galop; ik kan niet meer goed zitten en mee bewegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

galop; ik kan niet meer goed zitten en mee bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 14:03

dag allemaal,
Vroeger tot mijn 18e reed ik op mijn D-pony moeiteloos in galop. Altijd, overal, ook springwedstrijden en in het bos. Nooit over nagedacht, ik bewoog vanzelf mee in de beweging. Toen reed ik op L2 / M niveau.
Vandaag, meer dan 30 jaar later, heb ik toch wat moeite om in de galop te blijven zitten en ontspannen mee te bewegen. Het is een vrij groot paard, KWPN en eigenlijk heel braaf. Ik zou mezelf nu op B/L-niveau inschatten. Hij galoppeert ook graag. Ik schuif teveel heen en weer met mijn zitvlak in het zadel en mijn handen kan ik nog niet netjes op de plek houden. Ook deels een balansprobleem, dus ik werk aan core stability en heb inmiddels een fijne instructrice getroffen. Ze geeft aan: lekker door laten lopen, ontspan mijn spieren, blijf doorademen en het "probleem" niet te groot maken, gewoon oefenen. Ja en dat doe ik ook wel alleen kan ik het van mezelf niet goed begrijpen waarom de galop nu minder als vanzelf gaat. Ik denk zelf ook dat het de ultieme beweging van heupen - bekken - onderrug is (?) Stap en draf overigens gaan goed.
Dank alvast!

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: galop; ik kan niet meer goed zitten en mee bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:11

Ik denk dat je dit op verschillende manieren kunt aanvliegen en de combinatie is het beste:

- Rijlessen om je eigen zit te verbeteren.
- Rijlessen om je paard beter te laten bewegen.
- Sporten naast je paard.
- Kritisch kijken naar je zadel.

Dat sporten is erg belangrijk om jezelf soepel en sterk te houden. Eventueel in combinatie met een ruitersportcoach die je bewegingen op en naast je paard bekijkt en daarop advies of training op maat kan bieden. Daarnaast kun je moeilijker goed zitten op een paard dat stijver loopt. Je paard (en jezelf) dus goed trainen met lessen is dus ook erg waardevol. En soms, zit je gewoon niet helemaal lekker in bepaald zadel en valt daar nog winst te behalen. :)

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:12

Loop je bij een fysio oid? Misschien daar je probleem voorleggen, wie weet zit er iets vast in je rug dat zij makkelijk kunnen oplossen of tips geven voor gerichte oefeningen!

En eigenlijk doen wat je instructrice zegt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan :')

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 16:37

Enzo_Ollie schreef:
Loop je bij een fysio oid? Misschien daar je probleem voorleggen, wie weet zit er iets vast in je rug dat zij makkelijk kunnen oplossen of tips geven voor gerichte oefeningen!

En eigenlijk doen wat je instructrice zegt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan :')

dag Enzo Ollie,
nee niet vast in de rug. Er zit wel een soort van opgebouwde spanning in mijn lijf omdat ik in het begin het aanspringen spannend vond. Dat ben ik nu voorbij. Zojuist geoefend en ik voel al beter de beweging aan. En als ik paard iets meer been geef, en van te voren iets begrenst, dan wordt de galop al meer met cadans en veerkrachtiger. Ik begrijp alleen nog niet: zitvlak op het zadel geplakt houden en dan heup en bekken scharnieren? Hoe dan?

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 16:39

Celebi schreef:
Ik denk dat je dit op verschillende manieren kunt aanvliegen en de combinatie is het beste:

- Rijlessen om je eigen zit te verbeteren.
- Rijlessen om je paard beter te laten bewegen.
- Sporten naast je paard.
- Kritisch kijken naar je zadel.

Dat sporten is erg belangrijk om jezelf soepel en sterk te houden. Eventueel in combinatie met een ruitersportcoach die je bewegingen op en naast je paard bekijkt en daarop advies of training op maat kan bieden. Daarnaast kun je moeilijker goed zitten op een paard dat stijver loopt. Je paard (en jezelf) dus goed trainen met lessen is dus ook erg waardevol. En soms, zit je gewoon niet helemaal lekker in bepaald zadel en valt daar nog winst te behalen. :)

dag Celebi, ja ruiterfitcoach heb ik contact mee! Het zadel is verder prima. Ik zat laatst in een ander, dieper zadel en dat was 'm niet. Het klopt wel dat paard rechtsom de galop wat moeite heeft. Zal hem ook eens longeren, wellicht dat dat helpt.

