Paard geirriteerd tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Paard geirriteerd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 13:00

Tijdens het rijden van mijn paard (niet elke keer) lijkt het wel alsof hij af en toe licht geirriteerd raakt. Hij is 2 maanden geleden volledig los gemaakt door een DA/therapeut. Daarna was hij zijn volledige balans kwijt en zijn we weer opnieuw begonnen. Dit gedrag vertoont hij dan ook sinds toen. Denk aan, op een volte in de galop bij lichte been een bokje geven. Af en toe in de draf wat vertragen en bij been weer geirriteerd raken. Maar er zitten ook hele fijne ontspannen stukjes tussen met een constant tempo en een fijne aanleuning.

Herkennen jullie dit? Kan het zijn dat hij dit moeilijk vind en daardoor met een bokje denkt "niet om te vallen "? Dit is namelijk alleen in galop. Mijn instructeur/therapeut denkt dat het een balans probleem is, maar ik ben benieuwd of mensen dit herkennen en wat het bleek te zijn.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard geirriteerd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:07

Ik zou ook denken balans probleem.

Wat heb je in die 2 maanden gedaan? Want van volledig zijn balans kwijt tot nu dit een traject tussen.

Ben je met hem vanaf de grond ook aan het werk met rechtrichten en sterker maken?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard geirriteerd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:13

Hoe oud is je paard? En hoeveel tijd zat er tussen de behandeling van 2 maanden geleden en de behandeling daarvoor? Heeft je een paard een blessure geschiedenis?

Het zou inderdaad kunnen dat hij nog steeds moet wennen aan hoe zijn lichaam nu werkt, maar als hij zo extreem reageert, vraag ik me af of er niet een onderliggend probleem was en dat door de behandeling dat probleem is verergert. Of dat hij zichzelf comfortabel hield in een specifiek compensatiepatroon en dat patroon nu doorbroken is waardoor het oorspronkelijke probleem weer naar boven komt.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 13:14

MarliesV schreef:
Ik zou ook denken balans probleem.

Wat heb je in die 2 maanden gedaan? Want van volledig zijn balans kwijt tot nu dit een traject tussen.

Ben je met hem vanaf de grond ook aan het werk met rechtrichten en sterker maken?


In de afgelopen 2 maanden heb ik 3/4 keer per week gereden, waarnaast ik hem longeer zonder enige hulpmiddelen, af en toe dubbele lijnen (want dat vind hij nog moeilijk) en de trainingsroute van Humphrey geprobeerd.

Ik ben zelf erg bereidt om meer te leren over grondwerk, en zal hier binnenkort ook les in volgen. Maar op dit moment nog niet veel mee aan de slag geweest.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:18

Tja, natuurlijk kan het een balansprobleem zijn. :)

Het is denkbaar dat je dier zich om één of andere reden heeft vastgezet - en ook dat zou een balansprobleem geweest kunnen zijn. :=

Hebben jullie, je instructeur en jij, de afgelopen twee maanden gericht gewerkt aan het (her)opbouwen van de balans...?
Het kan aan de orde zijn dat je dier ook specifiek spieren voor rompstabiliteit moet opbouwen.

En er is een oude regel
(van oorsprong voor Barokke rassen, maar het geldt ook voor moderne kwpn'ers die gefokt zijn op 'ruim bewegen')
... wacht met galopperen totdat je dier sterk genoeg is om in correct evenwicht in draf schouderbinnenwaarts te doen.
Ook dit gaat over balans: zonder balans (en voldoende sterke spieren om de balans te 'kunnen houden') kan een paard (of een mens) niet goed en vrij en vrolijk voorwaarts.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 20:10

Ten eerste is de vraag: waarom zat je paard vast.
Ten tweede is de vraag: hoe heb je het opgebouwd nadat het paard los was? En heb je wat verandert waardoor het paard niet weer vast komt te zitten?

Ik heb zelf een paard gehad die als het los werd gemaakt bijna atactisch leek en na twee weken weer vast zat. Ik liet de osteo om de maand komen. Die zei toen: mss heeft dit paard die compensatie wel nodig om te kunnen lopen. Maar het klonk mij raar in de oren. Ik ben niet meer gaan rijden en er bleek van alles niet in orde. Ik ben toen eerst heel veel werk aan de hand gaan doen (stretchen, lengtebuiging, recht richten) en pas toen ik de problemen had opgelost er pas weer op gegaan. En nu blijft het paard los. Ik vind sowieso raar dat een osteo vaak zegt dat je na een intensieve behandeling er na 2 dagen al weer op mag.

Een ander paard die ik ken had ook problemen na het 'losmaken' en liep daarna slechter, daar is artrose van SI uit gekomen.

Dus mijn boodschap: luister naar je paard...bokken betekent dat het niet oké is.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard geirriteerd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:10

Ik ga mee met Manubres.

Soms zitten ze vast met een reden en als ze losgemaakt worden kunnen er onderliggende medische problemen naar boven komen.

Het kan ook zijn dat hij door het losmaken nu zijn lijf en spieren heel anders moet gebruiken wat niet altijd prettig voelt. Het is lastig te zeggen zonder te weten hoe je rijdt, wat je vraagt en hoe hij loopt.