galop; ik kan niet meer goed zitten en mee bewegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:13

Kinke schreef:
dit is een heel informatief filmpje, denk dat er voor velen verrassende dingen in zitten
https://www.youtube.com/watch?v=Fbbm_U9MdPc


Heel interessant ja! :j

Dat verschil ook als de mevrouw het zelf gaat doen en als ze geholpen wordt.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 11:11

miereneter schreef:
Naast alle goede tips, ook wat Senna zegt. Ik ben na mijn veertigste weer gaan rijden, en hoewel ik lenig ben, merkte ik dat de soepelheid uit mijn kinderjaren er niet meer was. Misschien ook omdat de ongedwongenheid eraf is, je waant je iets minder onsterfelijk :D .

Wat echt heel erg nuttig is, zijn zitlessen aan de longe. Alleen maar concentreren op de beweging en de zit, je hoeft niets met hulpen en teugels.

Verder helpt het enorm als het paard goed over de rug loopt en actief is. Merk dat bij mijn jonkie. Dacht ook even dat ik niet meer kon zitten, tot ik hem correct aan het lopen had.

En verder: tijd nemen, opbouwen, begin met korte stukjes, zodat het aangenaam is voor jou en het paard.

beste Miereneter, fijn om dit te lezen, dank. Ik ben dus blijkbaar niet de enige waarbij het na jaren later toch anders voelt. En de ongedwongenheid is er af ja. Alhoewel ik nu intens kan genieten in het moment als dingen goed gaan. En vroeger was ik vooral bezig met oefenen richting wedstrijden, winstpunten etc.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 11:17

miereneter schreef:
Wat echt heel erg nuttig is, zijn zitlessen aan de longe. Alleen maar concentreren op de beweging en de zit, je hoeft niets met hulpen en teugels.


Zitles aan de longe? Dus paard in galop aan de longelijn en ik zit er op?

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 11:22

Shadow0 schreef:
Waarom niet de aanpak van de instructeur een tijdje volgen? Soms moeten dingen weer even inslijten. Ik kan een heleboel redenen verzinnen waarom een grote KWPN nu anders is dan een D-pony 30 jaar terug. En een deel van de bewegingen moet je opbouwen in je muscle memory en je onderbewuste, dus soms is het nuttig om er gewoon niet teveel aan te doen en er vanuit te gaan dat je lichaam zelf leert hoe dat werkt. Door het meer te willen sturen krijg je ook meer spanning en dat vertraagt dat proces alleen maar.

Dank Shadow, ik ben het met jou eens dat dingen moeten inslijten. Maar wat bedoel je met "bewegingen opbouwen in je muscle memory" Dat klinkt interessant. Ken ik niet. Ik geloof wel in vooraf visualiseren, dat doe ik wel eens als ik graag wil dat paard door loopt op buitenrit, en dit helpt!

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: galop; ik kan niet meer goed zitten en mee bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:55

TS, heb je het filmpje nog bekeken die ik had gepost?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:04

Je zou ook kunnen overwegen om, als het paard in het begin nog wat stijfjes is, te galopperen in verlichte zit. Vermoedelijk zal je paard ook niet graag de rug loslaten als jij wat stuitert, en dan blijf je in een cirkel zitten waarin jullie beiden niet kunnen ontspannen. Verlichte zit maakt het dan voor jullie beiden comfortabeler. Als ze wat losser is ga je pas zitten in galop.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 14:04

Kinke schreef:
TS, heb je het filmpje nog bekeken die ik had gepost?

ja Kinke, dank je wel, van de mevrouw op de Equisimulator, daar zie je ook mooi de beweging vanuit heup, bekken, rug. Lijkt me leerzaam om daar op te zitten

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 14:17

Lijsken schreef:
Je zou ook kunnen overwegen om, als het paard in het begin nog wat stijfjes is, te galopperen in verlichte zit. Vermoedelijk zal je paard ook niet graag de rug loslaten als jij wat stuitert, en dan blijf je in een cirkel zitten waarin jullie beiden niet kunnen ontspannen. Verlichte zit maakt het dan voor jullie beiden comfortabeler. Als ze wat losser is ga je pas zitten in galop.

