Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 08:01

Hoi lieve mensen,
Graag zou ik jullie hulp krijgen bij het volgende probleem… ik krijg momenteel afwisselend les op 2 paarden en heb best wat problemen met galop en vooral oefeningen rijden in galop. De merrie waar ik op rijd gaat vaak harder en harder. Ik ben er achter gekomen dat ze dit doet wanneer ik niet mooi in balans zit dus daar kan ik aan werken. Ze loopt dan als het ware van me weg ( begrijpelijk). Het andere paardje ‘valt’ nogal vaak in draf. Ik krijg dan van mijn instructeur te horen ‘ mas impulsion’ meer impulsie dus en ‘ meer werken met je benen. Maar daar knelt het schoentje want ik weet niet zo goed hoe ik dat moet doen basicly. Ik krijg dan te horen ‘ sterker’ te rijden met krachtigere benen maar hoe doe je dat dan ? Hoe kan ik het paardje motiveren om fijn te blijven galopperen tot ik hem vraag om te gaan draven?
Ik besef dat dit een beetje een domme vraag is maar… wanneer ik ‘ impuls opwekken’ google krijg ik heel veel informatie te zien over grondwerk en over de de achterhand actiever maken en dat is simpelweg veeeel te ingewikkeld voor de beginner die ik ben…
Alvast heel hard bedankt voor jullie hulp!!! <3

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:07

Waarschijnlijk is dit ook precies een gebrek aan balans reactie. Die ander doet dat door hard te gaan en deze door te remmen. Probeer los van je paard aan balans en stabiliteit te werken. Desnoods een keer een zitles (centered riding) nemen ergens, met of zonder paard.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:13

Hoe oud is het paard en hoelang onder het zadel? Want galopperen kan vermoeiend en zwaar zijn lang achter elkaar. Dus lange stukken galopperen moet je sowieso opbouwen. Bij jonge paarden korte stukken galopperen maar altijd zelf terug naar draf rijden. Uit galop vallen accepteer ik nooit. Dit heeft te maken met de gehoorzaamheid aan jouw been. En inderdaad dus gebrek aan impuls (de voorwaartse drang). Blijkbaar reageert het paard niet op jouw beenhulp als je been geeft en dus aangeeft dat het naar voren moet. Hier moet jijzelf dus strenger en consequenter in zijn. Als hij niet reageert dan geef je duidelijk been en anders geef je wat spoor of tikje met de zweep. Maar hier is goede begeleiding van belang, want timing is alles hierin. Het heeft geen zin om zomaar ineens met spoor of zweep te komen, dit moet op een specifiek moment gebeuren namelijk op het moment dat je geen reactie op 2e keer duidelijk been krijgt. Direct daar achteraan.
Maar eerst goed nagaan of het gebrek aan conditie is, gebrek aan kracht of luiheid/ongehoorzaamheid.
Misschien allemaal maar dan zelf korte stukken galopperen en zelf weer terugrijden naar draf.

Elisa2

Berichten: 37166
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:40

Eens met wat Suzanne zegt en ik wil toevoegen dat het voor jou belangrijk is om het moment te gaan voelen voordat je paard uit de galop wilt vallen. Zodra je dat punt herkent is het belangrijk om juist dan been te geven om het voor te zijn en het paard daarna weer op eigen benen te laten lopen.

Ik ken jullie niveau niet, maar met zo,n paard zou ik ook wat schakelen. Even naar voren op de lange zijde en weer terug zonder in draf te vallen en met behoud van sprong.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:48

Ik zou je instructeur vragen wat hij bedoeld en hoe je dat goed uitvoert bij je paarden.

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 09:15

Elisa2 schreef:
Eens met wat Suzanne zegt en ik wil toevoegen dat het voor jou belangrijk is om het moment te gaan voelen voordat je paard uit de galop wilt vallen. Zodra je dat punt herkent is het belangrijk om juist dan been te geven om het voor te zijn en het paard daarna weer op eigen benen te laten lopen.

