Manegepaard wil niet vooruit…help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Manegepaard wil niet vooruit…help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:39

Ik reed vroeger altijd op een manegepaard waar de motor van uit stond. In het eerste begin van de les liet ik haar aan een los teugeltje lopen tot ze zelf haar tempo had gevonden. Daarna pakte ik haar op en liep ze lekker door

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 11:43

secricible schreef:
Naast alle supergoede praktische tips, wil ik nog 1 ding toevoegen (en ik zie dat hij in het verlengde zit van bovenstaande post).
In je hoofd kun je al rijden, weet je wat je wil. En ik zie je ook schrijven: mijn lijf wil nog even niet. En dat is logisch.

Paardrijden is ook gewoon doen. Daarom is het ook fijn om te beginnen op een manege: bij een goede manege zijn de manegepaarden wat vergevingsgezinder. Als je kilometers maakt leer je vanzelf de bewegingen van het paard te volgen. Het is als een auto zonder stuur, zonder gaspedaal. Je leert gewoon even hoe het is om in een auto te zitten, hoe de weg eruit ziet vanuit een autorijders-oogpunt en welke bewegingen horen bij autorijden.

Ik ben zelf (hoe saai ook) voorstander van eerst enkele weken alleen maar aan de longeerlijn rijden. Totdat je snapt hoe een paard beweegt, de gangen een beetje kan volgen. Het paard mag dan de longeur volgen en niet de ruiter, die nog (onbewust) 100 verschillende signalen geeft. Pas dan is er ruimte om ook opdrachten te gaan geven aan het paard, zonder heel veel ruis die jullie communicatie frustreert.

bij ons was de eerste les aan de logeerlijn en dan huppekee de bak in. pas na een 10 tal lessen en veel opzoekwerk besefte ik dat in les 7 leren galopperen erg snel is. dat mensen er vaak jaaaaaaren over doen om mooi te leren doorzitten (lijkt me toch wel erg belangrijk is voor je aan galop kan gaan denken). dus toen heb ik privé zitlessen gevraagd en duidelijk gemaakt dat mijn prioriteit een onafhankelijke zit is en in ontspanning te kunnen rijden zonder hinderlijk te zijn. maar dat heb ik wel zelf moeten initiëren en de mensen waar ik groepsles mee volg vinden mij maar een tutje die allemaal 'rare' dingen wil doen.

En niet alle instructeurs doen dat en dat is ook prima, maar besef je dat je ook gewoon echt in de eerste weken/maanden bezig bent met voelen en meebewegen met de gangen en daardoor allerlei dingen doet die per ongeluk een signaal zijn voor het paard en dat je daardoor miscommunicaties hebt.

Dus niet te hoge verwachtingen hebben van jezelf in het begin is oke.


Ik rijd nu al jaren paard, maar sinds kort op een ijslander die kan tolten. En opnieuw moet ik eerst ervaren dat ik mag "meeliften" en mag voelen. En pas nu ik een beetje snap hoe de gang voelt en wat er gebeurt, heb ik het gevoel dat ik ook aan wat "knopjes kan draaien" en kan gaan ontdekken wat die knopjes dan voor invloed hebben op wat er gebeurt onder me.

Geef jezelf vooral die kans om te voelen en kilometers te maken, je hoeft niet meteen alle knoppen te kennen en te kunnen beïnvloeden.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:45

OMG, hier verbaas ik mij oprecht over, dat er nog op die manier manegeles gegeven wordt. Dikke pluim voor TS die beseft dat dit niet de juiste manier van rijden is!!! _/-\o_
Wij hebben op dit moment 17 paarden en op ons hele erf is er zelfs geen zweep te vinden. Ik dacht dat de tijd dat je met een plastieken zweepje naar je beginnersles kwam zich in de jaren '80 afspeelde.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Manegepaard wil niet vooruit…help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:05

Er zijn ook flegmatische paarden en zg dieseltjes die eerst warm moeten lopen. Inderdaad lange teugel, over de rug en dan langzaam oppakken ;)

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 12:07

Morganlefay schreef:
Er zijn ook flegmatische paarden en zg dieseltjes die eerst warm moeten lopen. Inderdaad lange teugel, over de rug en dan langzaam oppakken ;)


over de rug en langzaam oppakken? euh? over de rug snap ik niet zo goed: sorry hoor...