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:41

Een keertje Flexchair kan enorm helpen om erachter te komen wat je zelf blokkeert in je onderlichaam en hoe je dit kunt ontspannen. Ik zie het altijd gelijk in de wissels of zijgangen wanneer mijn dochter haar rechterheup blokkeert. Dan doet ze weer een sessie op de flexchair en dan gaat het weer maanden goed :-)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:42

Lenteklokje schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Loop je bij een fysio oid? Misschien daar je probleem voorleggen, wie weet zit er iets vast in je rug dat zij makkelijk kunnen oplossen of tips geven voor gerichte oefeningen!

En eigenlijk doen wat je instructrice zegt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan :')

dag Enzo Ollie,
nee niet vast in de rug. Er zit wel een soort van opgebouwde spanning in mijn lijf omdat ik in het begin het aanspringen spannend vond. Dat ben ik nu voorbij. Zojuist geoefend en ik voel al beter de beweging aan. En als ik paard iets meer been geef, en van te voren iets begrenst, dan wordt de galop al meer met cadans en veerkrachtiger. Ik begrijp alleen nog niet: zitvlak op het zadel geplakt houden en dan heup en bekken scharnieren? Hoe dan?


Door je bekken te kantelen. :)

Dit kun je oefenen naast het paard als je gewoon staat met rug hol en bol maken. (onderrug) Spieren losjes houden, nergens knijpen, vasthouden of vastzetten. Jezelf zwaar maken, evenwicht houden op de stijgbeugels.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 16:55

Padoertje schreef:
Een keertje Flexchair kan enorm helpen om erachter te komen wat je zelf blokkeert in je onderlichaam en hoe je dit kunt ontspannen. Ik zie het altijd gelijk in de wissels of zijgangen wanneer mijn dochter haar rechterheup blokkeert. Dan doet ze weer een sessie op de flexchair en dan gaat het weer maanden goed :-)

dag Padoertje, dank voor jouw reactie, Flexchair, ik heb het even opgezocht en bij ons op kantoor staat zo'n Flexchair, in hoogte verstelbare kruk in de vorm van een zadel. Bedoel je dat? En dan, gewoon op gaan zitten en bepaalde oefeningen doen? Navel inhouden, rug rechthouden, ontspannen, bekken kantelen?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: galop; ik kan niet meer goed zitten en mee bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:06

Wat ook enorm kan helpen is eerst veel recht toe recht aan galopperen. Is het je eigen paard en kun je ermee op buitenrit?

Als dat kan, dan zou ik als ik jou was regelmatig een sprintje trekken over lange rechte (bos)paden. Zowel voor jezelf als voor je paard bouw je hiermee balans en spieren op. In een bak is het 20-40 (-60)meter voordat je weer een bocht om moet en op een buitenrit heb je daar geen last van.

Als het recht toe recht aan galopperen goed gaat kun je makkelijker gaan werken aan schakelen, de galop verruimen of verzamelen etc. Je zult er, in mijn ervaring, echt veel profijt van hebben bij het werk in de bak.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: galop; ik kan niet meer goed zitten en mee bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:21

Waarom niet de aanpak van de instructeur een tijdje volgen? Soms moeten dingen weer even inslijten. Ik kan een heleboel redenen verzinnen waarom een grote KWPN nu anders is dan een D-pony 30 jaar terug. En een deel van de bewegingen moet je opbouwen in je muscle memory en je onderbewuste, dus soms is het nuttig om er gewoon niet teveel aan te doen en er vanuit te gaan dat je lichaam zelf leert hoe dat werkt. Door het meer te willen sturen krijg je ook meer spanning en dat vertraagt dat proces alleen maar.

Overigens kunnen oefeningen voor je zit wel in het algemeen helpen - eens in de zoveel tijd deden wij bijvoorbeeld oefeningen zoals beugels uit en dan met je voeten draaien, handen je je zij of omhoog, je bovenlichaam draaien. En gewoon in stap. Overleg het eens met je instructeur als dat je leuk lijkt. Het maakt je vrijer op het paard en kan veel verschil uitmaken.