Ik ken jullie niveau niet, maar met zo,n paard zou ik ook wat schakelen. Even naar voren op de lange zijde en weer terug zonder in draf te vallen en met behoud van sprong.

Dank je voor jullie reacties, hier kan ik mee aan de slag! Ik ga me concentreren op balans en een zitles boeken en mijn timing. Ik reageer nl vaak te laat, wanneer hij reeds draaft dus dit moet ik beter leren aanvoelen…
Nog een vraag ter confirmatie of ik het juist begrepen heb: het behouden van de voorwaartse drang gebeurt toch voornamelijk met je zit, het meebewegen right?

Melzazu
Berichten: 1781
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:25

Het is ook de vraag eigenlijk of, los van jou, de paarden al wel goed en langere stukken galopperen kunnen volhouden. Als de paarden er al moeite mee hebben met een ruiter die in balans is dan is het met een ruiter met onbalans nog veel moeilijker.

In jouw geval galoppeer ik dan liever maar een paar passen die goed zijn en dan zelf terugnemen naar draf. Dus liever kort en goed dan net te lang en dat het laatste stuk dan net weer mis gaat.

Veel succes. Echt goed paardrijden is niet makkelijk hoor.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:33

Ninaphan schreef:
Elisa2 schreef:
Eens met wat Suzanne zegt en ik wil toevoegen dat het voor jou belangrijk is om het moment te gaan voelen voordat je paard uit de galop wilt vallen. Zodra je dat punt herkent is het belangrijk om juist dan been te geven om het voor te zijn en het paard daarna weer op eigen benen te laten lopen.

Ik ken jullie niveau niet, maar met zo,n paard zou ik ook wat schakelen. Even naar voren op de lange zijde en weer terug zonder in draf te vallen en met behoud van sprong.

Dank je voor jullie reacties, hier kan ik mee aan de slag! Ik ga me concentreren op balans en een zitles boeken en mijn timing. Ik reageer nl vaak te laat, wanneer hij reeds draaft dus dit moet ik beter leren aanvoelen…
Nog een vraag ter confirmatie of ik het juist begrepen heb: het behouden van de voorwaartse drang gebeurt toch voornamelijk met je zit, het meebewegen right?


Nou. Mee zijn in de beweging is belangrijk. Zodra je gaat tegenzitten of uit balans bent kan hij uit de galop vallen. Maar de voorwaartse drang is toch voornamelijk gehoorzaamheid aan de beenhulp. Impuls is de voorwaartse drang vanuit het paard, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter.

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:44

Wat iedereen al schrijft: galop is voor het paard vaak al moeilijk en met een beginnend ruiter wordt het nog lastiger.
Het goede nieuws is, dat we dat allemaal hebben meegemaakt.

Moeilijk punt waar je zit hoor! Je wil lang genoeg kunnen galopperen om jezelf te verbeteren maar vaak haal je die afstand en dat ritme niet eens.

Meebewegen doe je om het paard niet te storen en hij in hetzelfde ritme kan blijven lopen. Zodra je stopt met meebewegen zal je zwaarder gaan zitten, en zal je paard ook stoppen in zijn beweging (terugkomen in tempo).
Voorwaartse drang wordt opgewekt door je beenhulpen. En uiteindelijk wel een stukje uit je lichaam. Maar als je stelt dat voorwaartse drang uit meebewegen komt, ben ik bang dat je gaat zitten duwen. Dat is juist niet de bedoeling. De kans is zelfs groter dat je juist tegen de beweging in gaat en je het paard stoort. Misschien ben je nu teveel aan het bewegen en vergeet je ontspannen mee te voelen.
Zitlessen op een gevorderd paard is hiervoor fijn. Dan staat er ook iemand op de grond die precies kan vertellen wat je moet aanspannen en ontspannen. Of misschien ken je iemand met een gevorderd paard waar je eens op mag om te voelen? Ook om reactie op beenhulpen mee te maken.
Als je het eenmaal hebt gevoelt, kan je het beter vertalen naar je lespaarden. Dan weet je waar je naar toe moet werken.

