Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:59

Ik ga mee met Pluisje88.
Als ik hier mee lees dan duizelt het me en denk ik: jemig is dat allemaal nodig om te galopperen. Dan doe ik vast al jarenlang iets mis :evaw:

Ik vind het persoonlijk teveel theorie denk ik maar iedereen leert anders dus voor sommige ruiters zal het wel duidelijk zijn wat hier soms gezegd wordt. Voor mij werkt voelen beter volgens mij.

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 22:44

Janneke2 schreef:
Ninaphan schreef:
Hoi lieve mensen,
Graag zou ik jullie hulp krijgen bij het volgende probleem… ik krijg momenteel afwisselend les op 2 paarden en heb best wat problemen met galop en vooral oefeningen rijden in galop. De merrie waar ik op rijd gaat vaak harder en harder. Ik ben er achter gekomen dat ze dit doet wanneer ik niet mooi in balans zit dus daar kan ik aan werken. Ze loopt dan als het ware van me weg ( begrijpelijk).

Het kan een vluchtreatie zijn (mijn ruiter verstoort mijn evenwicht - naar voor!!).
Jouw evenwicht kan gaan over de lijn oor- schouder - harapunt - heup - bal van de voet.
... en graag deze lijn/ zitten in deze houding aanvullen met actieve buikspieren.
In principe O:) zit je in deze houding in balans, door je bovenlichaam naar voor te brengen (omdat je het eng vindt, heel menselijk) gaat je zwaartepunt naar voor.

Wat ook van belang kan zijn, zijn je schouders. Bij sommige ruiters 'roteren' de schouders. Oplossing: twee teugels losjes in je binnenhand en pak de kamer van het zadel vast met je buitenhand.

Citaat:
Het andere paardje ‘valt’ nogal vaak in draf. Ik krijg dan van mijn instructeur te horen ‘ mas impulsion’ meer impulsie dus en ‘ meer werken met je benen. Maar daar knelt het schoentje want ik weet niet zo goed hoe ik dat moet doen basicly.

Drijvende kuithulpen - om de gedachte te bepalen 'twee kuiten naar elkaar toe bewegen'.
Als je dat idee te pakken hebt, werk je zo veel mogelijk met één kuit.
Afhankelijk van wat er precies mis gaat:
drijven met je buitenkuit als buitenachter landt,
of met je binnenkuit als binnenachter landt.

Zit ondertussen stil in het zadel!
Of nu ja: je bekken beweegt mee met het paard ('is stil tov het paard') (niet 'zadel poetsen'...!)
je bovenlichaam mag in de eerste fase van de galop iets naar voor
(als de hals naar je toe komt, 'ga jij er heen')
in de derde fase van de galop (vlak voor en tijdens het zweefmoment) houd je je bovenlichaam stil, maar laat je je rug hol worden, om bij het landen van buitenachter weer je buikspieren te gebruiken.

Enne: +:)+ complimenten voor je vraag!
Lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is en je kunt beter links en rechts informatie opvragen, dan rond te blijven tobben omdat je instructrice nou net één of twee dingen efkes heeft overgeslagen...


Dank je Janneke, heerlijk hoe je het zo duidelijk uitlegt. Ik heb er echt super veel aan. Weet je, leren paardrijden op je 50 ste is op zich best al pittig ( en uiteraard heeeeel leuk) maar bij mij komt er dan ook nog een taalbarrière bij vermits ik les krijg in t Spaans… dus soms snak ik echt wel naar 1 meer info en 2 fijn in mijn moedertaal. Dus heel hard bedankt !!!!!

Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 22:51

KiKiDo schreef:
Wat iedereen al schrijft: galop is voor het paard vaak al moeilijk en met een beginnend ruiter wordt het nog lastiger.
Het goede nieuws is, dat we dat allemaal hebben meegemaakt.

Moeilijk punt waar je zit hoor! Je wil lang genoeg kunnen galopperen om jezelf te verbeteren maar vaak haal je die afstand en dat ritme niet eens.

Meebewegen doe je om het paard niet te storen en hij in hetzelfde ritme kan blijven lopen. Zodra je stopt met meebewegen zal je zwaarder gaan zitten, en zal je paard ook stoppen in zijn beweging (terugkomen in tempo).
Voorwaartse drang wordt opgewekt door je beenhulpen. En uiteindelijk wel een stukje uit je lichaam. Maar als je stelt dat voorwaartse drang uit meebewegen komt, ben ik bang dat je gaat zitten duwen. Dat is juist niet de bedoeling. De kans is zelfs groter dat je juist tegen de beweging in gaat en je het paard stoort. Misschien ben je nu teveel aan het bewegen en vergeet je ontspannen mee te voelen.
Zitlessen op een gevorderd paard is hiervoor fijn. Dan staat er ook iemand op de grond die precies kan vertellen wat je moet aanspannen en ontspannen. Of misschien ken je iemand met een gevorderd paard waar je eens op mag om te voelen? Ook om reactie op beenhulpen mee te maken.
Als je het eenmaal hebt gevoelt, kan je het beter vertalen naar je lespaarden. Dan weet je waar je naar toe moet werken.

Eens.. heb je ineens het ritme te pakken. Tot die tijd leven we met je mee!

Toevoeging: misschien vind je het fijn om in verlichte zit te galopperen. Dan kan je vaak beter de druk op beide beugels voelen en regelen. Daar vanuit weer langzaam gaan zitten.


Bedank voor je geweldige tips en adviezen. Ik heb gisteren galop in verlichte zit gedaan en dat was heerlijk. Zowel voor het paard als voor mezelf. Dank je;)

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Paardje ‘valt’ in draf tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:47

Wat ben je goed bezig en ik geniet ook van de andere reacties hier.
Qua spierspanning en kracht weet ik alleen uit ervaring dat je die moet opbouwen, maar dat het eerder om uithoudingsvermogen gaat van een ontspannen aanspanning. Je zegt zelf al heel mooi dat verkrampte kracht niet werkt. Eens.

Ik vraag me af wat voor tip je krijgt van je Spaanse instructeur om die ‘beenkracht’ te verbeteren. Of is het meer feedback als in: je mist hier wat maar dat komt vanzelf?

Je gebruikt je hele lijf met rijden, van kleine macro spiertjes in je bekken tot de lange rugspier en die verrekte schouders die liever strak naar voren willen dan ontspannen naar achter.

Qua benen… kan ik alleen de tip meegeven om ze natuurlijk te laten hangen. Niet proberen je tenen of knieën naar binnen te drukken, de lijn van de botten en pezen is bij iedereen anders en hangt heel erg af van het zadel!
Ik zag graag tegen mijn lessers ‘tenen omhoog’ ipv hakken naar beneden. En dat je je voet neerzet alsof je op de grond wilt staan. Dat is dus niet hakken eerst, maar de hele voet tegelijk. De lengte van je beugel is ‘goed’ wanneer je voet naast de beugel hangt en de onderkant van de beugel tegen je enkel knobbel komt. Maar het is ook goed als je (tijdelijk) een andere lengte nodig hebt.

Dit is wat ik heb geleerd van vele bronnen, maar geen absolute waarheid is.