spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:22

Respect voor je dat je je kwetsbaar durft op te stellen; Ik heb net je filmpje gekeken van je springles met Max en ik vind het op zijn minst geen reclame voor jou als instructrice (en daarmee indirect voor jouw opleider. Ik ken andere instructeurs via deze opleider, gelukkig).

Wat me daarin opvalt, ik vind dat je hem echt in de steek laat met rijden. Zie je zeer regelmatig tegen de bewegingen in zitten en draf linksom vind ik je paard echt onregelmatig.

Je paard kan en durft met deze manier van rijden geen verbinding te zoeken, bij elke pas krijgt ie een onbedoelde snok in zijn mond of op zijn rug (dat onrustige in de hand zag ik ook op een appuyement filmpje met je oudste paard).

Je gaf aan dat hij in het verleden maagzweren heeft gehad, lastig was met singelen. Ook nu weer last op links (wil niet inbuigen naar links). Kan dat nog met elkaar te maken hebben? Wat is de stand van zaken mbt zijn maagzweer?

Hoe loopt hij onbelast op kaptoom aan een longe links en rechtsom?

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:04

Helaas, TS, niet leuk om te horen, maar ik ga met Rocamor mee. Bovendien vind ik op geen enkel filmpje je pony lopen met gebruik van zijn lijf of nageeflijk lopen. Het ontbreekt aan souplesse en "smakelijk zijn". Een paard wat goed onder het zadel loopt, is afhankelijk van de ruiter. Een paard wat slecht onder het zadel loopt ook trouwens. Wat ik bedoel te zeggen, dat het goed gaan van een paard verschrikkelijk veel met de ruiter te maken heeft. Ik zou het voor een groot deel bij jezelf zoeken. Mee zijn in de beweging, recht zitten (je hangt veel naar een kant), een stille hand ten opzichte van de mond van je paard, het dier voorwaarts hebben, aan het been. Tempo valt in oefeningen/zijgangen totaal weg. Pony loopt niet, maar sloft de oefeningen door.
Niet leuk om te horen, dat snap ik helemaal. Maar ik zou eerst aan jezelf werken, dan kijken wat dat met je pony doet, dan verder kijken.
Paardrijden is moeilijk, en iedere dag valt wat te leren.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:36

Rocamor schreef:
Respect voor je dat je je kwetsbaar durft op te stellen; Ik heb net je filmpje gekeken van je springles met Max en ik vind het op zijn minst geen reclame voor jou als instructrice (en daarmee indirect voor jouw opleider. Ik ken andere instructeurs via deze opleider, gelukkig).

Wat me daarin opvalt, ik vind dat je hem echt in de steek laat met rijden. Zie je zeer regelmatig tegen de bewegingen in zitten en draf linksom vind ik je paard echt onregelmatig.

Je paard kan en durft met deze manier van rijden geen verbinding te zoeken, bij elke pas krijgt ie een onbedoelde snok in zijn mond of op zijn rug (dat onrustige in de hand zag ik ook op een appuyement filmpje met je oudste paard).

Je gaf aan dat hij in het verleden maagzweren heeft gehad, lastig was met singelen. Ook nu weer last op links (wil niet inbuigen naar links). Kan dat nog met elkaar te maken hebben? Wat is de stand van zaken mbt zijn maagzweer?

Hoe loopt hij onbelast op kaptoom aan een longe links en rechtsom?



Inmiddels filmpjes gezien en zoals ik het zie mist hier een groot stuk basis.

Paard loopt niet nageeflijk en kan niet eens goed buigen op deze manier.

Denk echt dat paard steeds schever wordt, zou eens investeren in een andere instructeur.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:37

Oud grapje (en eigenlijk niet echt leuk) : sommige mensen vinden de basis zo moeilijk dat ze die maar overslaan.

Ik heb geen filmpjes gezien, maar ik kan wel iets zeggen over 'de basis'.

@TS, misschien haal ik oude koeien uit de sloot en zijn sommige dingen niet van toepassing, maar misschien zit er iets voor je tussen
plutolover schreef:
Mijn 5.5 jarige haflinger (...) wil linksom lastiger buigen. Dit merk ik ook met grondwerk, werk aan de hand en longeren.