Eens.. heb je ineens het ritme te pakken. Tot die tijd leven we met je mee!

Toevoeging: misschien vind je het fijn om in verlichte zit te galopperen. Dan kan je vaak beter de druk op beide beugels voelen en regelen. Daar vanuit weer langzaam gaan zitten.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:19

RT-HAW -> RT-V

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:20

Galop is best lastig voor een paard met een ruiter op de rug, zeker als de ruiter niet de juiste zithulp kan geven
Zelf zou ik kiezen om niet te galopperen dan maar eerst zorgen dat het paard de ruiter goed in balans kan dragen en dat jezelf weet welke zithulp je je paard kan geven om hem in balans te houden in de galop.
Idd is het grondwerk heel fijn om je paard te leren dragen en sterker en soepeler te worden in zijn achterhand,
Verdiep je eens in het Academische grondwerk, is een mooie manier om samen te werken met je paard, want meer en meer been is geen samenwerking maar druk en jou wil opleggen , maar beide paarden geven duidelijk aan dat ze het niet kunnen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 22:31

Ninaphan schreef:
Hoi lieve mensen,
Graag zou ik jullie hulp krijgen bij het volgende probleem… ik krijg momenteel afwisselend les op 2 paarden en heb best wat problemen met galop en vooral oefeningen rijden in galop. De merrie waar ik op rijd gaat vaak harder en harder. Ik ben er achter gekomen dat ze dit doet wanneer ik niet mooi in balans zit dus daar kan ik aan werken. Ze loopt dan als het ware van me weg ( begrijpelijk).

Het kan een vluchtreatie zijn (mijn ruiter verstoort mijn evenwicht - naar voor!!).
Jouw evenwicht kan gaan over de lijn oor- schouder - harapunt - heup - bal van de voet.
... en graag deze lijn/ zitten in deze houding aanvullen met actieve buikspieren.
In principe O:) zit je in deze houding in balans, door je bovenlichaam naar voor te brengen (omdat je het eng vindt, heel menselijk) gaat je zwaartepunt naar voor.

Wat ook van belang kan zijn, zijn je schouders. Bij sommige ruiters 'roteren' de schouders. Oplossing: twee teugels losjes in je binnenhand en pak de kamer van het zadel vast met je buitenhand.

Citaat:
Het andere paardje ‘valt’ nogal vaak in draf. Ik krijg dan van mijn instructeur te horen ‘ mas impulsion’ meer impulsie dus en ‘ meer werken met je benen. Maar daar knelt het schoentje want ik weet niet zo goed hoe ik dat moet doen basicly.

Drijvende kuithulpen - om de gedachte te bepalen 'twee kuiten naar elkaar toe bewegen'.
Als je dat idee te pakken hebt, werk je zo veel mogelijk met één kuit.
Afhankelijk van wat er precies mis gaat:
drijven met je buitenkuit als buitenachter landt,
of met je binnenkuit als binnenachter landt.

Zit ondertussen stil in het zadel!
Of nu ja: je bekken beweegt mee met het paard ('is stil tov het paard') (niet 'zadel poetsen'...!)
je bovenlichaam mag in de eerste fase van de galop iets naar voor
(als de hals naar je toe komt, 'ga jij er heen')
in de derde fase van de galop (vlak voor en tijdens het zweefmoment) houd je je bovenlichaam stil, maar laat je je rug hol worden, om bij het landen van buitenachter weer je buikspieren te gebruiken.

