Halsbespiering paard ingevallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elliv23
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-11-23

Halsbespiering paard ingevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 21:33

Hoi hoi, vraagje. De hals bespiering van mijn paard lijk ingevallen en veranderd vergeleken met een aantal maanden geleden (zie foto’s). Hij is even kreupel geweest, maar ik weet niet of het daar van weg komt.
Iemand ervaring met deze verandering? Of stel ik me aan en is het niet zo extreem ingevallen als ik het zie? Ik ben ook echt een stress kip eerste klasse hierin, maar ik heb niet het idee dat de training is veranderd. Hij had wel moeite met zijn achterhand er onder te zetten tijdens het longeren dus zijn we met dubbele lijnen gaan werken.

Hoe het was:
Afbeelding

Afbeelding

En nu:

Afbeelding

Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Halsbespiering paard ingevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:45

Hmmm...
Één van de belangrijkste spieren van een rijpaard zit vlak voor het zadel, 'waar je even tijdens het rijden een aai geeft'. (Hals 'cervix' deel van de trapezius.)

Daar is je paard eerder dikker geworden dan ingevallen...
Ik zit me af te vragen of de Britten dit 'crest' noemen: een "speknek" onder de manekam. Mijn paard is zogezegd 'cresty', maar dat ziet er toch anders uit...

De twee andere grote halsspieren zitten
* halverwege onderaan, 'de onderhalsspier' die bij het rijden, logeren etc ontspannen hoort te zijn, en
* de spieren vlak achter de oren, die dik worden bij het 'bodybuilden' met het bit.

elliv23
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 21:57

Janneke2 schreef:
Hmmm...
Één van de belangrijkste spieren van een rijpaard zit vlak voor het zadel, 'waar je even tijdens het rijden een aai geeft'. (Hals 'cervix' deel van de trapezius.)

Daar is je paard eerder dikker geworden dan ingevallen...
Ik zit me af te vragen of de Britten dit 'crest' noemen: een "speknek" onder de manekam. Mijn paard is zogezegd 'cresty', maar dat ziet er toch anders uit...

De twee andere grote halsspieren zitten
* halverwege onderaan, 'de onderhalsspier' die bij het rijden, logeren etc ontspannen hoort te zijn, en
* de spieren vlak achter de oren, die dik worden bij het 'bodybuilden' met het bit.


Aha ja precies lijkt er idd wel op.. waar zou dit dan vandaan kunnen komen?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Halsbespiering paard ingevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:13

Die vetafzetting onder de manekam is een kwestie van te veel suikers in het eten.

Maar wat me treft is hoe 'mager' de bovenste helft van de manekam is,
en hoe diep/ hoe ver de verdikking naar beneden doorloopt.
Dus ik ben er niet echt 100% van overtuigd dat het vet is....

elliv23
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 22:15

Janneke2 schreef:
Die vetafzetting onder de manekam is een kwestie van te veel suikers in het eten.

Maar wat me treft is hoe 'mager' de bovenste helft van de manekam is,
en hoe diep/ hoe ver de verdikking naar beneden doorloopt.
Dus ik ben er niet echt 100% van overtuigd dat het vet is....


Ja precies. Wat zou dan wellicht nog meer een oorzaak kunnen zijn?

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:16

heb je een duidelijke foto van het hele paard van nu waar het paard vierkant staat?
van deze foto is niet echt goed wat te zeggen vind ik

Eef_Bam

Berichten: 4098
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:18

Ik zie ook een rare bult bovenaan de hals vlak voor de schoft. Lijkt haast wel een zwelling? Op de oude foto's had hij dit niet. Hoe is hij met rijden/longeren? Als hij gevoelig of stijf is zou ik er mee naar een dierenarts gaan om te checken.

elliv23
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 22:21

ellepel schreef:
heb je een duidelijke foto van het hele paard van nu waar het paard vierkant staat?
van deze foto is niet echt goed wat te zeggen vind ik


Afbeelding
Eigenlijk alleen deze tijdens het longeren. Maar ik kan morgen wel even een volledige van hem maken.

En het varieert ook wel qua houding, hier zie je de ‘bult’ nauwelijks:
Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:26

Mijn tip voor aan de longe zou zijn de halsverkorter flink langer maken of weglaten.
Op de foto loopt het dier met de spieren bovenin de hals actief ('bodybuilding met het bit').

De rug mag van mij 'boller en voller'.
En de neus graag voor de loodlijn.

elliv23
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 22:30

Janneke2 schreef:
Mijn tip voor aan de longe zou zijn de halsverkorter flink langer maken of weglaten.
Op de foto loopt het dier met de spieren bovenin de hals actief ('bodybuilding met het bit').

De rug mag van mij 'boller en voller'.
En de neus graag voor de loodlijn.


Ja ik ben idd inmiddels ook veranderd naar een stuk losser met dubbele lijnen, ik kreeg eerst deze tip maar was ook niet mijn manier van trainen. Is helaas nog wel hoe heel veel het doen en het zien als het perfecte plaatje

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Halsbespiering paard ingevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:40

Prima...! +:)+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:20

Die elastiek is een halsverlenger, normaal zou deze het paard moeten stimuleren de hals/hoofd naar beneden te brengen, liefst met de neus eruit.

Maar zo te zien is de elastiek te kort voor jouw paard waardoor hij in deze opgekropte houding wordt gedwongen.