Goede waarneming, nu de rest nog.
Om goede lengtebuiging te kunnen maken, is het nodig dat er verticale balans is, ook al op de rechte lijn;
dat de rechterkant kan 'stretchen'
en dat linksachter goed kan ondertreden. (= Voet landt tussen beide 'sporen' van de beide voorbenen, onder het zwaartepunt.)
... uiteraard hangen deze drie samen, maar het kan soms zin hebben om ze alle drie afzonderlijk te bekijken.
Citaat:
Gisteren was hij ook erg gespannen en was hij wat zwaar op de hand.

... ik kan zeggen dat ik het een aparte combinatie vind, maar ik heb weinig Haflingers gereden. Mijn associatie bij spanning is een dier dat de neus in de wind steekt of (huuuu) achter de teugel kruipt.
Op de hand associeer ik vooral met varianten op vermoeidheid. ('Draag jij mijn hoofd maar...') En uiteraard disbalans, een rijpaard moet ons 'op de eigen vier benen' kunnen dragen.
Dat is ook één van de oplossingen voor het probleem 'op de hand' : meteen met één of twee handen naar voor (en weer terug) 'er is niets waar je op kunt hangen'.
(Deze aanpak werkt, maar het kan wel 1000 herhalingen vragen, vul het aan met nader onderzoek. Soms is stoppen de oplossing. Krijg je de volgende dag weer gewicht, kijk dan naar de verticale balans, of het dier boven zijn tempo loopt, of dat je juist 'de motor moet aanzetten'.)
Citaat:
Niet willen nageven zover hem dat al lukt.

Het kaakgewricht weerspiegelt het gehele lichaam.
Hij heeft spanning, dus het kaakgewricht toont spanning.
'Het zij zo'.
(Als een paard verder goed gaat, wil ik nog wel eens '1 kneepje links, 1 kneepje rechts' doen. Helpt dit niet, dan zat ik er naast en wordt het zoeken. Hoe is de verticale balans, wat doet de achterhand, de ribben, het tempo, etc etc etc.)
(Contra moderne dressuur: je stijgt op en meteen moet die hals in de krul. Terwijl de rug nog hol is van de zojuist gelande ruiter. Meestal is het kaakgewricht bij die dieren ook niet ontspannen, ondanks allerlei 'vreemd werk' mbt de teugels.)
Citaat:
Galop vind hij nog moeilijk dus pakken we nog niet echt mee.Zeker niet als hij wat spanning heeft.

Groot gelijk.
Galop is asymmetrisch en als er een duidelijk probleem met symmetrie is (linker lengtebuiging lukt niet) , niet doen.
Citaat:
ik ben kwa ruiter wel iemand die misschien dan te afwachtend wordt omdat ik niet het type ben van schoppen en naar voren.

Prima.
Nu ja, afwachten is niet altijd goed, maar 'naar voor' is maar één aspect. Een nuttig aspect, maar bij een paard dat uit balans is kan het rennen of staken worden.
Alleen een paard dat controle kan nemen over het gemeenschappelijke zwaartepunt kan vrolijk en ontspannen voorwaarts.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 14:30

Voordat iedereen maar af gaat op filmpjes. Ik rij hier op een springzadel wat ik niet gewend ben. En ja daar moeten we beide nog in zoeken in de juiste houding enz en ben ik ind wel eens achter de zit.

Verder ga ik er even niet op in. Want blijkbaar mogen we niet eerst leren. Om daarna beter te worden… ik heb beste met m’n paarden voor.

Moet het gelijk perfect enz.

Ik sluit hierbij ook het topic


Klopt helemaal.

Om nou gelijk te zeggen er is geen basis ben ik niet mee eens.

Nadeel van filmpjes je kan daarover niet altijd gelijk oordelen omdat je verhaal niet erachter niet kent.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 14:44

rien10 schreef:
Helaas, TS, niet leuk om te horen, maar ik ga met Rocamor mee. Bovendien vind ik op geen enkel filmpje je pony lopen met gebruik van zijn lijf of nageeflijk lopen. Het ontbreekt aan souplesse en "smakelijk zijn". Een paard wat goed onder het zadel loopt, is afhankelijk van de ruiter. Een paard wat slecht onder het zadel loopt ook trouwens. Wat ik bedoel te zeggen, dat het goed gaan van een paard verschrikkelijk veel met de ruiter te maken heeft. Ik zou het voor een groot deel bij jezelf zoeken. Mee zijn in de beweging, recht zitten (je hangt veel naar een kant), een stille hand ten opzichte van de mond van je paard, het dier voorwaarts hebben, aan het been. Tempo valt in oefeningen/zijgangen totaal weg. Pony loopt niet, maar sloft de oefeningen door.
Niet leuk om te horen, dat snap ik helemaal. Maar ik zou eerst aan jezelf werken, dan kijken wat dat met je pony doet, dan verder kijken.
Paardrijden is moeilijk, en iedere dag valt wat te leren.