Enne: +:)+ complimenten voor je vraag!
Lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is en je kunt beter links en rechts informatie opvragen, dan rond te blijven tobben omdat je instructrice nou net één of twee dingen efkes heeft overgeslagen...

ivdlx
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-05-17

Re: Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:01

Ik heb dit ook met mijn bijrijdpaard en wat helpt is om in verlichte zit te blijven, dus in draf al verlichte zit en dan stukje galop en weer terug naar draf. In verlichte zit helpt het ook je handen iets naar voren te doen om in balans te blijven

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:40

dag Ninaphan,
Herkenbaar probleem, ook ik heb maanden in de galop spanning gevoeld. Zelfs voordat ik was opgestegen, was ik al met de galop bezig in mijn hoofd. De sleutel is, naast alle andere goede adviezen, om ontspanning te voelen in jouw lijf. Het zitvlak aan het zadel geplakt en vanuit jouw bekken / heup mee bewegen met de beweging van het paard, met zijn sprongen. Bij mij was niet alleen de galop zelf een ding, ook het aanspringen. Tijdens het aanspringen gaf hij een soort bok of maakte een grote sprong, waardoor ik er een paar keer flink van af ben gevallen. Maar goed, weer opgestaan en verder!
Nu heb ik het paard meer tussen 2 benen, hij loopt rechter en kan ook soepeler galopperen. Door van achter iets aan te drijven en voor iets te begrenzen, gaat hij waarschijnlijk zich "ronder" maken en meer sprong maken in de galop. Vergelijkbaar hoe je in de draf rijdt. Dat maakt het dan weer makkelijker voor jou om te blijven zitten. Kan het zijn dat hij in draf valt omdat de beweging in galop te intensief is?
Ik hoop dat het beter gaat.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:44

Er is maar één oplossing voor jouw vraag: vraag het je instructeur. Als hij zegt 'mas impulsion' (wat meteen aangeeft dat je kennelijk in een Spaanstalig land woont, en vermoedelijk dus ook nog eens een barok paard onder je billen hebt) dan zeg jij dus: hoe dan?

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 09:53

Lenteklokje schreef:
dag Ninaphan,
Herkenbaar probleem, ook ik heb maanden in de galop spanning gevoeld. Zelfs voordat ik was opgestegen, was ik al met de galop bezig in mijn hoofd. De sleutel is, naast alle andere goede adviezen, om ontspanning te voelen in jouw lijf. Het zitvlak aan het zadel geplakt en vanuit jouw bekken / heup mee bewegen met de beweging van het paard, met zijn sprongen. Bij mij was niet alleen de galop zelf een ding, ook het aanspringen. Tijdens het aanspringen gaf hij een soort bok of maakte een grote sprong, waardoor ik er een paar keer flink van af ben gevallen. Maar goed, weer opgestaan en verder!
Nu heb ik het paard meer tussen 2 benen, hij loopt rechter en kan ook soepeler galopperen. Door van achter iets aan te drijven en voor iets te begrenzen, gaat hij waarschijnlijk zich "ronder" maken en meer sprong maken in de galop. Vergelijkbaar hoe je in de draf rijdt. Dat maakt het dan weer makkelijker voor jou om te blijven zitten. Kan het zijn dat hij in draf valt omdat de beweging in galop te intensief is?
Ik hoop dat het beter gaat.


Bedankt voor jullie reacties, ik heb er veel aan gehad. Het gaat al beter, heb verleden les voltes van 10 meter kunnen galopperen en daar was ik best trots op . Het is nog steeds moeilijk ontspannen te blijven wanneer hij uit galop valt, dan stress ik ipv van gewoon rustig een beetje te draven en hem dan terug te laten aanspringen in galop… welke druk ik juist met mijn benen moet houden en met mijn buikspieren is nog steeds niet helemaal duidelijk. Het verschil tussen knijpen en ‘huggen’ is nog steeds zoeken voor me. Ook merk ik dat alles tesamen nl shouders en handen mooi houden en benen en zit goed doen vaak nog eeg moeilijk is. Zijn mijn benen en zit goed dan mijn handen niet en vice versa . Ik veronderstel dat dit een questie is van blijven oefenen….

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:26

Oefenen is altijd goed...! +:)+

En het kan ook naast het paard : ruiterfitheid.
(Vooral: buikspieren. Graag een keer sterke, lange psoas - YT is your friend, en oefen met jij een transversus abdominis, ofwel doe je navel en het gebied daaronder naar binnen.)