Die bult voor de schoft op de hals vind ik ook wel vreemd. Reageerr hij erop als je het aanraakt? (kan reageren dmv trillen, happen, oren naar achter, of andere symptomen die uw paard vertoont bij ongemak).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 01:20

Art_Ificious schreef:
Die elastiek is een halsverlenger, normaal zou deze het paard moeten stimuleren de hals/hoofd naar beneden te brengen, liefst met de neus eruit.

Maar zo te zien is de elastiek te kort voor jouw paard waardoor hij in deze opgekropte houding wordt gedwongen.

Die bult voor de schoft op de hals vind ik ook wel vreemd. Reageerr hij erop als je het aanraakt? (kan reageren dmv trillen, happen, oren naar achter, of andere symptomen die uw paard vertoont bij ongemak).

Dat is gewoon spek. Iets anders kan daar niet zitten. Er is niets mis met het paard behalve dat hij verkeerd gevoerd en verkeerd getraind wordt.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Halsbespiering paard ingevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 02:01

Hoe oud is dit paard?

De spieratrofie, veranderende vet depositie achter op de hals en de structuur van de vacht doen mij sterk aan PPID denken.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Halsbespiering paard ingevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 05:38

Hals, c6/c7 op de echo laten zetten. Ziet er uit als atrofie door ontsteking in die regio..

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 07:59

Odysseus schreef:
Hoe oud is dit paard?

De spieratrofie, veranderende vet depositie achter op de hals en de structuur van de vacht doen mij sterk aan PPID denken.


Dit dacht ik ook meteen! Mijn sportpaard begon spieren te verliezen en pas veel later bleek dit een eerste symptoom van ppid.
Dus misschien voor de zekerheid even testen.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Halsbespiering paard ingevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 09:00

Ik zie niet veel raars, die bult is gewoon spier..je paard heeft een wat horizontale hals met een deukje voor de schoft.

Wel is inderdaad die middelste halsspier aan de bovenkant teveel ontwikkeld door een verkeerde 'vastzet" houding.

Het is heel normaal in de winter en zeker als ze even stil staan dat ze wat bespiering kwijt raken.

elliv23
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-11-23

Re: Halsbespiering paard ingevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 11:43

Qua training is niet veel veranderd, hij heeft wel even stil gestaan omdat ‘ie kreupel was. En ik ben dus gewijzigd van methode met longeren, maar met dit elastiek heb ik ook maar 2/3x gedaan.

Voer heb ik wel gewijzigd. Hij stond op subli zonder en bietenpulp met zemelen.
De subli zonder heb ik vervangen voor basisbrok 3/4. Hij is 17 dus wil hem graag mooi op gewicht houden, vandaar de laatste wijziging omdat in de subli zonder gewoon nauwelijks iets in zit. Maar misschien is dit wel te veel wat ‘ie nu krijgt?

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:46

Met 17 jaar zou ik met deze verandering zeer zeker op PPID testen. Je zit nu nog net in de seasonal rise, het beste moment om te testen.

Die bult achterop de hals is geen spier maar typisch de Buffalo Hump die paarden bij PPID ontwikkelen.

Afbeelding

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Halsbespiering paard ingevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:23

Die deuk voor de schoft, komt van de deken.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:28

Even een alternatieve denkrichting> is je paar afgevallen de afgelopen periode?

Dan kan het zijn dat er vooral vet weg is en je daardoor de spier nu juist ineens beter ziet.
Maar omdat het hele paard nergens ter vergelijking op de foto staat heb ik geen idee of dat aan de hand kan zijn.

elliv23
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 12:35

pol013 schreef:
Even een alternatieve denkrichting> is je paar afgevallen de afgelopen periode?

Dan kan het zijn dat er vooral vet weg is en je daardoor de spier nu juist ineens beter ziet.
Maar omdat het hele paard nergens ter vergelijking op de foto staat heb ik geen idee of dat aan de hand kan zijn.


Ik zal hem zo even helemaal op de foto zetten, dan kan ik vergelijking foto’s sturen

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:04

Odysseus schreef:
Met 17 jaar zou ik met deze verandering zeer zeker op PPID testen. Je zit nu nog net in de seasonal rise, het beste moment om te testen.

Die bult achterop de hals is geen spier maar typisch de Buffalo Hump die paarden bij PPID ontwikkelen.

[ [url=m/o8L30S.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is vet..dat ziet er toch echt anders uit.

Bovendien als je goed kijkt zie je dat die bult die jij bedoelt langer is en veel meer verspreid over de hele manenkam.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Halsbespiering paard ingevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:50

Goeie halsspier krijg je door juist te trainen en dat is niet met dingen eraan en aan het bit , train je paard zodat hij in trots word en niet dat hij onder dwang ergens naar toe getraind word,
Train met kaptoom en leer je paard in balans te lopen op de cirkel , werk met lichaamstaal en met respect, als je je pard vast zet dan heb je geen respect en geen mentale ontspanning.
Longeren kun je leren en kan heel mooi zijn om ook aan de longe samen te werken met je paard .

elliv23
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-11-23

Re: Halsbespiering paard ingevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 18:18

Afbeelding
Hoe hij er nu uitziet. Moet zeggen dat toen ik net ging de bult zelfs bijna weg leek, vrij bijzonder…