drafprobleem op het buitenbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meeschch
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-05-20

drafprobleem op het buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 21:57

Beste,

Met mijn paard van 3,5 jaar die nu ongeveer een paar maand onder het zadel is heb ik het volgend probleem.
Tijdens het draven en licht rijden op de rechterhand is alles, Op de linkerhand lichtrijden loopt ze wat minder soepel tot zelfs stoppen met draven.
Als ik dan op de linkerhand op het binnenbeen rij is dit minder het geval.
Er zijn al foto's genomen en de benen staan ook niet dik.

Iemand een idee hoe dit zou komen?

Mvg Christophe

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: drafprobleem op het buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:01

Waarschijnlijk natuurlijke scheefheid en een paard dat niet voldoende van achter naar voren loopt.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: drafprobleem op het buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:28

Dit is vermoedelijk een balans probleem wat bij jonge paarden vaker voor komt. Heb je dit probleem in galop ook? Ik zou heel veel van hand veranderen, grote achten rijden, rechts en linksomkeert korte stukjes op allebei de kanten rijden.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: drafprobleem op het buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:32

Dat is vrij voorspelbaar gedrag bij een jong, nog scheef paard dat voor zijn mening durft uit te komen en balans mist.
De een wordt loperig de ander gaat op de rem.

Zoek er iemand bij met jonge paarden ervaring, over internet gaat dat niet werken.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: drafprobleem op het buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:57

Het probleem ligt niet bij het paard maar bij de trainer van het paard.
het dier is 3.5 en a een paar maanden onder het zadel, sorry wat verwacht je van een dier wat nog in de groei is en mentaal nog helemaal niet aan dit werk toe is laat staan lichamelijk??
Wat heeft hij al s voor bereiding gehad?
Heb he hem bv geleerd waar het ruiter gewicht is en hoe hij daarheen moet stappen?
Heb je hem geleerd wat een teugel , hand of been hulp is vanaf de grond?
Waarom laat je het rijden niet voor een 1.5 jaar en train je het dier eerst vanaf de grond , zodat hij weet wat er van hem verwacht word,
Er word zomaar klakkeloos aan genomen dat een paard zonder voor bereiding dit allemaal maar moet snappen.
Wat is je doel met dit paard, een leven lang samen of kapot rijden en dan verkopen??

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: drafprobleem op het buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:47

Bla bla, dier is 3,5, licht werk is goed voor ze. Of mogen kinderen ook pas als ze 16 zijn op voetbal?

Het ligt aan de balans van het paard en/of de ondersteuning van de ruiter. Als je op de rechterhand licht rijdt op het binnenbeen, blijft ze dan wel soepel?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:48

midgie schreef:
Het probleem ligt niet bij het paard maar bij de trainer van het paard.
het dier is 3.5 en a een paar maanden onder het zadel, sorry wat verwacht je van een dier wat nog in de groei is en mentaal nog helemaal niet aan dit werk toe is laat staan lichamelijk??
Wat heeft hij al s voor bereiding gehad?
Heb he hem bv geleerd waar het ruiter gewicht is en hoe hij daarheen moet stappen?
Heb je hem geleerd wat een teugel , hand of been hulp is vanaf de grond?
Waarom laat je het rijden niet voor een 1.5 jaar en train je het dier eerst vanaf de grond , zodat hij weet wat er van hem verwacht word,
Er word zomaar klakkeloos aan genomen dat een paard zonder voor bereiding dit allemaal maar moet snappen.
Wat is je doel met dit paard, een leven lang samen of kapot rijden en dan verkopen??


Wow wat een nare reactie vol vooroordelen op basis van dat kleine beetje summiere uitleg.
En paard tot 5 jaar laten staan? Nou zeg wat belachelijk, net als die hele uitleg dat de groeischijven 100% gesloten moeten zijn die er wss op zal volgen.

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Re: drafprobleem op het buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:58

Ik denk ook dat het scheefheid is, en persoonlijk vind ik 3,5 ook wel wat jong, dus zeker rustig aan doen.