En er is de oude cavalerie logica:
eerst het bekken netjes in het zadel (of: heb controle over je zwaartepunt: transversus abdominis!),
dan je benen,
dan bovenlichaam, hoofd en handen.

Er zijn ook andere systemen.
Zoals:
eerst controle over je zwaartepunt, dan de lijn
oor, schouder, 'hara punt', heup, bal van de voet.
(In acupunctuur: Nier 1: de bal zit tussen
het kussentje van je grote teen,
het kussentje van de vier andere tenen,
en je voetzool.)
(Ooit hoorde ik een instructeur zeggen: bal van de voet is waar je tenen aan je voet zitten....)

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:43

Wat tof om te lezen dat je meteen weet dat het voor een deel aan je balans ligt! Super joh.

Balans van ruiter en balans van paard is belangrijk tijdens het rijden en ja, die raakt je wel eens kwijt. Het is een teken dat het even te moeilijk is of vandaag niet goed voelt. Bij rijden in een bak waar de volgende haakse bocht al snel op je wacht is het extra moeilijk. Daarom vaak het alternatief van een volte rijden, maar een volte en tegelijkertijd werken aan balans is heeeel pittig.

Ik probeer mijn tips zo eenvoudig mogelijk te houden en doe vanuit mijn oogpunt als instructeur zonder jullie rijdend gezien te hebben.

* werk aan 1 ding tegelijkertijd Impuls kan je in stap en draf goed oefenen. lukt het in draf goed dan kan je het ook in galop, denk dan aan het gevoel dat je in draf had. Vraag je instructeur wat impuls volgens hem is. Welke kwlaiteiten heeft dat? Ik probeer dan altijd te vragen naar bijvoegelijke naamwoorden. Zoals springerig, stuiterend, los of vloeiend.

* Wees niet bang om uit galop te gaan. Galop ( vooral in de bak) is heel veel ballen omhoog houden terwijl je 3 x zo snel gaat. Dan lukt het niet altijd om alle ballen hoog te houden. Het is veel belangrijker om te voelen dat je ene balletje kwijtraakt en terug te gaan naar draf. Probeer dan in draf wel weer vlot de balans te vinden. Er zit heel veel power en magie in overgangen. Transities, met een een fraai woord, brengen verandering. Dus hoe meer je ze meemaakt en van leert, hoe meer je leert. Heb je in draf je ene balletje weer gevonden, kan je weer lekker aanspringen oefenen.
Ik zie helaas heel vaak dat uit galop vallen voelt als falen, de ruiter zakt dan zuchtend in elkaar en daarmee kletteren alle ballen op de grond en geef je je paard geen steun meer. Daarom zeg ik, maak de overgang maar bewust, goed gevoeld dat een balletje miste, pak die in draf of zelfs stap weer op en spring weer aan. Want... je hebt er dan nog steeds 9 in de lucht gehouden!!!

* oefen zonder paard. Galoppeer lekker zelf rond en probeer wat buigingen te maken, breng je gewicht eens naar achteren en voel en naar voren en voel wat er gebeurd. maak overgangen naar draf. Klinkt waanzinnig, het is ook waanzinnig goed! Perceptie oftewel gevoel kan je trainen. Misschien voel je de eerste keer helemaal niks in je lijf en alleen maar schaamte of onnozelheid. Maar galoppeer alsof niemand kijkt, je bent wild en vrij.. :) Of pak een yoga/skippy bal en doe de zit galop oefeningen. Er zijn veel fimpjes hiervan te vinden op Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=sV15zgxPGVI random voorbeeld dat vooral goed is omdat zij zegt.. zit niet stil! parkeer jezelf niet in het zadel als een boomstronk, maar neem de beweging mee. Galop gaat vanuit je ene heup naar voren en omhoog. Denk binnenachterbeen paard gaat naar voren, schouder paard gaat omhoog.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 00:26

Signe schreef:
Wat tof om te lezen dat je meteen weet dat het voor een deel aan je balans ligt! Super joh.