Verlichte zit, dat ziet er op filmpjes altijd ontspannen uit maar ik heb zelf nog niet het gevoel dat dit gaat lukken in een 20 x 40 bak. Omdat hij wat stijf is, valt hij in de wending ook snel terug naar de draf.
Verlichte zit lukt mij vast wel in het veld maar dat vind ik deze dagen te nat, zo veel regen gevallen.

miereneter

Berichten: 2535
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:04

Lenteklokje schreef:
miereneter schreef:
Wat echt heel erg nuttig is, zijn zitlessen aan de longe. Alleen maar concentreren op de beweging en de zit, je hoeft niets met hulpen en teugels.


Zitles aan de longe? Dus paard in galop aan de longelijn en ik zit er op?


Ja, dat. De instructeur longeert het paard, dus die zorgt voor beweging en impuls. Jij kunt je concentreren op je zit, of iets anders wat aandacht nodig heeft. Ik kreeg ook allerlei balansoefeningen, ik vind zitlessen echt heerlijk.

Een voorbeeld (van Paardenpraattv :)) ):
https://www.youtube.com/watch?v=j9weMTh0km4

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:21

Lenteklokje schreef:
Dank Shadow, ik ben het met jou eens dat dingen moeten inslijten. Maar wat bedoel je met "bewegingen opbouwen in je muscle memory" Dat klinkt interessant. Ken ik niet. Ik geloof wel in vooraf visualiseren, dat doe ik wel eens als ik graag wil dat paard door loopt op buitenrit, en dit helpt!


Je lichaam weet na een tijdje wat het moet doen zonder dat jij het bewust weet. Je kunt bijvoorbeeld lopen over allerlei verschillende ondergronden zonder dat je bewust nadenkt over wat je moet doen als je op een harde of zachte of gladde of ongelijke grond loopt. Je kunt je in evenwicht houden zonder daar heel bewust mee bezig te zijn. Daar zitten een aantal grote bewegingen in en ook een heleboel kleine correcties die je helemaal niet doorhebt, puur op gevoel.

Op het paard net zo. Je vergeet het misschien, maar mensen die echt nog nooit op een paard hebben gezeten (zeker volwassenen) vinden het bijvoorbeeld heel moeilijk om hun balans in stap te houden als ze niet rechtuit kijken. Meegaan in de stap-beweging lukt dan nog wel, maar als er dan ook nog iets anders bijkomt is het lastig. Na een tijdje heb je echter de beweging door en kun je ook andere dingen gaan doen, terwijl je lichaam gewoon in balans op je paard blijft. Ook als je om je heen kijkt of je bovenlichaam beweegt of met je armen draait of wat dan ook.

Maar dat kost wel even de tijd. Dat geldt voor de galop niet anders. Dat is een nieuwe beweging die veel groter is dan in stap, je lichaam heeft de tijd nodig om uit te vinden hoe je daarin je balans houdt. En daar kun je niet heel veel aan doen in het nadenken maar voor een deel is het echt wat je instructeur zegt: jezelf niet teveel in de weg zitten terwijl je die ervaring weer op doet.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: galop; ik kan niet meer goed zitten en mee bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 08:01

dank je wel Shadow voor de uitgebreide toelichting. Ja ik ga steeds vooruit en gisteren geoefend, weet niet of het aan alle geode tips ligt, maar het ging echt beter, vooral de ontspanning en de cadans van de galop.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 08:05

Lenteklokje schreef:
Kinke schreef:
TS, heb je het filmpje nog bekeken die ik had gepost?

ja Kinke, dank je wel, van de mevrouw op de Equisimulator, daar zie je ook mooi de beweging vanuit heup, bekken, rug. Lijkt me leerzaam om daar op te zitten

dag Kinke, op Youtube zag ik ook andere leerzame video's, in het Engels (echt een paardenland!) en ik zocht op "sit canter"

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: galop; ik kan niet meer goed zitten en mee bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 08:08