Wie zegt dat ik dat niet doe? Ik invensteer in lessen maar ook ik houding en zit lessen. Ik ben er druk mee bezig maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd…

Ik heb zeker in begin voorzichtig gereden. Maar ook dat gaat beter, de meeste filmpjes zijn zeker half jaar of langer geleden.

Spring zadel ben ik zoekend in omdat ik dressuur zadel bent gewend.

Ik vind jammer dat ik nu neer wordt gezet als iemand die niet kan rijden…

Ja ik ben instructrice vanaf de grond. En jammer dat ik nu ook daarin te kakke wordt gezet zonder dat jullie mij kennen.

Ik sluit hierbij ook dit topic

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:49

Je kunt nog 10 keer zeggen dat je het topic sluit maar zo werkt het niet op bokt. Je kruipt in de slachtofferrol en zegt dat iedereen je aanvalt op filmpjes. Maar jij bent de gene die die filmpjes online zet dus blijkbaar vond je dat dat gezien mag worden. Geen probleem. Iedereen doet zijn best, iedereen leert en niemand heeft de absolute wijsheid. Maar als je zo duidelijk je bedrijfsnaam profileert dan gaan mensen verder zoeken. Dat is logisch. Dat doen ze met de beste intenties want iedereen wil jou helpen je probleem op te lossen.

Daarbij profileer je als instructeur bent volgens human en horse dan kun je daar ook reactie op verwachten. Ik volg de opleiding momenteel zelf en mijn bescheiden mening is dat dit een probleem is die ook in het grondwerk had moeten opvallen en die je daar ook had kunnen oplossen als je niet zo’n handige ruiter bent. Niet iedereen is even handig als ruiter en dat is geen schande. Daarom heeft juist deze methode zo’n toegevoegde waarde. Rechtrichten, soepel en sterk maken dat kun je prima van de grond doen. Maar dat weet je uiteraard want daar gaat de hele opleiding over.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 14:58

pluisje88 schreef:
Je kunt nog 10 keer zeggen dat je het topic sluit maar zo werkt het niet op bokt. Je kruipt in de slachtofferrol en zegt dat iedereen je aanvalt op filmpjes. Maar jij bent de gene die die filmpjes online zet dus blijkbaar vond je dat dat gezien mag worden. Geen probleem. Iedereen doet zijn best, iedereen leert en niemand heeft de absolute wijsheid. Maar als je zo duidelijk je bedrijfsnaam profileert dan gaan mensen verder zoeken. Dat is logisch. Dat doen ze met de beste intenties want iedereen wil jou helpen je probleem op te lossen.

Daarbij profileer je als instructeur bent volgens human en horse dan kun je daar ook reactie op verwachten. Ik volg de opleiding momenteel zelf en mijn bescheiden mening is dat dit een probleem is die ook in het grondwerk had moeten opvallen en die je daar ook had kunnen oplossen als je niet zo’n handige ruiter bent. Niet iedereen is even handig als ruiter en dat is geen schande. Daarom heeft juist deze methode zo’n toegevoegde waarde. Rechtrichten, soepel en sterk maken dat kun je prima van de grond doen. Maar dat weet je uiteraard want daar gaat de hele opleiding over.



Ik zet mezelf niet als slachtoffer. En vanaf de grond ben ik er al zeker mee bezig. Alles heeft tijd nodig en hij is nog jong.

Alleen wil ik zeggen dat met springen ik al jaren niet gesprongen heb, ik totaal geen springzadel gewend ben, en Max ook nog niet een springer en lerend is.

Maar dat is nadeel van getypte berichten het kan soms ook anders over komen.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:10

Lekker aan de gang met ontspanning, lengtebuiging en vanuit inspanning sterk worden. Lekker op 20% van z’n kunnen trainen zodat je nooit in de “nu wordt het moeilijk en wil ik niet meer” stand komt. Als je dat een paar weken doet zul je zien dat wat je binnen die 20% kunt doen als een razende groeit.