Balans van ruiter en balans van paard is belangrijk tijdens het rijden en ja, die raakt je wel eens kwijt. Het is een teken dat het even te moeilijk is of vandaag niet goed voelt. Bij rijden in een bak waar de volgende haakse bocht al snel op je wacht is het extra moeilijk. Daarom vaak het alternatief van een volte rijden, maar een volte en tegelijkertijd werken aan balans is heeeel pittig.

Ik probeer mijn tips zo eenvoudig mogelijk te houden en doe vanuit mijn oogpunt als instructeur zonder jullie rijdend gezien te hebben.

* werk aan 1 ding tegelijkertijd Impuls kan je in stap en draf goed oefenen. lukt het in draf goed dan kan je het ook in galop, denk dan aan het gevoel dat je in draf had. Vraag je instructeur wat impuls volgens hem is. Welke kwlaiteiten heeft dat? Ik probeer dan altijd te vragen naar bijvoegelijke naamwoorden. Zoals springerig, stuiterend, los of vloeiend.

* Wees niet bang om uit galop te gaan. Galop ( vooral in de bak) is heel veel ballen omhoog houden terwijl je 3 x zo snel gaat. Dan lukt het niet altijd om alle ballen hoog te houden. Het is veel belangrijker om te voelen dat je ene balletje kwijtraakt en terug te gaan naar draf. Probeer dan in draf wel weer vlot de balans te vinden. Er zit heel veel power en magie in overgangen. Transities, met een een fraai woord, brengen verandering. Dus hoe meer je ze meemaakt en van leert, hoe meer je leert. Heb je in draf je ene balletje weer gevonden, kan je weer lekker aanspringen oefenen.
Ik zie helaas heel vaak dat uit galop vallen voelt als falen, de ruiter zakt dan zuchtend in elkaar en daarmee kletteren alle ballen op de grond en geef je je paard geen steun meer. Daarom zeg ik, maak de overgang maar bewust, goed gevoeld dat een balletje miste, pak die in draf of zelfs stap weer op en spring weer aan. Want... je hebt er dan nog steeds 9 in de lucht gehouden!!!

* oefen zonder paard. Galoppeer lekker zelf rond en probeer wat buigingen te maken, breng je gewicht eens naar achteren en voel en naar voren en voel wat er gebeurd. maak overgangen naar draf. Klinkt waanzinnig, het is ook waanzinnig goed! Perceptie oftewel gevoel kan je trainen. Misschien voel je de eerste keer helemaal niks in je lijf en alleen maar schaamte of onnozelheid. Maar galoppeer alsof niemand kijkt, je bent wild en vrij.. :) Of pak een yoga/skippy bal en doe de zit galop oefeningen. Er zijn veel fimpjes hiervan te vinden op Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=sV15zgxPGVI random voorbeeld dat vooral goed is omdat zij zegt.. zit niet stil! parkeer jezelf niet in het zadel als een boomstronk, maar neem de beweging mee. Galop gaat vanuit je ene heup naar voren en omhoog. Denk binnenachterbeen paard gaat naar voren, schouder paard gaat omhoog.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Thannnksssss! Hier heb ik zeker wat aan ! De komende dagen is mijn yogabal mijn beste vriend:) gisteren wat vrij mogen oefenen in galop en dat was super leuk en het lukte vrij aardig. Rechte stukken en voltes geoefend. De joy begint het over te nemen van de fear en ik probeer ook minder streng te zijn voor mezelf. Als het mislukt, dan probeer ik het gewoon opnieuw. Want te hard streven maakt me gespannen in mijn lijf met alle gevolgen van dien en daar reageert het paardje dan weer op en en en …
Ik heb gisteren wat afwisselend getest welke ‘tone’ ik moet gebruiken in mijn dijbenen. Maar dat is nog niet helemaal duidelijk. Mijn leraar zegt me dat mijn benen nog te zwak zijn en ik meer moet omsluiten. Maar wanneer ik de binnenkant van mijn dijen meer aanspan voelt het al snel te veel als klemmen/ heup op slot zetten?
Verder hoorde ik ook over de 80/20 regel? Maar dan zijn er mensen die zeggen 80 bovenbeen en 20 onderbeen en mensen die zeggen juist zoveel mogelijk gewicht naar je voet? Dus hoe zit het dan ? Het zou fijn zijn indien je de tijd zou vinden ( en de zin) dit te verduidelijken:))) alvast dikke merci!