Daarnaast vind ik het zelf ook fijn om af en toe te galopperen met langere teugel en eventueel de teugels in 1 hand. Lekker veel vrijheid, je zit je paard niet in de weg en je zwaartepunt is iets lager en stabieler.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:31

Lenteklokje schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Loop je bij een fysio oid? Misschien daar je probleem voorleggen, wie weet zit er iets vast in je rug dat zij makkelijk kunnen oplossen of tips geven voor gerichte oefeningen!

En eigenlijk doen wat je instructrice zegt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan :')

dag Enzo Ollie,
nee niet vast in de rug. Er zit wel een soort van opgebouwde spanning in mijn lijf omdat ik in het begin het aanspringen spannend vond. Dat ben ik nu voorbij. Zojuist geoefend en ik voel al beter de beweging aan. En als ik paard iets meer been geef, en van te voren iets begrenst, dan wordt de galop al meer met cadans en veerkrachtiger. Ik begrijp alleen nog niet: zitvlak op het zadel geplakt houden en dan heup en bekken scharnieren? Hoe dan?


Toevallig zei iemand van de week tegen mij een soort van meerollen met je heupen met de beweging, weer een andere instructrice riep "denk aan salsa dansen, zo los moet je lichaam zijn"

Elisa2 geeft ook een goede, dat kan je ook op je gewone stoel al oefenen tijdens je werk (ervanuitgaande dat je heel de dag achter een bureau zit)

En wat Shadow ook zegt, gun het de tijd. Je kan niet verwachten dat je lichaam ineens exact de juiste bewegingen automatisch kan maken

Een flexchair is ook idd gewoon een stoel, maar in de "paardenwereld" wordt er dit mee bedoelt:
https://www.fysiotherapiedemare.nl/spec ... flexchair/
wel de stoel dus, maar een oefening waarbij je een bolletje oid moet volgen. Dat bieden fysio's vaak aan!

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:48

Lenteklokje schreef:
Padoertje schreef:
Een keertje Flexchair kan enorm helpen om erachter te komen wat je zelf blokkeert in je onderlichaam en hoe je dit kunt ontspannen. Ik zie het altijd gelijk in de wissels of zijgangen wanneer mijn dochter haar rechterheup blokkeert. Dan doet ze weer een sessie op de flexchair en dan gaat het weer maanden goed :-)

dag Padoertje, dank voor jouw reactie, Flexchair, ik heb het even opgezocht en bij ons op kantoor staat zo'n Flexchair, in hoogte verstelbare kruk in de vorm van een zadel. Bedoel je dat? En dan, gewoon op gaan zitten en bepaalde oefeningen doen? Navel inhouden, rug rechthouden, ontspannen, bekken kantelen?


Wij gaan hiervoor naar Ingrid Hekkert van Flexback. Met behulp van een programma op scherm werk je samen aan je houding en het kantelen van je bekken en soepelheid van je heupen en onderrug. Je ziet dus ook gelijk wat eraan schort en aan het einde van een sessie zie je ook wat je al hebt verbeterd.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:23

Je zou ook een lesje op een simulator paard kunnen overwegen.
Dan heb je alle aandacht om je eigen lijf te voelen.
Ik heb zelf een Joker en daar moet je als ruiter de beweging zelf maken in je lijf/heupen. Er bestaan ook "robot" simulator paarden die de beweging zelf maken.
Het voordeel van een mechanisch paard vind ik dat je duidelijker feedback krijgt.
En voor een instructeur is een simulator paard heel fijn omdat je de ruiter aan kunt raken en daarmee ook beter uit kunt leggen waar de beweging vandaan moet komen, dat is bij meehollen in de galop een stuk lastiger :D
Als ik mensen lesgeef op Joker voor de galop doe ik altijd eerst een Centered Riding ® oefening met de ruiter op de grond om de beweging in de heupen te kunnen voelen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:23


Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:43

Ik kon ook nooit zo goed zitten op mijn paard in galop. Zij houdt haar rug vaak wat stijf, vooral als we net beginnen. Richting het einde loopt ze veel soepeler en losser. Als ik dan galoppeer dan voel ik haar echt met een losse rug onder me en de achterbenen die onder het lichaam reiken. Op dat moment kan ik ook véél lekkerder zitten!
Is misschien ook iets om naar te kijken :) Om ook aan de rugspieren van het paard te werken.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: galop; ik kan niet meer goed zitten en mee bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:51

Waar zit je? Een goede ruiterfysio kan je hier enorm mee helpen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:59

.... ik ben eerlijk gezegd geen fan van 'kilometers maken' - eerst weer 'de slag te pakken krijgen'!