Vooral veel van de grond trainen dan is het voor hem makkelijker want dan hoeft hij niet ook nog over jou na te denken. Terug naar de basis is eigenlijk altijd goed. Pas toen ik veel in vrijheid ging trainen viel het me pas op hoe snel je een paard kunt overvragen zonder dat je dat doorhebt.

Niet je paard proberen te trainen maar help je paard de beste trainer voor zichzelf te worden. Dan komt het vast goed

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:11

plutolover schreef:
Ik heb zeker in begin voorzichtig gereden. Maar ook dat gaat beter, de meeste filmpjes zijn zeker half jaar of langer geleden.

Spring zadel ben ik zoekend in omdat ik dressuur zadel bent gewend.

Ik vind jammer dat ik nu neer wordt gezet als iemand die niet kan rijden…

Ja ik ben instructrice vanaf de grond. En jammer dat ik nu ook daarin te kakke wordt gezet zonder dat jullie mij kennen.

Ik sluit hierbij ook dit topic


Kijk ik snap dat je je beledigd voelt maar je geeft zelf aan tegen spanning en aanleuningsproblemen aan te lopen en je filmpjes van enkele dagen / weken terug laten een ruiter zien die gewoon met extreem veel onrust in het bovenlichaam rijdt. Het is niet gek dat je paard dan niet nageeflijk kan/wil lopen want je handen en armen gaan elke stap flink op en neer om maar te zwijgen over het pompen met je bovenlijf in galop. Dat nodigt het paard gewoon niet uit om te ontspannen en stabiele verbinding te zoeken. Of het aan het zadel ligt of nog wat anders doet er eigenlijk niet toe voor het paard :o en als zelfbewuste instructie zou je dat moeten snappen? Als ik die filmpjes kijk zou mijn advies zijn om gewoon nog niet te springen totdat je ontspannen en in balans kunt blijven galopperen, dat is sowieso de basis.

Je profileert je online als rijinstructeur (volgens jouw website iig ) wat enige kennis en kunde impliceert tov eerste beste amateur vandaar durf ik wel extra kritisch te reageren.

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:34

Ondertussen spring filmpje gezien maar ook een stap galop filmpje met stang en trens of wat hangt er in?
Neem aan bij je andere paard?

Niet doen. Beide niet.

Werk eens echt aan de basis.
Je slaat een hoop over.
Geen idee waarom.

En dan is het niet raar dat je paard er niets meer van snapt en dat ook laat weten.

Die hele spring vlog met 5 minuten inleiding begrijp ik al niet. Maar dat zal mijn leeftijd wel zijn. Wie heeft daar wat aan behalve jij?

Ga fatsoeijke les halen en sla dat zweverige gedoe over.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:41

plutolover schreef:
rien10 schreef:
Helaas, TS, niet leuk om te horen, maar ik ga met Rocamor mee. Bovendien vind ik op geen enkel filmpje je pony lopen met gebruik van zijn lijf of nageeflijk lopen. Het ontbreekt aan souplesse en "smakelijk zijn". Een paard wat goed onder het zadel loopt, is afhankelijk van de ruiter. Een paard wat slecht onder het zadel loopt ook trouwens. Wat ik bedoel te zeggen, dat het goed gaan van een paard verschrikkelijk veel met de ruiter te maken heeft. Ik zou het voor een groot deel bij jezelf zoeken. Mee zijn in de beweging, recht zitten (je hangt veel naar een kant), een stille hand ten opzichte van de mond van je paard, het dier voorwaarts hebben, aan het been. Tempo valt in oefeningen/zijgangen totaal weg. Pony loopt niet, maar sloft de oefeningen door.
Niet leuk om te horen, dat snap ik helemaal. Maar ik zou eerst aan jezelf werken, dan kijken wat dat met je pony doet, dan verder kijken.
Paardrijden is moeilijk, en iedere dag valt wat te leren.



Wie zegt dat ik dat niet doe? Ik invensteer in lessen maar ook ik houding en zit lessen. Ik ben er druk mee bezig maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd…

Ik heb zeker in begin voorzichtig gereden. Maar ook dat gaat beter, de meeste filmpjes zijn zeker half jaar of langer geleden.

Spring zadel ben ik zoekend in omdat ik dressuur zadel bent gewend.

