlijk nooit echt verschil :+

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:31

Hieperdi schreef:
Hoi ik geef hem even een schopje.
Na overleg met malene en mijn osteopaat komt het er toch op neer dat ik een S-paard heb. Zijn achterhand en schouders staan rechtsgebogen maar is op de rechterteugel sterker.
Ofterwel voorhand achterhand staat rechtsgebogen (loopt over linkerschouder weg) en zijn hals of hoofd heeft de voorkeur naar links. Heeft er iemand nog tips hiervoor of ervaring mee?? Ik ben wat aan het oefenen met wijken en slangevoltes en het actief maken van zijn achterbenen zodat de bocht/volte naar rechts wat beter gaat worden omdat hij daar erg moeilijk buigt en moeilijk loslaat in zijn kaak.


Klinkt naar een 'extra bocht' ergens in de hals.

Ik zou rijtechnisch veel doen om het zwaartepunt iets naar rechts te brengen, nu ligt het te ver naar links. (Plattere hoef LV, weg "willen" lopen over linkerschouder = het zwaartepunt achterna.)
Wijken (vooral voor jouw linkerbeen / wijken naar rechts) werkt hier goed.
Heb jij het idee dat je paard het zwaartepunt op de midellijn heeft, dan zijn zigzagjes erg nuttig en leuk.
(Voelt het stuurloos en niet leuk: eerst weer het zwaartepunt terug naar de middellijn.)

Mbt het bochtenwerk ben ik geneigd vooral 'achterbenen in de grond te zetten' : vlak voor de bocht/wending doe je je navel iets naar binnen als buitenachter landt,
dat geeft stabiliteit aan de wending.

Vanuit het kunnen plaatsen van het zwaartepunt en van stabiele wendingen (4x per ronde) kan je paard gaan ontspannen (kaak loslaten) en buigen (binnenachter kunnen onderbrengen zonder instabiel te worden).

Soms 'lost de wokkel zichzelf op'.
Als je dier sterkere 'buik'spieren krijgt door het zwaartepunt naar de middellijn te brengen, kan het dier wellicht 'loslaten' wat er nu in de hals 'vast zit'.
Succes!

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 23:55

Janneke2 schreef:
Hieperdi schreef:
Hoi ik geef hem even een schopje.
Na overleg met malene en mijn osteopaat komt het er toch op neer dat ik een S-paard heb. Zijn achterhand en schouders staan rechtsgebogen maar is op de rechterteugel sterker.
Ofterwel voorhand achterhand staat rechtsgebogen (loopt over linkerschouder weg) en zijn hals of hoofd heeft de voorkeur naar links. Heeft er iemand nog tips hiervoor of ervaring mee?? Ik ben wat aan het oefenen met wijken en slangevoltes en het actief maken van zijn achterbenen zodat de bocht/volte naar rechts wat beter gaat worden omdat hij daar erg moeilijk buigt en moeilijk loslaat in zijn kaak.


Klinkt naar een 'extra bocht' ergens in de hals.

Ik zou rijtechnisch veel doen om het zwaartepunt iets naar rechts te brengen, nu ligt het te ver naar links. (Plattere hoef LV, weg "willen" lopen over linkerschouder = het zwaartepunt achterna.)
Wijken (vooral voor jouw linkerbeen / wijken naar rechts) werkt hier goed.
Heb jij het idee dat je paard het zwaartepunt op de midellijn heeft, dan zijn zigzagjes erg nuttig en leuk.
(Voelt het stuurloos en niet leuk: eerst weer het zwaartepunt terug naar de middellijn.)

Mbt het bochtenwerk ben ik geneigd vooral 'achterbenen in de grond te zetten' : vlak voor de bocht/wending doe je je navel iets naar binnen als buitenachter landt,
dat geeft stabiliteit aan de wending.

Vanuit het kunnen plaatsen van het zwaartepunt en van stabiele wendingen (4x per ronde) kan je paard gaan ontspannen (kaak loslaten) en buigen (binnenachter kunnen onderbrengen zonder instabiel te worden).

Soms 'lost de wokkel zichzelf op'.
Als je dier sterkere 'buik'spieren krijgt door het zwaartepunt naar de middellijn te brengen, kan het dier wellicht 'loslaten' wat er nu in de hals 'vast zit'.
Succes!

Ja wijken vanaf me linkerbeen doe ik ook geregeld alleen hij wordt dan als maar sterker op rechts..

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:01

Jaaaa....
Met je rechterhand naar voren!
Je vraagt je dier iets te doen waarbij het zwaartepunt naar rechts verschuift.
... de braverd doet het,
maar wil niet omvallen (terecht!!).
Dus zoekt hij steun op de teugel.

(Binnen bepaalde grenzen is het een teken van succes: hij kan het zwaartepunt verplaatsen.)

Het doel van het werk is wat mij betreft dat je dier die steun 'in zichzelf ontwikkelt', dwz sterkere rompspieren gaat ontwikkelen.
(Vandaar 'die hand naar voor', als jij hem uitgebreid blijft ondersteunen/ opvangen traint hij geen rompspieren.)