Maak je lang en zit stil in het zadel!
Of nu ja: je bekken beweegt mee met het paard ('is stil tov het paard') (niet 'zadel poetsen'...!)
je bovenlichaam mag in de eerste fase van de galop iets naar voor
(als de hals naar je toe komt, 'ga jij er heen')
landt de voorhand, zit je ontspannen rechtop,
in de derde fase van de galop (vlak voor en tijdens het zweefmoment) houd je je bovenlichaam stil en rechtop,
maar laat je je rug hol worden, om bij het landen van buitenachter weer je buikspieren te gebruiken.

Voel ondertussen hoe je paard in de linker- of rechtergalop gaat: in het zweefmoment komt het buitenachterbeen naar voor (dan kun je voelen)
als de voorhand landt voel je dat je binnenheup mee naar voor gaat.

Wat ook van belang kan zijn, zijn je schouders. Bij sommige ruiters 'roteren' de schouders.
Oplossing: twee teugels losjes in je binnenhand en pak de kamer van het zadel vast met je buitenhand.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 21:38

Prima2Donna schreef:
Ik kon ook nooit zo goed zitten op mijn paard in galop. Zij houdt haar rug vaak wat stijf, vooral als we net beginnen. Richting het einde loopt ze veel soepeler en losser. Als ik dan galoppeer dan voel ik haar echt met een losse rug onder me en de achterbenen die onder het lichaam reiken. Op dat moment kan ik ook véél lekkerder zitten!
Is misschien ook iets om naar te kijken :) Om ook aan de rugspieren van het paard te werken.

dag Prima Donna, ja daar zit wat in, hoe losser, des te makkelijker het zitten is. Bij dit paard is het ook zo, dat de galop hem juist losser maakt. Dus wat ik meestal doe is meerdere korte stukjes in galop. Helaas kan ik nu niet meer in de grote wei rijden, en wel in de 20 x 40 bak, en dan is het rechtuit in de galop meters maken niet meer mogelijk. Dit noopt mij wel om de galop wat gecontroleerder te rijden, en dat is ook leerzaam.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 21:41

Levita schreef:
Waar zit je? Een goede ruiterfysio kan je hier enorm mee helpen.

ik heb een ruiterfit trainer en dat helpt!
Ik ben echter ook gewoon maar een recreatieruiter nu, en ik vroeg me gewoon steeds af waarom het vroeger wel lukt (om te blijven zitten) en vandaag het mij moeite kost. Is denk ik ook omdat ik nu veel meer denk, en vroeger gewoon "deed", hup, weg op de pony in galop. :)

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 21:46

Janneke2 schreef:
....
Maak je lang en zit stil in het zadel!
Of nu ja: je bekken beweegt mee met het paard ('is stil tov het paard') (niet 'zadel poetsen'...!)
je bovenlichaam mag in de eerste fase van de galop iets naar voor
(als de hals naar je toe komt, 'ga jij er heen')
landt de voorhand, zit je ontspannen rechtop,
in de derde fase van de galop (vlak voor en tijdens het zweefmoment) houd je je bovenlichaam stil en rechtop,
maar laat je je rug hol worden, om bij het landen van buitenachter weer je buikspieren te gebruiken.

Voel ondertussen hoe je paard in de linker- of rechtergalop gaat: in het zweefmoment komt het buitenachterbeen naar voor (dan kun je voelen)
als de voorhand landt voel je dat je binnenheup mee naar voor gaat.

dag Janneke, dit snap ik wel, ik zit stil in het zadel en beweeg met mijn bekken mee met de beweging van het paard. Wat je verder beschrijft in nu moeilijk te volgen, omdat ik er niet op zit nu. Ik ga het zeker oefenen deze week! dank je

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 21:55

Daphara schreef:
Wat ook enorm kan helpen is eerst veel recht toe recht aan galopperen. Is het je eigen paard en kun je ermee op buitenrit?