Ik vind jammer dat ik nu neer wordt gezet als iemand die niet kan rijden…

Ja ik ben instructrice vanaf de grond. En jammer dat ik nu ook daarin te kakke wordt gezet zonder dat jullie mij kennen.

Ik sluit hierbij ook dit topic

Inderdaad, je investeert in lessen. En nergens zeg ik dat je niet aan jezelf werkt. Dat is wat jij er in leest omdat je je aangevallen voelt. Dat vind ik jammer, dat je je aangevallen voelt.
Het is namelijk zo dat we met paarden nooit zijn uitgeleerd. Ook niet als je 7 keer in de week prive les hebt voor 15 jaar. Iedere dag, iedere training is er iets te leren. Dus ook door jou.
Je wordt nergens te kakken gezet. Ik geef aan wat ik zie en wat jij ook in je OP benoemt. Geen nageeflijkheid. Niet goed buigen.
Verder geef ik ook aan wat ik nog meer zie. Een paard wat niet voorwaarts is, een ruiter die niet mee is in de beweging. Dat is niet te kakken zetten, dat is benoemen wat het is, zonder waarde oordeel.
Je vraagt advies, en komt nu met het argument "je kent mij niet" Nogal wiedes dat ik je niet ken, ik heb je nooit ontmoet. Je vraagt online een advies, dan moet ik afgaan op dat wat ik online van je kan vinden.

Maar goed, je snapt de uitleg die hier gegeven wordt (door mij en door anderen) niet, of je vind het te pijnlijk om het te snappen. Mij heb je er niet mee, ik vind het niet erg als je zo doorgaat met je paard.

Een topic op slot gooien omdat de antwoorden die gegeven worden je niet aanstaan, dat kan niet.

Veel succes, ik hoop dat je een keer open staat voor alle feedback. En in de tusssentijd, iedere dag een stukje leren. Want, zoals je zelf aangeeft, Rome is niet in één dag gebouwd.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 17:35

Misschien heb ik niet de juiste woorden gebruikt.

Excuus.

Het klopt dat hij niet altijd voorwaarts is. Daar zijn we mee bezig. Het klopt dat hij niet nageeft ook daar zijn we mee bezig.

Het klopt dat mijn houding niet altijd correct is. Zeker in galop probeer ik hem juist naar voren te krijgen. Daardoor veranderd mijn houding helaas, daar werk ik aan.

Onze start was minder omdat achteraf de maagzweer al actief was toen we gingen beleren, toen liep hij helemaal op de rem.

Maagzweer is over, controle scopie gehad en maag is goed, nu lopen we tegen aan dat hij soms wat loperig is, te voorwaarts/gespannen is.

Waardoor ik op dat moment twijfelachtig wordt.

M’n andere haf is z’n hele leven al een diesel/flegmatiek geweest.

Dus nu een paard wat meer looplust en jong is voor mij met rijden ook andere koek. Waar ik meer vertrouwen in moet krijgen.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:46

Vertrouwen komt met kilometers maken. Daar zou ik me niet te druk over maken.
Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: Dat "puberen" daar geloof ik niet in. Ik denk dat je met een goede osteopaat (geen chiropractor) en gedegen instructie (en eerlijk gezegd twijfel ik over de kwaliteit van de lessen die je krijgt) en flink aan jezelf werken (niet aan de pony, aan jezelf) alweer een heel eind verder komt. Gewoon stap voor stap, iedere dag een beetje beter.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 18:03

ik heb voor rijden ind een andere instructrice dan voor mijn grondwerk lessen enz. Ook voor mijn houding en zit lessen is ook weer iemand anders dan mijn rijinstructrice.

De grondwerk lessen enz die ik volg moet ik naar locatie komen. Bedoeling is zeker om ook volgend jaar daar te gaan rijden. Maar hij vond de locatie daar nog wat spannend dus eerst vanaf de grond daar bezig mee zijn. Dan kunnen we later ook het rijden mee pakken.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:05

Wat is de reden dat je gekozen hebt om een rij instructeur en een houding- en zit instructeur te kiezen?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 18:24

De houding en zit instructrice kan maar 1x per maand lessen. Mijn rij instructeur kan elke week. En ik het prettig vind om 1x per week begeleiding te hebben. Maar ik neem jullie tips mee en ga er mee aan de slag.