Ik zag eens in een clinic van Chris Irwin dat hij paarden met dit probleem op hun slechte kant met buitenstelling door de bocht reed (gewoon met contactteugel), en bewust op het verkeerde been reed. Geleidelijk aan probeerde hij het paard wel met stelling en buiging door de bocht te krijgen en reed ie wel op het juiste been. Misschien kan je dit eventjes proberen, en intussen eerst in stap en aan de hand (schouderbinnenwaarts en travers zijn hiervoor zeer goed) en de longe goed werken aan rechtrichten voor je veel drafwerk invoert, zodat het voor het paard fysiek en mentaal niet te zwaar wordt.

En ook tijdig eens laten checken door fysio of osteo, en scheefheid van jezelf en/of je zadel (laten) checken. Zo had mijn buurvrouw enige tijd geleden het gevoel dat ze scheef zat, terwijl haar man en instructrice nog niets gezien/gezegd hadden. Ik wees haar erop dat stijgbeugels soms uitrekken bij het opstijgen, en dat je die soms eens moet wisselen. Ze heeft dit gedaan, en nu gaat het weer prima.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:14

meeschch schreef:
Beste,

Met mijn paard van 3,5 jaar die nu ongeveer een paar maand onder het zadel is heb ik het volgend probleem.
Tijdens het draven en licht rijden op de rechterhand is alles, Op de linkerhand lichtrijden loopt ze wat minder soepel tot zelfs stoppen met draven.
Als ik dan op de linkerhand op het binnenbeen rij is dit minder het geval.
Er zijn al foto's genomen en de benen staan ook niet dik.

Iemand een idee hoe dit zou komen?

Mvg Christophe


Hoi Christophe,
welkom op bokt...!

Ik vermoed dat je dier meer gewicht op het linkervoorbeen heeft.
Goed experiment om op het andere been licht te gaan rijden. +:)+
Het is volstrekt normaal dat een paard meer gewicht op het ene voorbeen heeft dan het andere - zij het dat het onder de ruiter nadelen heeft.
Not to worry!

Uiteraard: vraag aan je paard of dit klopt!! Korte aanpak:
1) na het instappen aan de losse teugel neem je de teugels in contact.
Ik bedoel contact, alleen het bochtje er uit (niets met de halslengte willen doen).
2) Voel welke teugel 'zwaar' wordt en de andere 'licht'.
Dat is waardevolle informatie, want soms zit het toch net weer even anders...
Dit 'testje' vertelt jou, op welk voorbeen je dier meer gewicht draagt. (= Verticale onbalans.)

Stel: de linkerteugel wordt 'zwaar' en de rechter 'licht'.
Blijf van de linkerteugel af.
(Vraag maar aan de skippybal: trekken aan de harde teugel brengt het zwaartepunt van de combinatie alleen maar naar voor en naar links.)
Links dus 'los', zacht contact op rechts,
zit zelf een beetje op rechts (of anders goed in het midden, niet mee gaan naar links - speel hiermee en kijk wat 'vandaag' werkt)
breng je rechterhand iets opzij en naar voor.
Doel: de schouder, de hals en het hoofd - in die volgorde van belang - opzij brengen.
(Stelling en buiging komen wat mij betreft later. Je vraagt hier nadrukkelijk geen stelling, het "gevaar" zou dan zijn: hoofd naar rechts en misschien wel extra gewicht op links...)

Op het moment dat je dier ontspant ('de hals laat vallen') is de verticale balans bereikt, en heeft het zin om zigzagjes over de binnenhoefslag te doen, regelmatig diagonalen doen en die als het goed gaat wat inkorten.

Vanuit de ontspanning en 'vrijheid' die de verticale balans geeft, kan je dier jou makkelijk linksom en rechtsom dragen, en dan ga je werken aan stelling en buiging.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: drafprobleem op het buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:22

Fijn uitgelegd Janneke2!

Misschien kun je eens kijken op Takt Academy ts.

Succes met het opleiden van je jonge paard, een hele uitdaging maar zo leuk als er steeds meer puzzelstukjes op zijn plaats gaan vallen over een tijdje.

meeschch
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-05-20

Re: drafprobleem op het buitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 19:24

Bedankt om jullie ervaring mee te delen. Het is voor mij de eerste keer dat ik dit tegen kom.het is nu mijn 5de dat ik zadelmak maak Waarvan 2 dit jaar. 1 voor mij en 1 voor de dochter.
Die van mijn dochter loopt dus ook perfect.
Ik zal dus mijn grondwerk verder zetten en haar laten groeien en langzaam opbouwen.
Groeten christophe