Als dat kan, dan zou ik als ik jou was regelmatig een sprintje trekken over lange rechte (bos)paden. Zowel voor jezelf als voor je paard bouw je hiermee balans en spieren op. In een bak is het 20-40 (-60)meter voordat je weer een bocht om moet en op een buitenrit heb je daar geen last van.

Als het recht toe recht aan galopperen goed gaat kun je makkelijker gaan werken aan schakelen, de galop verruimen of verzamelen etc. Je zult er, in mijn ervaring, echt veel profijt van hebben bij het werk in de bak.

Dit vind ik een mooie tip en mijn doel is ook echt om buiten rond te rijden. En dat deed ik (voor het regenseizoen) ook wel, echter als je de galop nog niet echt onder controle heb, dan is het heel spannend om dan buiten in het veld juist de galop te oefenen. Later was ik zover dat hij niet meer omdraaide en ik meer ontspannen kon rijden, dan is het wel stap afgewisseld met draf. Maar goed, misschien moet ik het binnenkort toch eens wagen.... als de grond weer wat droger is. Wel heb ik in deze mooie nazomer regelmatig in de grote wei gereden, dat is van de ene kant fijn, want er zijn geen bakafmetingen, aan de andere kant gaf ons dat weinig sturing, bijvoorbeeld maakte hij dan van die gekke pasjes in galop.

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: galop; ik kan niet meer goed zitten en mee bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:09

En om eens helemaal terug naar de basis? "Vroeger" toen ik echt nog klein was, leerden we in de lessen bij onbalans even de voorkant van het zadel beet te pakken, in de kamer van het zadel. Dat doe ik soms nog wel eens als ik echt even het ritme kwijt ben. Even beet houden, de balans vinden/voelen en dan weer een stukje los laten.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 00:22

Genoeg zinvolle tips gegeven. Als aanvulling... op 'onze' leeftijd ben je ook domweg minder lenig dan toen je 18 was. Ik merk een aanzienlijk verschil sinds de overgang.
Juist nu is het wel belangrijk om door te zorgen voor je lijf. Ik sport nu gerichter dan vroeger om soepel en fit te blijven.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: galop; ik kan niet meer goed zitten en mee bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 07:20

Naast alle goede tips, ook wat Senna zegt. Ik ben na mijn veertigste weer gaan rijden, en hoewel ik lenig ben, merkte ik dat de soepelheid uit mijn kinderjaren er niet meer was. Misschien ook omdat de ongedwongenheid eraf is, je waant je iets minder onsterfelijk :D .

Wat echt heel erg nuttig is, zijn zitlessen aan de longe. Alleen maar concentreren op de beweging en de zit, je hoeft niets met hulpen en teugels.

Verder helpt het enorm als het paard goed over de rug loopt en actief is. Merk dat bij mijn jonkie. Dacht ook even dat ik niet meer kon zitten, tot ik hem correct aan het lopen had.

En verder: tijd nemen, opbouwen, begin met korte stukjes, zodat het aangenaam is voor jou en het paard.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:08

miereneter schreef:
Naast alle goede tips, ook wat Senna zegt. Ik ben na mijn veertigste weer gaan rijden, en hoewel ik lenig ben, merkte ik dat de soepelheid uit mijn kinderjaren er niet meer was. Misschien ook omdat de ongedwongenheid eraf is, je waant je iets minder onsterfelijk :D .

Wat echt heel erg nuttig is, zijn zitlessen aan de longe. Alleen maar concentreren op de beweging en de zit, je hoeft niets met hulpen en teugels.

Verder helpt het enorm als het paard goed over de rug loopt en actief is. Merk dat bij mijn jonkie. Dacht ook even dat ik niet meer kon zitten, tot ik hem correct aan het lopen had.


En verder: tijd nemen, opbouwen, begin met korte stukjes, zodat het aangenaam is voor jou en het paard.


Ja, goed dat je dit benoemd!

Als ze ook maar iets de rug wegdrukken krijg je vaak stuiter op stuiter. :j