Mijn instructrice heeft verschillende opleidingen gedaan van orun tot Emiel voest maar ook voor recht richten enz. Heeft verschillende paarden zelf ingereden enz. Rijdt Zz licht

Ik ga gewoon lekker verder puzzelen. Binnenkort laat ik ook nog foto’s van z’n rug en hals maken om medische dingen uit te sluiten. (Volgende week)

In december staat ook een clinic op de agenda op een joker. En krijg ik ook les zonder paard om nog meer bewust wording van mijn lijf.

Ik vind het zelf alleen nog lastig om te combineren waardoor ik zelf ook in oude patronen val.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:38

In oude patronen vallen doen we allemaal. Hartstikke goed dat je het herkent en er mee aan de slag gaat. Lekker verder puzzelen! Succes

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 09:14

Een jong paard doorrijden zonder ervaring is ook niet makkelijk.

Belangrijk is om de basis stap voor stap op te pakken.

In dit geval is dat: ontspanning, tempocontrole, aan het been maken.

Dan zal hij vanzelf nageeflijk worden en dan kun je bezig gaan met stelling/ buiging.

Ondertussen werk aan je eigen zit (ben je al van plan gelukkig), zorg voor een onafhankelijke zit en dat je je paard niet in de weg zit.

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:32

plutolover schreef:
Misschien heb ik niet de juiste woorden gebruikt.

Excuus.

Het klopt dat hij niet altijd voorwaarts is. Daar zijn we mee bezig. Het klopt dat hij niet nageeft ook daar zijn we mee bezig.

Het klopt dat mijn houding niet altijd correct is. Zeker in galop probeer ik hem juist naar voren te krijgen. Daardoor veranderd mijn houding helaas, daar werk ik aan.

Onze start was minder omdat achteraf de maagzweer al actief was toen we gingen beleren, toen liep hij helemaal op de rem.

Maagzweer is over, controle scopie gehad en maag is goed, nu lopen we tegen aan dat hij soms wat loperig is, te voorwaarts/gespannen is.

Waardoor ik op dat moment twijfelachtig wordt.

M’n andere haf is z’n hele leven al een diesel/flegmatiek geweest.

Dus nu een paard wat meer looplust en jong is voor mij met rijden ook andere koek. Waar ik meer vertrouwen in moet krijgen.


Niet onzeker worden, nergens voor nodig.

hoe loopt jouw paard onbelast aan de longe? Kan hij daar wel voorwaartst beide kanten op draven?
Durft hij daar de bovenlijn wat los te laten en durft hij dan te zakken?
Kan hij beide kanten op goed galopperen?
Kan je hem, aan de dubbele lijnen, wel inbuigen / stelling vragen? En aan de hand?

Is hij inmiddels sterk genoeg om aan de longe wel voorwaarts te gaan / in te buigen?

Indien niet, dan zou ik echt km's gaan maken aan de dubbele longe. En dat kun je - ook per sessie - afwisselen met stukken aan de hand. Daarin recht maken, daarin soepel maken.

En van daar uit, in het rijden weer kleine stapjes maken. Maak hem soepel in stap. Durft ie 2 passen rechts op te pakken, ontspannen. Leer hem, dat je niet blijft vasthouden, maar dat hij een (ontspannings)beloning krijgt, als het linksom 1-2 passen "ergens op lijkt". En dan als het 2 passen goed gaat, daarna 3 passen. Hij is zo scheef (gereden?) dat dit echt wel een tijd kan duren. Maar hij is jong, dus wat maakt dat.

En ik zou echt aanraden om voorlopig te stoppen met springlessen / rijden in springzadel, totdat je - vooral - je eigen balans hebt. Je geeft, door je onbalans , je paard zoveel tegenstrijdige signalen. Daar wordt hij ook onzeker van. En dat is zonde. Zodra je jullie balans vind onder je dressuurzadel, ga dan ook eens wat stapoefeningen doen met het springzadel. En pas dat lekker gaat, pak een drafje mee. En nog weer later de galop.
En als je die drie gangen in (redelijke) balans in de springzadel kunt, dan pas weer denken aan spingen.

Ikzelf ben met een 4.5 jarige bezig. Die is echter nog te iel / te weinig af om erop te rijden (loopt wat mij betreft een jaar achter door achterstallig onderhoud en enooooooorme wormenbesmetting voordat ze bij mij kwam). Die probeer ik vanaf de grond (grondwerk / handwerk / dubbele lijnen etc) sterker te maken en haar vooral ook de spraakhulpen goed te bevestigen. Zodat ik daar, straks, onder het zadel ook mee kan ondersteunen.