Elisa2

Berichten: 37166
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:18

Paardrijden moet geen kracht kosten, zoveel mogelijk gewicht op je voeten en billen houden is het beste. Probeer niet te gaan klemmen of knijpen met je knieen maar maak je zwaar, los en ontspannen. Paard moet als ware onder je door kunnen bewegen terwijl je er losjes bovenop zit.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:24

Omsluiten met been zou ik juist met kuit doen en niet met dijen/bovenbeen. Met bovenbenen rem je paard namelijk af, met kuit drijf en ondersteun je. Je wilt bovenbenen dus ontspannen tegen het zadel hebben liggen, zeker geen aaanspanning of zoiets. Knieën wil je ook los en ontspannen hebben.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:56

Ik rijd al 30 jaar paard maar als ik jouw vragen en omschrijvingen zie dan denk ik “help waar heeft ze het over?” Een paard kan als veulen al galopperen. De gene die het moeilijk voor ze maakt dat zijn wij. Als we uit balans zijn of we storen ze in de beweging op welke manier dan vallen ze uit de galop omdat ze te veel gestoord worden. Bij de omschrijving “huggen” “benen te zwak” en 80/20 krijg ik een error in mn hoofd. Je zit gewoon op je zadel. Op je zitbeenknobbels en dus niet op je kont. Je benen laat je afhangen waarbij je hak in een rechte lijn onder je heup zit. Je hebt een beetje druk op de beugels om te voorkomen dat je te hard in die rug gaat hangen. Dan wordt het gewicht een beetje verdeeld. Absoluut niet klemmen of huggen met je (boven)benen. Het paard moet vrij zijn om onder je door te kunnen bewegen. Als jij je zadel krap maakt door je benen aan te trekken kan hij niet meer bewegen en gaat hij remmen.

De allerbelangrijkste regel: paardrijden is voelen. Al die theoretische regeltjes gaan jullie niet helpen. Neem anders een keer een centered riding les. Daar heb ik zelf veel aan gehad.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:09

Bij mij heeft het gewerkt door kortere stukken te galopperen.

Niet die volte 10 meter willen galopperen, als een grote volte nog niet lukt zonder versnelling of juist in draf vallen.
Op het moment dan ik de galop voelde veranderen, dan nam ik terug naar draf, herstelde mijn zit en de balans van het paard en mijzelf op z'n rug en dan galoppeerde ik opnieuw aan, voor weer een stuk dat nog goed voelt en dan weer zelf terug.

Op deze manier heb ik het uit kunnen bouwen.

Gas gaan geven bij een paard dat terug wil vallen in draf, heeft niks meer met kwalitatief goed galopperen te maken, dus ik dreef hem niet naar voren, omdat we op zo'n moment beiden de kracht niet hadden om de kwaliteit van de galop te herstellen, dus gingen we naar draf, om het daarna opnieuw te proberen met wel kwalitatief goede galopsprongen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:34

Signe schreef:
(...) gisteren wat vrij mogen oefenen in galop en dat was super leuk en het lukte vrij aardig. Rechte stukken en voltes geoefend. De joy begint het over te nemen van de fear en ik probeer ook minder streng te zijn voor mezelf. Als het mislukt, dan probeer ik het gewoon opnieuw. Want te hard streven maakt me gespannen in mijn lijf met alle gevolgen van dien en daar reageert het paardje dan weer op en en en …

Fijn!
Prima!
+:)+
Citaat:
Ik heb gisteren wat afwisselend getest welke ‘tone’ ik moet gebruiken in mijn dijbenen. Maar dat is nog niet helemaal duidelijk. Mijn leraar zegt me dat mijn benen nog te zwak zijn en ik meer moet omsluiten. Maar wanneer ik de binnenkant van mijn dijen meer aanspan voelt het al snel te veel als klemmen/ heup op slot zetten?