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:01

Ninaphan schreef:
Morganlefay schreef:
Er zijn ook flegmatische paarden en zg dieseltjes die eerst warm moeten lopen. Inderdaad lange teugel, over de rug en dan langzaam oppakken ;)


over de rug en langzaam oppakken? euh? over de rug snap ik niet zo goed: sorry hoor...

Sorry
Als je paard lange teugel geeft gaat het hoofd naar beneden(als het goed is)
daarna kan je de teugels wat koter nemen, want als het goed is wordt dan de achterhand als motor gebruikt.

Thora333
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:33

Ik ken dit echt helemaal. (Ik had ook zon manegepaard). Agressie is inderdaad niet per se de oplossing. Kijk naar je houding, je stem en je handen. Probeer ook niet zodra hij moet lopen heel hard been te geven. Dan gaat hij alleen reageren op hard been geven en niet meer op zacht been geven. Manegepaarden hebben dit soort problemen vaak omdat er beginners op rijden die erg hard been geven of een tikje geven met de zweep. Als je wil dat hij gaat stappen niet gelijk beengeven. Doe je handen naar voren en klik met je tong. Als hij niet reageert een zacht beentje geven. Gewoon steeds strenger. Anders raakt je paard gewend aan het harde been en gaat hij er niet meer op reageren. Niet duwen. Niet zo heen en weer in het zadel gaan. Dat helpt niet een dat is erg vervelend voor het paard. (Btw ben geen expert maar heb geleerd van mijn instructrice)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:05

Ninaphan schreef:
Morganlefay schreef:
Er zijn ook flegmatische paarden en zg dieseltjes die eerst warm moeten lopen. Inderdaad lange teugel, over de rug en dan langzaam oppakken ;)


over de rug en langzaam oppakken? euh? over de rug snap ik niet zo goed: sorry hoor...


Welkom in de wereld van het dressuur jargon.
'Over de rug' is beeldspraak.
Het wil zeggen dat het paard zijn rug goed gebruikt (het hele verhaal: actieve 'buik'spieren, het bekken iets gekanteld richting 'bolle' rug - zodat in stap en draf het voorste achterbeen landt onder het zwaartepunt van de ruiter).
Ongeveer zoals een mens moet tillen (bekken gekanteld, actieve 'buik'- en bilspieren).

Ideaal is als jij lange teugel geeft en het dier de hals strekt. Liefst net niet 'stofzuigeren', maar de snoet ter hoogte van de pols (voorknie). Dat is een ontspannen houding die een dier helpt om 'over de rug te komen'. De teugels mogen in een klein boogje hangen.

Oppakken betekent dan zoiets als de teugels korter maken. (Vaak met de mallotige term 'op maat' aangeduid. Zonder dat de meeste mensen duidelijkheid verschaffen over 'wat dan de goede maat is'... )
Ik zou zeggen: ietsje drijven, en het boogje er uit, verder hoeft niet, ideaal het oog ter hoogte van het heupgewricht.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:24

Heel goed dat je zelf vraagt om les te krijgen aan de longe. Het zijn JOUW lessen, en als de instructeur begrijpt hoe jij leert zal dat alleen maar in ieders voordeel zijn. Vooropgesteld dat de instructeur er voor openstaat natuurlijk.

Het dilemma waar je nu even in zit is dat je een gevoelige ruiter bent (zo kom je in elk geval op mij over) maar nog maar net begonnen bent met leren. Bij jouw persoonlijkheid past een ander type paard dan bij je rijniveau. Dat kan heel frustrerend zijn. Maar zoals al werd aangegeven: van de paarden waar je nu op rijdt kun je leren hoe de bewegingen aanvoelen, je leert wat hulpen enz. Het zijn heel brave paarden (anders waren ze geen manegepaard) waar je de basis op kunt leren.