Echt, ga 10 stappen terug, even helemaal naar de basis. En van daaruit km's maken en weer opbouwen. En, vooral omdat het een jong dier betreft, de hemel inprijzen met elk klein dingetje dat ie wel probeert / doet. Maak het een feestje voor jullie beiden

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 18:29

Rocamor schreef:
plutolover schreef:
Misschien heb ik niet de juiste woorden gebruikt.

Excuus.

Het klopt dat hij niet altijd voorwaarts is. Daar zijn we mee bezig. Het klopt dat hij niet nageeft ook daar zijn we mee bezig.

Het klopt dat mijn houding niet altijd correct is. Zeker in galop probeer ik hem juist naar voren te krijgen. Daardoor veranderd mijn houding helaas, daar werk ik aan.

Onze start was minder omdat achteraf de maagzweer al actief was toen we gingen beleren, toen liep hij helemaal op de rem.

Maagzweer is over, controle scopie gehad en maag is goed, nu lopen we tegen aan dat hij soms wat loperig is, te voorwaarts/gespannen is.

Waardoor ik op dat moment twijfelachtig wordt.

M’n andere haf is z’n hele leven al een diesel/flegmatiek geweest.

Dus nu een paard wat meer looplust en jong is voor mij met rijden ook andere koek. Waar ik meer vertrouwen in moet krijgen.


Niet onzeker worden, nergens voor nodig.

hoe loopt jouw paard onbelast aan de longe? Kan hij daar wel voorwaartst beide kanten op draven?
Durft hij daar de bovenlijn wat los te laten en durft hij dan te zakken?
Kan hij beide kanten op goed galopperen?
Kan je hem, aan de dubbele lijnen, wel inbuigen / stelling vragen? En aan de hand?

Is hij inmiddels sterk genoeg om aan de longe wel voorwaarts te gaan / in te buigen?

Indien niet, dan zou ik echt km's gaan maken aan de dubbele longe. En dat kun je - ook per sessie - afwisselen met stukken aan de hand. Daarin recht maken, daarin soepel maken.

En van daar uit, in het rijden weer kleine stapjes maken. Maak hem soepel in stap. Durft ie 2 passen rechts op te pakken, ontspannen. Leer hem, dat je niet blijft vasthouden, maar dat hij een (ontspannings)beloning krijgt, als het linksom 1-2 passen "ergens op lijkt". En dan als het 2 passen goed gaat, daarna 3 passen. Hij is zo scheef (gereden?) dat dit echt wel een tijd kan duren. Maar hij is jong, dus wat maakt dat.

En ik zou echt aanraden om voorlopig te stoppen met springlessen / rijden in springzadel, totdat je - vooral - je eigen balans hebt. Je geeft, door je onbalans , je paard zoveel tegenstrijdige signalen. Daar wordt hij ook onzeker van. En dat is zonde. Zodra je jullie balans vind onder je dressuurzadel, ga dan ook eens wat stapoefeningen doen met het springzadel. En pas dat lekker gaat, pak een drafje mee. En nog weer later de galop.
En als je die drie gangen in (redelijke) balans in de springzadel kunt, dan pas weer denken aan spingen.

Ikzelf ben met een 4.5 jarige bezig. Die is echter nog te iel / te weinig af om erop te rijden (loopt wat mij betreft een jaar achter door achterstallig onderhoud en enooooooorme wormenbesmetting voordat ze bij mij kwam). Die probeer ik vanaf de grond (grondwerk / handwerk / dubbele lijnen etc) sterker te maken en haar vooral ook de spraakhulpen goed te bevestigen. Zodat ik daar, straks, onder het zadel ook mee kan ondersteunen.

Echt, ga 10 stappen terug, even helemaal naar de basis. En van daaruit km's maken en weer opbouwen. En, vooral omdat het een jong dier betreft, de hemel inprijzen met elk klein dingetje dat ie wel probeert / doet. Maak het een feestje voor jullie beiden


Aan de longe kan hij wel makkelijker buigen zowel met dubbele als zonder dubbele lijnen. Linksom wel iets lastiger maar minder verschil als onder zadel.