Spiertonus, zo ken ik het.
En die hoort te wisselen.
Ik geef mijn halve ophoudingen door mijn navel iets naar binnen te doen,
op het moment dat ik de overgang wil, draai ik mijn tenen naar elkaar toe. (Bovenbenen iets extra /anders aansluiten.)
...ik heb wel eens gehoord van je paard omhelzen met je benen ('huggen') maar ik heb dit altijd begrepen als 'leg je benen als natte handdoeken om je paard'. (Leuk hè, die beeldspraken ;) )
Ga je daar kracht zetten, zet je inderdaad je heup op slot - niet doen!
Dus spierkracht, die snap ik niet. (Voor mij is het wel heel belangrijk om sterke buikspieren te hebben.)
Citaat:
Verder hoorde ik ook over de 80/20 regel? Maar dan zijn er mensen die zeggen 80 bovenbeen en 20 onderbeen en mensen die zeggen juist zoveel mogelijk gewicht naar je voet? Dus hoe zit het dan ? Het zou fijn zijn indien je de tijd zou vinden ( en de zin) dit te verduidelijken:))) alvast dikke merci!

Most interesting...!
Ik ken deze regel niet.
Één van mijn instructeurs wil nog wel eens pleiten voor een tussenvorm van dressuurzit en verlichte zit.
Vóór ik bij hem kwam had ik mijn jonkie ingereden ('nodig of niet') in de verlichte/ remontezit.
Doel: je paard uitnodigen om de rug goed "bol" te maken.
Dat kan mijn dier inmiddels uitstekend, en hij geeft soms de tip om vanuit de dressuurzit een beetje richting verlichte zit te gaan hetzij tijdens een oefening (hij pleit ook erg voor: 'maak het je paard gemakkelijk')
hetzij als beloning na een oefening.

Een aantal stalgenoten oefent zich er in: alle gewicht op de rug van het paard, benen los.
In de verlichte zit draag je je gewicht op voet, knie en onderste deel van het dijbeen.
En in principe kun je een beetje spelen tussen die twee 'uitersten' in.
Waarbij geldt dat er een subtiel verschil is tussen 'ik draag mijn gewicht op mijn bovenbeen' en de "remmende" hulp van het bovenbeen (draaien en een béétje klemmen).
De kuit/ het onderbeen heb ik nooit ervaren als iets dat gewicht hoort te dragen.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 17:54

Suzanne F. schreef:
Dus lange stukken galopperen moet je sowieso opbouwen. Bij jonge paarden korte stukken galopperen maar altijd zelf terug naar draf rijden. Uit galop vallen accepteer ik nooit. Dit heeft te maken met de gehoorzaamheid aan jouw been. En inderdaad dus gebrek aan impuls (de voorwaartse drang). Blijkbaar reageert het paard niet op jouw beenhulp als je been geeft en dus aangeeft dat het naar voren moet. Hier moet jijzelf dus strenger en consequenter in zijn.

dag Suzanne, Signe en andere lezers,
Met interesse zit ik dit topic te lezen, heb zelf ook moeite met de galop. Tuurlijk, uit de galop vallen accepteer je niet, echter als de galop spannend is, en nog niet echt onder controle, dan is paard zomaar opeens weer in draf, dat voel je minder aan als je nog beginnend bent in de galop. Juist omdat je in die galopsprongen zo bezig bent met alles, je zit, je ontspanning, paard door de bak heen sturen, handen laag, vriendelijke binnenteugel, contact met buitenteugel, een volte draaien, pak ik hem terug of "durf"ik nog een ronde, ontspanning zoeken, in en uitademen etc. Ik denk pas als je weer een fase verder bent, dan voel je aan wanneer paard terug gaat vallen. Dan voel je dat hij gaat "krabbelen" met zijn achterbenen, althans zo zou ik het omschrijven.