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 00:23

Janneke2 schreef:
Jaaaa....
Met je rechterhand naar voren!
Je vraagt je dier iets te doen waarbij het zwaartepunt naar rechts verschuift.
... de braverd doet het,
maar wil niet omvallen (terecht!!).
Dus zoekt hij steun op de teugel.

(Binnen bepaalde grenzen is het een teken van succes: hij kan het zwaartepunt verplaatsen.)

Het doel van het werk is wat mij betreft dat je dier die steun 'in zichzelf ontwikkelt', dwz sterkere rompspieren gaat ontwikkelen.
(Vandaar 'die hand naar voor', als jij hem uitgebreid blijft ondersteunen/ opvangen traint hij geen rompspieren.)

Ja maar dat is het probleem van een wokkel. Hij is op rechts sterk maar wel rechtsgebogen met voorhand en achterhand. Ik kan hem wel van de linkerschouder afwijken naar de rechterschouder maar dan krijg ik nog meer druk op me rechterteugel. Dat maakt het ook zo moeilijk. Dan moet ik hem van de linkerschouder afwijken met me rechterteugel helemaal los denk ik

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Heb ik een zogehete wokkel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:32

... makkelijk is anders.

The devil in the details: met wijken en andere zaken graag gewicht weg van het linkervoorbeen,
richting rechtervoorbeen.
(Zwaartepunt moet in het midden komen, dat is het doel. Uiteraard zal het wel eens rechts terecht komen - dat hoort bij de zoektocht.)

En je rechterteugel hoeft niet helemaal los.
Ik roep altijd 'dat ik drie gram contact wil'.
Het werk is dan voor jouw rechterhand om te controleren of het contact niet zwaarder wordt.
... dat dat gebeurt kun je je dier niet kwalijk nemen: hij is bezig om te oefenen met het verplaatsen van het zwaartepunt - moeilijk zat!
Maar houd het contact licht!
(Je kunt bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je een paar seconden vier gram accepteert, en dan een beetje naar voor, zodat je weer terug bent bij je drie gram.)
(En niet boos worden als je dat een tijdlang 100x per rit moet doen....)

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:51

Mijn ervaring als ze sterk worden/ blijven op de korte/holle kant dan komt dat nog van de verkorte spieren (vandaar het losmaken, heb je een PB gedaan)

Dan helpt het wijken nog niet, maar het achterbeen er onder rijden aan de korte kant. Rechts achter dus, zodat het paard eerst daar de spieren op gaat rekken en dan daarna het wijken meenemen voor het linkerbeen naar de rechterteugel. En/of beide tegelijk in een bepaald stadium. Maar zolang dat achterbeen er niet voldoende onder komt, blijven die spieren verkort en krijg je dit met wijken en dus je '"wokkel" er niet uit.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Heb ik een zogehete wokkel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 09:20

Ja het zo tegenstrijdig heb ik altijd al geroepen : :') + Bij rechtsgebogen zou je vaak denken dat ze dan op linkerteugel sterker worden vanwege de schouder die eruit wordt gedrukt. Maar die van mij uit het zich op rechterteugel ondanks dat hij moeite heeft de linkerschouder bij zich te houden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Heb ik een zogehete wokkel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:28

Bij Dressuurnatuurlijk zijn hele begrijpelijke cursussen over rechtrichten.

Mijn ruin is ook rechtsgebogen, aan de longe zie je dat mooi. Stelling naar buiten, valt op de linkerschouder.
Onder de man op de rechte lijn is het een heel ander verhaal. Dan komt zijn diagonale scheefheid erg naar voren.
Dan valt hij op de rechterschouder, en is ook geneigd rechts meer vast te houden.

Dus het is niet zo gek. Een paard kan de wereld aan scheefheden hebben die logisch voelen, maar soms ook volstrekt onlogisch.
Dat het een hele reis is dit te corrigeren is absoluut waar.

Maar zie het vooral als leuk en probeer zoveel mogelijk te leren. Vooral ook veel ernaast werken, dan zie je het beter en heeft hij geen last van jou.
Nogmaals kan ik dressuurnatuurlijk echt aanraden!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:50

Hieperdi schreef:
Ja het zo tegenstrijdig heb ik altijd al geroepen : :') + Bij rechtsgebogen zou je vaak denken dat ze dan op linkerteugel sterker worden vanwege de schouder die eruit wordt gedrukt. Maar die van mij uit het zich op rechterteugel ondanks dat hij moeite heeft de linkerschouder bij zich te houden.


Ja.
Het is goed om te weten dat er meerdere scheefheden zijn, en dit kan goed de diagonale scheefheid zijn dat er gewicht van linksachter naar rechtsvoor wordt geduwd.
In dit kader zou ik dus 'linksachter in de grond zetten',
jou navel naar binnen als linksachter landt,
om het gewicht wat weg te helpen houden van het rechtervoorbeen.

Vandaar dat ik ook maar gewoon praat over feitelijkheden als zwaartepunt. (Sterker worden op een teugel, schouder 'er uit drukken', achterbenen naast de massa zijn gevolgen van een zwaartepunt dat naast de middellijn ligt.)