Voor mij was de overgang van manegepaarden naar niet-manege niet zo groot. Op de manege reed ik meestal op een draver. Mijn eerste verzorgpaard was een haflinger. Daarna een sensibele en neurotische IJslander, toen een wat stabieler exemplaar van het type "o ja kun je rijden? Laat maar zien". En zo waren die paarden eigenlijk allemaal steeds een volgend stapje naar wat mijn eerste eigen paard zou worden: een vierganger die een duidelijke eigen mening had, niet braaf was, wel af en toe een bang konijntje werd, zichzelf vreselijk kon opnaaien in zijn hoofd, ook nog eens ontzéttend intelligent en die helaas had ontdekt dat hij sterker was dan de mensen. Maar hij was ook onvoorstelbaar lief en zorgzaam. Ik heb zo veel van hem geleerd. Als ik hem meteen zou zijn tegengekomen was ik ongetwijfeld met 'm verongelukt. Gelukkig zijn er veel paarden geweest die mij van alles hadden meegegeven zodat ik redelijk goed beslagen ten ijs kwam.

Zie het als een investering. Van elk paard word je handiger. Als je ook nog blijft nadenken over wat je doet zie ik het helemaal goed komen :j

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 09:21

Koper schreef:
Heel goed dat je zelf vraagt om les te krijgen aan de longe. Het zijn JOUW lessen, en als de instructeur begrijpt hoe jij leert zal dat alleen maar in ieders voordeel zijn. Vooropgesteld dat de instructeur er voor openstaat natuurlijk.

Het dilemma waar je nu even in zit is dat je een gevoelige ruiter bent (zo kom je in elk geval op mij over) maar nog maar net begonnen bent met leren. Bij jouw persoonlijkheid past een ander type paard dan bij je rijniveau. Dat kan heel frustrerend zijn. Maar zoals al werd aangegeven: van de paarden waar je nu op rijdt kun je leren hoe de bewegingen aanvoelen, je leert wat hulpen enz. Het zijn heel brave paarden (anders waren ze geen manegepaard) waar je de basis op kunt leren.

Voor mij was de overgang van manegepaarden naar niet-manege niet zo groot. Op de manege reed ik meestal op een draver. Mijn eerste verzorgpaard was een haflinger. Daarna een sensibele en neurotische IJslander, toen een wat stabieler exemplaar van het type "o ja kun je rijden? Laat maar zien". En zo waren die paarden eigenlijk allemaal steeds een volgend stapje naar wat mijn eerste eigen paard zou worden: een vierganger die een duidelijke eigen mening had, niet braaf was, wel af en toe een bang konijntje werd, zichzelf vreselijk kon opnaaien in zijn hoofd, ook nog eens ontzéttend intelligent en die helaas had ontdekt dat hij sterker was dan de mensen. Maar hij was ook onvoorstelbaar lief en zorgzaam. Ik heb zo veel van hem geleerd. Als ik hem meteen zou zijn tegengekomen was ik ongetwijfeld met 'm verongelukt. Gelukkig zijn er veel paarden geweest die mij van alles hadden meegegeven zodat ik redelijk goed beslagen ten ijs kwam.

Zie het als een investering. Van elk paard word je handiger. Als je ook nog blijft nadenken over wat je doet zie ik het helemaal goed komen :j


Dank je voor je mooie woorden! Ik ga vaak kijken naar ervaren ruiters die met hun eigen paard oefenen en inderdaad… dan denk ik goh hier zie ik geen grote hulpen maar een heel subtiele samenwerking. Zo subtiel dat je de hulpen niet ziet en alles ‘magisch’ lijkt te gebeuren. Ik zie hen dan met heel veel gevoel en beheersing rijden en dat doet mijn hartje sneller kloppen. Soms zie ik diezelfde ruiter dan in een les op een manegepaard en dan ziet het er vaak erg anders uit! Ik ben nu de ‘handleidingen’ aan het leren van elk manegepaard waar ik op rijd en omdat ik zo bereid ben hen te proberen te begrijpen lukt het steeds beter. Blijven oefen is de boodschap :j

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:25

Dat klinkt heel nobel :) Vergeet niet dat die manegepaarden jouw handleiding ook doorkrijgen als je er op zit. Zo zou het me niet verbazen dat ze soms stilstaan of van draf naar stap gaan omdat ze op jou passen. Ze willen dat je aan boord blijft. Paarden zijn nou eenmaal lieve, vergevingsgezinde en coöperatieve dieren.