Paard springt rechtsom moeilijk in galop aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 17:18

different1 schreef:
Maak het jezelf, en je paard, niet moeilijker dan nodig is.
Je paard is scheef, je hebt les, dit komt goed met de tijd.

Ja klopt, en let wel, afgelopen zomer was het aanspringen uberhaupt nog een groot ding! Op links gaat dit eigenlijk best soepel nu. En rechtsom, bijvoorbeeld in stap, kan ik hem laten wijken en hebben we het gevoel daarna van de juiste buiging al aardig te pakken. Alleen in draf is dit nog pittig, Ik kan hem nu wel met mijn binnenbeen opzij duwen maar in combinatie met de juiste stelling en inderdaad recht blijven zitten is dit nog een hele uitdaging.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 17:41

Sizzle schreef:
In een hoek (vooral voor de lange zijde) is meestal wel makkelijker voor een paard maar daarnaast is het bij scheefheid en slechte balans vaak makkelijker voor ze om zelf hun stelling te mogen kiezen (naar buiten).
Kun je het niet uitzitten dan kun je hem soms extra helpen door op het binnenbeen (verkeerde dus) licht te rijden.
Probeer het gewoon ook eens vanuit stap en zonder veel hand inwerking.

Dus is het dan zo dat een linksgebogen paard, die dus rechtsom moeite heeft met buigen, als ik de rechtergalop vraagt, makkelijker aanspringt met iets stelling naar buiten, naar links?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard springt rechtsom moeilijk in galop aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:30

Ja, omdat hij zijn linker achterbeen moet kunnen belasten om aan te springen en dat lukt hem waarschijnlijk niet met stelling naar rechts.
Laat die voorkant maar gewoon even met rust. Teugels wat langer laten en hem zelf laten kiezen waar hij zijn hoofd wil hebben.