Hij vind aanspringen soms wel lastig maar springt wel goed aan. Aan enkele lijn wilt hij nog wel eens naar buiten kijken,

Werk aan de hand kan ik stelling vragen. Linksom vind hij dat wel iets lastiger.

Bedank voor de tips kwa springzadel. Ik ga ook hierin houding en zit les in nemen.

Aan longe kan hij goed over de rug lopen. Tot 2 weken geleden ging dat met rijden ook al stuk beter.

Ik merk nu ook dat hij gewoon wat frisser is. Dus zodra foto’s zijn gemaakt van hals en rug. Ga ik voor het rijden ook longeren zodat hij z’n energie al wat kwijt kan. Ondanks dat hij 24/7 buiten staat in grote pp

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: spanning onder het rijden. linksom niet willen buigen. pubergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:52

Goed bezig!

Staat hij met een deken op? Zat paarden die zonder kunnen. Mijne niet, slaat direct op de spieren.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:30

Je geeft aan dat hij galopperen moeilijk vind, maar ik denk dat hij het vooral heel moeilijk vind om te galopperen met iemand op zijn rug die zo weinig balans heeft en zo tegenzit in de galop, afgaande op je springfilmpjes.
Je doet aan academische rijkunst. Daarin wordt vaak alle impuls uit een paard gehaald en impuls is wat een paard los door zijn lijf laat bewegen.
Juist een jong paard, lekker naar voren galopperen in verlichte zit, zoveel mogelijk rechtuit, worden ze losser van in hun lijf. Ik zou hem voorlopig laten rijden door iemand met veel meer balans en die het dier lekker naar voren rijdt.

Ik schrik wel dat je jezelf verkoopt als instructrice, terwijl dit het eerste paard is wat je zelf opleidt en er zo weinig basis terug te zien is in het rijden.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 23:11

oji schreef:
Je geeft aan dat hij galopperen moeilijk vind, maar ik denk dat hij het vooral heel moeilijk vind om te galopperen met iemand op zijn rug die zo weinig balans heeft en zo tegenzit in de galop, afgaande op je springfilmpjes.
Je doet aan academische rijkunst. Daarin wordt vaak alle impuls uit een paard gehaald en impuls is wat een paard los door zijn lijf laat bewegen.
Juist een jong paard, lekker naar voren galopperen in verlichte zit, zoveel mogelijk rechtuit, worden ze losser van in hun lijf. Ik zou hem voorlopig laten rijden door iemand met veel meer balans en die het dier lekker naar voren rijdt.

Ik schrik wel dat je jezelf verkoopt als instructrice, terwijl dit het eerste paard is wat je zelf opleidt en er zo weinig basis terug te zien is in het rijden.


Je baseert nu op spring filmpjes waar ik al eerder aangaf dat ik springzadel niet gewend bent, daarnaast jaren niet meer gesprongen. En ik daarin mijn balans nog in moet vinden, dat ik daarin stap terug moet nemen begrijp ik volkomen. En daar wordt aan gewerkt.

Daarnaast heb ik dit topic geopend vanwege de vraag of het ‘puber gedrag’ zou zijn of niet. Ik heb m’n antwoord erop.

Ik heb verder niet gevraagd over mijn insta of wat dan ook te vragen en daar commentaar op te geven, dan had ik wel een rij topic geopend met filmpjes.

Ik vind jullie tips fijn. Maar het hoeft ook niet steeds herhaald te worden.

Ik weet waar ik mee aan de slag moet.

Ik vind jammer dat ik nu als ‘slechte’ instructeur wordt gezet omdat er nu gebaseerd wordt op mijn rijden vanuit een zadel wat ik niet gewend ben!

Ik heb altijd met een dressuur zadel gesprongen. Dus met dit zadel gewoon nog erg zoekend en daar wordt aan gewerkt! 26 nov heb ik weer een houding en zit les en dan wil ik dat met m’n springzadel doen.

Daarbij was het onze eerste springles samen ooit. En dat kan gewoon niet gelijk goed gaan.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 23:21

Afbeelding


Ik zal even een foto plaatsen waar mijn houding stuk beter is. Uiteraard zit er nog zeker verbetering in.

Voor de rest ga ik niet meer in op mensen die blijven herhalen, ik heb van sommige bokkers fijne tips gehad en ga er mee aan de slag

Verder hoef ik geen commentaar op deze foto.